Til samtlige kommunalbestyrelser

 

   

 

                                                                                                                                17-12-2008

 

Vejledning om sagsbehandling i sager om specialundervisning

 

I forbindelse med kommunalreformen skete der en række ændringer af opgavefordelingen og klagebestemmelserne på specialundervisningsområdet. Samtidig har erfaringerne fra de sager, der er blevet behandlet i Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, vist, at mange kommuner har vanskeligt ved at overholde de forvaltningsretlige regler i forbindelse med behandlingen af sagerne.

 

For at hjælpe kommunerne med at styrke sagsbehandlingen på området har en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, KL, Undervisningsministeriet og Skolestyrelsen udarbejdet vedlagte vejledning.

 

Vejledningen vil blive lagt på hjemmesiden for Klagenævnet for vidtgående specialundervisning (www.klagenaevnet.dk) og på Undervisningsministeriets hjemmeside (www.uvm.dk).

 

Vejledningen er først og fremmest rettet til de sagsbehandlere, der har ansvaret for at træffe afgørelse om specialundervisning/specialpædagogisk bistand. Det vil sige skoleledere, børne- og kulturchefer, kommunale sagsbehandlere og PPR-medarbejdere.

 

Vejledningen tager udgangspunkt i sager om specialundervisning/special-pædagogisk bistand til folkeskoleelever og har til formål at forebygge fejl i sagsbehandlingen. Vejledningen indeholder blandt andet en tjekliste, som kan bruges i behandlingen af de enkelte sager.

 

Jeg vil opfordre alle kommuner til at gøre brug af vejledningen for at sikre en korrekt og effektiv behandling af specialundervisningssagerne.

 

I den forbindelse vil jeg gøre opmærksom på, at Klagenævnet for vidtgående specialundervisning i de seneste to år har modtaget et stort antal klager i det sene forår. Blandt andet på grund af sommerferien har kommunerne i størstedelen af disse sager hverken besvaret nævnets anmodning om en udtalelse eller fremsendt sagens akter inden for den fastsatte frist. Nævnet har derfor i mange tilfælde været nødsaget til at rykke kommunerne. Dette har betydet, at behandlingen af sagerne er blevet væsentligt forsinket.

 

Jeg vil på denne baggrund opfordre til, at kommunerne - af hensyn til de familier, der venter på en afklaring af deres sag - så vidt muligt træffer afgørelse i god tid inden sommerferien, således at eventuelle klager kan nå at blive behandlet inden skolestart.

 

I de tilfælde, hvor afgørelsen træffes tæt på sommerferien, bedes kommunerne sikre, at det er muligt for Klagenævnet for vidtgående specialundervisning at få de relevante informationer og sagsakter inden for de fastsatte frister.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder