Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Spørgsmål 584
Offentligt
655648_0001.png
655648_0002.png
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Deres ref.:
Vor ref.: 07-310201-001
Dato: 13.03.2009

Forhøjelse af taksten på Storebæltsforbindelsen for lastbiler over 19 m

Dansk Transport og Logistik (DTL) skriver hermed til Folketingets Trafikudvalg og dermedogså til forligskredsen bag Storebæltsforliget, da vi mener, at den politisk aftalte særligetakst for modulvogntog, er blevet udmøntet med utilsigtede konsekvenser til følge.Det forholder sig nemlig således, at Sund og Bælt A/S pr. 1. november 2008 har indført enny klasse på Storebæltsbroen for køretøjer over 19 m.Længdegrænsen på 19 m betyder, at en lang række lastbiler, der ikke er modulvogntog, ogsåer blevet omfattet af den særlige modulvogntogstakst, der er 50 pct. højere end taksten foralmindelige vogntog.Det gælder lastbiler, der som udgangspunkt har en maksimal totallængde på op til 18,75 m,men som lovligt må køre med en samlet totallængde inkl. visse udragende dele bagpå f.eks.en læssebagsmæk på op til 30 cm foruden visse udragende dele foran f.eks. et såkaldt front-spejl på 15 cm, dvs. i alt op til 19,20 m.Desuden er også en række særtransporter blevet omfattet af den nye takstklasse.I begge tilfælde er der tale om en prisstigning på 50 pct. fra hidtil 816 kr. ekskl. moms (pris-niveau 2009 ekskl. evt. rabat) pr. passage til nu 1.228 kr. ekskl. moms.DTL mener ikke, at de nævnte prisstigninger bør kunne accepteres inden for den politiskeaftale, der blev indgået om en specifik takst for modulvogntog i form af en 50 pct. højeretakst, der er direkte kædet sammen med, at modulvogntog kan transportereop til50 pct.mere gods end et almindeligt vogntog.Samtidig har vi noteret, at autotransporter, der har en totallængde på op til 20,75 m har fåeten særskilt aftale om at passere Storebæltsbroen til taksten for almindelige vogntog, enaftale, der er en harmonisering med Øresundsbrons takstpolitik for autotransporter.
DTL skal derfor foreslå, at der også sker en harmonisering mellem Storebæltsbroens og Øre-sundsbrons ”modulvogntogsgrænse” til Øresundsbrons grænse på 20 m, dvs. en forøgelse afden nuværende grænse på Storebæltsbroen med 1 m. Dermed undgås den utilsigtede ekstra-omkostning på Storebæltsforbindelsen for i øvrigt fuldt lovlige almindelige vogntog på op til19,20 m længde.Vi skal desuden foreslå, at taksten for særtransporter over Storebæltsforbindelsen ændres, så-ledes at taksterne bliver, som de var på Øresundsbron før årsskiftet, hvor ”normale (tilladel-sesfri) særtransporter” med en længde under 30 m, bredde under 3,5 m og totalvægt under100 ton betaler som almindelige vogntog. I tilknytning hertil mener vi, at den ændring, derved årsskiftet er foretaget på Øresundsbron, der indebærer en 50 pct. takstforhøjelse forsærtransporter på 20-30 m føres tilbage til situationen før årsskiftet.DTL har haft møde med Sund og Bælt A/S i sagen, og der ligger en skriftlig korrespondancemellem DTL og Sund og Bælt samt Øresundskonsortiet, hvoraf det desværre fremgår, athverken Sund og Bælt eller Øresundskonsortiet har ønsket at imødekomme DTLs oven-nævnte forslag.DTL må dog fastholde, at takststigningen på 50 pct. for en række ”ikke-modulvogntog” er istrid med den politiske aftale, der direkte var møntet på modulvogntog, fordi de har enop til50 pct. forøget lasteevne. Det bør særligt tages i betragtning, at de ”ikke-modulvogntog”,som er blevet ramt af takstforhøjelsen på 50 pct. – i modsætning til modulvogntog – kørermed enuændretgodsmængde i forhold til før forhøjelsen.
Med venlig hilsen
Erik Østergaard
2/2