|
|
|
Folketingets Trafikudvalg
Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Dato            10. oktober 2008 J. nr.          TRM511-000017  Â
|
|
Orientering om nyt rettighedskriterium på fjernbanen pr. 1. januar 2009
Rettidighedskriteriet på fjernbanen vil pr. 1. januar 2009 blive ændret fra de nuværende mindre end 6 minutter (5:59) til mindre end 5 minutter (4:59).
Ændringen af rettidighedskriteriet betyder, at et tog på fjernbanen fremover vil blive betegnet som forsinket, hvis det ankommer til en station 5 minutter efter køreplanen, hvor et tog hidtil er blevet betegnet som forsinket, hvis det ankommer 6 minutter efter køreplanen.
Indførelsen af det nye rettidighedskriterium betyder således, at kravene til Banedanmark og operatørerne strammes.
Fordelen ved det nye rettidighedskriterium er, at den officielle grænse for hvornår et tog betegnes som forsinket, bringes bedre i overensstemmelse med passagerernes faktiske oplevelse af, om et tog er forsinket.
For bÃ¥de Banedanmark og operatørerne gælder imidlertid, at der allerede er fastsat kontraktkrav om løbende forbedring af regulariteten. Derfor skal disse krav â€oversættes†til de strammere krav, som følger af det nye rettidighedskriterium, sÃ¥ledes at kravene til regulariteten reelt set forbliver uændrede.
De ændrede krav til Banedanmarks regularitet, som følger af det ny rettidighedskriterium, vil blive indføjet i resultatkontrakten med virkning fra 1. januar 2009.
Det har økonomiske konsekvenser for både DSB og Arriva, såfremt de ikke leverer den kontraktfastsatte regularitet. DSB skal således via rejsegarantiordningen udbetale bod til pendlerne, hvis den kontraktfastsatte regularitet ikke leveres. Arriva er underlagt en bod-/bonusordning, som betyder, at Arriva skal betale en bod til staten, hvis den kontraktfastsatte regularitet ikke leveres, mens Arriva modtager en bonus, hvis der leveres en regularitet, som ligger over målet i kontrakten.
I forbindelse med ændringen af rettidighedskriteriet fra mindre end 6 minutter til mindre end 5 minutter skal der udarbejdes tillægsaftaler til DSB’s og Arriva’s nuværende kontrakter, der sikrer, at det nye rettidighedskriterium oversættes korrekt.
Lars Barfoed