Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 638
Offentligt
731607_0001.png
731607_0002.png
Fra: Transportministeriet [mailto:[email protected]]Sendt: 23. september 2009 11:02Emne: Abonnementbesked fra Transportministeriet - Barfoed: Vækst og øgetkonkurrence tegner fremtidens jernbaneDer er lagt en nyhed op på Transportministeriet hjemmeside.Nyheden er blevet tildelt følgende kategorier:***JernbanerMiljø og trafikplanlægningMinisteren/Departementet
Nyheden vises nedenfor:________________________________________________Barfoed: Vækst og øget konkurrence tegner fremtidens jernbaneTransportminister Lars Barfoed fremlægger i dag strategioplægget En jernbane ivækst for den fremtidige udvikling på jernbanen. Heri giver transportministeren etbud på, hvordan jernbanen kan understøtte regeringens mål om, at den kollektivetrafik skal stå for størstedelen af væksten i fremtidens trafik, og lægger samtidigop til debat om den fremtidige udvikling af jernbanen i Danmark. Regeringen vil pådet grundlag fremlægge en færdig jernbanestrategi i efteråret 2010.Med udgangspunkt i transportaftalen En grøn transportpolitik fra den 29. januar2009 skal målet realiseres gennem den bedst mulige togtrafikbetjening, derimødekommer brugernes behov.Den ene hovedtilgang er fysiske forbedringer og investeringer i øget banekapacitet,som gør det muligt at køre flere, hurtigere og mere præcise tog. Der skal iforbindelse med de forestående trafikforhandlinger blandt andet tages stilling tilen ny jernbane mellem København og Ringsted, som vil være helt afgørende forudviklingen af jernbanen i Danmark.Den anden tilgang er en organisering af jernbanesektoren, der sikrer maksimalkundeorientering, herunder øget konkurrence på jernbanen. Erfaringerne fra dehidtidige togtrafikudbud er positive og har givet anledning til effektivisering,innovation og lavere udgifter. Transportminister Lars Barfoed lægger derfor op tilto yderligere udbud af togtrafikken i Danmark, henholdsvis på strækningenFredericia-Odense-Svendborg og på strækningen Roskilde-Køge-Næstved.-Vi skal fortsætte den positive udvikling med den igangsatteudbudsproces, og jeg lægger derfor op til at udbyde to nye strækninger i dekommende år. Men inden vi går videre med trafikken på de centrale banestrækninger,skal vi have fuldt overblik over, hvordan kundernes behov bedst imødekommes, sigertransportminister Lars Barfoed.Øget konkurrence, kundeorientering samt indretning og ejerskab af DSB blivercentrale elementer i en ny jernbanestrategi, der også vil tage fat på spørgsmål somhensigtsmæssig udnyttelse af banenettet, adgang til og ejerskab af stationer,indretning af billetsystemer, organisering af statslige myndigheder mv.
-Der er brug for en ekspansiv jernbanestrategi, der kan sikre detmaksimale udbytte af de store investeringer vi gennemfører i disse år. Målet er, atvi rejser dobbelt så meget med toget i 2030 som i dag, siger Lars Barfoed.Strategioplægget følges op af en analyse, der skal være færdig i efteråret 2010 medhenblik på fremlæggelse af en sammenfattende jernbanestrategi. Som led i arbejdetvil Transportministeriet i foråret 2010 afholde en jernbanekonference.Læs En jernbane i vækstherhttp://www.trm.dk/sw251956.asp
________________________________________________Med venlig hilsenTransportministeriet -http://www.trm.dk/Du kan afmelde nyheder fra Transportministeriet påhttp://www.trm.dk/sw43913.asp