Udvalg for lldsjæle - til forbedring af omfartsvejen ved Nykøbing F.
Tjæreby, den 05. nov.2008
Til Formanden for Trafikudvalget Hr. Flemming Damgaard Larsen MF (V)!
Entringer i Tysk trafikmønster!
Vi skriver til Dem i Deres egenskab af formand for Folketingets Trafikudvalg, da vi gennem den seneste tid i Tysk fjernsyn har hørt om en ny Motorvej.
Hvor hensigten skulle være at lede trafikken i en stor bue uden om Hamburg, for at ende ved Rostock.
Tanken skulle være at lede stor dele af trafikken uden om Femern, specielt skulle den kunne tiltrække lastbiler, da man så kunne udnytte køre-hviletid på overfarten, ved Gedser – Rostock.
Man kunne frygte efter færdiggørelsen af en sÃ¥dan vej, vil tysk trafikmyndigheder tvinge lastbiler uden om Femern, da vi ved man ikke ønsker dem her, for i stedet udelukkende at benytte Gedser – Rostock overfarten.   Â
En sådan udvikling i tysk trafikmønster kommer lidt bag på ommerudvalgets forventninger, til den fremtidig udvikling for trafikken på E55 syd, fra Gedser til Motorvej E47.
Det er samtidig vores opfattelse at det også må komme bag på såvel Trafikudvalget som Transportminister Lars Barfoeds  forventninger til den fremtidige udvikling i trafikken til og fra Tyskland.
For at få klarhed over den fremtidige udvikling her, har vi skrevet til Transportminister Lars Barfoed, hvor vi stiller en række spørgsmål, til belysning af den fremtidige situation på E55.
Da vi forestiller os, at også Trafikudvalget kunne have en række spørgsmål, som de ønsker belyst , beder vi udvalget følge op på sagen.
Vi vedlægger brevet til Transportminister Lars Barfoed.
P. u.v.
Bøje Struck
Udvalg for lldsjæle - til forbedring af omfartsvejen ved Nykøbing F.
Tjæreby, den 05. nov..2008
Hr. Transportminister Lars Barfoed (KF)!
Forespørgelse vedrørende trafikken fra Gedser –Rostock overfarten!
Med baggrund i, at tysk fjernsyn på det seneste har omtalt en ny planlagt motorvej i en bue omkring Hamborg til Rostock.
Primært for at føre trafikken uden om Femern, og i stedet få, i sær lastbiler over ved Gedser - Rostock.
Hvor man kan  udnytte køre-hvile tid på overfarten.
Ønsker Ommerudvalget at stille Ministeren følgende Spørgsmål:
1) Er denne motorvej i overensstemmelse med Transportministerens forventninger til trafikudviklingen på Gedser – Rostock overfarten?
2) Hvilken konsekvenser får en sådan vej for Gedser – Rostock overfarten?
3) Hvilken konsekvenser vil det give på E55 syd, fra Gedser til motorvej E47?
4) Vil Ministeren hurtigst mulig bede Vejdirektoratet om at se pÃ¥ mulighederne, Evt. bede dem at udarbejde et forbedret omfartsprojekt end det VVM godkendte â€Bynære omfartsvejâ€. Evt etape opdelt løsning i stil med det af Ommerudvalget foreslÃ¥et. For pÃ¥ den mÃ¥de, at udnytte resurserne bedst mulig.
Årsagen til vores spørgsmål er: Vi har gennem de sidste 4-5 år oplevet en gevaldig stigning i trafikken på E55 syd, ikke mindst lastbiler fra færgetrafikken, en stigning der forventes fordoblet de næste 8-10 år.
Med vores lokale kendskab kan vi se at en løsning blot med den â€Bynære model†vil være utilstrækkelig om 10 Ã¥r  og ikke kunne løse de voksende problemer.
Med yderligere trafik på grund af en motorvej fra Hamburg, vil det skabe endnu større tryk på de bestående veje.
Vi frygter det rene kaos hvis ikke der startes på noget, som hen af vejen efter behov, kan ende som en helhedsløsning.
Derfor har vi foreslået at Vejdirektoratet anlægger en linieføring fra E47 afkørsel 43 Gundslev til syd for Marebæk, ca. 24 km.
Vi er klar over det er en stor mundfuld i et stræk, vi har derfor peget pÃ¥, ved at benytte østligÃ¥ende indfaldsveje til Nykøbing F. vil det være muligt at udbygge vejen i etaper, for pÃ¥ den mÃ¥de at undgÃ¥ fejl investeringer, og alligevel pÃ¥ et tidspunkt, nÃ¥r nødvendigheden kræver det, ende med en helhedsløsning.    Â
Â
Vi vedlægger vores kort over de foreslåede etaper som bilag I.
Diverse oplysninger som bilag II
P. u.v.
Bøje Struck
Â
Bilag 2
Forventet Omkostninger på omfartsvej E55 Syd:
Den â€Bynære omfartsvejâ€
Etape IÂ - 5,8 km. pris i 2005 kr. beregnet til 167,5 million kr.
Etape II - 5,8 km. pris i 2005 kr. beregnet til 226,8 million kr.
Samlet -11,6 km. pris i 2005 kr. beregnet til 394,3 million kr. Â
Hertil kommer at der efter beregningerne er lovet støjmur m.m.
â€Bynære omfartsvej er primært foreslÃ¥et, af hensyn til de trafikale problemer i centrum af Nykøbing,
ikke for at gavne omfartstrafiken i fremtiden.
â€Ommervejâ€
Priserne stammer fra oplysninger af Vejdirektoratet, hvad den slags veje ville ca. koste år 2007!
Etape I - ca.  3   km. ca. pris   75,0 million kr.
Etape II - ca. 11,5 km. ca. pris 288,0 million kr. Etaperne I og II ca. 363.0 million kr.
Etape III- ca. 6,5  km. ca. pris 162,5 million kr. Etaperne I til III ca. 525,5 million kr.
Etape IV- ca. 3.0  km. ca. pris   75,0 million kr.Â
Etaperne I til IV ca.
                 Ca. 24 km.  ca. pris 600,5 million kr.
Etape V er ca. 11 km. fra Marrebæk til Gedser. Meget lige vej uden beboelse, og med få tilkørsler. Men med betydelig landbrugskørsel. Først de sidste ca. 1,5 km. er der beboelser og væsentlige tilkørsler.
â€Ommervejen†er foreslÃ¥et for at klare bÃ¥de de nuværende og fremtidige problemer i omfartstrafiken,
samtidig løser den de akutte problemer i Banegårdskrydset.
â€Ommervejen†er et forslag hvor Vejdirektoratet skal udarbejde den endelige linieføring og de evt.
Endelige etaper.Â
Henvendelser!
Ommerudvalget har henvendt sig til regeringens udvalg for Bedre infrastruktur- bæredygtig transport.
Formanden for Folketingets Trafikudvalg Flemming Damgaard Larsen      Â
De politiske partiers trafik ordfører. Â
Lokale politikere.
Ommerudvalgets medlemmer:
 Souschef  Jimmy Padtofte        Tlf. 7255 8274
 Direktør   Bent Østergaard       Tlf. 5682 1311
 Direktør   John Jensen              Tlf. 5484 5500
 Gartner     Bøje Struck              Tlf. 5417 7443 20861345  FormandÂ
 Udvalget er nedsat af Beboere og Grundejerforeninger ved Nykøbing F.
P.u.v.
Bøje Struck
Â
Â
                                         Â