VISO er en stærk støtte i kommunerne

25.02.2009En ny evaluering viser, at kommunernes medarbejdere og borgere er tilfredse med rådgivningen på social- og specialundervisningsområdet i Den Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation.

PRESSEMEDDELELSE

Den Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation, VISO, er en stærk støttefunktion for kommunerne i vanskelige enkeltsager på det sociale område og området for specialundervisning. Det viser en ny evaluering, der er udarbejdet for Velfærdsministeriet og Undervisningsministeriet af Rambøll Management.

VISO blev oprettet 1. januar 2007. Ud over at bistå kommuner og borgere med gratis vejledende specialrådgivning, skal organisationen sikre sammenhængende og helhedsorienteret indsamling, udvikling samt formidling af viden på området. Evalueringen viser, at den lever op til sit formål.

Hovedkonklusion er, at der generelt er stor tilfredshed med VISOs ydelser blandt kommuner og borgere. Mere end 80 procent af de kommunale medarbejdere, der har benyttet VISO, er tilfredse med den hjælp, de har fået. En tilsvarende del af borgerne vurderer, at de er blevet mødt med hjælpsomhed hos organisationen.

Succesen afspejler sig blandt andet i antallet af henvendelser til VISO. Fra 2007 – 2008 er der sket en stigning på 60 procent.

32 procent af sagsbehandlerne oplyser, at VISOs rådgivning i høj eller nogen grad har ført til ændret praksis i andre sager. Det viser, at VISOs rådgivning har stor gennemslagskraft, selv om der er tale om rådgivning i særligt vanskelige enkeltsager.

Evalueringen peger også på, at der er potentiale til, at flere fremover benytter organisationen. Kun 18 procent af de adspurgte sagsbehandlere benytter ofte eller jævnligt VISO i komplicerede enkeltsager.

Velfærdsminister Karen Jespersen er glad for resultatet.

”VISO har tydeligvis en ekspertise, der kan hjælpe de kommunale sagsbehandlere i deres arbejde. Det er kommunerne nu for alvor ved at få øjnene op for. Der er områder, hvor VISO kan blive bedre, og det bliver der arbejdet med,” siger hun.

Undervisningsminister Bertel Haarder er også tilfreds med den gode start. Han påpeger, at VISOs fokus nu må være at udvikle sin vidensfunktion og sikre et overblik over de faglige netværk i Danmark.

”På den måde kan organisationen udvikle sig til et center for information om viden og ekspertise, blandt andet på specialundervisningsområdet. Det er jeg sikker på, kommunerne vil tage godt imod,” siger han.

Fakta

VISO er en del af Servicestyrelsen under Velfærdsministeriet. Organisationen blev oprettet som led i kommunalreformen og fik to funktioner:

1. At bistå kommuner og borgere med gratis vejledende specialrådgivning og kommuner med gratis vejledende udredning i de mest specialiserede og komplicerede typer af enkeltsager på det sociale område og på specialundervisningsområdet.

2. At sikre sammenhængende og helhedsorienteret indsamling, udvikling samt for­midling af viden til kommuner og tilbud samt gøre viden anvendelig for både kommunernes og VISOs specialrådgivning og udredning i enkeltsager.

For yderligere oplysninger, kontakt:

Afdelingschef i Velfærdsministeriet, Anders Lynge Madsen, tlf. 3395 4662
Presseansvarlig i Velfærdsministeriet, Jesper Termansen, tlf. 3392 4749
Vicedirektør i VISO, Helle Thiele, tlf. 7242 3704