Følgegruppen for læreruddannelsen har vedtaget en plan for evaluering af læreruddannelsen. Den vil blandt andet se på de studerendes valg af linjefag, betydningen af adgangskrav til linjefagene og indførelsen af deltagelses- og mødepligt samt kortlægge antallet af undervisningstimer på seminarierne.
Den vil samtidigt omfatte rekruttering og fastholdelse samt sammenhæng mellem teori og praktikforløb. Den nye læreruddannelse trådte i kraft i august 2007 for at styrke fagligheden og gøre uddannelsen mere attraktiv. Nu skal evalueringen afdække, om der er behov for justeringer.
Bertel Haarder er meget glad for følgegruppens evalueringsprogram.
â€Det er et meget omfattende program, som vi skal bruge til at sikre en læreruddannelse helt i top. Evalueringen tager fat pÃ¥ nogle af de emner, som vi ved, er vigtige – blandt andet god sammenhæng mellem teori og praksis, fokus pÃ¥ frafald og at der bliver uddannede nok linjefagslærere – ogsÃ¥ i naturvidenskab og musik,†siger Bertel Haarder.
Formand for følgegruppen Per B Christensen siger:
â€Følgegruppen har udarbejdet et meget ambitiøst evalueringsprogram for den nye læreruddannelse. Der er mange udfordringer omkring læreruddannelsen, og det er vigtigt, at vi stÃ¥r pÃ¥ fast grund, nÃ¥r vi skal rÃ¥dgive minister og forligskreds om eventuelle behov for ændringer i den nuværende lov.
Følgegruppen vil med sit evalueringsprogram løbende belyse konsekvenserne af den nye læreruddannelse: hvilke linjefag vælger de studerende, hvilke studerende der optages, hvordan arbejder professionshøjskolerne med den nye læreruddannelse, hvilke faglige kompetencer har skolerne og kommunerne, nÃ¥r det gælder linjefag, og hvordan spiller den nye uddannelse sammen med praksis.â€Følgegruppen blev udpeget i december 2007 af undervisningsminister Bertel Haarder. Det var en del af forliget om læreruddannelsen, at der skulle nedsættes en faglig følgegruppe til at følge og vurdere effekten af reformen.
Følgegruppens første opgave var at se på naturfag i læreruddannelsen, da for få studerende valgte naturfag. I juni 2008 præsenterede følgegruppen derfor en ny model for naturfag med natur/teknik som grundmodul. Modellen giver studerende, som vælger det naturfaglige linjefag, undervisningskompetence i både natur/teknik og i enten fysik/kemi, biologi eller geografi.
Yderligere oplysninger: Per B. Christensen 2169 7188