KEMILÆRERFORENINGEN
LMFK-sekretariatet,  Slotsgade 23.,  2200 København N.
Tlf.: 35 39 00 61Â Â Â [email protected]Â Â Â Â www.lmfk.dk
Den 13. december 2008
Forslag til justeringer af gymnasiereformen
I forbindelse med igangværende overvejelser med hensyn til justeringer af gymnasiereformen, vil Kemilærerforeningen gerne henlede opmærksomheden på 2 problemstillinger:
a) Studieretningsprojektet (SRP) i 3.g: Eleverne har sidste år og igen i år skrevet mange gode studieretningsprojekter og ofte med aktuelle emner som omdrejningspunkt. Kravet om, at der skal inddrages mere end et fag i SRP er i mange tilfælde helt problemløst og giver normalt god mening. Desværre kommer kravet om inddragelse af mere end et fag i nogle tilfælde til at spænde ben for at inddrage centrale dele af kemien, hvor der f.eks. kan nævnes syntesearbejde indenfor specielt organisk men også indenfor uorganisk kemi. Kravet om mere end et fag er så meget mere beklageligt for kemi, idet der igennem mange år er indarbejdet det særkende for netop dette gymnasiefag, at eleverne har mulighed for at udføre det eksperimentelle arbejde i forbindelse med SRP på virksomheder eller hos videregående uddannelser. Sidste år benyttede omkring en tredjedel af eleverne, som skrev SRP i Kemi, denne mulighed. Meget af det eksperimentelle arbejde, som eleverne kan udføre på virksomheder eller hos videregående uddannelser umuliggøres beklageligvis af kravet om mere end et fag til SRP.
Kemilærerforeningen vil derfor anbefale, at den nuværende ordning for studieretningsprojektet bibeholdes, men at der åbnes for den mulighed, at SRP kan skrives i ét studieretningsfag, som eleven har på A-niveau, hvis et andet fag ikke naturligt kan inddrages.
b) Naturvidenskabeligt grundforløb (NV): Der er stigende bekymring over rekrutteringen af unge til de naturvidenskabelige fag. Det forekommer derfor ejendommeligt, at man fortsat opretholder NV i gymnasiet i stedet for at erstatte det med det fjerde naturvidenskabelige fag. Hvis man ønsker, at eleverne skal se sammenhænge og få overblik, kræves der netop længere og sammenhængende forløb i stedet for det, der kan præsteres af den kunstige konstruktion, som NV er. Der ligger dog også gode intentioner bag indførelsen af NV, men de kan lige så vel og i langt højere grad imødekommes ved at stille krav om, at 2 naturvidenskabelige fag placeres i grundforløbet, således at de to fag i fællesskab både kan vise fagenes særfaglighed og deres fællesfaglighed, idet de forpligtes til at introducere naturvidenskab og naturvidenskabens metode, hvilket i øvrigt helt naturligt kan lægge op til samarbejde omkring Almen studieforberedelse.
Kemilærerforeningen vil derfor anbefale, at NV afskaffes og erstattes med det 4. naturvidenskabelige fag.
Med venlig hilsen
Ole Vesterlund Nielsen
Formand for Kemilærerforeningen
(Privat adr.: Brovænget 3, 2830 Virum, tlf.: 45834003)