TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Spørgsmål AC:

 

Hvad kan ministeren oplyse om ministeriets handleplaner, samarbejde med andre myndigheder, information til forældre og andre pårørende til studerende i forbindelse med et skoleskyderi, og hvilke overvejelser og lignende har ministeriet gjort sig i forbindelse med arbejdet vedrørende et måske kommende skoleskyderi og lignende voldsomme episoder i uddannelsessektoren?

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

5-10 minutter

Tid og sted

Tirsdag d. 10. marts 2009, kl. 14 i Folketinget lokale 2-078

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Svar pÃ¥ samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l AC

 

 

1. Indledning

·        Kristeligt Dagblad bragte d. 26. januar 2009 en artikel, hvor i der blev efterspurgt en national indsats mod skoleskyderier. Uddannelsesudvalget har i den forbindelse bedt mig om at redegøre for ministeriets indsats pÃ¥ omrÃ¥det, herunder de overvejelser jeg har gjort mig i forhold til en aktuel risiko for et skoleskyderi i Danmark.

·        Jeg kan godt forstÃ¥, at de tragiske skoleskyderier, som har fundet sted i Finland, har givet anledning til bekymring blandt flere af landets skoler om, hvorvidt skoleskyderier ogsÃ¥ kan finde sted i Danmark.

·        Jeg deler denne bekymring, og ministeriet reagerede ogsÃ¥ umiddelbart efter det første skoleskyderi i Finland i 2007, idet ministeriet indhentede lederforeningernes vurdering af risikoen for et skoleskyderi, samt en vurdering af behovet for at udarbejde et kriseberedskab og styrke den forebyggende indsats.

·        Som jeg skal komme ind pÃ¥ i det følgende var tilbagemeldingerne fra lederforeningerne pÃ¥ dette tidspunkt blandede.

·        Derudover har ministeriet været i tæt kontakt med Rigspolitiet, som har nedsat en arbejdsgruppe, der primært har beskæftiget sig med den politimæssige indsats ved et eventuelt skoleskyderi. Rigspolitiet har færdiggjort deres rapport, men den venter stadig pÃ¥ godkendelse af Rigspolitichefen.

·        Endelig har ministeriet i samarbejde med bestyrelses- og lederforeningerne for landets selvejende uddannelsesinstitutioner indledt en møderække, hvor sikkerheden og kriseberedskabet pÃ¥ landets uddannelsesinstitutioner bliver diskuteret, herunder spørgsmÃ¥let om skoleskyderier. I møderækken deltager repræsentanter fra Justitsministeriet, Rigspolitiet, Kommunernes Landsforening samt Dansk Center for Undervisningsmiljø.

 De spørgsmål, der drøftes, omhandler blandt andet:

o       Hvilket kriseberedskab til hÃ¥ndtering af et eventuelt skoleskyderi skal der være pÃ¥ skolerne?  

o       Er der behov for et tættere decentralt samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og politi, hvor der udveksles oplysninger bl.a. om kriseberedskaber, og elever der udviser bekymrende adfærdsændringer?

o       Kan den forebyggende indsats styrkes?

·        Det forventes, at møderækken er afsluttet indenfor det første halve Ã¥r af 2009, og at blandt andet Dansk Center for Undervisningsmiljø vil formidle de anbefalinger, som møderne fører med sig til alle landets skoler gennem deres vejledningsindsats overfor uddannelsesinstitutionerne.

·        Det er i den forbindelse væsentligt at være opmærksom pÃ¥, at institutionerne allerede med den nuværende lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø er forpligtet til at sikre, at der foreligger forebyggelses- og beredskabsplaner for mulige ulykkesrisicis.

 

2. Svar på samrådsspørgsmål AC: Hvad kan ministeren oplyse om ministeriets handleplaner, samarbejde med andre myndigheder, information til forældre og andre pårørende til studerende i forbindelse med et skoleskyderi, og hvilke overvejelser og lignende har ministeriet gjort sig i forbindelse med arbejdet vedrørende et måske kommende skoleskyderi og lignende voldsomme episoder i uddannelsessektoren?

 

·        Uddannelsesudvalget har blandt andet bedt mig om at redegøre for ministeriets handleplaner i forbindelse med et eventuelt skoleskyderi i uddannelsessektoren, og hvilke overvejelser ministeriet har gjort sig i forbindelse med arbejdet med skoleskyderier.

·        Som jeg nævnte indledningsvist, sÃ¥ findes der allerede relevant lovgivning pÃ¥ omrÃ¥det. Det fremgÃ¥r sÃ¥ledes af § 1 i Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, at alle elever har ret til et godt undervisningsmiljø, sÃ¥ledes at undervisningen kan foregÃ¥ sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

·        Det er den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, der skal sørge for, at dette krav opfyldes.

·        Og Uddannelsesstedets ledelse skal ogsÃ¥ sørge for, at der udarbejdes en skriftlig undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene samt af forholdene vedrørende det psykiske og æstetiske miljø pÃ¥ uddannelsesstedet. Undervisningsmiljøvurderingen skal være tilgængelig for elever, studerende og andre interesserede.

·        Det er Dansk Center for Undervisningsmiljø, der rÃ¥dgiver og vejleder elever og uddannelsessteder i undervisningsmiljøspørgsmÃ¥l. I deres seneste vejledning om undervisningsmiljøvurderinger understreges det ogsÃ¥ blandt andet, at det er væsentligt bÃ¥de at fÃ¥ vurderet det psykiske undervisningsmiljø og de fysiske rammer for undervisningen, herunder sikkerhedsforhold og ulykkesrisicis.

·        Jeg ser derfor Dansk Center for Undervisningsmiljø som en vigtig aktør i forhold til at fastholde og skærpe institutionernes fokus pÃ¥ sikkerheden pÃ¥ skolerne, herunder en eventuel risiko for skoleskyderier.

·        Det er samtidigt vigtigt at pÃ¥pege, at skoleskyderier forekommer meget sjældent i nordisk sammenhæng. I Danmark har vi kun oplevet én enkelt episode med et skoleskyderi, nemlig i 1994, hvor en mand skød to studerende i en kantine pÃ¥ Ã…rhus Universitet.

·        Det har samtidigt været lederforeningernes vurdering, at risikoen for et skoleskyderi er meget lav i Danmark, hvilket blandt andet var baggrunden for, at lederforeningerne i 2008 ikke generelt har efterspurgt en øget indsats pÃ¥ omrÃ¥det.

·        Hvad der ogsÃ¥ tillægges vægt er imidlertid, at for meget fokus pÃ¥ risikoen skaber utryghed i sektoren og kan i værste fald være med til at inspirere uligevægtige unge til at begÃ¥ et skoleskyderi for at komme i mediernes søgelys.     

·        Det er derfor et emne, der skal behandles med varsomhed i en meget tæt dialog med de implicerede, og uden at medierne kører i selvsving over emnet.

·        Alle er sÃ¥ledes enige om diskretionshensynet og om, at en indførelse af amerikanske tilstande med overvÃ¥gningskameraer, bevæbnede vagter og metaldetektorer vil være uhensigtsmæssigt og en voldsom overreaktion. 

·        Ministeriet har derimod vurderet, at der er et behov for en tæt dialog med institutionerne, sÃ¥ vi er helt sikre pÃ¥, at institutionerne har de redskaber, de har brug for, til at opfylde elevernes ret til et godt undervisningsmiljø, og til at undervisningen kan foregÃ¥ sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Dette initiativ bakkes bredt op af lederforeningerne, KL og af Rigspolitiet.

·        Ministeriet har allerede afholdt to møder med lederforeningerne. PÃ¥ det første møde var fokus at samle op pÃ¥ viden og erfaringer pÃ¥ omrÃ¥det.

·        Ministeriet havde bl.a. spurgt flere uddannelsesinstitutioner om, hvordan de har indrettet deres kriseberedskab.

·        Som det har været fremme i medierne, har Niels Brock handelsgymnasium pÃ¥ eget initiativ udarbejdet en instruks, der forholder sig til, hvad der skal ske, hvis personer med skydevÃ¥ben trænger ind pÃ¥ skolen. Der er tale om en meget enkel fempunktsplan, som hænger pÃ¥ kontoret og lærerværelset. De fem punkter er følgende:  

o       Underret alle omkring dig om truslen

o       Alarmér politi pÃ¥ 1-1-2

o       GÃ¥ ind i nærmeste lokale og lÃ¥s døren

o       Placér jer, sÃ¥ I ikke er synlige fra gange og lignende

o       Forbliv i lokalet indtil enten en kendt person eller politiet kalder jer ud

·        PÃ¥ samme møde orienterede Rigspolitiet ligeledes om sit arbejde med skoleskyderier, som især har været fokuseret pÃ¥ den politimæssige indsats pÃ¥ omrÃ¥det, og de uddannelses- og sikkerhedsmæssige risici, som dette indebærer.

·        Endelig orienterede Dansk Center for Undervisningsmiljø om deres rolle som central rÃ¥dgiver pÃ¥ undervisningsmiljøomrÃ¥det, samt om at de i løbet af 2009 vil udarbejde en revideret vejledning om undervisningsmiljøvurderinger, hvor det vil være relevant at indarbejde anbefalinger vedrørende ricisi for et skoleskyderi.

·        Med baggrund i den vidensopsamling og erfaringsudveksling, som fandt sted pÃ¥ det første møde, bad ministeriet lederforeningerne om at udarbejde et notat, hvor de redegør for deres overvejelser omkring et kriseberedskab, herunder hvilke redskaber, de efterspørger, for at sikre et sikkert undervisningsmiljø.

·        De indsendte notater viser, at lederforeningerne og KL støtter op om, at der udarbejdes nogle fælles anbefalinger til, hvordan uddannelsesinstitutionerne kan styrke den forebyggende indsats, udmønte et kriseberedskab og styrke det lokale samarbejde mellem skoler, politi og myndigheder.

·        Det vægtes ogsÃ¥, at anbefalingerne til et kriseberedskab skal være pÃ¥ et generelt niveau, sÃ¥ledes at kriseberedskabet kan hÃ¥ndtere forskellige former for ulykkes- og sikkerhedsrisici, og at det er den enkelte institution, som udmønter det konkrete kriseberedskab.    

·        Endvidere viser tilbagemeldingerne, at uddannelsesinstitutionerne ikke ønsker, at skoleskyderier fÃ¥r et for stort fokus, bl.a. fordi undervisningsmiljøet i Danmark i udgangspunktet opfattes som sikkert, og eleverne bør derfor ogsÃ¥ kunne føle, at de trygt kan gÃ¥ i skole.   

·        Tilbagemeldingerne fra lederforeninger blev diskuteret pÃ¥ et fælles møde den 5 marts 2009, og alle gav deres opbakning til, at der nedsættes to arbejdsgrupper med hver deres fokusomrÃ¥de.    

·        Den første arbejdsgruppe skal se pÃ¥ den forebyggende indsats overfor udviklingen af voldelig og ekstrem adfærd. Lederforeningerne er enige om, at der allerede er et stort fokus pÃ¥ elevers trivsel i den danske uddannelsessektor, men at sektoren kan have gavn af mere vejledning omkring, hvordan man f.eks. kan identificere og hÃ¥ndtere bekymrende adfærdsændringer. 

·        Den anden arbejdsgruppe skal give nogle anbefalingerne til, hvordan institutionerne kan udmønte et kriseberedskab, der angiver nogle enkle retningslinjer for hensigtsmæssig adfærd i en krisesituation, og hvilke forhold uddannelsesinstitutioner bør tage højde for.

·        Det kan f.eks. være, hvem der har ansvaret for at kontakte politiet, og hvordan der alarmeres til ansatte og elever om, at der er sket et gasudslip, eller at en farlig bevæbnet person er trængt ind pÃ¥ skolen.

·        Derudover skal den anden arbejdsgruppe ogsÃ¥ se pÃ¥, hvordan uddannelsesinstitutionerne efter en eventuel ulykke eller bevæbnet overfald hÃ¥ndterer pressen og sikrer den nødvendige krisehjælp til ansatte, elever og pÃ¥rørende.   

·        Arbejdsgrupperne skal aflevere deres anbefalinger i maj, hvorefter der tages stilling til dem i starten af juni.

·        Det er min klare opfattelse, at vi gennem den tætte dialog med lederforeningerne, Rigspolitiet, KL, Justitsministeriet og Dansk Center for Undervisningsmiljø bÃ¥de fÃ¥r en helhedsorienteret og praksisnær tilgang til spørgsmÃ¥let om skoleskyderier.

·        Alle involverede parter har udtrykt tilfredshed med samarbejdet og med ministeriets initiativer pÃ¥ omrÃ¥det.

·        Det vigtigste er i den forbindelse, at institutionerne til hver en tid, har de redskaber og den vejledning, de har brug for, til at sikre det, vi har lovgivet om: Nemlig elevernes ret til et godt undervisningsmiljø, sÃ¥ledes at undervisningen kan foregÃ¥ sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuld forsvarligt.