Den 27.1.2009

Til undervisningsminister Bertel Haarder

Kopi til Folketingets uddannelsesudvalg

 

Kære Bertel Haarder!

Vi har i Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen med stor interesse læst rapport nr. 8 af 12.1.2009 fra din følgegruppe for reformen af de gymnasiale uddannelser. En gymnasiereform fra 2005, hvis hensigt var at styrke naturvidenskab og fremmedsprog, men som stik mod denne hensigt har medført en markant svækkelse af fremmedsprogene.

Vi har med stor bekymring noteret os at tysk fortsætter A er gået tilbage fra 11,2% af studenterne før reformen til kun 10% efter reformen, fransk fortsætter A fra 3,2% af studenterne før reformen til kun 2% efter reformen.

Vi kan derfor tilslutte os det sigte rapporten har, ikke mindst mhp. at styrke sprogfagenes stilling i de gymnasiale uddannelser også mhp. en styrkelse af fortsættersprog A.

Vi noterer med tilfredshed at tysk fortsætter A og fransk fortsætter A allerede med bekendtgørelsesændringen af 30.6.2008 er blandt de 9 særligt kompetencegivende fag (sammen med matematik, naturvidenskabelige fag, engelsk og klassiske sprog) hvoraf eleven skal vælge mindst ét på A-niveau.

Vi finder at anbefalingen af at åbne mulighed for matematisk-naturvidenskabeligt orienterede elever for at vælge et begyndersprog på B-niveau, fjerner eleven fra målsætningen om 2 reelt fungerende sprog og underminerer reformens sigte i denne henseende. Det er oplagt at pege på fortsættersprog B til denne type elever da det giver eleven et reelt fungerende sprog med anvendelse af kun to moduler. Vi frygter at en åbning for begyndersprog B vil være en glidebane mod en sproglig discountløsning der fjerner sigtet om et reelt fungerende begyndersprog (på A-niveau). I stedet for sigtet med to sprog får eleven kun "halvandet".

Vi forstår og kan tilslutte os hensigten med også at ville tilskynde eleverne til at vælge matematik og naturvidenskabelige fag på A-niveau. Vi finder dog at også - og måske ikke mindst - sådanne elever i en åben, globaliseret verden vil have brug for to reelt fungerende sprog. Engelsk bliver mere og mere nødvendigt, men samtidig mere og mere utilstrækkeligt. Umberto Eco formulerede det sådan på Milanos Polytekniske Læreanstalt at han ikke kunne have tillid til ingeniører der ikke kunne mindst to fremmedsprog. De matematisk-naturvidenskabeligt interesserede elever kan derfor med fordel vælge deres fortsættersprog på B-niveau da dette valg dels vil give eleverne et godt niveau i dette sprog, dels begrænse antallet af anvendte moduler til to og således give eleverne plads til yderligere et matematisk eller naturvidenskabeligt fag på A-niveau.

 

Med venlig hilsen

Merete Vonsbæk, Tysklærerforeningen, Formand, [email protected]

Frank Østergaard, Fransklærerforeningen, Formand, [email protected]