PRESSEMEDDELELSE
Den Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation, VISO,
er en stærk støttefunktion for kommunerne i vanskelige enkeltsager på det
sociale område og området for specialundervisning. Det viser en ny evaluering,
der er udarbejdet for Velfærdsministeriet og Undervisningsministeriet af
Rambøll Management.
VISO blev oprettet 1. januar 2007. Ud over at bistå kommuner og borgere med
gratis vejledende specialrådgivning, skal organisationen sikre sammenhængende
og helhedsorienteret indsamling, udvikling samt formidling af viden på området.
Evalueringen viser, at den lever op til sit formål.
Hovedkonklusion er, at der generelt er stor tilfredshed med VISOs ydelser
blandt kommuner og borgere. Mere end 80 procent af de kommunale medarbejdere,
der har benyttet VISO, er tilfredse med den hjælp, de har fået. En tilsvarende
del af borgerne vurderer, at de er blevet mødt med hjælpsomhed hos
organisationen.
Succesen afspejler sig blandt andet i antallet af henvendelser til VISO. Fra
2007 – 2008 er der sket en stigning på 60 procent.
32 procent af sagsbehandlerne oplyser, at VISOs rådgivning i høj eller nogen
grad har ført til ændret praksis i andre sager. Det viser, at VISOs rådgivning
har stor gennemslagskraft, selv om der er tale om rådgivning i særligt vanskelige
enkeltsager.
Evalueringen peger også på, at der er potentiale til, at flere fremover
benytter organisationen. Kun 18 procent af de adspurgte sagsbehandlere benytter
ofte eller jævnligt VISO i komplicerede enkeltsager.
Velfærdsminister Karen Jespersen er glad for resultatet.
â€VISO har tydeligvis en ekspertise, der kan hjælpe de kommunale sagsbehandlere
i deres arbejde. Det er kommunerne nu for alvor ved at få øjnene op for. Der er
områder, hvor VISO kan blive bedre, og det bliver der arbejdet med,†siger hun.
Undervisningsminister Bertel Haarder er også tilfreds med den gode start. Han
påpeger, at VISOs fokus nu må være at udvikle sin vidensfunktion og sikre et
overblik over de faglige netværk i Danmark.
â€PÃ¥ den mÃ¥de kan organisationen udvikle sig til et center for information om
viden og ekspertise, blandt andet på specialundervisningsområdet. Det er jeg
sikker på, kommunerne vil tage godt imod,†siger han.
Fakta |
VISO er en del af Servicestyrelsen under Velfærdsministeriet. Organisationen blev oprettet som led i kommunalreformen og fik to funktioner: 1. At bistÃ¥ kommuner og borgere med gratis vejledende specialrÃ¥dgivning og kommuner med gratis vejledende udredning i de mest specialiserede og komplicerede typer af enkeltsager pÃ¥ det sociale omrÃ¥de og pÃ¥ specialundervisningsomrÃ¥det. 2. At sikre sammenhængende og helhedsorienteret indsamling, udvikling samt forÂmidling af viden til kommuner og tilbud samt gøre viden anvendelig for bÃ¥de kommunernes og VISOs specialrÃ¥dgivning og udredning i enkeltsager. |
For yderligere oplysninger, kontakt:
Afdelingschef i Velfærdsministeriet, Anders Lynge Madsen, tlf.
3395 4662
Presseansvarlig i Velfærdsministeriet, Jesper Termansen, tlf. 3392 4749
Vicedirektør i VISO, Helle Thiele, tlf. 7242 3704