TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Åbent samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Samrådsspørgsmål V (stillet af Nanna Westerby (SF)):

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage i lyset af faldet i antallet af praktikpladser på erhvervsuddannelserne, jf. nye tal fra Undervisningsministeriet som viser, at 1.719 færre unge i forhold til samme periode sidste år har fået en praktikplads, samt at Dansk Byggeri kan dokumentere et fald på 20 procent i antallet af lærepladser i bygge- og anlægsbranchen i 2008 i forhold til 2006, hvor lærlingeindtaget toppede.”   

 

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg samt offentligheden

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 10 minutter

Tid og sted

Den 13. januar 2009 i Folketingets Uddannelsesudvalg, Christiansborg. Mødet i udvalget begynder kl. 14.00.

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Praktikpladsudviklingen

3.      Skolepraktik er en nødløsning

4.      Virksomhederne mÃ¥ udvise rettidig omhu

5.      Eleverne skal være mobile og skolerne skal støtte elever og virksomheder

6.      Afslutning

 

 

1. Indledning

·        Udvalget har stillet mig følgende spørgsmÃ¥l: ”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage i lyset af faldet i antallet af praktikpladser pÃ¥ erhvervsuddannelserne, jf. nye tal fra Undervisningsministeriet som viser, at 1.719 færre unge i forhold til samme periode sidste Ã¥r har fÃ¥et en praktikplads, samt at Dansk Byggeri kan dokumentere et fald pÃ¥ 20 procent i antallet af lærepladser i bygge- og anlægsbranchen i 2008 i forhold til 2006, hvor lærlingeindtaget toppede.”

 

2. Praktikpladsudviklingen

·        SpørgsmÃ¥let bygger pÃ¥ Undervisningsministeriets mÃ¥nedlige praktikpladsstatistik, der blandt andet sammenholder overordnede nøgletal for praktikpladssituationen ved mÃ¥nedens udgang med de tilsvarende nøgletal fra Ã¥ret før. Der er tale om tallene for september, der blev offentliggjort ultimo november sidste Ã¥r.

·        Det er vigtigt for at fÃ¥ det rette perspektiv, at vi ogsÃ¥ ser pÃ¥ praktikpladsudviklingen over en længere periode. Derfor indeholder den mÃ¥nedlige statistikinformation ogsÃ¥ bevægelserne pÃ¥ udvalgte skæringstidspunkter siden januar 2003.

·        Og nÃ¥r vi skal vurdere bevægelserne fra et overordnet perspektiv, er det nyttigt at inddrage et endnu længere Ã¥remÃ¥l.

·        Helt tilbage i 1995 blev der indgÃ¥et knap 40.000 uddannelsesaftaler Ã¥rligt. Det antal faldt jævnt i Ã¥rene frem til 2003, hvor der blev indgÃ¥et godt 26.000 uddannelsesaftaler. I perioden frem til 2007 oplevede vi en stor vækst og nÃ¥ede op pÃ¥ ca. 37.000 indgÃ¥ede aftaler Ã¥rligt. I mange brancher var der ligefrem mangel pÃ¥ elever, og derfor faldt antallet af praktikpladssøgende elever fra mere end 11.000 til godt 3.000.

·        Min pointe er, at faldet vi oplever i øjeblikket, sker fra et højt niveau for antal indgÃ¥ede uddannelsesaftaler.

·        Jeg kan tilføje, at RÃ¥det for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser pÃ¥ et møde i december drøftede den aktuelle praktikpladssituation. Drøftelserne skete pÃ¥ baggrund af en Ã¥rsstatistik, som redegør for udviklingen fra 2003 til 2007. RÃ¥det udtrykte i den sammenhæng bekymring over udviklingen i den seneste tid og vil nu følge praktikpladsomrÃ¥det tæt. Den beslutning er jeg meget tilfreds med.

3. Skolepraktik er en nødløsning

·        Vi skal holde fast i, at eleverne skal i praktik i en virksomhed. NÃ¥r de danske erhvervsuddannelser bliver rost i udlandet og kaldt for ”verdens bedste”, sÃ¥ er det især pÃ¥ grund af vekseluddannelsesprincippet – altsÃ¥ at elever bÃ¥de lærer noget pÃ¥ skolen og ude i virksomhederne. Det giver tilpasningsdygtige uddannelser og særdeles gode beskæftigelsesmuligheder for de færdiguddannede elever.

·        Jeg nævner dette, fordi spørgerens partifæller i et debatindlæg for nylig har givet udtryk for, at skolepraktik skal have en stærkere placering i uddannelsesgarantien.

·        Regeringen mener derimod, at skolepraktik er en nødløsning. Om end desværre en nødvendig nødløsning som kan bringes i anvendelse som den allersidste udvej, nÃ¥r det gælder den sÃ¥kaldte uddannelsesgaranti – altsÃ¥ løftet om, at alle, der er optaget pÃ¥ et grundforløb, og som gennemfører dette grundforløb, har sikkerhed for at fÃ¥ mulighed for at afslutte en erhvervsuddannelse inden for den pÃ¥gældende fællesindgang.

·        At det bør være den sidste udvej, og at det faktisk er en dÃ¥rlig nødløsning, det kan jeg underbygge med disse tal:

·        UNI-C har fulgt elever, som i 2006 er begyndt med henholdsvis en uddannelsesaftale med en virksomhed og i skolepraktik. 12 mÃ¥neder efter at eleverne havde indgÃ¥et en uddannelsesaftale med en virksomhed, var 83 pct. af eleverne forsat i gang. Det tilsvarende tal for elever i skolepraktik var kun 40 pct.

·        Det hører ogsÃ¥ med til billedet, at elever, der er færdiguddannet i skolepraktik, har dÃ¥rligere beskæftigelsesudsigter end elever, der er færdiguddannet i en virksomhed.

·        Vi kan ikke give en praktikpladsgaranti, men som sagt kan vi give de unge en uddannelsesgaranti. Det er lovfæstet som følge af Velfærdsaftalen.

·        Garantien omfatter elever, der har gennemført et adgangsgivende grundforløb med tilfredsstillende resultat.

·        En sÃ¥dan elev kan indgÃ¥ en uddannelsesaftale med en virksomhed efter eget valg. SÃ¥dan gÃ¥r det for langt de fleste.

·        Hvis det ikke lykkes at finde en praktikplads, betyder garantien, at eleven skal have tilbud om at indgÃ¥ en uddannelsesaftale i en af de andre uddannelser, som er placeret i den indgang, som elevens oprindeligt ønskede uddannelse er placeret i. Eventuelt efter en passende faglig supplering pÃ¥ skole.

·        Hvis det heller ikke kan lade sig gøre at finde en uddannelsesaftale pÃ¥ denne mÃ¥de, skal eleven have tilbud om at blive optaget i skolepraktik i en af de uddannelser, der er placeret i indgangen, eller have tilbud om at blive optaget i en uddannelse, som gennemføres uden praktik i en virksomhed. Selvfølgelig under forudsætning af, at eleven opfylder kravene om EMMA mv.

·        Hvis eleven ikke tager imod en af disse muligheder kan eleven til syvende og sidst vælge et andet grundforløb, som kan give adgang til en uddannelse med praktikpladsmuligheder.  Eleven vil fÃ¥ fuld merit for sin hidtidige uddannelse.

4. Virksomhederne må udvise rettidig omhu

·        Regeringen indførte i 2005 – indenfor rammerne af AER-ordningen - en præmieringsordning, der giver virksomhederne en kontant belønning for at tage flere elever. Denne ordning giver virksomhederne et kontant incitament, men det er i sidste ende arbejdsgiverne selv, der har ansvaret for, at der oprettes det nødvendige antal uddannelsesaftaler. Det vil regeringen holde arbejdsgiverne fast pÃ¥. Det er ogsÃ¥ i deres egen interesse, hvis de skal være sikre pÃ¥ i fremtiden at have det nødvendige udbud af kvalificeret arbejdskraft.

·        Det er derfor glædeligt, at arbejdsgiverne selv har taget initiativer. For eksempel har Dansk Byggeri for nyligt iværksat en lærlingekampagne, hvor formanden har opfordret alle medlemsvirksomheder til at tage elever. Kampagnen løber frem til juni 2009.

·        Jeg er underrettet om, at TEKNIQ her i begyndelsen af de nye Ã¥r vil tage initiativ til, at el-installatører og vvs-installatører tager flere elever. Og jeg har ogsÃ¥ hørt, at DI vil sætte initiativer i gang for at sikre tilgangen af elever.

·        Undervisningsministeriet gennemfører i samarbejde med skolelederforeningen Danske Erhvervsskoler kampagnen ”Flere fagfolk, tak”. Kampagnen begyndte medio november sidste Ã¥r og sigter mod at skabe flere praktikpladser samtidig med at erhvervsuddannelsernes image forbedres, og flere elever søger uddannelserne. Kampagnen bestÃ¥r fx af tv- og radiospots og en hjemmeside.

·        Der er altsÃ¥ allerede stor opmærksomhed og aktivitet pÃ¥ omrÃ¥det.

5. Eleverne skal være mobile og skolerne skal støtte elever og virksomheder

·        NÃ¥r jeg siger, at arbejdsgiverne skal sikre, at eleverne kan indgÃ¥ de nødvendige uddannelsesaftaler, sÃ¥ mener jeg, at alle elever skal kunne fÃ¥ en uddannelsesaftale. Men det kan nødvendigvis ikke blive inden for drømmeuddannelsen.

·        Vi er stadig i en situation, hvor for mange elever søger populære uddannelser som fx frisør og dyrepasser, mens for fÃ¥ søger uddannelsesaftaler inden for fx metalindustrien, slagteruddannelserne, bagerfaget samt dele af butiksomrÃ¥det.

·        Undervisningsministeriet relancerer her i januar web-portalen Praktikpladsen.dk, sÃ¥ dette site bidrager til at gøre praktikpladsmarkedet mere gennemsigtigt for skoler, elever og arbejdsgivere. For eleverne vil sitet bl.a. indeholde statistik og oplysninger fra de faglige udvalg, som illustrerer mulighederne for at indgÃ¥ en uddannelsesaftale. Eleverne kan pÃ¥ den mÃ¥de i højere grad tage denne dimension med i overvejelserne, nÃ¥r de vælger uddannelse.

·        Endelig vil jeg nævne, at skolerne har vigtige opgaver i forhold til at skabe praktikpladser. Skolerne skal opsøge og hjælpe virksomhederne med at oprette pladser og skolerne skal vejlede og støtte eleverne. Skolerne skal tage udfordringen op, at praktikpladserne i en periode ikke vil hænge lige sÃ¥ lavt pÃ¥ træerne, som de har gjort de seneste Ã¥r. Det føler jeg mig overbevist om, at skolerne er parate til, dels fordi erfaringerne viser, at skolernes arbejde pÃ¥ dette omrÃ¥de kan være en afgørende forskel, dels fordi skolerne pÃ¥ denne mÃ¥de bidrager til at styrke uddannelsernes image, hvad der ligger skolerne meget pÃ¥ sinde.

6. Afslutning

·        Som det fremgÃ¥r, er der allerede nu taget en række initiativer, bl.a. fra arbejdsgiverside, for at fastholde de gode takter pÃ¥ praktikpladsomrÃ¥det. Vi bør anerkende arbejdsgivernes indsats, da arbejdsgiverne har nøglen til at sikre praktikpladserne.

·        Jeg kan tilføje, at der som led i Velfærdsaftalen i 2007 blev gennemført et udvalgsarbejde om behovet for at ændre AER-ordningen, sÃ¥ den bedre kan understøtte oprettelse af det nødvendige antal praktikpladser. Det er aftalt med forligspartierne, at rapporten skal drøftes til efterÃ¥ret, nÃ¥r der er større klarhed om AER’s økonomi.

·        Foreløbig vil jeg afvente disse drøftelser, og indtil da følger jeg praktikpladsudviklingen meget nøje. Lige her og nu mener jeg ikke, der er behov for yderligere initiativer fra regeringens side. Og jeg er meget tilfreds med, at RÃ¥det for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser følger udviklingen nøje blandt andet for at kunne yde mig rÃ¥dgivning i overensstemmelse med lovgivningen herom.

·        Det er af afgørende betydning for vekseluddannelsesprincippets overlevelse, at arbejdsmarkedets parter pÃ¥tager sig hovedansvaret for praktikpladsomrÃ¥det, sÃ¥ledes som det er fastsat i erhvervsuddannelsesloven.