Konference i marts 2009: Trivsel og fællesskaber i skolen
03-02-2009
Få fornyet gejst til det vigtige arbejde med elevernes sociale skoleliv! Den 10. marts 2009 er der på DCUM’s konference Trivsel og fællesskaber i skolen mulighed for at få nye input og viden om trivsel, fællesskaber og dilemmaer i skolens sociale liv. Dagen igennem sætter DCUM sammen med en række oplægsholdere fokus på temaer som for eksempel: rammer og rum for social trivsel, fænomenet social angst i en skoleklasse, lærelyst og kreativitet samt strategier mod mobning og ensomhed.
Af Trine Kjær |
|
DCUM afholder konferencen Trivsel og fællesskaber i skolen for at markere, at Trivselserklæringen fylder 5 år den 10. marts 2009. Trivselserklæringen er en hensigtserklæring om, at grundskolens forskellige parter og interessenter forpligter sig til hver især og sammen at tage ansvar for at skabe mere social trivsel og modvirke mobning i skolen. Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, er sekretariat for Det Nationale Samarbejde og arrangerer konferencen, som henvender sig til alle med interesse for det psykiske undervisningsmiljø i skolen.
- Forhåbentlig vil deltagerne gå opløftede fra konferencen med en oplevelse og fornemmelse af at være blevet inspireret. Endelig håber vi også, at dagen giver nye ideer og input til Det Nationale Samarbejde, siger Karin Villumsen, specialkonsulent ved DCUM.
Dagens temaer
DCUM har inviteret oplægsholdere med viden om og interesse for det psykiske
undervisningsmiljø i skolen. Oplægsholderne tager fat på temaerne: Rum og
rammer for trivsel og fællesskab; social angst, trivsel og mobning; den
talentfulde skole; kropssprog samt den handlingsorienterede skole. Endelig vil
undervisningsminister Bertel Haarder give sit bud på trivsel gennem
fællesskaber i skolen – og i fritiden.
- Eleverne skal have det godt i skolen og være en del af klassen og andre fællesskaber. Trivsel, læring og personlig udvikling hænger sammen, men når det er sagt, byder sociale fællesskaber også på dilemmaer, konflikter, uforudsigelige og til tider også ubehagelige situationer, der vil opleves forskelligt af elever og voksne i skolen. At sætte fokus på netop trivsel, fællesskaber og dilemmaerne, er meget relevant i forbindelse med femårsdagen for underskrivelsen af Trivselserklæringen, siger Karin Villumsen.
|
Spørgsmål til eksperterne
Et spørgepanel som består af en elev, en lærer, en forælder, en skoleleder og vil
i løbet af dagen stille uddybende, provokerende og tankevækkende spørgsmål til
oplægsholderne.
- Vi har valgt denne form for at prøve at skabe en struktureret og kvalificeret debat, hvor praktikernes synsvinkler kommer i dialog med eksperternes. I det hele taget glæder vi os til dagen, som vi synes byder på et flot og spændende program, der ikke kan give færdige opskrifter på trivsel i skolen, men i stedet vil markere den fortsatte betydning af Trivselserklæringen og parternes samarbejde, siger Karin Villumsen.
Konferencen afholdes i Eigtveds Pakhus i København med plads til 175 deltagere. Pladserne fordeles efter princippet â€først til tasterneâ€.
Parterne i Det Nationale Samarbejde afslutter femårsdagen med et årsmøde for samarbejdets kontaktpersoner.
Yderligere oplysninger
Vil du vide mere om konferencen og Det Nationale Samarbejde, så kan du
kontakte:
Specialkonsulent Karin Villumsen på [email protected] eller telefon 722 654 12
Chefkonsulent Helle Stenbro på [email protected] eller telefon 722 654 09