Silkeborg D. 22/01-2009

 

Til Uddannelsesudvalget.

 

VIA University College fik i et brev d. 19. november 2008 sag nr: 119.15B.021, afslag på en ansøgning om dispensation til at oprette fagene engelsk, historie og dansk, som linjefag med et årsværk på 0,6 i stedet for 1,2 på den nye læreruddannelse. Dette afslag begrundes i følgende punkter:

 

Undervisningsministeriet har følgende bemærkninger til ansøgningen:

·        Nedsættelse af linjefagenes størrelse er i modstrid med intentionerne i læreruddannelsesreformen om større faglig dybde.

·        Adskillelse af fællesforløb og specialiseringsforløb er ligeledes i modstrid med intentionerne om at sikre faglig progression og sammenhæng for den studerende.

·        Den nye læreruddannelse har endnu ikke haft et helt gennemløb, og det er ikke muligt pÃ¥ nuværende tidspunkt at konkludere vedrørende de samlede virkninger af reformen.

·        Der er stor sandsynlighed for, at en imødekommelse af denne ansøgning vil medføre lignende ansøgninger fra andre, mindre uddannelsessteder.

 

Der skrives, at nedsættelsen af linjefagets størrelse vil være i strid med intentionen at øge fagligheden. Spørgsmålet er, hvor fagligheden ender henne, når en meget stor del af de studerende vælger et stort linjefag som andet valg. Disse studerende vil, når de er færdige, skulle ud i det danske skolevæsen med et meget begrænset fagligt råderum. Dette er problematisk i en tid, hvor der i forvejen er stor lærermangel, og fremtidsudsigterne tegner til, at det bliver endnu værre.

Vægtningen af fag som store/små linjefag gør, at mange studerende ikke kan få den fagkombination, de ønsker. Dette er yderst uheldigt, da mange potentielle ansøgere kan finde på at vælge læreruddannelsen fra af denne grund.   

Endvidere bliver mange af de små linjefag valgt fra af de studerende. Dette er foruroligende, da dette vil skade fagligheden, og antallet af lærere med kompetencer inden for disse fag bliver meget lille.  

 

Undervisningsministeriet vil ikke ændre på noget i den nye læreruddannelse, førend man har haft et gennemløb. Det kan undre en, at der skal komme en til to årgange af lærere ud fra landets professionshøjskoler, før man er villig til at ændre noget på uddannelsen. Det er problematisk, at undervisningsministeriet ikke allerede på nuværende tidspunkt kan se problemet. Ser man på tallene på årgang 2007’s valg af andet linje fag, ser det ikke godt ud for fag som geografi, hjemkundskab, tysk samt materielt design.

 

Jeg er en lærerstuderende på 1. årgang på læreruddannelsen i Silkeborg, og selv fanget i den føromtalte problematik. Der skal derfor, fra min side lyde en kraftig opfordring til uddannelsesudvalget, om at se på den nye læreruddannelse allerede nu.

Hvis intentionerne om at højne fagligheden skal blive til noget, er det nu, der skal handles. Vi kan som studerende på den nye læreruddannelse ikke være tjent med at komme ud i den danske folkeskole med den uddannelse, vi får på nuværende tidspunkt, hvor vi næsten kan være sikre på at skulle påbegynde efteruddannelse med det samme, hvis vi skal kunne undervise i fag, vi har haft som linjefag.

 

Der skal derfor lyde et oprigtigt ønske om, at uddannelsesudvalget allerede nu vil se på linjefagsmodellen på den nye læreruddannelse.

 

I er til enhver tid velkommende til at kontakte undertegnede, hvis I har spørgsmål eller ønsker at kommentere denne skrivelse.

 

Med venlig hilsen

 

Folke Janiesch

Fredensgade 24, II. 2.

8600 Silkeborg

Tlf: 29 88 54 31

[email protected]