Danmarks engagement i OECD's uddannelsespolitiske samarbejde

 

OECD’s uddannelsespolitiske engagement har været stigende igennem de senere år, idet der er udbredt enighed blandt medlemslandene om uddannelsernes stigende betydning for den samfundsøkonomiske udvikling, for samfundenes sammenhængskraft og for den enkeltes muligheder for at opleve fremgang og succes.

OECD’s arbejde falder groft sagt indenfor 4 kategorier:

1.      Indsamling og publikation af statistiske data,

2.      tilrettelæggelse og gennemførelse af internationale komparative undersøgelser,

3.      gennemførelse af fremadrettede strategiske analyser og studier, samt

4.      gennemførelse af tematiske reviews i medlemslandene.

                     

Ad 1: Indsamling og publikation af statistiske data::

Dette finder sted i et samarbejde med den Europæiske Union og UNESCO i det såkaldte UOE datasamarbejde. I dette samarbejde har man taget initiativ til at gennemføre en revision af et af de centrale dataværktøjer - den såkaldte ISCED-skala (International Standard Classification of Education). En optimering af ISCED er en forudsætning for at skabe et retvisende og transparent grundlag for internationale statistiske sammenligninger fx i hvor høj grad de enkelte lande i EU indfrier målene i Lissabon-processen. OECD udgiver hvert år den mest omfattende internationale oversigt over statistik på uddannelsesområdet Education at a Glance (EAG). Publikationen indeholder også analyser på baggrund af statistikkerne.

 

I OECD har Indicators and Analysis Division (INES) under ledelse af Andreas Schleicher ansvaret for disse opgaver.

 

Ad 2: Tilrettelæggelse og gennemførelse af internationale komparative undersøgelser:

OECD gennemfører flere undersøgelser baseret på tests og spørgeskemaer. Mest kendt er formentlig PISA (Programme for International Student Assessment), der er et langsigtet program til undersøgelse og sammenlignende vurderinger af de 15-16-åriges kompetencer i læsning, matematik og naturvidenskab samt en række tværfaglige discipliner. Alle medlemslande deltager sammen med et stigende antal partnerlande.

I øjeblikket afventes resultatet af Teaching and Learning International Survey (TALIS), der er et undersøgelsesprogram, der tager sigte på at afdække og sammenligne læreres professionelle baggrund, identitet, holdninger, erfaringer, deres oplevelse af arbejdsbetingelser mm. Undersøgelsen er bl.a. sat i gang, fordi lærerne i modsætning til skoleledere og elever ikke har en egen komponent i PISA.

Desuden planlægges en omfattende kortlægning af voksnes kompetencer i medlemslandene Programme for International Assessment of Adult Competencies (PIAAC). Der er tale om en uhyre kompliceret opgave, og det forventes, at der går flere år før, der publiceres resultater. Til gengæld forventes der en betydeligt højere kvalitet end i hidtidige undersøgelser af voksne kompetencer.

EU kommissionen understøtter medlemslandenes deltagelse i flere af undersøgelserne.

 

I OECD har INES ansvaret for disse opgaver; men i udviklingen af det konceptuelle grundlag for undersøgelserne samarbejdes der bredt – både internt i OECD, med internationale ekspertnetværk og med ekspertgrupper, der nedsættes ad hoc. Danmark har gennem tiderne været stærkt repræsenteret i forskellige ekspertgrupperinger, og det kan nævnes, at et af de helt centrale statistiske analyseredskaber i denne sammenhæng – de såkaldte Rasch-scores – er udviklet af den danske statistiker og matematiker Georg Rasch, der virkede på det daværende Danmarks Pædagogiske Institut frem til 1980.

 

Ad. 3 Gennemførelse af fremadrettede strategiske analyser og studier: Diversiteten i arbejdet spænder vidt – lige fra meget langsigtede analyser som fx Futures for Schools og New Millenium Learners til undersøgelser, der relaterer sig tæt til de statistiske data eller undersøgelsesresultaterne som fx Where Immigrant Students Succeed, der er en analyse baseret på PISA-resultater. Andre analyser fungerer som forarbejder til tematiske reviews. Danmark har været en aktiv part i adskillige sådanne arbejder fx Improving School Leadership og Teachers Matter. Danmark deltager for tiden bl.a. i Creating Value Added Models, der sigter mod at skabe en fair model for vurdering af skolernes indsats, idet der tages højde for den socioøkonomiske sammenhæng, hvori skolen arbejder. Desuden er Danmark aktiv i Education for Diversity, der fokuserer på at forbedre undervisning og integration af indvandrere og deres efterkommere samt i Vocational Education and Training – Systemic Innovation, der fokuserer på erhvervsuddannelserne.

 

I OECD ligger hovedansvaret i Centre for Educational Research and Innovation (CERI) under ledelse af Dirk van Damme; men opgaverne løses ofte i samarbejde på tværs i OECD, og en del af opgaverne løses med medarbejdere fra de andre divisioner.

 

Ad. 4 Gennemførelse af tematiske reviews i medlemslandene:

Gennem tiden har Danmark deltaget i adskillige tematiske reviews, hvor medlemslandenes uddannelsespolitik eller afgrænsede dele af den underkastes en kvalitativ vurdering. Der har ofte været en tæt forbindelse mellem et review og efterfølgende nationale reformer. I sammenhæng med et review om Career Guidance and Councelling gennemførtes Vejledningsreformen i slutningen af 1990’erne. Efter deltagelse i et review i serien Quality and Equity in Schools[1] i 2004 gennemførtes flere reformer på folkeskoleområdet. I forlængelse af et review i serien Educational Research and Development, der blev gennemført af ministeriet for Videnskab Teknologi og Udvikling i samarbejde med UVM, oprettedes Dansk Clearinghouse. Danmark deltager aktuelt i reviews om Transition From Schools to Work, der gennemføres af Beskægtigelsesministeriet i et samarbejde med UVM, og om Migrant Education, der er udviklet i forlængelse af ovennævnte studie i Education for Diversity.

 

I OECD ligger hovedansvaret for opgaverne i Education and Training Policy Division under ledelse af Deborah Roseveare.   

 

Sammenlagt: OECD’s uddannelsespolitiske arbejde tilstræber en balance mellem ’hårde’ statistiske data og ’bløde’ kvalitative analyser samt mellem internationalt perspektiv og national relevans, idet organisationen, som repræsenterer et internationalt samarbejde mellem regeringer, både tilbyder en sammenfatning af de overordnede internationale tendenser, som regeringerne kan spejle den nationale tilstand i samt en mulighed for, at regeringerne kan få en kritisk feed back på, i hvor høj grad det er lykkedes at omsætte den førte politik i faktuelle resultater, og i tilknytning her til anbefalinger til, hvordan man i højere grad kan nå de mål, man har sat sig.  

 

 

 

 

Jørn Skovsgaard

Lokal tlf.: 25765

Afdelingen for Videregående Uddannelser og Internationalt Samarbejde

Den internationale enhed



[1] Skotland, som udvalget senest har besøgt, deltog også i dette review.