TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Svar på UDU samrådsspørgsmål N-P

Titel

Svar på UDU samrådsspørgsmål N-P

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 2 minutter

Tid og sted

Onsdag den 17. december kl. 9.00 i Folketinget

 


Disposition

1.      SpørgsmÃ¥l N

2.      Svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l N

3.      SpørgsmÃ¥l O

4.      Svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l O

5.      SpørgsmÃ¥l P

6.      Svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l P

 

 

1. Spørgsmål N

”Ifølge lov om professionshøjskoler (§ 5, stk. 1), har en professionshøjskole pligt

til at "bidrage til regional og national udvikling og vækst af erhverv og

professioner, herunder i udkantsområder." Mener ministeren, at University

College UCSJ lever op til dette med planerne om at nedlægge uddannelserne i

Nykøbing Falster, hvorved der ikke længere vil udbydes mellemlange

videregående uddannelser på Lolland‑Falster?”

 

2. Svar på spørgsmål N

·        Bestyrelsen for Professionshøjskolen University College Sjælland traf den 12. december 2008 en beslutning om ny institutionsstruktur pÃ¥ baggrund af Region Sjællands udtalelse af 4. december 2008.

·        Beslutningen indebærer, at der i Nykøbing Falster fortsat vil udbydes uddannelser til socialrÃ¥dgiver, pædagog og sygeplejerske, samt i leisure management, hvor der i den hidtidige plan var udlægning af pædagog- og sygeplejerskeuddannelserne i Nykøbing F.

·        Det betyder, at spørgsmÃ¥let om beslutningen af 10. november, som der henvises til i spørgsmÃ¥let, er blevet uaktuelt.

3. Spørgsmål O

”Har ministeren tænkt sig at gribe ind for at sikre forsatte videregående

uddannelsesmuligheder på Lolland‑Falster?”

4. Svar på spørgsmål O

·        Da professionshøjskolen University College Sjællands bestyrelses endelige beslutning indebærer, at ingen uddannelser i Nykøbing Falster ophører, er spørgsmÃ¥let ikke længere aktuelt.

·        Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmÃ¥l N.

5. Spørgsmål P

”Vil ministeren foretage sig noget for at sikre varige og stabile

uddannelsesløsninger for landets udkantsområder, så vi ikke oplever denne

slags institutionsnedlægninger andre steder i fremtiden?”

6. Svar på spørgsmål P

·        Det har netop været hensigten med oprettelsen af professionshøjskolerne, at deres højere grad af selvbestemmelse i forhold til de tidligere Centre for VideregÃ¥ende Uddannelse skal sikre, at der etableres varige og stabile uddannelsesløsninger i hvert af professionshøjskolernes dækningsomrÃ¥der.

·        Gode løsninger med faglig kvalitet opnÃ¥s ikke ved for enhver pris at undgÃ¥ nedlæggelser af uddannelsessteder. Det kan eksempelvis ogsÃ¥ ske ved nye samarbejds- og undervisningsformer, herunder fjernundervisning. Ved fastlæggelsen af institutionsstrukturerne for de enkelte professionshøjskoler er der flere forskellige hensyn, der skal tages, herunder til den faglige kvalitet.

·        Jeg mener, at forløbet omkring Professionshøjskolen University College Sjællands beslutning om ny institutionsstruktur har vist, at den nuværende procedure for nedlæggelse af uddannelsessteder sikrer, at ogsÃ¥ hensynet til udkantsomrÃ¥derne inddrages i beslutningsgrundlaget.

·        Professionshøjskolens bestyrelse reviderede netop sin beslutning pÃ¥ baggrund af, at regionsrÃ¥det fandt, at den oprindelige beslutning kunne have negative konsekvenser for udkantsomrÃ¥derne.

·        Via mit normale tilsyn holder jeg løbende øje med, at professionshøjskolerne opfylder deres forpligtelse til at dække udbuddet af uddannelser i deres respektive dækningsomrÃ¥der.

·        Professionshøjskolernes strategiske udvikling i skabelsen af varige og stabile uddannelsesløsninger understøttes ogsÃ¥ gennem indgÃ¥elsen af udviklingskontrakter for professionshøjskolerne. I kontrakterne indgÃ¥r en hovedmÃ¥lsætning om ”uddannelse til flere.” MÃ¥lopfyldelse pÃ¥ dette omrÃ¥de mÃ¥ nødvendigvis indebære, at professionshøjskolerne sørger for tilbud om uddannelse til unge fra udkantsomrÃ¥derne.

·        Jeg ser derfor intet grundlag for yderligere tiltag fra min side pÃ¥ dette omrÃ¥de.  Â