KEMILÆRERFORENINGEN

LMFK-sekretariatet,  Slotsgade 23.,  2200 København N.

Tlf.: 35 39 00 61    [email protected]     www.lmfk.dk

 

Den 20. januar 2009

 

 

Kære Bertel Haarder

 

 

I anledning af at Følgegruppen for Reformen af de Gymnasiale Uddannelser netop har udgivet rapport nr. 8, vil Kemilærerforeningen gerne gøre opmærksom på nogle forhold, som vi mener har fået en forkert konklusion i rapporten.

 

a)     Naturvidenskabeligt grundforløb (NV): Følgegruppen foreslÃ¥r en ændring af nv’s  læreplan samt at der indføres en karakter, som skal vægte med en faktor ½ pÃ¥ eksamensbeviset.

Det er uforståeligt, at følgegruppen så naivt mener, at naturvidenskab kan styrkes ved at give en karakter og lave mindre justeringer

Kemilærerforeningens holdning er, at nv skal afskaffes og erstattes med det 4. naturvidenskabelige fag. Hvis man virkelig ønsker som et mål for gymnasiereformen, at eleverne skal se sammenhænge og få overblik, kræves der netop længere og ikke-opbrudte forløb i stedet for det, der kan præsteres af den kunstige konstruktion, som nv er. Der ligger imidlertid også gode intentioner bag indførelsen af NV, men de kan imødekommes ved at stille krav om, at 2 naturvidenskabelige fag placeres i grundforløbet, således at de to fag i fællesskab både kan vise fagenes særfaglighed og deres fællesfaglighed, idet de forpligtes til at introducere naturvidenskab og naturvidenskabens metode,

I øvrigt foreslår Følgegruppen jo netop også og særdeles fornuftigt, at der skal kunne placeres 2 naturvidenskabelige fag i grundforløbet, og så forekommer det endnu mere ejendommeligt, at man fortsat vil opretholde nv.

 

Kemilærerforeningen anbefaler derfor, at nv afskaffes og erstattes med det 4. naturvidenskabelige fag. Desuden anbefaler vi, at der placeres 2 naturvidenskabelige fag i grundforløbet.

 

 

b)     Studieretningsprojektet (SRP) i 3.g – der henvises fra Rapport nr. 8 til Rapport nr. 7: Eleverne har sidste Ã¥r og igen i Ã¥r skrevet mange gode studieretningsprojekter og ofte med aktuelle emner som omdrejningspunkt. Kravet om, at der skal inddrages mere end et fag i SRP, er i mange tilfælde helt problemløst og giver normalt god mening. Desværre kommer kravet om inddragelse af mere end et fag i nogle tilfælde til at spænde ben for at inddrage centrale dele af kemien, som egner sig fortrinligt til enkeltfaglige fordybelsesopgaver, og som eksempel kan nævnes syntesearbejde indenfor specielt organisk men ogsÃ¥ indenfor uorganisk kemi, hvor der før reformen er lavet mange gode større skriftlige opgaver. Kravet om mere end et fag er sÃ¥ meget mere beklageligt for kemi, idet der igennem mange Ã¥r er indarbejdet det særkende for netop dette gymnasiefag, at eleverne har mulighed for at udføre det eksperimentelle arbejde i forbindelse med SRP pÃ¥ virksomheder eller hos videregÃ¥ende uddannelser. Sidste Ã¥r benyttede omkring en tredjedel af eleverne, som skrev SRP i Kemi, denne mulighed, hvilket er en betydelig mindre andel end tidligere under SSO. Meget af det eksperimentelle arbejde, som eleverne kan udføre pÃ¥ virksomheder eller hos videregÃ¥ende uddannelser umuliggøres beklageligvis af kravet om mere end et fag til SRP, eller det bliver en meget søgt eller kunstig inddragelse af et andet fag.

 

Kemilærerforeningen anbefaler derfor, at den nuværende ordning for studieretningsprojektet bibeholdes, men at der åbnes for den mulighed, at SRP kan skrives i ét (studieretnings-)fag, som eleven har på A-niveau.

 

 

c)     Kemi B og begyndersprog pÃ¥ B-niveau: Kemi B er i lige sÃ¥ høj grad et adgangsgivende fag til de videregÃ¥ende uddannelser som Fysik B, og da der er stigende bekymring over rekrutteringen af unge med de rette naturvidenskabelige kvalifikationer til de videregÃ¥ende uddannelse, er det Kemilærerforeningens holdning, at man vil fÃ¥ en lige sÃ¥ stor gevinst i form af kvalificerede elever, hvis man stiller fysik og kemi lige, sÃ¥ledes at elever pÃ¥ stx, der vælger kemi pÃ¥ mindst B-niveau kan nøjes med at vælge B-niveau for begyndersprog i lighed med fortsættersprog.

Hvis man ønsker at styrke naturvidenskaben, kunne man forestille sig, at elever med matematik på A-niveau i kombination med to naturvidenskabelige fag på mindst A+B-niveau kunne nøjes med at vælge B-niveau for begyndersprog.

 

Kemilærerforeningen vil derfor anbefale, at elever, der vælger Kemi B, kan nøjes med at vælge begyndersprog på B-niveau.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Ole Vesterlund Nielsen

Formand for Kemilærerforeningen

(Privat adr.: Brovænget 3, 2830 Virum, tlf.: 45834003)