Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 195
Offentligt
644784_0001.png
644784_0002.png
Kære undervisningsminister Bertel Haarder og kære politikere i Folketingets uddannelsesudvalg.Jeg tillader mig at fremsende en supplerende oplysning der er fremkommet i dag hvor det fra Thisted Gymnasiumoplyses at et 1.g-hold i fortsætterfransk ikke er oprettet skønt 7 (syv) elever havde ønsket dette. Thisted Gymnasium eret af de 42 gymnasier (hhx+stx) der ikke har svaret på ministeriets henvendelse vedr. undersøgelse af fransk fortsætter i1.g. Man kan mao konkludere at i mindst ét tilfælde er 7 elever der havde ønsket fortsætterfransk, blevet afvist i deresønske.Med venlig hilsenFrank ØstergaardFransklærerforeningenkopi til samme modtagere som henvendelse af 15.2.2009.Den 15.2.2009Kære Bertel Haarder, kære politikere i FT/UDU (sendes som elektronisk post til udvalget).Vi har fra kontorchef Torben Christoffersen, Undervisningsministeriet, modtaget Undervisningsministerietslynundersøgelse om fortsætterfransk i 1.g 2008-2009 i stx og hhx, iværksat som konsekvens af anbefalingen i rapportnr. 8 af 12.1.2009 fra følgegruppen vedr. gymnasiereformen til afklaring af hvor mange franskelever der trods ønskeherom ikke kan få fortsætterfransk. Svaret er at det drejer sig om ca. 100 1.g-elever.Undersøgelsen har en svarprocent på 78 for hhx+stx, dvs. at alle anførte tal med rette kan anses for at være 78% af detreelle tal. 41 ud af 49 hhx-skoler har svaret, 114 ud af 148 almene gymnasier har svaret, dvs. at 155 ud af i alt 197gymnasier og handelsskoler har svaret, 42 skoler har ikke svaret. Undersøgelsen kan anses for repræsentativ.Vi har følgende bemærkninger:1. 30 skoler (hhx+stx) af de 155 skoler der har svaret, anfører at de afleverende folkeskoler ikke har fransk, dvs. 19,4%.19,4% af det reelle antal hhx+stx i alt (197 skoler) = dvs at der er i alt 38 gymnasier (htx+stx) som ikke harfortsætterfransk, fordi de afleverende skoler ikke har fransk.2. 16 skoler (htx+stx) tilbyder ikke fransk = 10,3%. 10,3% af 197 = i alt 20 gymnasier (hhx+stx) tilbyder ikkefortsætterfransk.3. 27 skoler tilbyder fortsætterfransk, men har sagt nej til elever (op til grupper på 5-6 elever) der ønskedefortsætterfransk. 27 skoler er 17,4%. Det reelle tal er 17,4% af 197 gymnasier = 34 gymnasier (hhx+stx) har sagt nej tilelever der ønskede fortsætterfransk, skønt skolen tilbyder fortsætterfransk. Hvor store elevgrupper er afvist pågymnasier blandt de 42 gymnasier der ikke har svaret? Altså 34 gymnasier har ikke oprettet hold, skønt der varelevønsker, op til 5-6 elever pr. skole. Tallet på reelt godt 100 afviste elever der ønskede fransk fortsætter (de 80registrerede afviste elever i undersøgelsen udgør 78% af det samlede tal) er de elever som det først er lykkedes at vælgefransk i folkeskolen, derefter vælger de et gymnasium (hhx/stx) der tilbyder fransk, og derefter løber de ind i enblindgyde og får at vide at de ikke kan få fortsætterfransk fordi der alligevel ikke oprettes hold. Det betyder enafbrydelse af elevernes læringsforløb i fransk, og det betyder også et spild af samfundsressourcer. Det drejer sig omgodt 100 1.g-elever på landsplan i dette skoleår der ikke får mulighed for at gå videre med fransk.4. 89 skoler har i følge undersøgelsen oprettet 1.g fransk fortsætterhold i dette skoleår = 57%. Det betyder at 57% af de ialt 197 skoler = 112 skoler har oprettet fransk fortsætter i 1.g i dette skoleår, men det vil samtidig sige at 85 gymnasier(hhx/stx) ikke har oprettet 1.g-hold i fortsætterfransk i år.5. Eksempler på at franskforløb brydes: Tønder Gymnasium: fem 1.g-elever fik nej til ønske om fortsætterfransk, PåHaslev Gymnasium fik 5 elever nej. Vestfyns Gymnasium tilbyder ikke fortsætterfransk, Frederikshavns gymnasiumheller ikke. Fredericia gymnasium heller ikke, skønt de afleverende skoler har fransk. Brøndby gymnasium oplyser atde afleverende folkeskoler ikke har fransk. Det samme gælder gymnasiet i Nykøbing Falster og Herning - blot nogle
eksempler. Der tegner sig et klart billede af en ond cirkel nogle steder for fransk i forløbet fra folkeskolerne til det/demodtagende gymnasium/gymnasier.6. Undersøgelsen afdækker kun en lille del af problemet som reelt er opstået fordi grundskolerne ikke skal, men kantilbyde fransk, hvilket mange grundskoler ikke gør. I følge cand. mag. Elisabeth Lauridsens undersøgelse vedr. 2.fremmedsprog i grundskolen (Inst. f. sprog, litteratur og kultur, AU, 2008) tilbød 78% af grundskolerne fransk i regionHovedstaden i 2007, 36% af skolerne i region Sjælland, 14% af skolerne i region Syddanmark, 19% af skolerne i regionMidtjylland, 11% af skolerne i region Nordjylland. Skolerne er jo også pålagt besparelser hvilket kan vanskeliggøreoprettelse af sproghold. Det ses også af at folkeskolerne i nogle tilfælde holder op med at udbyde fransk eller nøjes medat udbyde fransk på et ikke kompetencegivende niveau, kaldet "turistfransk", der ikke afsluttes med prøve og ikke eradgangsgivende til gymnasiet. Derfor bliver elevgrundlaget i gymnasiet til fortsætterfransk i en del tilfælde lille, hvilketikke er overraskende, når kun 1/3 eller 1/10 af folkeskolerne afhængigt af region tilbyder fransk. Der er tale om en ondcirkel hvor manglende tilbud og oprettelse på et niveau påvirker tilbud og oprettelse på det forudgående ellerefterfølgende niveau negativt. Det bemærkelsesværdige er at der er elever der kæmper for og holder fast i deressprogønske. Det ærgelige er at de i en del tilfælde ikke får mulighed for at gå videre med fransk. Konkret drejer det sigud fra ministeriets undersøgelse om 100 1.g-elever i år. Udover dette tal er der et voksende antal elever der hverkenvælger tysk eller fransk i folkeskolen. Hvor mange af disse elever ville kunne motiveres til at vælge et sprog gennem ettilbud om at de kan vælge mellem tysk og fransk på skolen?7. Det kan konkluderes at 43% af gymnasierne (85 skoler hhx+stx) ikke opretter hold i fortsætterfransk, enten fordi deafleverende skoler ikke har fransk, eller fordi gymnasiet ikke tilbyder fortsætterfransk eller fordi hold med 5 eller 6franskønskende elever (eller mere på nogle af de 42 skoler der ikke har svaret?) ikke oprettes, selvom der også noglesteder er oprettet hold med 4 elever.8. Det skal bemærkes at fortsætterfransk i stx-bekendtgørelsen fra juni 2008 er et af i alt 9 fag hvoraf eleverne skalvælge ét på A-niveau. Fortsætterfransk A anses mao for én af de særligt nødvendige, særligt vigtige kompetencer - detharmonerer dårligt med at hold på f.eks. 6 elever ikke oprettes. De 9 fag hvoraf eleven skal have mindst ét på A-niveauer engelsk, fortsættersprog, klassiske sprog og matematisk-naturvidenskabelige fag. Vi noterer at aftagere som DIefterlyser folk der kan tysk, fransk og andre sprog. Ordrer mistes pga manglende sprogkompetencer. Engelsk blivermere og mere nødvendigt, men samtidig mere og mere utilstrækkeligt.9. Forslag: Konsekvensen drages af at fransk fortsætter A anses for en afgørende kompetence. Fransk skal tilbydes ifolkeskolen på linie med tysk, så eleverne får et reelt valg gerne allerede fra 5. klasse, nu hvor engelsk er rykket ned i 3.klasse, dermed gives et langt solidere elevgrundlag læringsmæssigt og mht elevvolumen for fortsætterfransk igymnasiet. Det sikres at fhv. undervisningsminister Ulla Tørnæs' løfte om ikke at beskære ekstra sproghold til skolernegennemføres og der gennemføres f.eks. et sprogholdtaxameter?10. Vi tror at du Bertel Haarder og I i Folketingets Uddannelseudvalg ligesom vi vil give de unge reelle muligheder forat få sprogkompetencer, også i fransk, så de får mulighed for verdensborgerskab og så Danmark bredt, fleksibelt ogaktivt kan være i front i en globaliseret verden.Med venlig hilsenFransklærerforeningenFrank Østergaard, formandmail: [email protected]kopi til kontorchef Torben Christoffersen, Undervisningsministeriet, kontorfuldmægtig Jesper B. Simonsen,Undervisningsministeriet, GL, Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen