Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 639
Offentligt
734889_0001.png
734889_0002.png
Den 21. september 2009.
Notat om overhalingsforbud på 2-sporede motorvejeForanlediget af de seneste dages debat i medierne om udvidelse af det eksisterende overhalingsforbud forlastbiler har Dansk Transport og Logistik (DTL) udarbejdet dette fakta-notat om overhalingsforbud påmotorveje for lastbiler, lastbilsvogntog, busser med totaltvægt over 3,5 tons og køretøjer medregistreringspligtigt påhængskøretøj.Udvidelse af det eksisterende overhalingsforbudI dag er der 22 motorvejsstrækninger i Danmark med overhalingsforbud for lastbiler og busser mv. Detudgør ca. 400 km af motorvejsnettet. Strækninger med overhalingsforbud er udvalgt ud fra nærhed tilfærgeterminaler med store trafikmængder, store broer, strækninger med stigninger, hvor tre spor ændres tilto, og hvor der er meget trafik.Det daværende Transport- og Energiministeriet bad i 2006 Vejdirektoratet om netop at se på etoverhalingsforbud på 2-sporede motorveje for bl.a. lastbiler. I den forbindelse nedsatte Vejdirektoratet enarbejdsgruppe med deltagelse af bl.a. Rigspolitiet, FDM og DTL.Arbejdsgruppen har netop afsluttet sit arbejde her i sommeren 2009, og resultatet er oversendt tilTransportministeriet, jf. vedlagte brev og notat fra Vejdirektoratet fra juni 2009.Det fremgår af notatet, at”Genereltfor arbejdsgruppens vurderinger blev det fremført,at hverken undersøgelser eller kilder tyderpå, at overhalingsforbud har væsentlig effekt på sikkerhed, fremkommelighed og effektivitet itransportsektoren, ogat arbejdsgruppen ikke på det foreliggende grundlag ser fordele ved indførelse af et genereltoverhalingsforbud på 2-sporede motorveje,at overhalingsforbud skal være situationsbestemte begrundet i særlige forhold for vej eller trafik,at arbejdsgruppen finder en dynamisk løsning med variable tavler attraktiv.”
Desuden fremgår det, at der (er):Ikke er behov for ændringer- i arbejdsgruppen er der enighed om, at det eksisterendeoverhalingsforbud fungerer fornuftigt, og der synes ikke at være noget aktuelt behov for ændringer.Ingen forbedret fremkommelighed– der kunne ikke måles nogen tidsmæssig genvist for person- ogvarebiler på strækninger med overhalingsforbud.Forværret fremkommelighed– på grund af forskelle i hastighed samles køretøjer omfattet afoverhalingsforbuddet i kolonner bag ved det langsomste køretøj i højre spor. For eksempel viloverhalingsforbud på hele den ca. 70 km lange strækning mellem Randers og Aalborg resultere i, atder opstår adskillige lastbil-kolonner på mere end 10 køretøjer. Efter 70 km med overhalingsforbudmå det på baggrund af beregningerne forventes, at ca. 30 % af køretøjerne, der er omfattet af
overhalingsforbuddet, vil køre i kolonner på mindst 10 køretøjer, og over halvdelen af de storekøretøjer vil køre i kolonner, der er længere end 5 køretøjer.
Gældende lovgivning og øget kontrolElefantvæddeløb, hvor overhalingen tager uacceptabel lang tid, er allerede forbudt i dag efter de eksisterenderegler om overhaling i færdselsloven. Overhalingsreglerne har netop til formål at sikre, at overhalinger ikkevirker forstyrrende ind i trafikrytmen. I den forbindelse kan det være, at kontrollen skal øges, og at der erbehov for en øget politimæssig indsats på området.DTLs holdningElefantvæddeløb er uacceptable, og DTL tager naturligvis afstand fra dem. De er til gengæld meget få, såderfor er det at skyde gråspurve med kanoner at ville indføre et generelt overhalingsforbud for lastbiler afden grund.DTL vurderer i lighed med ekspertgruppen heller ikke, at fremkommeligheden vil blive bedre forpersonbilerne, tværtimod vil den blive forværret. Det fremgår da også af Vejdirektoratets notat, at der vilopstå lange kolonner af lastbiler på over 10 køretøjer.Der vil også ske det, at næsten alle personbiler i stedet lægger sig i overhalingssporet, fordi de ikke kan lideat ligge inde mellem lastbilerne, og så bliver det den langsomste personbil, der sætter tempoet ioverhalingsbanen med måske 90 km/t. Der vil også være personbiler med hænger og campingvogne, som vilføle sig fristede til at forlade sporet med lastbiler, så det er svært at se, hvor den store gevinst forpersonbilerne er.Rådet for Større Trafiksikkerhed tvivler også på, at et eventuelt totalforbud vil have nogen sikkerhedsmæssigbetydning. Direktør Anders Rosbo har således den 18.september 2009 udtalt til Jyllands Posten, at ”lastbilersoverhaling af hinanden er ikke noget sikkerhedsmæssigt problem, og et forbud vil ikke have nogennævneværdig betydning.”DTL er selvfølgelig indstillet på, at det løbende vurderes, om der er strækninger, hvor man enten skal fjerneeller indføre et forbud. Men grundlæggende er problemet med overhalende lastbiler meget lille. Selv om vierkender, at det opleves som stærkt generende for den eller de bilister, når det sker. Det vil derfor værepanikpolitik at indføre et generelt forbud.DTL står naturligvis til rådighed, hvis der er et ønske eller behov for et møde, hvor emnet kan drøftesyderligere.