Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 649
Offentligt
Statens LuftfartsvæsenCivil Aviation Administration - Denmark
Juli 2009
Notat vedrørende ”Late logging” i større danske luftfarts-selskaber.HovedkonklusionEn undersøgelse foretaget af SLV viser, at der registreres færre log anmærkninger på hjem-flyvninger end på de øvrige dele af flyvningerne.Resultatet af undersøgelsen tilbageviser således de fremførte påstande om, at piloter af bl.a.kommercielle hensyn venter med at registrere fejl på fly til på hjemturen."Late logging" anses derfor ikke for at udgøre et flyvesikkerhedsmæssigt problem inden forerhvervsmæssig luftfart i Danmark.
Baggrund for undersøgelsenFolketingets Trafikudvalg har i en række spørgsmål til transportministeren rejst spørgsmålom piloters registrering af fejl på luftfartøjer.Baggrunden for disse spørgsmål var påstande fra det internationale flymekanikerforbund(Aircraft Engineers International - AEI) om, at passagersikkerheden var truet på grund af, atder i meget stor udstrækning først blev registreret fejl ved hjemflyvninger, og ikke straks nårfejlen var konstateret, idet denne senere registrering var kommercielt mere hensigtsmæssigfor luftfartsselskaberne.SLV har kontaktet AEI med henblik på at få nærmere dokumentation for AEI’s påstand i rela-tion til danske luftfartøjer.AEI har i brev af 23. januar 2009 svaret SLV, at AEI ikke har en sådan dokumentation. Vide-re er oplyst, at AEI ikke har nogen danske medlemmer.Formanden for flymekanikerne i Danmark blev i pressen citeret for at have udtalt, at såkaldt”Late logging”, hvor piloter først venter med at registrere fejl på fly til hjemturen, også findersted blandt danske piloter.Formanden for flymekanikerne har i samme forbindelse udtalt, at sikkerheden er bedre iDanmark end flere andre steder i Europa.I brev af 25. februar 2009 til Dansk Metal anmodede SLV formanden for flymekanikerne iDanmark om at fremsende det materiale, han måtte være i besiddelse af vedrørende detteemne for så vidt angår danske luftfartsselskaber eller fly, der opereres af danske luftfartssel-skaber. Enhver information, som SLV måtte modtage, ville blive behandlet fortroligt.Side 1 af 4
SLV har ikke modtaget svar på denne henvendelse.I besvarelsen af 5. marts 2009 af spørgsmål S 1464 fra Folketingets Trafikudvalg oplystetransportministeren, at SLV ville gennemføre en mere systematisk undersøgelse af proble-matikken inden for dansk luftfart, og at undersøgelsen ville omfatte logbøgerne for en perio-de af nogle måneders varighed for et antal luftfartøjer tilhørende danske luftfartsselskaber,der udfører erhvervsmæssig lufttransport med større luftfartøjer.
Begrebet "Late logging"Tekniske fejl, som konstateres på et fly, skal registreres i flyets tekniske logsystem, og regi-streringerne betegnes ”log anmærkninger”.Log anmærkninger, som påvirker flyets luftdygtighed, skal normalt udbedres ved førstkom-mende stop (destination) efter, at anmærkningen er registreret."Late logging" er et begreb, som anvendes for de situationer, hvor der ikke straks efter enfejls konstatering sker registrering heraf, men først på ”hjemturen”, så flyet kan fortsætte sinflyvning/række af flyvninger, indtil det kommer til en destination, hvor fejlen mest hensigts-mæssigt kan udbedres, hvilket ofte anses at være på flyets hjemmebase.
Undersøgelsens tilrettelæggelseUndersøgelsen omfatter 7 større danske luftfartsselskaber ud af 22, eller 32 % af de selska-ber, der er i besiddelse af en dansk driftstilladelse, et såkaldt Air Operators Certificate(AOC), til fastvingede fly.Logbøgerne for perioden 1. december 2008 til 28. februar 2009, i alt 3 måneder, er gennem-gået for i alt 16 specifikke fly blandt disse selskabers i alt 205 fly. Dette udgør 8 %.Det er SLV alene, der har udvalgt de luftfartsselskaber og de fly, der indgår i undersøgelsen,ligesom det er SLV, der har fastlagt, i hvilken periode logbøgerne er undersøgt.I undersøgelsen sondres mellem de log anmærkninger, som vedrører flyets luftdygtighed, ogde log anmærkninger, der vedrører andre forhold.Log anmærkninger, der ikke umiddelbart vedrører flyets luftdygtighed, omfatter følgende.Log anmærkninger, der vedrører forhold af kosmetisk eller service-orienteret karakter, så-som borde, der skal justeres, eller manglende lys i læselampen.Log anmærkninger vedrørende forhold, der er omfattet af Minimum Equipment List (MEL-systemet). MEL-systemet er det system, som beskriver, hvilket udstyr der som minimum skalvære funktionelt, når flyet opererer. I et i forvejen nærmere fastlagt omfang er der såledestaget stilling til hvilket udstyr, som kan accepteres ikke at fungere, men hvor flyvninger kanfortsætte sikkerhedsmæssigt forsvarligt som følge af eksempelvis indførelse af visse be-grænsninger for flyets operation, indtil fejlen er rettet.
Side 2 af 4
MEL-anmærkninger er inddelt i 4 kategorier efter anmærkningens karakter. For de 3 af kate-gorierne er der på forhånd fastsat et antal dage, der maksimalt må flyves uden, at den på-gældende fejl udbedres. For den fjerde kategori fastsættes antallet af dage individuelt.MEL-systemet skal overholde flyfabrikantens krav til systemet, og det er godkendt af såvelfabrikantlandets som operatørlandets myndigheder. Disse log anmærkninger er således endel af et godkendt system.I undersøgelsen er log anmærkninger herefter opdelt på de to typer:Anmærkninger, der ikke vedrører flyets luftdygtighed (kosmetiske ogMEL-anmærkninger)Anmærkninger, der vedrører flyets luftdygtighed.
For hvert fly er der fastsat en hjemmebase, som er den destination, hvorfra flyet normalt ind-leder en flyvning eller en række af flyvninger. Det er således hjemmebasen, som i undersø-gelsen danner grundlag for vurdering af, om der er tale om begrebet late logging. Der er her-ved skelnet mellem log anmærkninger afhængig af hvilken fase af flyvningen, der er tale om:Udtur/mellemtur: Flyvning ud fra hjembasen til en ude-destination samtflyvninger mellem to ude-destinationerHjemtur: Flyvning ind til hjembasen fra en ude-destination.
I det omfang, der måtte være tale om et uforholdsmæssigt stort antal log anmærkninger påhjemturene, ville dette indikere, at der kunne være et late logging problem.
Undersøgelsens resultaterDe 16 fly udførte i 3 måneders perioden i alt 4875 flyvninger.På 3761 af flyvningerne var der ingen anmærkninger i flyenes log.Anmærkningerne på de resterende 1114 flyvninger er i tabel 1 fordelt efter type og efter flyv-ningens fase.Tabel 1. Antal flyvninger og antal log anmærkninger efter type og flyvningens fase.FlyvningerFlyvningermed loguden loganmærkning anmærknin-ger, der ikkevedrørerluftdygtig-hed-380-3173761697Flyvningermed loganmærknin-ger vedrø-rendeluftdygtig-hed235182417Flyvningermed loganmærknin-ger i altFlyvninger ialt
Udtur/MellemtureHjemturI alt
6154991114
--4875
Tabel 2 nedenfor viser den tilsvarende procentvise fordeling i forhold til samtlige flyvninger.
Side 3 af 4
Tabel 2. Procentvis fordeling af logninger efter type og flyvningens faseFlyvningeruden loganmærk-ningerFlyvningermed loganmærk-ninger, derikke vedrø-rer luftdyg-tighed-8%-6%77 %14 %Flyvningermed loganmærknin-ger vedrø-rendeluftdygtighed5%4%9%Flyvningermed loganmærk-ninger i altFlyvninger Ialt
Udtur/MellemtureHjemturI alt
13 %10 %23 %
--100 %
Det fremgår, at 77 % af flyvningerne blev gennemført uden nogen log anmærkninger.For de 23 % af flyvningerne, hvor der var log anmærkninger, kan det konstateres, at der varanmærkninger på 10 % af hjemturene og på 13 % af de andre dele af flyvningen.De 23 % af flyvningerne, hvor der var foretaget log anmærkninger, var fordelt med 14 %, derikke vedrører luftdygtighed som angivet overfor, mens 9 % af flyvningerne vedrørte luftdyg-tighed, og heraf var de 4 % noterede på hjemturen og de 5 % på de andre dele af flyvningen.Undersøgelsen tilbageviser således de af AEI fremførte påstande om, at piloterne ventermed at registrere fejl på fly til på hjemturen.Tværtimod viser undersøgelsen, at der er færre log anmærkninger på hjemturen end på deøvrige dele af flyvningerne.SLV anser derfor ikke Late logging for at udgøre et flyvesikkerhedsmæssigt problem indenfor erhvervsmæssig luftfart i Danmark.
-o-O-o-
Side 4 af 4