Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 637
Offentligt
731573_0001.png
731573_0002.png
731573_0003.png
731573_0004.png
731573_0005.png
731573_0006.png
731573_0007.png
731573_0008.png
731573_0009.png
731573_0010.png
731573_0011.png
731573_0012.png
731573_0013.png
731573_0014.png
731573_0015.png
731573_0016.png
731573_0017.png
731573_0018.png
731573_0019.png
731573_0020.png
731573_0021.png
731573_0022.png
UDKAST
Gammel Mønt 41117 København KTelefon 7226 7000Fax 7226 7070[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
ForslagtilJournal T102-000007NotatDato 11.09.2009
Lov om anlæg af en udbygning af Nordvestbanenmellem Lejre og Vipperød§ 1.Transportministeren bemyndiges til at anlægge en udbygningaf Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød med et ekstra spor.§ 2.Beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven ellerbevaringsmæssige hensyn efter museumsloven for så vidt angår area-ler, der er nødvendige for gennemførelsen af det i § 1 omhandledeanlæg, varetages alene efter denne lov.§ 3.Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at er-hverve de arealer og ejendomme m.v., der er nødvendige for gen-nemførelsen af det i § 1 omhandlede anlæg.Stk. 2.Transportministeren kan, når der foreligger særlige personli-ge grunde og efter anmodning fra ejeren, ekspropriere en ejendom,der berøres særligt indgribende af projektet, før tidspunktet for de or-dinære ekspropriationer.Stk. 3.Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksations-myndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropria-tion vedrørende fast ejendom.§ 4.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Baggrund og hovedindholdVed lov nr. 1453 af 22. december 2004 blev transportministeren be-myndiget til at projektere en udbygning af Nordvestbanen mellem Lej-re og Vipperød (Folketingstidende 2004/2005 Tillæg A s. 1213).Dette arbejde er nu gennemført, og på denne baggrund foreslås det,at transportministeren bemyndiges til at anlægge et ekstra jernbane-spor over en ca. 20 km strækning på Nordvestbanen mellem Lejre ogVipperød.Nordvestbanen er den eneste af de store togpendlerkorridorer til ho-vedstadsområdet, der i dag ikke har dobbeltspor. Efter gennemførel-sen af udbygningen vil der være dobbeltspor hele vejen mellem Ros-kilde og Holbæk, og hastigheden kan øges fra de nuværende 120km/t til 160 km/t.I forbindelse med ombygningen nedlægges 4 offentlige jernbaneover-kørsler mellem Lejre og Vipperød og erstattes med niveaufri passageraf banen for vejtrafik og øvrig trafik. Desuden nedlægges en privatoverkørsel i Hvalsø, og en række broer nedrives, ombygges eller er-stattes med nyanlæg. Endvidere ombygges stationerne i Lejre, Hval-sø, Tølløse og Vipperød.Anlægsarbejdet udføres af Banedanmark efter delegation fra trans-portministeren. Som bilag til lovforslaget er vedlagt et kort med place-ring af det ekstra spor (bilag1).[Udbygningen forventes ibrugtaget i 2017. Det undersøges i øjeblik-ket, om anlægget kan tages i brug tidligere.] Kapaciteten forventes atkunne udnyttes fuldt ud, når der i 2020 foretages nogle få tilpas-ningsarbejder, når signalsystemet udskiftes og sporforbindelser mel-lem de to hovedspor etableres i Hvalsø. Udvidelsen af kapacitetenmellem København og Ringsted er endvidere en forudsætning for fuldudnyttelse af kapaciteten mellem Lejre og Vipperød.Det ekstra spor og opgraderingen af hastigheden vil øge kapacitetenmellem Roskilde og Holbæk. Det giver mulighed for rejsetidsreduktio-ner på op til 6 minutter, et fuldt ud tilstrækkeligt antal togafgange ogbedre køreplaner med faste minuttal.En væsentlig del af formålet med udbygningen af Nordvestbanen er atbetjene rejsende mellem Nordvestsjælland og København. På stræk-ningen mellem Roskilde og København er trafikpresset i dag så stort,at en udvidelse af trafikken på Nordvestbanen til og fra København
NotatDato 11.09.2009
2
ikke vil kunne håndteres med opretholdelse af en tilfredsstillende tra-fikafvikling. De forventede fulde trafikale forbedringer af udbygningenaf Nordvestbanen forudsætter derfor, at der tilvejebringes en udvidel-se af banekapaciteten mellem København og Ringsted.Projektet om udbygning af Nordvestbanen har i 2005-2007 gennem-gået en VVM-analyse med tilhørende projektering. Herigennem er al-ternative udformninger af anlægget kortlagt og prissat, og der er fore-taget undersøgelser af anlæggets konsekvenser for miljøet. Det ersærligt udformning og placering af anlæg som erstatning for eksiste-rende jernbaneoverskørsler, der nedlægges (erstatningsanlæg), derhar været genstand for den offentlige debat.2. Trafikale forbedringerVed udbygningen af Nordvestbanen opnås en større trafikal fleksibili-tet på banestrækningen mellem Roskilde og Holbæk. Opgraderingenaf hastigheden fra 120 km/t til 160 km/t vil betyde forbedringer afrejsetiderne med op til 6 minutter for gennemkørende tog og omkring2 minutter for tog, der standser på de mellemliggende stationer (stop-tog). De rejsende mellem Kalundborg og Roskilde får også gavn afden større trafikale fleksibilitet og de kortere rejsetider mellem Roskil-de og Holbæk.Rejsetidsbesparelse i minutter(stoptog/gennemkørende tog)Roskilde-LejreRoskilde-HvalsøRoskilde-TølløseRoskilde-VipperødRoskilde-HolbækNordvestbanen.
NotatDato 11.09.2009
01/22/333/6
Tabel 1.Forventet kortere rejsetid i minutter som følge af udbygningen af
Udbygningen betyder bedre regularitet og større robusthed i kørepla-nen, fordi den øgede kapacitet og muligheden for højere hastighedgør det nemmere at holde køreplanen og indhente forsinkelser.Det ekstra spor giver endvidere mulighed for at tilrettelægge kørepla-nen med mere ensartede intervaller mellem de enkelte tog. Den eks-tra kapacitet giver også mulighed for at øge togbetjeningen på stræk-ningen Roskilde-Holbæk fra de nuværende 2-3 tog pr. time i myldreti-den i hver retning til 4-5 tog pr. time i hver retning på strækningenRoskilde-Tølløse og 5-6 tog pr. time i hver retning på strækningenTølløse-Holbæk.
3
En trafikforøgelse til 4 tog pr. time samt en videreførelse af regionsto-gene på strækningen Slagelse-Høng-Tølløse til Holbæk en gang i ti-men i hver retning vil kunne realiseres i forbindelse med udbygnin-gen.Der forventes således i 2017 at kunne ske en væsentlig udvidelse afantallet af hurtige forbindelser fra Roskilde til Holbæk og fra Hvalsø ogTølløse til København. De øvrige stationer på strækningen kan ligele-des opnå væsentlige forbedringer af betjeningen med flere afgange imyldretiderne. Derudover vil det være muligt at forbedre kvaliteten aftogafviklingen (regulariteten), idet det på en dobbeltsporet strækningundgås, at tog i hver sin retning skal afvente hinanden på en kryds-ningsstation.Udover det ekstra spor etableres som del af nogle få restarbejder etsporskifte i Hvalsø i forbindelse med opsætning af nye signaler om-kring år 2020. Dette giver mulighed for tættere togdrift i forbindelsemed enkeltsporskørsel (2 tog pr. time i stedet for 1 tog pr. time),hvilket er en fordel f. eks. i forbindelse med sporvedligeholdelse.Det bliver muligt at udvide togbetjeningen yderligere, når der mellemKøbenhavn og Ringsted tilvejebringes tilstrækkelig banekapacitet til,at flere tog på Nordvestbanen kan føres videre til og fra København(med Nybygningsløsningen i 2018 eller 5. sporløsningen i 2020), ognår signalsystemet på Nordvestbanen er udskiftet omkring år 2020.Udvidelsen af trafikeringen på Nordvestbanen vil give en væsentligvækst i antallet af rejser. I den nuværende kontrakt med DSB er derforudsat 3 tog i timen pr. retning. Øges frekvensen til f. eks. 6 tog itimen pr. retning inklusiv udvidelse af kapaciteten mellem Københavnog Ringsted, viser trafikmodelberegninger en samlet vækst på ca. 27%, svarende til 3.700 rejser pr. dag. Det er særligt udvidelsen af drif-ten i myldretiderne, der medfører en betydelig vækst i antallet af rej-ser.Trafik i anlægsfasenI anlægsfasen påvirkes togtrafikken af sporspærringer, da anlæg afdet ekstra spor forudsætter udskiftning af en større forekomst afblødbund tre steder på strækningen mellem Lejre og Vipperød.Der forudsættes tre perioder med totalspærring af togtrafikken. Deenkelte perioder med totalspærring varierer i længde og kan vare optil tre måneder. Spærringerne søges placeret i sommermånederne,hvor pendlertrafikken er mindst, og i perioderne med totalspærringtilbydes erstatningstransport med bus.Totalspærringerne vil omfatte hele eller dele af strækningen Lejre-Vipperød. Der vil fortsat kunne køre tog mellem Kalundborg og Hol-bæk i anlægsfasen; passager videre mod København vil blive trans-
NotatDato 11.09.2009
4
porteret i bus mellem Holbæk og Roskilde.Udover perioder med totalspærring i byggeperioden vil der også i vidudstrækning skulle arbejdes med weekendspærringer, ligesom lang-som kørsel under passage af arbejdspladser vil forstyrre den dagligetoggang i de år, anlægsarbejdet står på..Banedanmark sørger i samarbejde med DSB for information af de be-rørte passagerer, så de i god tid forinden informeres om de gener fortrafikken, der måtte være.3. Anlæggets udformning og anlægsfaserDet nye spor mellem Lejre og Vipperød placeres langs den eksisteren-de jernbane på sydsiden af delstrækningen mellem Lejre og Hvalsø ogpå nordsiden af delstrækningen mellem Hvalsø og Vipperød.Efter anlægsfasen vil der være en sporforbindelse mellem de to sporplaceret nogenlunde midtvejs på strækningen i Tølløse. I 2020 etable-res yderligere et sporskifte i Hvalsø.StationerDet ekstra spor mellem Lejre og Vipperød indebærer en ombygning afstationerne på strækningen, idet det ekstra spor medfører en ændringaf sporforløbet og dermed også af perronerne på stationerne. Påsamme måde medfører togenes hastighed et behov for både at ændreperronerne og at erstatte de eksisterende perronovergange med ni-veaufri perronadgange.Lejre stationombygges de eksisterende perroner, og der etableressideliggende perroner til de to hovedspor. Vest for stationsbygningenetableres en gangtunnel under sporene med trappeløb og elevatorerpå nord- og sydsiden af sporene.Hvalsø stationombygges med to nye perroner placeret som sidelig-gende perroner til hovedsporene. Umiddelbart øst for stationsbygnin-gen etableres en gangtunnel under de to spor og med trapper og ele-vatorer til perronerne.Tølløse stationombygges de eksisterende perroner, og der etable-res en ny gangbro med trapper og elevatorer. Den eksisterende gang-bro over sporene fjernes.Vipperød stationombygges perronerne, og der etableres en gang-tunnel under sporene med trappe og elevatoradgang til perronerne.På østsiden giver gangtunnellen adgang til boligområdet Æblehaven.BroerUdvidelse af sporanlægget til dobbeltspor kræver plads, og de flestebroer og andre bygværker er ikke bygget med henblik på en senereudvidelse af banen. Broerne skal yderligere være bygget til at modstå
NotatDato 11.09.2009
5
påvirkningen fra togenes højere hastighed. Nye broer bygges efter enprofil, der giver plads til en eventuel senere elektrificering af banen.De broer, der ombygges på strækningen, er følgende, jf.bilag 2:1. Vejbroen ved Dellingevej nær Møllesø Skov ved Lejre nedrives,og der bygges en ny stibro, der indgår i den nationale cykelru-te og virker som forbindelse mellem rekreative områder lokalt.2. Banebroen ved Kisserupvej ved Hule Mølle nedrives, og derbygges en ny og bredere bro.3. Vandløbsbroen for Ledreborg Å ved Kisserupvej fjernes, og derbygges en ny og større underføring med banketter.4. Vandløbsbroen ved Kisserup vandløbet nær Espelundgård ned-rives, og der bygges en ny og større underføring med banket-ter.5. Der bygges en ny banebro parallelt med den eksisterende ba-nebro over Bryggervej ved Krathuse.6. Vejbroen ved Krathuse nedrives (adgang til landbrugsarealer),og der etableres en ny adgangsvej.7. Vejbroen ved Ravnsbjergvej umiddelbart øst for Hvalsø nedri-ves og erstattes af en ny og bredere bro.8. Banebroen ved Kildegården, Åsen 8, nedrives, og der etableresen ny adgangsvej via Brødledsvej i Hvalsø.9. Vandløbsbroen for Elverdamsåen i den høje banedæmning vedKildevang vest for Hvalsø bevares uændret. For at give plads tildet nye spor fyldes der jord på nordsiden af dæmningen, ogder bygges en 40 meter lang støttemur over bygværket.Øverst på dæmningen bygges en sporbærende bro, der fårfunktion som faunapassage.10. Vejbroen ved Tingerupvej nær Soderup nedrives, og der etab-leres en ny adgangsvej.11. Vejbroen ved Ruggårdsvej nedrives, og der bygges en ny ogstørre bro.12. Vejbroen ved Lunderødvej nedrives og erstattes af en ny ogstørre bro.13. Vandløbsbroen ved Truelsbæk forlænges i forbindelse med ud-videlse af banedæmningen.14. Der bygges en ny banebro parallelt med den eksisterende ba-nebro over Hjortholmvej ved Skimmede.15. Der bygges en ny banebro parallelt med den eksisterende broover en markvej umiddelbart nord for Skovvejen.16. Banebroen over Nybyvej tæt ved Vipperød ombygges til lukketdæmning. Adgang til landbrugsarealer øst for banen skal skevia den ny omfartsvej, der etableres som erstatning for over-kørslen i Vipperød.
NotatDato 11.09.2009
6
For enkelte ejendomme vil nedrivning af broanlæg afskære nuværen-de adgangsveje, og disse vil blive erstattet af nye, længere adgangs-veje.De fire steder, hvor vej- og banebroer nedlægges og ikke erstattes afnye, vil faunapassagen reduceres en smule. Faunaens muligheder forpassage over banen forbedres ved fire af vandløbene som følge afetableringen af nye broer. Der er også eksisterende vej- og stibroer,som i dag i et vist omfang fungerer som faunapassager for små ogstørre pattedyr. Samlet set forbedrer projektet forholdene for fauna-en. EU-habitatområder berøres ikke af projektet.På de lokaliteter, hvor der etableres nye adgangsveje, anvendes dissei anlægsperioden som arbejdsveje til tunge køretøjer. Det nødvendigeareal hertil eksproprieres.JernbaneoverkørslerUdbygningen, som medfører en ændret og forøget trafik på jernbane-anlægget, har tillige en påvirkning på vejtrafikken, som på en rækkesteder passerer banen ved benyttelse af overkørsler (bilag3).I forbindelse med udbygningen vil de nuværende fire offentlige over-kørsler mellem Lejre og Vipperød blive nedlagt og erstattet med ni-veaufri passagemuligheder. De berørte overkørsler er: Overkørsel vedBukkerupvej og Tadrevej i Soderup, overkørsel ved Kvarmløse-vej/Tølløsevej i Tølløse og overkørsel ved Asmindrupvej i Vipperød.Derudover nedlægges overkørslen vest for Hvalsø ved Kildegården,der er en privat overkørsel med adgang til en landbrugsejendom. Denerstattes af en ny adgangsvej langs banens nordside.Ved ombygning af broerne og nedlæggelse af jernbaneoverkørslernebliver det nødvendigt at omlægge trafikken på de nuværende vejan-læg i en begrænset periode. Omlægningen sker i samarbejde med deberørte kommuner og politiet.TidsplanI byggeår 1-2 detailprojekteres det ekstra spor, og anlægsarbejderneplanlægges påbegyndt i byggeår 3. [Udbygningen forventes ibrugta-get i 2017. Det undersøges i øjeblikket, om anlægget kan tages i brugtidligere.]Den fulde udnyttelse af kapaciteten forudsætter gennemførelse af Ba-nedanmarks signalprogram på strækningen og udvidelse af kapacite-ten mellem København og Ringsted.4. Anlæg der erstatter jernbaneoverkørslerNår hastigheden øges fra 120 km/t til 160 km/t er det ikke længeresikkerhedsmæssigt forsvarligt at bibeholde overkørsler på stræknin-
NotatDato 11.09.2009
7
gen. Desuden vil den øgede trafik på strækningen betyde, at bomme-ne ved en overkørsel allerede med 4 tog i timen hver vej vil være ne-de i gennemsnitligt 30 % af tiden. Ved at nedlægge overkørslerneøges sikkerheden for vejtrafikken og togtrafikken, samtidig med atdet undgås, at vejtrafikken skal afvente passage af tog.SoderupI Soderup nedlægges de to eksisterende overkørsler ved hhv. Tadre-vej og Bukkerupvej. I stedet anlægges en omfartsvej og vejunderfø-ring ved Tadrevej.Anlægget udgøres af en forbindelsesvej i en blød kurve mellem Buk-kerupvej og Høbjærgvej syd for Soderup og banen. Fra cirka midtenaf omfartsvejen anlægges i et T-kryds en nordgående vej, som i entunnel føres under banen og tilsluttes Tadrevej. Tunnelen får en fri-højde på 4,5 meter, så lastbiler, busser og udrykningskøretøjer kankøre igennem.Når overkørslerne nedlægges, lukkes Bukkerupvej og Tadrevej, ogstørstedelen af den nuværende trafik vil i stedet køre ad en rute sydfor banen via Åsen og Tingerupvej og den nye omfartsvej. Der vil skeen mindre stigning i trafikken på Høbjergvej, som derfor udvides ibredden. Trafikken gennem Soderup Øst skønnes at falde væsentligt iforhold til i dag.TølløseNedlæggelse af overkørslen i Tølløse medfører ændrede adgangsfor-hold mellem byens østlige og vestlige del.Lovforslaget tilvejebringer grundlaget for etablering af en vejforbin-delse med cykelstier fra Kvarmløsevej via Sofievej til Jernbanevej.Frihøjden bliver 4,5 meter, så lastbiler, busser og redningskøretøjerkan passere. Den maksimale hastighed fastsættes til 30 km/t.Krydset ved Kvarmløsevej/Teglværksvej nedlægges, og der etableresen ny adgangsvej til Teglværksvej. Der etableres en gangtunnel ligeunder den eksisterende overkørsel, og der bliver adgang via let-løbstrapper ('tramper') fra Kvarmløsevej og Tølløsevej.VipperødI Vipperød nedlægges den eksisterende jernbaneoverkørsel ved As-mindrupvej. I stedet for etableres en omfartsvej syd for byen i en af-stand af 100-200 meter fra Kildevangsparken.Vejen forløber næsten parallelt med Kildevangsvej og forbinder Ros-kildevej med Nybyvej. Den føres under banen i en tunnel med frihøjdepå 4,5 meter, hvilket tillader kørsel med lastbiler, busser og rednings-køretøjer. Ved begge vejtilslutninger etableres en rundkørsel.
NotatDato 11.09.2009
8
T-krydset Asmindrupvej/Stationsvej nedlægges, og vejene sammenfø-res i et blødt sving. Fra svinget etableres stiforbindelse for gående ogcyklister i Asmindrupvejs eksisterende linjeføring. Stien føres underbanen med en tunnel, og ramperne udformes, så de kan benyttes afalle bløde trafikanter. Stiforbindelsen kan ikke benyttes af handicap-pede. Svært gangbesværede kan bruge perrontunnelen ved stationen.I VVM-processen har der været debat om udformning og placering afde anlæg, der erstatter overkørslerne. Der er fremlagt løsninger, dervurderes at være nødvendige og tilstrækkelige. De statslige udgiftertil etablering af anlæg i Soderup, Tølløse og Vipperød fremgår af tabel2:Banedanmarks udgifter til anlæg, der er-statter eksisterende jernbaneoverkørslerSoderupTølløseVipperød25,5 mio. kr.63,6 mio. kr.33,8 mio. kr.
NotatDato 11.09.2009
Tabel 2.Statslige udgifter til anlæg, der erstatter eksisterende overkørsler.
Inden for rammerne af denne lov vil det være muligt at ændre ud-formningen og placeringen af anlægget ved Kvarmløsevej/Tølløsevej iTølløse, der erstatter den eksisterende jernbaneoverkørsel. Eventuelleændringer sker under forudsætning af, at Holbæk Kommune etablererdet planlovsmæssige grundlag og betaler de eventuelt herved opståe-de meromkostninger.[Anmodning om eventuelle projektændringer med tilhørende materia-le skal forelægges Trafikstyrelsen til godkendelse senest ved udløbetaf dette lovforslags høringsperiode.]5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offent-ligeForslaget indebærer udgifter for staten til anlæg af det ny spor, anlægder erstatter jernbaneoverkørsler, ombygning af stationer og til eks-propriation af de for projektet nødvendige arealer. Erstatning som føl-ge af ekspropriation vil finde sted i overensstemmelse med lov omfremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.Projektets anlægsoverslag blev oprindelig udarbejdet efter en tidligereanvendt beregningsmetode (det successive princip), men er efterføl-gende tilpasset principperne i Ny Anlægsbudgettering som beskrevet iaktstykke 16 af 24. oktober 2006. Resultatet er, at anlægsomkostnin-gerne højst udgør 1.300 mio. kr. i 2009 priser. Fordelingen over an-lægsperioden fremgår af tabel 3:
9
Bygge- Bygge- Bygge- Bygge- Bygge- … 20201)år 1år 2år 3år 4år 5Banedanmarksudgifter i mio.kr.
NotatDato 11.09.2009
65
195
385
360
2602)
25
Tabel 3.Statslige udgifter som følge af anlæg af det ekstra spor
1) Udgifter i år 2020 til to sporskifter og signalsystemet European Rail-way Traffic Management System (ERTMS) på det ekstra spor.2) Såfremt der vælges alternative løsninger for anlæg, der erstatterjernbaneoverkørsler, vil merudgifter hertil blive afholdt af kommuner-ne. Eventuelle tilvalg af stiforbindelser o.a. vil også være kommunaletillægsudgifter.
Banedanmark vurderer, at de gennemsnitlige vedligeholdelsesom-kostninger i levetiden andrager 2,8-5,6 mio. kr. årligt i 2009-priser.Når anlægget på et tidspunkt vil skulle udskiftes, vil der være om-kostninger til fornyelse.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-vetProjektet indgår som en del af trafikaftalen af 29. januar 2009 ogfremmer mulighederne for bæredygtig transport.Forbedring af togbetjeningen på strækningen kan øge mobiliteten forpersontrafikken til gavn for erhvervslivet. Lovforslaget medfører her-udover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for er-hvervslivet.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borger-ne.8. Miljømæssige konsekvenserOverordnet set vil det ekstra spor forbedre muligheden for bæredygtigtransport og bidrage til at gøre jernbanen til et attraktivt alternativ tilpersonbilen. Således vil overflytning af bilture til jernbanen kunne re-ducere udledningen af CO2– til gavn for klimaet, miljøet og naturen.Anlæggets udformning og konsekvenser for det omgivende miljø erkortlagt i en VVM-analyse, som er afrapporteret i miljøredegørelsenfra april 2007. Der er indledningsvis afholdt en idéfase med inddragel-se af offentligheden. Dette er fulgt op af en proces, hvor Trafikstyrel-sen har fremlagt en række tekniske og miljømæssige undersøgelser ioffentlig høring.
10
I efteråret 2006 blev miljøredegørelsen sendt i offentlig høring. Deindkomne høringssvar medførte, at Trafikstyrelsen udsendte nye for-slag til anlæg, der erstatter jernbaneoverkørsler i supplerende høringfra februar til april 2007. Den endelige miljøredegørelse blev udsendt imaj 2007.VVM-analysen har vist, at de miljømæssige konsekvenser ved bane-udbygningen er relateret til støj, natur og fredninger samt ekspropria-tion af nødvendige arealer.Støj efter ibrugtagning af det ekstra sporStøjbelastningen reduceres i forhold til i dag, selv om trafikken øgesog hastigheden sættes op. Det skyldes indsættelse af nyere, støjsvagtmateriel.Der er derfor regnet med en grænseværdi for støjbelastningen på 60dB(A). Grænseværdien på 60 dB(A) er knyttet til en tidligere bereg-ningsmetode, hvor støjgrænsen var baseret på en beregnet døgnmid-delværdi. I forbindelse med skiftet til en ny beregningsmetode harMiljøstyrelsen fastlagt en grænseværdi på 64 dB(A) baseret på en be-regnet årsdøgnmiddelværdi.Støjberegningerne viser, at med den nuværende køreplan og de i dagbenyttede togtyper belastes 80 boliger med jernbanestøj over græn-seværdien på 60 dB(A).Med en køreplan som opfylder den mellem DSB og Transportministe-riet indgåede aftale frem til 2014 (Gode Tog til Alle) og ved benyttelseaf nyere materiel reduceres det forventede antal boliger, der belastesmed støj over grænseværdien, fra 80 til 13 boliger.Ved en trafikering af de to spor efter den planlagte udbygning i 2017med 4 tog pr. time pr. retning og med nyere materiel belastes 27 bo-liger med støj over grænseværdien.Omkring år 2020, hvor Banedanmarks signalprogram giver mulighedfor yderligere trafikering med f. eks. 6 tog pr. time pr. retning, bela-stes 39 boliger med støj over grænseværdien.I forbindelse med projektet gennemføres der støjdæmpning med ud-gangspunkt i den forventede maksimale trafikmængde efter 2020.Støjdæmpningen omfatter facadeisolering, typisk i form af udskiftningaf vinduer.Natur og fredningerProjektets konsekvenser i forhold til naturområder er begrænset.Naturregistreringen viser, at syv naturlokaliteter i begrænset omfangvil blive berørt, og to små naturlokaliteter vil gå tabt. Ved nogle vand-
NotatDato 11.09.2009
11
løb opnås bedre passagemuligheder for dyrene i forbindelse med an-læg af nye broer.På banelegemet mellem Lejre og Hvalsø er der registeret markfirben,som er beskyttet i henhold til EF-habitatdirektivets bilag IV. Af dennegrund planlægges gravearbejderne i det aktuelle område udført i peri-oden medio juni til medio september. I denne periode er markfirbene-ne aktive og kan ændre opholdssted længere væk fra arbejdsområdet.Såfremt det skønnes nødvendigt for at opretholde en sammenhæn-gende økologisk funktionalitet i området, etableres der midlertidigeyngledæmninger i nærheden af banen.Udbygningen af jernbanen vil medføre begrænsede indgreb i to store,fredede landskaber mellem Lejre og Hvalsø. I fredningsbestemmel-serne for områderne nord og øst for Hvalsø er der taget højde for enudvidelse af banen. Vedrørende fredningsbestemmelserne for frednin-gen vest og syd for Ledreborg Gods har Fredningsnævnet meddelt, atder først kan tages stilling til en dispensation, når der foreligger etendeligt projekt. Der er indgivet ansøgning om dispensation, somimidlertid ikke forventes afgjort inden lovforslagets behandling i Folke-tinget.Det foreslås derfor, at transportministeren træffer afgørelser efterdenne lov under inddragelse af beskyttelsesmæssige hensyn efter na-turbeskyttelsesloven for så vidt angår arealer, der er nødvendige forgennemførelse af det i § 1 omhandlede anlæg. Det nye spor vil bliveplaceret i umiddelbar nærhed af det nuværende spor, og der bliversåledes ikke tale om, at anlægget vil have væsentlige naturbeskyttel-sesmæssige konsekvenser.Der findes endvidere et mindre antal beskyttede diger ved banen, sompåvirkes af udbygningen. Digerne er omfattet af museumsloven. In-gen af dem vurderes at have væsentlig kulturhistorisk, biologisk ellerlandskabelig værdi. For at undgå forsinkelser, hvis der indbringes sa-ger efter museumsloven, foreslås det tilsvarende, at de bevarings-mæssige hensyn efter museumsloven varetages af transportministe-ren efter denne lov.EkspropriationerDe arealmæssige konsekvenser ved udbygningen af banen vil være enpermanent arealinddragelse langs banen i en bredde af ca. 7 m frabanen til 2. sporet. Dertil skal lægges ca. 8 m til midlertidige ekspro-priationer i tilknytning til anlægsarbejderne.Det nye spor mellem Lejre og Vipperød vil medføre total ekspropriati-on af fem ejendomme.Ved nedlæggelse af overkørslen i Tølløse vil anlægget, der etableres istedet for overkørslen, medføre ekspropriation af ti ejendomme ved
NotatDato 11.09.2009
12
gennemførelse af Sofievejsløsningen. Anlæggene, der erstatter over-kørsler i Soderup og Vipperød, vil medføre ekspropriation af land-brugsarealer. Der er gennemført forlods overtagelse af otte ejendom-me.I anlægsfasen gennemføres udover permanente ekspropriationer ogsåmidlertidige ekspropriationer til adgangsveje, arbejdspladsarealer ogmaterialedepoter. Langs banestrækningerne udenfor byområderneetableres arbejdsveje i ca. 10 meters bredde på den side, hvor det nyspor bygges. Arealer til arbejdspladser og materiale depoter udlæggeslangs med banen og ved stationerne.Arealerne udlægges efter aftale med grundejerne eller ved midlertidigekspropriation. Efter endt brug retableres arealerne så vidt muligt tilderes oprindelige formål og stand og leveres tilbage til ejerne.AnlægsfasenGenerne fra støjudbredelsen under anlægsarbejdet er for beboelses-områder vurderet i forhold til en indsatsgrænse på 70 dB(A), dernormalt anvendes som grænseværdi for støj i dagtimerne fra anlægs-arbejder. Beregningerne viser, at der i perioder på op til fire månedervil være anlægsarbejder, hvor støjen i kortere perioder overskriderdenne grænseværdi ved boliger nær arbejdsstederne i Lejre, Hvalsø,Tølløse og Vipperød.Der må på denne baggrund forudses en række nødvendige overskri-delser af indsatsgrænsen på 70 dB(A). Det forudsættes derfor, at ge-nerne søges begrænset i forbindelse med anlægsarbejdet, bl.a. i formaf løbende informationskampagner. Hvor anlægsarbejderne gennem-føres i nærheden af beboelse, varsles der særligt om støjende arbej-de. I særlige tilfælde kan berørte naboer tilbydes midlertidigt opholduden for egen adresse.Banen er planlagt lukket i op til tre måneder i tre perioder for hurtigstmuligt at kunne udføre større jordarbejder, f. eks. udskiftning af blødjordbund. Dette giver samtidig mulighed for, at anlægsarbejdet i stør-re grad end ellers kan udføres i dagtimerne. Derved reduceres gener-ne i aften- og nattetimerne.Typisk vil disse arbejder omfatte udgravning af jord, etablering afsporkasser og sporbygning. Særligt støjende arbejde vil forekomme,når der visse steder foretages spunsning med rambuk. Varigheden afdisse på hinanden følgende processer vil være 3-5 uger pr. proces.Arbejdet med bygning af nye vejanlæg, der erstatter de nedlagteoverkørsler, og med ombygning af stationer vil ligeledes belaste etantal boliger med støj. Varigheden for hvert vejanlæg vil være op tilfem måneder.
NotatDato 11.09.2009
13
Mulighederne for at tilrettelægge anlægsarbejdet på anden vis, f. eks.ved udførelse af færre arbejdsprocesser samtidig, eller ved at benytteen alternativ og mindre støjende anlægsmetoder, vurderes at værebegrænsede.For at begrænse generne fra støj under anlægsarbejdet gennemføresder inden anlægsperioden facadeisolering af de boliger, der i forbin-delse med projektet får tilbud om tilskud til facadeisolering.Anlægsarbejdet forventes ikke at give anledning til vibrationer af enstyrke, der kan medføre bygningsskader. Der vil dog, før anlægsar-bejdet starter, blive foretaget fotoregistrering af de bygninger, somligger helt tæt på byggeområderne. Endvidere kan der i særlige tilfæl-de etableres en løbende overvågning af de mest udsatte bygninger,mens anlægsarbejdet står på. Det sikrer, at eventuelle klager over ogkontrol af bygningsskader efterfølgende kan behandles på korrektgrundlag.9. Forholdet til EU-rettenVVM-undersøgelsen opfylder kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private projektersindvirkning på miljøet (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40, som æn-dret ved Rådets direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997 (EF-Tidende 1997nr. L 73, side 5). VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene ihabitatdirektivet, Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om be-varing af naturtyper samt vilde dyr og planter (EF-tidende 1992 nr. L206 s. 7-50). Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henholdtil Rådets direktiver påvirkes negativt af udbygningen. Det sikres gen-nem afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag, at de markfir-ben, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes nega-tivt af udbygningen.10. HøringGrundlaget for lovforslagets bestemmelse om anlæg af dobbeltspor påNordvestbanen mellem Lejre og Vipperød har som nævnt under punkt8 været i offentlig høring, ligesom lokale myndigheder er blevet hørt.Lovforslaget har desuden været sendt i høring hos DSB, Banedan-mark, Region Sjælland, Kommunernes Landsforening, Danske Regio-ner [høringsliste].I det videre forløb i anlægsprocessen vil borgere og virksomhederlangs den berørte strækning mellem Lejre og Vipperød løbende bliveinformeret om anlægsarbejdernes karakter og tidsplan.11. Sammenfattende skema
NotatDato 11.09.2009
14
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekven-ser/ mindreudgifterØkonomiske konse-kvenser for stat,kommuner og regio-nerProjektet indgår somen del af trafikafta-len af 29. januar2009 og fremmermulighederne forbæredygtig trans-port.IngenNegative konsekvenser/merudgifterJa, for staten. Anlægs-udgifterne anslås til1.300 mio. kr. i bygge-årene. De gennemsnit-lige vedligeholdelses-udgifter anslås til 2,8-5,6 mio. kr. årligt.Ingen
NotatDato 11.09.2009
Administrative kon-sekvenser for stat,kommuner og regio-nerØkonomiske konse-kvenser for er-hvervslivet
Forbedringer af ka-paciteten øger mobi-liteten, hvilket for-ventes at være tilgavn for erhvervsli-vet.Ingen
Ingen
Administrative kon-sekvenser for er-hvervslivetMiljømæssige kon-sekvenser
Ingen
Det ekstra spor for-bedrer mulighedenfor bæredygtigtransport, idet over-flytning af bilture tiljernbanen vil kunnereducere udlednin-gen af CO2.
Det bliver nødvendigtat ekspropriere femejendomme langs ba-nen og yderligere tiejendomme i Tølløse.Af disse er der gen-nemført forlods ekspro-priation af otte ejen-domme.Støjbelastningen idriftsfasen forventesreduceret i forhold til idag, selv om trafikkenøges og hastighedensættes op. Det skyldesindsættelse af nyere,støjsvagt materiel.Konsekvenser i forholdtil naturområder er li-
15
geledes begrænset.Ved nogle vandløb op-nås bedre passagemu-ligheder for dyrene iforbindelse med anlægaf nye broer.Administrative kon-sekvenser for bor-gerneForholdet til EU-rettenIngenIngen
NotatDato 11.09.2009
Den VVM-undersøgelse, der er gennemført,opfylder kravene i Rådets direktiv 85/337/ EØFaf 27. juni 1985 om vurderinger af visse of-fentlige og private projekters indvirkning påmiljøet (EF-tidende 1985 nr. L 175, side 40),som ændret ved Rådets direktiv 97/11/EF af 3.marts 1997 (EF-Tidende 1997 nr. L 73, side5). VVM-undersøgelsen opfylder endviderekravene i habitatdirektiv, Rådets direktiv92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring afnaturtyper samt vilde dyr og planter (EF-tidende 1992 nr. L 206 s. 7-50). Som følge afmarkfirben, der er beskyttet af habitatdirekti-vets bilag IV, udføres gravearbejderne i en pe-riode, hvor markfirbenene kan ændre opholds-sted længere væk fra arbejdsområdet.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Bestemmelsen bemyndiger transportministeren til at anlægge etekstra jernbanespor på den resterende enkeltsporede strækning påNordvestbanen mellem Lejre og Vipperød. Strækningen er ca. 20 kmlang. Der er fire stationer på strækningen og fem overkørsler i niveau.Forslaget indebærer, at overkørslerne nedlægges og erstattes medniveaufri anlæg.Det andet spor foreslås placeret på sydsiden af det nuværende påstrækningen mellem Lejre og Hvalsø og på nordsiden af det nuværen-de spor på strækningen mellem Hvalsø og Vipperød.Til § 2Udbygningen af jernbanen vil medføre begrænsede indgreb i to store,fredede landskaber mellem Lejre og Hvalsø. I fredningsbestemmel-serne for områderne nord og øst for Hvalsø er der taget højde for en
16
udvidelse af banen. Vedrørende fredningsbestemmelserne for frednin-gen vest og syd for Ledreborg Gods har Fredningsnævnet meddelt, atder først kan tages stilling til en dispensation, når der foreligger etendeligt projekt. Der er indgivet ansøgning om dispensation, somimidlertid ikke forventes afgjort inden lovforslagets behandling i Folke-tinget.Med virkning fra lovens ikrafttræden vil forslaget i § 2 indebære, at denaturbeskyttelsesmæssige hensyn vedrørende anvendelse af arealertil de i § 1 omhandlede anlæg til en udbygning af Nordvestbanen ale-ne varetages efter denne lov og ikke gennem naturbeskyttelseslov-givningen. Bestemmelsen svarer stort set til den nuværende bestem-melse i § 14 i lov om en Cityring, og § 12, stk. 5, i den nu ophævedelov om Ørestaden m.v.Der findes endvidere et mindre antal beskyttede diger ved banen, sompåvirkes af udbygningen. To af digerne ligger isoleret og uden sam-menhæng med andre diger. Ingen af dem vurderes at have væsentligkulturhistorisk, biologisk eller landskabelig værdi. Digerne er omfattetaf museumsloven. Der vil i mange tilfælde kunne dispenseres, hvisdiget er direkte til hinder for offentligt anlægsarbejde. For at undgåforsinkelser, hvis der indbringes sager efter museumsloven, foreslåsdet tilsvarende, at de bevaringsmæssige hensyn efter museumslovenvaretages efter denne lov.Med virkning fra lovens ikrafttræden vil forslaget i § 2 indebære, atkompetencen til at træffe afgørelser efter naturbeskyttelsesloven ogmuseumsloven for så vidt angår arealer, der er nødvendige for gen-nemførelse af det i § 1 omhandlede anlæg, ophører. Transportministe-ren træffer i stedet afgørelser efter denne lov under inddragelse afsåvel beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven sombevaringsmæssige hensyn efter museumsloven. Dette gælder også forigangværende sager, der omhandler de pågældende arealer, herunderogså klagesager, efter naturbeskyttelsesloven og museumsloven.Transportministeren vil desuden have mulighed for at genoptage sa-ger, hvor der allerede er sket fredninger efter naturbeskyttelsesloveneller truffet afgørelse i henhold til museumsloven for så vidt angårarealer, der er nødvendige for gennemførelse af det i § 1 omhandledeanlæg. Dette gælder også eventuelle tilfælde, hvor en eventuelt alle-rede meddelt dispensation fra fredningsbestemmelserne eller be-stemmelserne i museumsloven eller vilkårene herfor medfører enuforholdsmæssig økonomisk fordyrelse eller forsinkelse af anlægget.Transportministeren vil i forbindelse med anvendelsen af den foreslå-ede bestemmelse inddrage de relevante instanser til belysning af sa-gerne, således at de relevante interesser og hensyn bliver inddraget isagsbehandlingen.
NotatDato 11.09.2009
17
Til § 3Den foreslåede bestemmelse istk. 1indebærer, at transportministe-ren gives hjemmel til at ekspropriere de for anlægget nødvendigearealer og ejendomme. I henhold til § 6, stk. 1, i lov nr. 1453 af 22.december 2004 om projektering af en udbygning af Nordvestbanenmellem Lejre og Vipperød er der foretaget forlods overtagelse af fore-løbig otte ejendomme. Der forventes eksproprieret et yderligere antalejendomme i forbindelse med etablering af vejanlægget, der erstatteroverkørslen i Tølløse by.Bemyndigelsen giver ligeledes ministeren hjemmel til midlertidigt atekspropriere arealer til brug for adgangsvej, arbejdsplads, materiale-depot mv. Dette forventes i et vist omfang at blive nødvendigt i for-bindelse med anlægsarbejdernes udførelse. Når anlægsarbejderne erfærdige, retableres de midlertidigt eksproprierede arealer så vidt mu-ligt og leveres tilbage til den oprindelige ejer.Den foreslåede bestemmelse istk. 2indebærer, at transportministe-ren kan ekspropriere en ejendom, der berøres særligt indgribende afprojektet, før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer, og såfremtder foreligger særlige personlige grunde.Ved »særligt indgribende« sigtes primært til en situation, hvor Tra-fikstyrelsen vurderer, at der er en betydelig sandsynlighed for, at denpågældende ejendom senere vil blive totaleksproprieret.Det vil ikke være et krav, at det forventes, at ejendommen vil skulletotaleksproprieres.Det vil derfor kunne komme på tale, hvis de øvrigebetingelser er opfyldt, at staten overtager et areal, selv om ejendom-men kun delvist forventes eksproprieret eller hvis ejeren påføres væ-sentlige ulemper i forbindelse med projektets gennemførelse. Det fo-reslås dog, at den forventede delvise ekspropriation eller de ulemper,som projektet indebærer, skal have et betydeligt omfang.Herudover er det et krav, at ejeren har særlige personlige grunde tilat ønske ejendommen overtaget før tidspunktet for de ordinære eks-propriationer.»Særlige personlige grunde« kan være sygdom, alder, familiefor-øgelse eller andre sociale årsager.Efterstk. 3sker ekspropriation efter reglerne i lov om fremgangs-måden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
NotatDato 11.09.2009
Til § 4
18
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse iLovtidende.
NotatDato 11.09.2009
19
Bilag 1

Kort over jernbanestrækningen Lejre-Vipperød

NotatDato 11.09.2009
20
Bilag 2

Kort over broer der ombygges på strækningen

NotatDato 11.09.2009
21
Bilag 3

Kort over overkørsler der nedlægges på strækningen

NotatDato 11.09.2009
22