Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 651
Offentligt
735169_0001.png
735169_0002.png
BORGMESTERENHøje-Taastrup KommuneBygaden 22630 TaastrupTlf: 4359 1000www.htk.dk
Folketingets TrafikudvalgFolketinget,Christiansborg,1240 København K
Dir.tlf.: 4359 1845Email: [email protected]24. september 2009
Samfundsøkonomien i et optimeret 5. spor mellem København og Ringsted er mereend sund – et optimeret 5. spor er en god forretning for trafik, miljø og økonomiTrafikstyrelsen har fremlagt de endelige miljøredegørelser og udarbejdet et beslutningsnotattil den videre politiske proces for beslutningen af kapacitetsudvidelse på strækningen Køben-havn-Ringsted.I modsætning til Trafikstyrelsens høringsmateriale fra september 2008 er løsningsmulighedenfor 5. spor med en udvidelse af strækningen Adamshøj-Ringsted, udvidelse af Nordvestbanenog uden vendespor i Roskilde ikke med i Trafikstyrelsens endelige materiale. Hverken som delaf et projektforslag eller som en af de ”Andre undersøgte løsninger”, der er beskrevet i de en-delige miljøredegørelser.Det er en skam. For det gør de endelige miljøredegørelser og beslutningsnotatet svære at an-vende som beslutningsgrundlag for baneudvidelsen København-Ringsted, når ikke de to linie-føringers fulde kapacitet indarbejdes som grundlag for de samfundsøkonomiske beregninger.Vi har derfor i nedenstående tabel opstillet en beregning af samfundsøknomien i et optimeret5. spor på baggrund af Trafikstyrelsens høringsmateriale, de endelige miljøredegørelser ogbeslutningsnotatet.
København-Ringsted-projektetSammenligning af samfunds-økonomiske nøgletal for treprojektforslag
5. sporetTrafikstyrel-sens projekt-forslagSeptember2009
NybygningenTrafikstyrel-sens projekt-forslagSeptember2009
5. sporetTrafik-styrelsensforslag til etoptimeret 5.sporSeptember2008
Nettonutidsværdi uden reserverIntern rente uden reserverNettonutidsværdi med reserverIntern rente med reserver
- 1,2 mia. kr.3,3 pct.- 2,0 mia. kr.Ca. 1,5 pct.
2,5 mia. kr.6,2 pct.- 0,2 mia. kr.Ca. 4,9 pct.
Ca. 3,0 mia.kr.Ca. 7,6 pct.Ca. 2,0 mia.kr.Ca. 6,5 pct.
Det fremgår af tabellen, at den øgede kapacitet betyder, at 5. sporet går fra en negativ net-tonutidsværdi på -1,2 mia. kr. og en inten rente på 3,3 % til en positiv nettonutidsværdi på 3mia. kr. og en intern rente på 7,6 %. Dermed er et optimeret 5. spor en markant bedre for-retning end nybygningsløsningen.SagsbehandlerDoknr.2521305Journalnr.2245777
Baggrunden for vores skøn af kapacitetens betydning for samfundsøkonomien i 5. sporet erTrafikstyrelsens beregning af kapacitetens effekt for nybygningsløsningens gevinster på rejse-tid (6,5 mia. kr.) og regularitet (1,7 mia. kr.) og den deraf følgende billetindtægt (5,7 mia.kr.). I alt 13,9 mia. kr. med en kapacitet på 12 tog i timen mellem København og Ringsted.(Miljøredegørelse 1 s. 47 september 2009).I vores beregning af samfundsøkonomien i et optimeret 5. spor med kapacitet på 12 tog i ti-men København-Ringsted har vi skønsmæssigt fastsat rejsetidsgevinsten til 4 mia. kr. og re-gularitetsgevinsten til 1 mia. kr., gener i anlægsperioden til -0,5 mia. kr. og billetindtægten til4 mia. kr. I alt 8,5 mia. kr. I lyset af Trafikstyrelsens vurdering af kapacitetens betydning fornybygningsløsningen mener vi, at vores vurdering af kapacitetens betydning for samfunds-økonomien i et optimeret 5. spor er et konservativt skøn.Når tabellen også viser den interne rente på de tre projektforslag med de budgetterede reser-ver, der indgår i prisfastsættelsen af projekterne, er det vores beregning og derfor cirka tal.Tallene fremgår ikke af de endelige miljøredegørelser eller af beslutningsnotatet – men vimener det er relevant at regne reserverne med, når man vurderer projektforslagenes sam-fundsøkonomi.I Faktaark om kapacitet og samfundsøkonomi kan I læse mere om baggrunden for beregnin-gerne.Kapaciteten for et optimeret 5. spor ikke imødegåetI brev af 4. september 2009 til Trafikudvalget beskrev vi, hvordan 5. sporsløsningen og ny-bygninsløsningen løser behovet for kapacitet mellem København-Ringsted lige godt – medmaksimalt 12 tog i timen, når man anvender Trafikstyrelsens løsningsmulighed med en udvi-delse Adamshøj-Ringsted i 5. sporsløsningen. Og når kapacitetsgrænsen på Københavns Ho-vedbanegård er 17 tog i timen.Vores beregning er ikke blevet imødegået. Hverken af Trafikstyrelsen i den endelige miljøre-degørelse eller af Transportministeriet i kommentarerne til Trafikudvalget om kommunernesfaktaark om kapacitet af 11. september 2009.Der mangler et projektforslag for et optimeret 5. sporDet kan derfor undre, at Trafikstyrelsen ikke i den endelige miljøredegørelse har lavet et pro-jektforslag med et optimeret 5. spor.For at få sammenlignelige projektforslag at træffe beslutning på opfordrer vi derfor Trafikud-valget til at efterlyse et gennemarbejdet projektforslag for et optimeret 5. spor med løs-ningsmuligheden Adamshøj-Ringsted og uden vendespor i Roskilde. Projektforslaget skal end-videre indeholde optimal støjbekæmpelse og en udvidelse af Valby station, som beskrevet iKØR projektet fra 2005.Selv er vi imidlertid ikke længere i tvivl. Et optimeret 5. spor er så langt den bedste løsningbåde for trafikken, miljøet og samfundsøkonomien. Og så koster det kun 3,5 mia. kr.
Med venlig hilsen
Sign. 23.09.2009Michael ZieglerborgmesterGreve, Holbæk, Høje-Taastrup, Ishøj, Lejre, Odsherred, Roskilde, Solrød, Vallensbæk
2