Til folketingets uddannelsesudvalg

 

Undertegnede, der er lektor ved Varde Gymnasium og HF-kursus og underviser i historie, dansk og dramatik, tillader sig hermed at henvende sig til udvalget på grund af de revisioner, der muligvis vil komme af gymnasie- og hf-reformen.

Min henvendelse vedrører især historie, som i øjeblikket fører en hensygnende tilværelse både i STX og på HF. Efter reformen er histories timetal i gymnasiet blevet reduceret med 20 % i forhold til tidligere under henvisning til, at der ikke mere skal undervises i samfundskundskab, efter samfundsfag er blevet obligatorisk for alle gymnasieelever. Dertil kommer, at der af det nuværende timetal tages 10 % til AT og 7 % til andet, hvilket betyder, at jeg fx oplever, at jeg i min 3.g i dette skoleår har 1 (ET) modul af 90 minutter pr. uge til at undervise i historie! Og det er vel at mærke ikke, fordi jeg har haft meget mere i 1. og 2.g, hvor jeg havde henholdsvis 1 og 1½ modul om ugen!

I dette ene modul skal jeg så gøre eleverne bevidste om deres forhistorie helt op til globaliseringen, Danmarks rolle i EU, afkoloniseringen etc., samtidig med jeg forsøger at klargøre dem til en eksamen, der kræver, at de ud fra et givet varieret materiale på 10-15 sider selvstændigt kan opstille en relevant problemstilling, analysere en hvilken som helst kildetype og perspektivere til verdenshistorien både diakront og synkront. Jeg bliver mere og mere frustreret over dette – og ærgrer mig over, at der fx ikke er tid til at tale om det amerikanske præsidentvalg eller Palæstinas historie, når det er relevant.

Mine elever er meget interesserede i historie og ville meget gerne have meget mere med, inden de går videre i livet og sandsynligvis ikke får historieundervisning mere. Realiteten er desværre, at vi må skøjte hen over en masse obligatoriske ”pinde”, hvilket ikke giver en dybere forståelse af noget som helst og desværre efterlader rigtig mange elever som funktionelle historieløse individer.

Jeg er sikker på, at folkeskolereformen efterhånden vil medføre, at eleverne har et bedre startgrundlag, når de starter i gymnasiet – MEN det vil ikke ændre på, at det for mig at se er strengt nødvendigt med en udvidelse af timetallet i historie i gymnasiet, hvis vi skal sikre, at eleverne når et A-niveau, eller endnu vigtigere kvalificerer sig til at være aktive deltagere i et demokratisk samfund, der hviler på et historisk grundlag både nationalt og globalt, som er nødvendigt at kende.

Problemet er bestemt ikke mindre i hf, hvor ks-konstruktionen er under al kritik, men derom en anden gang.

Med venlig hilsen

Inge Evald Hansen
lektor         Â