Følgegruppen for gymnasiereformen anbefaler justeringer af gymnasiereformen

 

Følgegruppen for gymnasiereformen foreslår bl.a. at forkorte almen studieforberedelse, styrke valg af naturvidenskab og fremmedsprog og styrke det faglige niveau i studieretningerne.

 

Følgegruppen har nu afgivet sin sidste rapport til undervisningsministeren. De centrale anbefalinger i Følgegruppens rapport nr. 8 er :

 

● Grundforløbet i stx

I dag skal ansøgerne til stx, hhx og htx afgive et foreløbigt ønske om studieretning allerede på deres ansøgning om optagelse. Følgegruppen anbefaler i stedet, at ansøgere til stx udelukkende skal tilkendegive, om de ønsker en naturvidenskabelig eller en sproglig indgang til grundforløbet.

 

● Almen studieforberedelse

Følgegruppen anbefaler, at formen på almen studieforberedelse i stx fastholdes, men at omfanget reduceres fra de nuværende 240 timer til 200 timer. Desuden, at den afsluttende prøve i almen studieforberedelse afholdes som intern prøve, og at karakteren for prøven tæller med på eksamensbeviset med vægt 1½ mod den nuværende vægt på 2.

 

● Naturvidenskab

Gruppen konstaterer, at der generelt er fremgang på det matematisk-naturvidenskabelige område, men hæfter sig ved, at der i stx et beskedent relativt fald i tilgangen til disse fag på A-niveau og et større fald i antal elever med fysik B.

Gruppen anbefaler følgende:

- Stx-elever, som vælger fysik, B får ret til at vælge begyndersprog på B-niveau i stedet for A-niveau.

- Eleverne i stx skal have karakter i naturvidenskabeligt grundforløb, og denne karakter skal være medtællende på eksamensbeviset med vægt ½.

 

● Fremmedsprog

Gruppen konstaterer, at væsentligt flere elever end før reformen nu har 2 fremmedsprog på A-niveau, og at andelen af elever med 3 fremmedsprog er faldet betydeligt.

Gruppen anbefaler følgende:

- Stx-elever med 3 fremmedsprog kan vælge at løfte matematik til B-niveau i stedet for et naturvidenskabeligt fag.

- Stx-elever med 4 fremmedsprog fritages for at løfte matematik eller naturvidenskab til B-niveau.

- Undervisningen i sprogfagene skal nytænkes med øget anvendelsesorientering.

- Eleverne i stx skal have karakter i almen sprogforståelse, og denne karakter skal være medtællende ved studentereksamen med vægt ½.

 

● Studieretninger

Følgegruppen tilslutter sig anbefalingerne fra Danmarks Evalueringsinstitut om at styrke det faglige niveau i studieretningerne, fx ved at stille krav om, at studieretningsfagene skal have mindst ABB- eller AAC-niveau.

 

● Eksamensforhold

Følgegruppen tilslutter sig anbefalingerne i rapport nr. 3 fra Monsterudvalget med den tilføjelse, at der

allerede nu kan indføres intern bedømmelse ved prøven i almen studieforberedelse og ved prøverne i de to faggrupper på hf.

 

● Studieretningsprojektet og hf-uddannelsen

Følgegruppen behandlede disse emner allerede i rapport nr. 7, og den nye rapport henviser blot hertil. 

 

 

Undervisningsminister Bertel Haarder siger om Følgegruppens rapport:

”Jeg er glad for gruppens forslag om at skære almen studieforberedelse ned fra 10% til ca. 8,5%. Det er helt i overensstemmelse med, hvad både jeg og flere andre har sagt. Det glæder mig også, at gruppen – ligesom jeg selv – fortsat ønsker at gøre noget for både naturvidenskab og sprogfagene. Selv om der begge steder er en positiv udvikling er der fortsat problemer, som vi må gøre noget ved. Der er ikke en entydig styrkelse af naturvidenskab i stx, og der er tydelige vanskeligheder med at få eleverne til at vælge fremmedsprog, selv om flere end tidligere har to fremmedsprog på A-niveau,” siger Bertel Haarder.

 

Om den foreståede proces udtaler ministeren:

 

” Der foreligger nu et meget omfattende materiale: Evalueringsrapporterne fra EVA, Følgegruppens rapport nr. 8, rapport nr. 3 fra Monstergruppen og udtalelser fra både leder- og lærerorganisationer. Det giver os et fremragende grundlag at handle på, når vi sidst på måneden tager fat på møder i Gymnasieforligskredsen for at justere gymnasiereformen. Jeg vil satse på, at vi når frem til en aftale allerede i februar,” siger Bertel Haarder.

 

I følgebrevet fra formanden påpeges det, at gruppen med denne rapport mener at have opfyldt sit kommissorium med det ene forbehold, at den ønsker at fremsende en enkelt supplerende rapport, når EVA om et par måneder offentliggør resultaterne af sin evaluering af udviklingen i fagligheden i matematik og fysik.

 

Undervisningsminister Bertel Haarder er meget tilfreds med Følgegruppens indsats:

 

”Gruppen har med sine i alt 8 rapporter kvalificeret den politiske debat om justeringer af gymnasiereformen væsentligt, og også den seneste rapport indeholder en række gode og konstruktive anbefalinger, som jeg er enig i, og som jeg vil bringe med videre til Forligskredsen,” siger Bertel Haarder

 

Yderligere oplysninger:

 

Kontorchef Torben Christoffersen 3392 5444