TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg forud for møde i EU’s Ministerråd

Titel

Ministerens holdning til punkterne på dagsordenen

MÃ¥lgruppe

Medlemmer af Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

5 minutter

Tid og sted

Tirsdag den 3. februar 2009, kl. 14.00 i Folketingets Uddannelsesudvalg. Mødet holdes i Provianthuset, lokale PRO-D (stuen).

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Punkter vedrørende ungdomsdelen

3.      Punkter vedrørende uddannelsesdelen

 

 

1. Indledning

·        Der er to punkter pÃ¥ ungdomsomrÃ¥det og ogsÃ¥ to punkter pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det. Jeg vil redegøre for punkterne i den rækkefølge.

·        Jeg kan oplyse, at jeg i Folketingets Europaudvalg senere pÃ¥ ugen vil nævne alle fire punkter til orientering. Der er sÃ¥ledes ingen forhandlingsoplæg.

2. Punkter vedrørende ungdomsdelen

·        Der er to punkter pÃ¥ ungdomsomrÃ¥det. De handler i høj grad om det samme, sÃ¥ jeg vil behandle dem under ét.

·        BÃ¥de nøglebudskaberne til Det Europæiske RÃ¥ds forÃ¥rstopmøde i marts og det næste punkt handler om implementering af Den Europæiske Ungdomspagt fra 2005.

·        Vi har flere gange tidligere behandlet Ungdomspagten. HovedformÃ¥lene med Pagten er at sikre de unge uddannelse, beskæftigelse, social integration og et godt familieliv og privatliv. Det er noget, som vi alle kan bakke op om.

·        Regeringen er fortsat af den opfattelse, at Ungdomspagten er et vigtigt instrument i processen med at fÃ¥ de unge til at engagere sig i samfundslivet generelt.

·        Fra dansk side kan vi derfor støtte de forslag til nøglebudskaber, som det tjekkiske formandskab har fremsat. Specielt i den nuværende økonomiske situation er det vigtigt, at vi sørger for, at ogsÃ¥ unge bliver sikret en god overgang fra uddannelse til beskæftigelse frem for til inaktivitet og arbejdsløshed.

·        De unge selv og deres organisationer mÃ¥ ogsÃ¥ selv tage aktivt del i processen med at afbøde virkningerne af de nuværende problemer.

·        Vi har generelt godt fat i dialogen med de unge overalt i samfundslivet, synes jeg. Fx deltog jeg i gÃ¥r = mandag den 2. februar i Ungdomsparlamentets spørgetime her i Folketinget. De unge havde udarbejdet i alt 60 lovforslag, og de stillede her mange gode spørgsmÃ¥l, som det var spændende at fÃ¥ lov til at svare pÃ¥.

·        Ungdomspagten og dens fremtid indgÃ¥r nu i den reform af den overordnede ramme for det europæiske samarbejde pÃ¥ ungdomsomrÃ¥det, som er sat i gang i Ã¥r lige sÃ¥vel som processen med at reformere Lissabon-strategien efter 2010. Jeg ser frem til, at vi dér fÃ¥r lejlighed til at diskutere, om vi kan gøre en bedre indsats til gavn for de unge og deres aktive medborgerskab – og sammen med dem.

3. Punkter vedrørende uddannelsesdelen – vedtagelse samt udveksling af synspunkter

·        Første punkt pÃ¥ dagsordenen vedrørende uddannelse er vedtagelse af nøglebudskaber, som er uddannelsesrÃ¥dets indspil til Det Europæiske RÃ¥ds ForÃ¥rstopmøde i marts.

·        Det overordnede mÃ¥l med nøglebudskaberne er at understrege, hvilken central rolle uddannelse kan spille for at hÃ¥ndtere fremtidige udfordringer i en globaliseret økonomi.

·        Der er to hovedpointer i nøglebudskaberne. Den første er at understrege vigtigheden i investering i menneskelig kapital. Perspektivet for investering er livslangt. Den anden er at sikre et tættere samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, pÃ¥ den ene side, og andre aktører, herunder erhvervslivet, pÃ¥ den anden side. Dette skal være med til at sikre, at fremtidige kvalifikationer stemmer overens med arbejdsmarkedets behov.

·        Nøglebudskaberne stemmer generelt overens med Lissabon-strategien, der skal sikre udviklingen af en europæisk, vidensbaseret økonomi.

·        Budskaberne fremtræder spredt, hvilket reflekterer den enkelte medlemslandes fokusomrÃ¥der og mærkesager.

·        Jeg vil gerne pÃ¥pege overfor udvalget, at en af Danmarks mærkesager fra sidste Ã¥rs nøglebudskaber, den sÃ¥kaldte ”femte frihed” – fri bevægelighed for viden, er inkluderet i præamblen til dette Ã¥rs nøglebudskaber, der generelt reflekterer danske prioriteter pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det.

 …**…

·        Andet punkt pÃ¥ dagsordenen er udveksling af synspunkter om Kommissionens udspil til en opdateret strategiramme for det europæiske samarbejde pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det. Anledningen er, at det hidtidige program Uddannelse 2010 inden for Lissabon-strategien udløber til næste Ã¥r.

·        Udspillet udgør et godt grundlag for drøftelsen af forventningerne til de næste 10 Ã¥rs strategiske mÃ¥l, prioriteter og værktøjer pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det i Europa.

·        Lad mig kort gennemgÃ¥ udspillet omkring de strategiske mÃ¥l, prioriteter og værktøjer.

·        De fire nævnte strategiske mÃ¥l er 1) at realisere livslang læring og mobilitet, 2) at uddannelsesudbuddet og resultaterne skal effektiviseres og have et kvalitetsløft, 3) at alle skal have mulighed for at tage aktiv del i samfundet og sidst men ikke mindst 4) at fremme innovation og kreativitet, herunder etablering af egen virksomhed. Det er omrÃ¥der, vi pÃ¥ nationalt plan arbejder med og lægger vægt pÃ¥.

·        De midlertidige prioriteter for 2009/2010 skal drøftes pÃ¥ det RÃ¥dsmødet den 16. februar og efterfølgende pÃ¥ de kommende møder i RÃ¥dets arbejdsgruppe. Jeg henviser til meddelelsen for en nærmere gennemgang af de midlertidige prioriteter, der er nævnt i udspillet. Som eksempler kan jeg nævne arbejde med nationale strategier for livslang læring og udvidelse af mulighederne for elevers og studerendes mobilitet.

·        Det vigtigste værktøj, vi har til at gennemføre rammen, er uddannelsesprogrammer sÃ¥ som Erasmus og Comenius. Herudover spiller indikatorer og benchmarks ogsÃ¥ en vigtig rolle. Dem bruger vi under den nuværende strategiramme til at implementere arbejdsprogrammet. Kravene til benchmarks er, at de skal være realiserbare, relevante og mÃ¥lbare.

·        Den nuværende ramme, som vi arbejder under indtil 2010, har fem benchmarks. Refleksionsprocessen indtil RÃ¥dsmødet i maj, hvor en opdateret strategiramme gerne skulle vedtages, skal derfor fokusere pÃ¥ en revision af de fem nuværende benchmarks samt en eventuel opdatering og udvidelse af disse benchmarks.

·        Der er nævnt nogle muligheder for nye benchmarks i den opdaterede strategiske ramme, men disse er langtfra færdigdrøftet. Revitaliserede eller nye mulige benchmarks vil igen ligge under for de krav, der hidtil har været gældende: De skal være realiserbare, relevante og mÃ¥lbare.

·        Jeg vil gerne i denne sammenhæng understrege, at uddannelsespolitik er og forbliver et nationalt omrÃ¥de. Der er altsÃ¥, som hidtil, udelukkende tale om fælles, europæiske mÃ¥lsætninger og ikke bindende mÃ¥l for det enkelte medlemsland.

·        Vi vil fortsat lægge vægt pÃ¥ den Ã¥bne koordinationsmetode, frivillig udveksling af erfaringer og eksempler pÃ¥ god praksis, som vi har gjort hidtil. Udspillet til en opdateret strategiramme er et godt grundlag for at definere de kommende, fælles mÃ¥lsætninger for de næste 10 Ã¥r pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det.