Trafikudvalget 2008-09, Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 646, MPU Alm.del Bilag 838
Offentligt
733640_0001.png
733640_0002.png
733640_0003.png
24. september 2009
Trafikordførerne i Folketinget
KæreJeg skriver til dig fordi lovforslaget om Frederikssundsmotorvejen, som I for tiden behandler itrafikudvalget, i realiteten fastlægger beliggenheden af Ring 5. Det vil få uoverskuelige konse-kvenser for værdifuld natur i Hovedstadsområdet.”Den danske natur skal afleveres i bedre stand, end vi overtog den / Regeringen vil styrkehensynet til naturen, når vi udvikler byerne og anlægger veje og jernbaner. Nogle projektermå vælges helt fra, selv om det kunne have en positiv effekt på mobiliteten, hvis omkostnin-gerne for naturen er for store.”Skriver miljøminister Troels Lund Poulsen i det netop udsendteforslag til landsplanredegørelse.Der et tale om en henvisning til en vigtig del af Anders Fogh Rasmussens politiske testamente:Den fremsynede beslutning om at føre Silkeborgmotorvejen udenom de fredede områder vedGudenåen.Anders Fogh Rasmussen erkendte helt rigtigt, at i Danmark er det ikke de naturgivne forud-sætninger der hindrer os i at asfaltere naturen – kun de politiske beslutninger.Derfor var det med stor bekymring vi i Danmarks Naturfredningsforening bemærkede, at tra-fikministeren benyttede sommerferien til at vække et af fortidens skindøde trafikprojekter:Ring 5 transportkorridoren fra Køge til Helsingør gennem nogle af regionens mest attraktivenaturområder.Et projekt de fleste vel anså som endeligt aflivet på linje med Søringen, storlufthavnen på Salt-holm eller tørlæggelsen af det sydfynske øhav?Nej desværre ikke!Lovforslaget om Frederikssundsmotorvejen rummer ”en 3,8 km lang 2-sporet motortrafikvej,Tværvej, mellem Kildedalsvej ved Kildedal Station og motorvejen ved Ledøje”. I et notat til depolitiske ordførere fra Transportministeriet hedder det:”Med Tværvejsforbindelsen, vil der irealiteten blive anlagt en mindre del af en fremtidig Ring 5.”Sammen med den allerede realiserede del af Tværvej mellem Hedehusene og Høje Taastrupafslører et blik på kortet, at sigtekornet dermed er indstillet på enestående beskyttet natur. Denetop fredede istidslandskaber i den øvre Mølleådal nord for Ganløse og de ligeledes fredede
Danmarks NaturfredningsforeningMasnedøgade 202100 København ØTlf 39 17 40 00Fax 39 17 41 41www.dn.dk[email protected]
arealer omkring Kirkelte mellem Tokkekøb Hegn og Store Dyrehave. Desuden et netværk affredskov og områder omfattet af EU’s habitatbeskyttelse.

Danmarks Naturfredningsforening appellerer på det kraftigste til forligskredsen bag

Frederikssundsmotorvejen (V, K, DF, S, SF og R) om at tage Tværvej ud af lovforslag-

et og i det hele taget afstå fra at tage bindende beslutninger om at realisere dele af

Ring 5 uden en åben og offentlig debat hvor alle relevante alternativer belyses.

Vil man genoplive Ring 5, bør det ske efter en åben belysning af alternativer. For der findesnaturligvis mindre naturskadelige alternativer end dem, der blev tænkt for mere end 40 årsiden. Alternativer der efter vores opfattelse stadig vil være udtryk for en transportpolitik heltude af takt med en ansvarlig klimapolitik - men lad nu det ligge i denne sammenhæng.Hvis du er interesseret vil vi meget gerne uddybe sagen nærmere ved et møde.Med venlig hilsen
Michael Leth JessVicedirektørDirekte: 39 17 40 27, [email protected]
Bilag: Kort der viser naturbeskyttelsesinteresserne, lovforslaget og transportkorridoren.
2
3