Søborg den 7. februar 2009
Til Folketingets Uddannelsesudvalg og Undervisningsminister Bertel Haarder.
Vi har i Fysiklærerforeningen drøftet indholdet af følgegruppens 8. rapport, og vi føler os foranlediget til at kommentere dele af rapporten, da netop fysik er nævnt som et fag med en ikke særlig gunstig udvikling efter reformen. Dette er stik imod reformens intentioner om styrkelse af naturvidenskab.
Rapporten omtaler antallet af studerende med fysik på B-niveau. Her gøres det klart, at andelen af studerende er faldet fra ca. 50 % af en årgang før reformen til ca. 27 % efter reformen. Disse tal finder vi stærkt bekymrende, og vi er helt enige med følgegruppen i, at der skal gøres en ekstra indsats for at gøre fysik mere attraktivt for eleverne i stx. Vi er enige i hovedparten af rapportens konklusioner og forslag, men der er især to punkter, som vi gerne vil kommentere.
Opdeling af stx i et naturvidenskabeligt og et sprogligt område.
Hvis en sådan opdeling gennemføres, vil vi foreslå opdelingen understøttet af en række kernefag i de to områder. Her vi mener, at fysik B bør være et af kernefagene sammen med matematik B i det naturvidenskabelige område, fordi de to fag dels understøtter hinanden godt og giver en lang række muligheder for samarbejde, og dels begge er optagelseskriterier på en lang række videregående uddannelser.
Hvis forslaget om kun at kræve det andet fremmedsprog på B-niveau også gennemføres, så vil der stadig være plads til flere valg, og dermed plads til oprettelse af linjer med f.eks. samfundsfag eller bioteknologi.
Denne løsning vil, set med vores øjne, løse flere problemer. Bl.a. vil det kompetencegivende niveau i fysik være givet for mange elever, og det vil ubetinget være en styrkelse af naturvidenskab, hvilket jo er et af reformens mål.
Under den nuværende form kunne man gøre noget tilsvarende ved at lave en binding mellem fysik B og matematik A, således at man igen fremmer de to fags understøttelse af hinanden.
Følgegruppens forslag om begrænsning af de mundtlige prøver.
Her vil vi gerne fastslå, at både fysik C og fysik B har meget velovervejede prøveforløb, som sikrer, at eleverne opfylder fagets mål, der på fysik C kræver, at den studerende kan formidle et stofområde til en given målgruppe, og på fysik B sikrer, at eleven kan udføre laboratoriearbejde. Begge prøver anser vi derfor som velegnede til evalueringen på de to niveauer, og vi vil derfor ikke kunne anbefale en ændring.
Flere forslag til styrkelse af fysik B.
I fysiklærerforeningen mener vi, at man yderligere kunne styrke fysik B ved:
- Gange gennemsnittet med 1,02 som foreslået tidligere af følgegruppen.
- Holdstørrelsen for valghold sættes ned til 7 for fysik B mod 10 i dag.
- En elev med fysik B udløser 2/3 af 10000 kr i taxameterpenge til skolen.
Til slut vil vi gerne sige, at vi er opmærksomme på, at fysik har ekstra bevågenhed i arbejdet med tilpasningen af gymnasiereformen. Derfor vil vi også gerne stille os til rådighed for et møde, hvor Uddannelsesudvalget vil kunne få svar på eventuelt uopklarede spørgsmål.
Med venlig hilsen
Martin Kaihøj
Formand for Fysiklærerforeningen