Erik Elten:Kritik af skolens kristendomsundervisning.                                                                                            Â
Humanistisk Debat
ønsker hermed at fremhæve følgende vedrørende undervisnings-planen for
kristendomskundskab, religion og livsanskuelse i folkeskolen:
1. Undervisningsstoffet bør omfatte tre afbalancerede dele:
1.1. Kristendom.
1.2. Andre religioner.
1.3. Verdslige livssyn.
2. Grundloven indeholder ikke et påbud om religionsundervisning.
3. Der bør oprettes et lærebogsnævn om objektive normer for skolebøger
om religion og livsanskuelse.
Bemærkninger:
Ad 1: Undervisningsindholdet.
Faget
kristendomskundskab lever i dets nuværende form ikke op til de udmærkede
formålserklæringer om, at skolen skal være præget af alsidighed, åbenhed,
selvstændighed, åndsfrihed osv. I faget kristendomskundskab har disse smukke
ord udløst alt for beskedne konsekvenser. Lovgivning og især administrativ
praksis via bekendtgørelser og læseplaner giver fortsat den kristne religion
en overmåde privilegeret stilling, både med hensyn til omfang af stofmængde
og fordeling af den. Derved motiveres eleverne i flere år til kristne
holdninger og tankegange. Først efter 6 års intellektuel og emotionel
binding til kristne begreber og vurderinger bydes der ret perifert på stof om
verdslige, humanistiske og naturalistiske livsopfattelser, og lidt om andre
store religioner.
Det er særdeles vigtigt, at de tre livsanskuelsesområder behandles både sideløbende
og med nutidige eksempler i hele undervisningsforløbet, og eleverne bør
fra begyndelsen opleve, at
livssynsproblemer både teoretisk og praktisk er blevet stillet og
"løst" af alle tre opfattelser.
Dog bør man måske lade de mindste elever være i fred for
livssynsproblemer!
En udvalgsbetænkning fra 1994 (KUP) fremhæver, at der nu undervises
i kristendom, andre religioner og andre livsanskuelser, men "vægten er
ganske vist lagt forskelligt". Ja, det må man sige!
I ministeriets faghæfte om faget skrives opfølgende, at
almenmenneskelige spørgsmål stilles og drøftes såvel inden for kristendommen
som i andre religioner og livsopfattelser. Og det er jo rigtigt! Der er altså
3 mulige svargrupper, og de burde tilgodeses på alle klassetrin, men
stort set hele faghæftet er relateret til kristne indfaldsvinkler og svar.
Selv delområdet kunst og symboler drejer sig overvejende om elementære
religiøse begreber og symboler!
I undervisningens 1.
fase (1.-2. kl.) imødekommes "børnenes åbenhed og spørgelyst om
tilværelsen" ved, "at eleverne arbejder med anskuelige fortællinger
fra Det Gamle og Nye Testamente og forskellige religiøse fænomener og
symboler".
I den 2. fase (3.-6.kl.) får livsspørgsmålene fortsat en
overvejende kristen ramme i form af bibelske fortællinger, kristendomshistorie
og kunst, forstået som kirkens billeder og "kristent inspireret
musik".
3. fase omfatter de sidste skoleår. Undervisningen tager stadig
sit udgangspunkt i den kristne religion. Ikke-kristne religioner og andre
livsanskuelser skal medtages, men det er uklart, hvor megen plads der bliver
til dem. Eleverne skal lære "at forstå religion som noget, der --- kræver
personlig stillingtagen og handling". Gør verdslige livsanskuelser ikke
også det? Disse humanistiske og naturalistiske opfattelser indeholder
afsnittet ellers ikke noget om! Det anføres i læseplanen, at undervisningen
især omfatter bl.a. "værdier af religiøs og religionslignende karakter,
der præger tilværelsen i dag". Det religiøse dominerer fuldstændigt
planen!
Læseplanen for denne fase, der også angives at omfatte
"ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser" slutter med et
afsnit om "billeder og andre kunstværker, der er inspireret af religiøse
grundspørgsmål". Verdslig kunst tæller øjensynligt ikke.
Ministerens ny
læseplan "Klare Mål" er tilsvarende ensidig.
Dansk kultur har
længe haft en verdslig og pluralistisk karakter, og i en ministeriel undervisningsvejledning (1989)
erkendes det direkte, at en "bibelsk-kristelig forståelsesramme" ikke
længere er til stede i moderne "elevers og menneskers bevidsthed"
(s.39), og at kirken for store dele af befolkningen er en "fjern
størrelse" (s.52).
Alligevel topprioriterer dette skolefag ensidigt kristent-religiøse svar .
Ad 2: Grundloven.
I Betænkning vedrørende Revision af Skolebøger (1934) erklærer udvalget
side 15, at grundloven ikke indeholder et påbud om, at der i skolen skal
undervises i religion. Faget har ikke nogen særstilling, og det kan
nedlægges ved almindelig lovgivning. Humanistisk Debat foreslår, at
emneområdet indbygges i orienteringsfagene, eller at der indføres et nyt fag om
livsanskuelser. En sådan fagbetegnelse er mere neutral.
Ifølge nævnte skolebogsbetænkning bør elevernes bøger være i
overensstemmelse med de fagvidenskabelige resultater, og pædagogisk tilpasset
skoleelever. Hvis disse krav kan indfries, så der kun undervises om
kristendom/religion/livsanskuelse og ikke i kristendom/ religion/ livsanskuelse,
kan der principielt ikke være mulighed for fritagelse for undervisningen. Ingen
kan med rimelighed bede sig fritaget for saglig information og fri debat, et
synspunkt støttet af domsafgørelser fra FN´s menneskerettighedskomite.
Sidst i forbindelse med norsk skolevæsen.
Ad 3: Lærebogsnævn.
Den svenske rigsdag vedtog i 1962 princippet om objektiv
religionsundervisning, og et senere nedsat lærebogsnævn undersøgte, om de
benyttede lærebøger opfyldte visse objektive normer. Nævnet opstillede en række
fordringer i en arbejdsskitse og offentliggjorde en række meget kritiske
analyser af de benyttede lærebøger. Nærmere herom i Dansk Pædagogisk Tidsskrift
1966, s.438-445; Statens offentliga utredningar 1971:91.Samhällsinsatser på
läromedelsområdet. Läromedelsutredningen 4. Side 86-91, 258-290.
Selvom faget siden skoleloven 1975 officielt har været
kundskabsmeddelende, har det som ovenfor beskrevet været af både ensidig og
forkyndende karakter. Ministeren billiger endda, at der bedes Fadervor i
skolen! Det bør ikke forekomme på offentlige undervisningsinstitutioner i
dagens Danmark.
NB: Denne analyse sendte Humanistisk Debat 26.01 2006 til Haarder og
uddannelsesudvalg.
NB: Til orientering: Jeg er universitetslektor i filosofi, Københans Universitet. (emeritus).