Undervisningsministeriet
Institutionsstyrelsen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Sendt pr. email [email protected] samt til
Folketingets Uddannelsesudvalg                                        Â
                                                                                              19. februar 2009
Vedr.: NTS-Center - Forslag til Lov om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed.
Friluftsrådet er blevet opmærksom på, at ovennævnte lovforslag har været i høring. Friluftsrådet vil i den anledning tillade sig at udtrykke sin forundring over, at vi ikke er på høringslisten og beklage, at vore bemærkninger derfor indsendes efter høringsfristens udløb.
Friluftsrådets forundring skal ses i lyset af den indsats, vi har ydet for at påvirke udviklingen af undervisningen inden for natur og teknik, samt den løbende indsats, vi yder for generelt at fremme sundhed såvel i undervisningssammenhænge som i samfundet som helhed.
Friluftsrådets indsigt og erfaringer bygger på arbejdet med Grønt Flag Grøn Skole, Skoven i Skolen, Grønne Spirer samt Naturvejlederordningen og udvikling af udeundervisning og faglig netværksdannelse i disse sammenhænge.
Dels skaber vi selv kurser og netværk mellem aktører inden for ovennævnte projekter, dels støtter og fremmer vi undervisnings- og formidlingsmaterialer på oplevelsessteder som fx. Fjord- og Bæltcentret, Kattegatcentret, Geocenter Møn, Vadehavscentret samt flere mindre undervisnings- og formidlingscentre, der har fokus på naturforhold, og som dermed bygger på et indhold om natur og teknik.
Dertil kommer den støtte, som Friluftsrådets bestyrelse løbende prioriterer at yde via Tips- og lottomidler til friluftslivet til oplevelser og formidling. Det gælder bredt i samfundet, og udmøntes derudover via sekretariatets indspil og inspiration over for formidlingscentre i et ønske om at skabe synergi og netværk
Bemærkninger til lovforslaget:
Friluftsrådet vil gerne udtrykke glæde over og tilfredshed med, at Undervisningsministeriet tager initiativ til at oprette et center, der får til formål at styrke interessen for, rekrutteringen til og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed i det danske uddannelsessystem.
§2
Friluftsrådet vil også gerne udtrykke tilfredshed med de formål, der er sat for centret, herunder:
At
centret skal arbejde med at styrke, forny og
udvikle undervisningen i natur, teknik og sundhed og relevante tilgrænsende
fagområder i såvel uddannelsessystemet som i undervisningsmaterialet.
At
der sættes fokus på at indsamle og formidle
erfaringer fra praksis og forskning i fagdidaktik (fx udeskole-undervisning og
forskningsprojektet Rødkilde Skole) med henblik på formidling af viden til brug
for evidensbaseret udvikling af undervisningsforløb.
At
centret skal understøtte netværksdannelse for
lærere og pædagoger samt netværksdannelser mellem uddannelsesinstitutioner og
det omgivende samfund, herunder offentlige og private virksomheder
At centret skal yde støtte til udviklingsprojekter, der fremmer kvaliteten og fornyelsen af undervisningen i natur, teknik og sundhed samt tilgrænsende fagområder.
§8
Friluftsrådet støtter nedsættelse af et repræsentantskab, som sammensættes så
brugerinteresser fra naturvidenskabelige centre, naturfagdidaktiske miljøer, museer,
besøgstjenester m.v. afspejles.
Friluftsrådet gør samtidig opmærksom på, at Rådet på baggrund af vores indsats og erfaringer forventer at få tilbudt en plads i repræsentantskabet.
Andet
Vi vil gerne benytte lejligheden til at nævne, at Friluftsrådet netop har indgået et 3-årigt partnerskab med Undervisningsministeriet og Miljøministeriet omkring en prioriteret styrkelse af Grønt Flag Grøn Skole, som Friluftsrådet har stået for i 15 år. Vi er meget glade for den anerkendelse, der ligger heri. Partnerskabet besegles officielt ved et arrangement den 9. marts d.å. på Holmeagerskolen i Greve, hvori begge ministre deltager.
Sluttelig vil Friluftsrådet anmode om, at vi fremover kommer på ministeriets høringslister.
Med venlig hilsen
Friluftsrådet
Ida Sloth Bonnevie
Kommunikationskonsulent