Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Spørgsmål 659
Offentligt
660034_0001.png
11te time for MarmorkirkenTransportministeren havde tirsdag den 23.marts et lukket møde med Trafikudvalget, Metroselskabetog repræsentanter fra Marmorkirken. På baggrund af det under mødet oplyste træfferTrafikudvalget afgørelse om placering af en metrostation mellem Kongens Nytorv og Østerport.Metroselskabet oplyste eller skulle ved mødet oplyse om den risiko, der er ved at placere en stationklos op ad Marmorkirken.Belært af erfaring, ved man med sikkerhed, at Metroselskabet ikke finder nogen nævneværdigrisiko – og at Metroselskabet vil være tavst om de skader, metrobyggeriet tidligere har forårsaget.Der er derfor grund til at supplere gennemgangen med følgende:Metroselskabet sidder inde med oplysninger om grundvandsænkninger og skader som følge heraf.Metroselskabet ved, at en ejendom i Frederiksborggade har sat sig 2 cm som følge afMetrobyggeriet.Metroselskabets kender til sætningsskader på Christianshavn. Og Metroselskabet har fåetoplysninger om, at stabiliteten i undergrunden ved Marmorkirken ikke blot er ringe, men ringereend tidligere antaget.Metroselskabet ved, at sandet under kirken og i hele området er ikke så stabilt, som man troede.Det er muligt, Metroselskabet ikke er bekendt med følgende, men ved den proces, der tænkesanvendt som kompensation for udsivninger af grundvandet i kalken under kirken, risikerer kalken atblive blød ”som tandpasta”. Er det ikke nøjagtig det samme vand, der kommer ind, som det, dersiver ud, blødgøres den porøse kalk.Det er en viden, Trafikudvalget nødvendigvis skal forholde sig til.Men der mangler stadig oplysninger om de nærmere omstændigheder ved ulykken i Køln og ensammenligning mellem de undergrundsforhold, der er baggrunden for ulykkerne i Køln ogAmsterdam.Og endelig savnes stadig oplysninger, der begrunder placering en station på så kort en strækning ogoven i købet kun 500 meter fra Kongens Nytorv.Fremsendt afJesper Møller-AndersenVed Hegnet 12, 3210 Vejby48706104 - mail: [email protected]