TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Åbent samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Samrådsspørgsmål T om AMU til nytilkomne arbejdstagere fra udlandet.

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ikke fastsat

Tid og sted

Tirsdag den 20. januar 2009 kl. 14 - dog tidligst 5 min. efter 2. behandling af lovforslag L 60.

 

Lokale S-092

 


Disposition

1.      Indledning vedrørende spørgsmÃ¥let

2.      Baggrunden

3.      Er det lovligt og nyttigt?

4.      Hvordan tages der stilling til, om den enkelte kan optages pÃ¥ AMU

5.      Hvilken kontrol føres der med tilskudsopgørelsen?

6.      Sag rejst af 3F i Nordjylland

7.      Hvor udbredt er denne praksis?

8.      Afslutning

 

 

1. Indledning vedrørende spørgsmålet

·        Ifølge bekendtgørelsen om fælles kompetencebeskrivelser og arbejdsmarkedsuddannelser er det en betingelse for adgang til arbejdsmarkedsuddannelserne, at deltageren har enten fast bopæl eller beskæftigelse i Danmark.

·        Den 10. oktober 2008 besvarede jeg udvalgets spørgsmÃ¥l 362. I spørgsmÃ¥let bad udvalget mig redegøre nærmere for denne betingelse om beskæftigelse, herunder om udlændinge kan starte direkte pÃ¥ AMU-kursus ved ankomsten til Danmark.

·        Nu har udvalget bedt mig om ved en uddybning at komme ind pÃ¥ 3 aspekter, nemlig:

·        1) Hvor udbredt denne praksis er,

·        2) Lovligheden og nytteværdien af, at der kan udbetales AMU-tilskud, uden at der foreligger et reel ansættelsesforhold, samt

·        3) Kontrollen med, at der ikke uberettiget bliver udbetalt AMU-tilskud.

 

2. Baggrunden

·        Indledningsvis vil jeg understrege, at det tidligere spørgsmÃ¥l og min besvarelse deraf tog udgangspunkt i en konkret sag. Undervisningsministeriet lagde i denne sag til grund, at de personer, der havde deltaget i arbejdsmarkedsuddannelser, var beskæftiget i en bestemt virksomhed i Danmark.

·        Ministeriet fandt med andre ord ikke, at der forelÃ¥ oplysninger, der gav tilstrækkeligt grundlag for at afvise den pÃ¥gældende virksomheds oplysninger. Virksomheden oplyste, at alle de pÃ¥gældende under kursernes afholdelse havde været ordinært ansat i virksomheden.

·        Som det fremgÃ¥r af mine tidligere svar, er betingelsen for, at personer uden bopæl i Danmark kan optages pÃ¥ en arbejdsmarkedsuddannelse, at den pÃ¥gældende pÃ¥ uddannelsestidspunktet har beskæftigelse i Danmark.

·        Det betyder, at der skal være tale om beskæftigelse i en virksomhed, der udøver aktivitet fra et fast forretningssted her i landet. Men der er intet i vejen for, at den pÃ¥gældende begynder sit ansættelsesforhold i virksomheden ved at blive sendt pÃ¥ AMU-kursus.

·        NÃ¥r det er sagt, vil jeg gerne understrege, at det er klart, at hvis der pÃ¥ nogen mÃ¥de opstÃ¥r begrundet mistanke om misbrug af ordningen, sÃ¥ vil vi selvfølgelig iværksætte en nøje undersøgelse heraf.

·        Vi tager sÃ¥danne mistanker meget seriøst, og hvis vore nærmere undersøgelser giver anledning hertil, mÃ¥ vi have det op til overvejelse, om det skal have generelle konsekvenser for omrÃ¥dets regulering og hÃ¥ndhævelse.

 

3. Er det lovligt og nyttigt?

·        Lad mig starte med spørgsmÃ¥let om, lovligheden og nytteværdien af, at der kan udbetales AMU-tilskud.

·        Det er som nævnt fuldt ud lovligt, at en medarbejder med bopæl uden for Danmark sendes pÃ¥ AMU-kursus, sÃ¥ snart han begynder at arbejde for en virksomhed her i landet.

·        Det vil ofte være en forudsætning for at kunne leve op til danske standarder for arbejdets udførelse, ikke mindst vedrørende sikkerhed.

·        I en del tilfælde kan de pÃ¥gældende ligefrem ikke lovligt udføre de arbejdsopgaver, de er ansat til, før de har været pÃ¥ en af de arbejdsmarkedsuddannelser, der fører til udstedelse af certifikat.

·        Det betyder ogsÃ¥, at den ansatte sÃ¥ tidligt som muligt kan tilføre den danske produktion yderligere værdi ved at levere en mere kvalificeret arbejdsindsats.

·        Derimod er det klart, at hvis der ikke er tale om reel beskæftigelse i en dansk virksomhed, vil betingelsen for optagelse ikke være opfyldt.

 

4. Hvordan tages der stilling til, om den enkelte kan optages på AMU?

·        Jeg skal ogsÃ¥ uddybe vedrørende kontrolindsatsen.

·        Selve kontrolindsatsen starter allerede ved uddannelsesinstitutionen, der tager stilling til, om betingelserne for optagelse pÃ¥ en arbejdsmarkedsuddannelse er opfyldt. Uddannelsesinstitutionen skal med henblik pÃ¥ at blive i stand til at træffe denne afgørelse afkræve den, der ansøger om deltagelse, de nødvendige oplysninger.

·        For sÃ¥ vidt angÃ¥r personer uden fast bopæl i Danmark mÃ¥ uddannelsesinstitutionen undersøge, om betingelsen om beskæftigelse i Danmark er opfyldt.

·        Uddannelsesinstitutionen skal i den situation skaffe sig dokumentation for ansættelsesforholdet.

·        Den pÃ¥gældende skal være ansat til at præstere en arbejdsydelse, og virksomheden skal have hjemsted her i landet.

·        Det er sÃ¥ledes i første omgang den godkendte institution til udbud af arbejdsmarkedsuddannelser, der har ansvaret for at afgøre, om betingelserne for optagelse pÃ¥ en arbejdsmarkedsuddannelse er opfyldt.

·        Den dokumentation og de oplysninger, som afgives til en institution eller til Undervisningsministeriet, er jo grundlæggende baseret pÃ¥ tillid til rigtigheden heraf. Hvis der opstÃ¥r tvivl om dette, og der er tale om en omgÃ¥else af tilskudsbetingelserne, vil der blive slÃ¥et hÃ¥rdt ned – og i grove tilfælde være tale om en anmeldelse til politiet for bedrageri.

 

5. Hvilken kontrol føres der med tilskudsopgørelsen?

·        Uddannelsesinstitutionen opgør den tilskudsberettigede undervisning. Denne opgørelse danner grundlag for indberetning til Undervisningsministeriet af aktiviteten og dermed for beregningen af tilskuddet.

·        Rigtigheden af det opgjorte elevantal skal være attesteret af uddannelsesinstitutionens revisor. I denne forbindelse skal revisoren i fornødent omfang kontrollere de oplysninger, der ligger til grund for opgørelsen.

·        Undervisningsministeriet kan imidlertid blive bekendt med noget, der giver anledning til at tvivle pÃ¥, at betingelserne for optagelse har været opfyldt for alle deltagerne.

·        Undervisningsministeriet vil sÃ¥ fx søge at efterprøve, om betingelsen om beskæftigelse i Danmark har været opfyldt, hvis det er herom, tvivlen bestÃ¥r.

·        I den forbindelse vil der blive taget udgangspunkt i det materiale, som har foreligget for uddannelsesinstitutionen, da den optog deltageren pÃ¥ arbejdsmarkedsuddannelsen.

 

6. Sag rejst af 3 F i Nordjylland

·        Jeg er bekendt med, at 3 F Skagerak har rettet henvendelse til Undervisningsministeriet om den konkrete sag, som har givet anledning til udvalgets tidligere spørgsmÃ¥l til mig vedrørende betingelser for adgang til at deltage i arbejdsmarkedsuddannelser.

·        Jeg kan i den forbindelse understrege over for udvalget, at Undervisningsministeriet pÃ¥ baggrund af henvendelsen fra 3 F Skagerak er i fuld gang med at undersøge, om der er sket brud pÃ¥ de regler, som arbejdsmarkedsuddannelserne administreres efter.

·        Undervisningsministeriet har blandt andet bedt EUC-Nord om en redegørelse i forhold til henvendelsen fra 3 F Skagerak og har ogsÃ¥ inddraget SU-styrelsen i sagens afklaring.

·        NÃ¥r den konkrete sag er fuldt oplyst og tilendebragt, vil jeg vurdere, om sagen skal have generelle konsekvenser for omrÃ¥det, herunder om der er behov for yderligere præciseringer af regelgrundlaget.

 

7. Hvor udbredt er denne praksis?

·        I forhold til spørgsmÃ¥let om, hvor udbredt denne praksis er, kan jeg oplyse, at Undervisningsministeriet ingen statistik har om, hvor ofte det er nyansatte medarbejdere, herunder særligt medarbejdere fra udlandet, der kommer pÃ¥ AMU-kursus.

·        SÃ¥fremt der i lyset af den konkrete sag viser sig at være et behov for mere kendskab til udbredelsen af denne praksis, vil jeg i givet fald overveje dette.

 

8. Afslutning

·        Lad mig slutte af med at understrege, at arbejdsmarkedsuddannelserne har vist sig at være et godt redskab til opkvalificering af arbejdsstyrken i Danmark. Der har de senere Ã¥r været betydeligt politisk fokus pÃ¥ behovet for at sikre en let adgang til arbejdsmarkedsuddannelserne ogsÃ¥ for nytilkomne medarbejdere fra udlandet.

·        Undervisningsministeriet er i sit tilsyn opmærksomt pÃ¥ de antydninger om omgÃ¥else af reglerne om adgang til arbejdsmarkedsuddannelserne, som blandt andet ligger i formuleringen af dette samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l.

·        Som jeg sagde tidligere, er Undervisningsministeriet aktuelt i fuld gang med at undersøge nye oplysninger i den konkrete sag.

·        Ministeriet vil, sÃ¥fremt der i konkrete tilfælde opstÃ¥r begrundet mistanke om omgÃ¥else, ikke tøve med at agere herpÃ¥.

·        Og nÃ¥r den konkrete sag er fuldt oplyst og tilendebragt, vil jeg som sagt vurdere, om sagen skal have generelle konsekvenser for omrÃ¥det, herunder om der er behov for yderligere præciseringer af regelgrundlaget.

 

Â