Nye behov skaber nye uddannelser

31.12.2008Er du til produkt- og softwareudvikling eller vil du lede et køkken, have styr på off-shore olieplatforme, så kan du næste år hente viden på et højt, fagligt niveau i ti nye, videregående uddannelser.

PRESSEMEDDELELSE

Fra august 2009 kan du læse til ernæringsteknolog. Du kan også blive mejeritekniker eller få en diplomuddannelse i formidling af kunst og kultur til børn og unge.

Nye brancher skaber behov for nye kompetencer. Derfor har undervisningsminister Bertel Haarder godkendt ti nye, videregående uddannelser, der tilsammen bliver udbudt på 14 erhvervsakademier og professionshøjskoler landet over.

De andre nye professionsbacheloruddannelser er proces og innovation, bæredygtig energiteknik, off-shore aktiviteter, fødevare og procesteknolog, friskolepædagogik og voksenundervisning. (Se de ti uddannelser i faktaboksen nedenfor).

Samtidig bliver det flere steder end før muligt at læse otte eksisterende, videregående uddannelser. Det gælder for eksempel uddannelsen til bioanalytiker, til diplomingeniør i sundheds- og omsorgsteknologi samt it- og elektronikteknolog.

Der har vist sig et behov for at bringe endnu mere viden og faglighed ind i en række områder, og Bertel Haarder glæder sig derfor over de nye uddannelser og udbud.

”De nye uddannelser er skræddersyet til nye behov og brancher. For eksempel er ernæring og sundhed med rette kommet pÃ¥ dagsordenen i disse Ã¥r, mens mejeriproduktion og olieindustri er nogle af de vigtigste danske erhverv. Det er spændende uddannelser, som gÃ¥r pÃ¥ tværs af de eksisterende uddannelser og bygger bro mellem dem. Det viser nogle af mulighederne i de nye erhvervsakademier og professionshøjskoler. Jeg glæder mig til at se, hvordan de studerende tager mod dem,” siger han.

Forslagene har været gennem en grundig godkendelsesproces. Først blev de screenet i Undervisningsministeriet, hvor der blev lagt vægt på, om de vil supplere eksisterende uddannelser på en gavnlig og samfundsmæssig forsvarlig måde. Siden blev de vurderet på Danmarks Evalueringsinstitut, hvor deres relevans og kvalitet blev afvejet af eksterne eksperter inden for de specifikke fagområder. Ud fra de vurderinger har Akkrediteringsrådet indstillet, hvilke uddannelser, der bør godkendes.

De nye uddannelser og udbud er et led i den første akkrediteringsrunde. De er et resultat af en ny procedure for godkendelse, der blev indført med akkrediteringsloven i 2007 samt med Undervisningsministeriets bekendtgørelse om akkreditering og godkendelse af erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser fra 2008. Flere uddannelser forventes godkendt i januar 2009.

De ti nye, videregående uddannelser

Professionsbachelor i mejeriteknologi

Varighed: Fire år (240 ECTS-point). De sidste to år (120 ECTS-point) er planlagt som en overbygning, der kan erhverves i forlængelse af erhvervsakademiuddannelsen mejeriteknolog.
Ansøger: Dalum UddannelsesCenter.
Formål/erhvervssigte: At kvalificere den studerende til selvstændigt at kunne varetage mejeriproduktion, herunder udvikling af produkter og processer, samt igangsætte og gennemføre en virksomheds kvalitets- og planlægningsprocesser, nationalt såvel som internationalt. Uddannelsen kvalificerer den studerende til videre uddannelse på kandidatuddannelsen til mejeriingeniør på Institut for Fødevarevidenskab, Københavns Universitet.

Professionsbachelor som diplomingeniør i proces og innovation

Varighed: Tre et halvt år (210 ECTS-point)
Ansøger: Ingeniørhøjskolen i København.
Formål/erhvervssigte: At kvalificere kandidaten til at agere i kaotiske krydsfelter mellem forskellige fagligheder, kulturer, virksomhedstyper og organisationer. Kandidaten skal kunne skabe, drive og styre innovative processer med udgangspunkt i regionale, nationale og globale markeds- og samfundsbehov.
Den har to specialiseringer: Produkt- og softwareudvikling og projektudvikling samt strategisk udvikling af infrastruktur, byer og bygninger.

Professionsbachelor som diplomingeniør og bæredygtig energiteknik

Varighed: Tre et halvt år (210 ECTS-point).
Ansøger: Aalborg Universitet.
Formål/erhvervssigte: At kvalificere den uddannede til selvstændigt at kunne varetage arbejde inden for projektering, udvikling, konstruktion og rådgivning i danske eller udenlandske virksomheder og erhverv inden for termisk og elektrisk energiteknik samt mekatronisk reguleringsteknik set i et bæredygtigt perspektiv.

Professionsbachelor inden for offshore (selvstændig overbygningsuddannelse)

Varighed: To år (120 ETCS-point).
Ansøger: Erhvervsuddannelsescenter Vest.
Formål/erhvervssigte: At kvalificere den uddannede til på ledelsesniveau at kunne forestå komplekse opgaver inden for drift, vedligeholdelse og nyinstallation af tekniske anlæg i alle typer af virksomheder inden for off-shore-området og industrien nationalt og internationalt.

Professionsbacheloruddannelse i laboratorium. Fødevare- og procesteknologi selvstændig overbygningsuddannelse)

Varighed: Halvandet år (90 ECTS-point).
Ansøgere: Dalum UddannelsesCenter og Den Flerfaglige Professionshøjskole i Region Hovedstaden.
Formålet/erhvervssigtet med uddannelsen (laborantuddannelsen eller procesteknologuddannelsen samt overbygningen herpå) er at kvalificere de studerende til selvstændigt, professionelt og etisk forsvarligt at kunne indgå i faglige og tværfaglige samarbejdsrelationer inden for laboratorie-, fødevare- og procestekniske områder, såvel nationalt som internationalt og i overensstemmelse med den teknologiske, videnskabelige og samfundsmæssige udvikling. Uddannelsen kvalificerer desuden til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse.

Erhvervsakademiuddannelse inden for autoteknologi

Varighed: To år (120 ECTS-point).
Ansøger: Mercantec.
Formål/erhvervssigte: Formålet er, at den studerende kan kombinere teoretisk viden med praktisk anvendelse inden for det autoteknologiske område og/eller inden for racingområdet. At han kan diagnosticere integrerede og komplementære delsystemer. At han kan anvende de nyeste og tidssvarende teknologier og metoder inden for det automotive område og/eller inden for racingområdet, og at han kan indgå i planlægnings-, ledelses- og arbejdsmæssige sammenhænge på alle niveauer i en virksomhed.

Erhvervsakademiuddannelse inden for ernæringsteknologi

Varighed: To år (120 ECTS-point).
Ansøger: Uddannelsescentret i Roskilde - Slagteriskolen.
Formål/erhvervssigte: At kvalificere den uddannede til at være leder af mindre køkkener eller mellemleder i større køkkener, hvor der fremstilles ernæringsrigtig og hygiejnisk forsvarlig kost af høj kulinarisk kvalitet til børn, unge, voksne og ældre samt personer med specielle behov.

Diplomuddannelse i formidling af kunst og kultur til børn og unge

Varighed: Et år (60 ECTS point).
Ansøgere: University College Sjælland og Odsherred Teaterskole.
Formål/erhvervssigte: At give den studerende kompetence til formidling og udvikling af kunst og kultur til børn og unge, at udvikle egen kunstnerisk og kulturel praksis samt give forudsætninger for videreuddannelse inden for fagområdet, herunder at den studerende opnår viden, færdigheder og kompetencer til at skabe et kreativt og engagerende børnekulturelt rum inden for uddannelsens faglige for-midlingsområder. At den studerende kan anvende teori og metode om børnekultur og kreativitet og kunst i fagets kunst- og kulturformidlingsaktiviteter, og at den studerende kan håndtere kompleks teori og praktisk viden om kunst- og kulturformidling for børn og unge med fokus på den æstetiske og etiske dimension.

Diplomuddannelse i de frie skolers tradition og pædagogik

Varighed: Er tilrettelagt som deltidsundervisning og internatkursus og kan erhverves inden for rammerne af seks år (60 ECTS point).
Ansøgere: Den frie Lærerskole i Ollerup og University College Lillebælt.
Formål/erhvervssigte: At den uddannede har fået et grundigt kendskab til diskursen og forskellige tankemønstre og brudflader i de frie skolers tradition og pædagogik. At han kan vurdere og udfordre de frie skolers værdigrundlag og sigte. At han selvstændigt kan beskrive og vurdere teori og praksis inden for den frie skoletradition med henblik på en kvalificering og udvikling af de frie skolers kernebegreber set i et nyt tidsperspektiv. At han kan inddrage ny viden til selvstændigt at udvikle undervisning og læring for børn, unge og voksne. At han kan håndtere komplekse undervisningssituationer hvor den folkelige oplysning, dannelse, folkestyre, demokrati og medborgerskab i lyset af moderniteten, demografiske ændringer og globaliseringen nyfortolkes. At han kvalificeres til at deltage og være medansvarlig i skolens udvikling og være repræsentant og eksponent for skoleformen.

Nyt profilforløb inden for videregående voksenuddannelse (VVU) i ungdoms- og voksenundervisning

Varighed: Et år (60 ECTS-point).
Ansøgere: VIA University College.
Formål/erhvervssigte: At kvalificere den studerende til at varetage, begrunde og udvikle undervisning og anden ungdoms- og voksenpædagogisk virksomhed i forhold til målgruppen unge og voksne samt skabe rammer for den studerendes personlige udvikling med henblik på muligheden for pædagogisk efter- og videreuddannelse. Der er tale om et fleksibelt uddannelsestilbud for personer med kortvarig uddannelsesbaggrund, der underviser eller ønsker at undervise unge og voksne på uddannelsesområder, som ikke har egne pædagogiske uddannelser, for eksempel produktionsskoler, almen voksenuddannelse og folkeoplysning, i sports-, fritids- og kulturlivet, i virksomheder og faglige organisationer og i integrations- og beskæftigelsesindsatsen.