Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Spørgsmål 756
Offentligt
Opgradering af Grenaa-banenTrafikstyrelsen har den 2. marts 2009 offentliggjort den første trafikplan for den statslige jernbane. I planenfastlægges mål og ønsker til statens indkøb af offentlig servicetrafik på jernbane, og der udstikkesoverordnede retningslinjer for, hvordan de enkelte banestrækninger skal betjenes med tog. Samtidig skaltrafikplanen være med til at styrke koordineringen mellem den statslige togtrafik og den lokale kollektivetrafik.Norddjurs og Syddjurs kommuner har i et høringssvar til trafikplanen i sommeren 2008 anbefalet, at Grenaa-banen skulle opgraderes til en højere hastighed på strækningen mellem Ryomgård og Grenaa, og at derskulle indføres gennemgående tog på strækningen Århus-Hornslet. Derved ville transporttiden fra Grenaa tilÅrhus kunne reduceres til omkring 60 minutter. Dette ville gøre det væsentligt mere attraktivt for borgere pådet østlige Djursland at pendle til Århus med jernbanen frem for at benytte private biler.Den aktuelle maksimale hastighed på 75 km/t på strækningen Ryomgård-Grenaa burde opgraderes tilmindst 100 km/t. Dette kunne ske ved forholdsvis små anlægsarbejder (opretning af spor og sikring afoverkørsler).I den netop offentliggjorte trafikplan er dette ønske fra de to kommuner på Djursland ikke indarbejdet.Norddjurs og Syddjurs kommuner vil endnu en gang opfordre Transportministeriet til at overveje enopgradering af Grenaa-banen, således at der kan køres med hastigheder på op til 100 km/t på hele banen.Det er ikke rimeligt, at der i en tid med megen fokus på at opprioritere den kollektive trafik kun kan køresmed 75 km/t på en stor del af banen.Det er de to kommuners vurdering, at en modernisering af Grenaa-banen med opgradering til en højerehastighed, samt indsættelse af nye regionaltog på strækningen i efteråret 2010 vil betyde en markantfremgang i antallet af passager, der vil benytte den kollektive trafik frem for at køre i egen bil.En grøn transportpolitikI regeringens trafikaftale "En grøn transportpolitik" af 29. januar 2009 er der afsat midler til såvelletbaneprojektet i Århus som til etablering af en niveaufri skæring mellem Grenaavej i Århus og Grenaa-banen. Sidstnævnte projekt skal gennemføres i sommeren 2010.Dette betyder, at Grenaa-banen vil være lukket i juli og august 2010, medens den niveaufri skæringetableres.En opgradering af Grenaa-banen til en hastighed på 100 km/t på strækningen mellem Ryomgård og Grenaavil formentlig kunne gennemføres i samme periode, som banen skal være lukket af hensyn til etablering afden niveaufri skæring.Vi vil på den baggrund opfordre Transportministeriet til at gennemføre projektet for opgradering af Grenaa-banen, således at det kan gennemføres samtidigt med den niveaufrie skæring i Århus.Med venlig hilsen
Torben JensenBorgmesterNorddjurs Kommune
Vilfred Friborg HansenBorgmesterSyddjurs Kommune