Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 633
Offentligt
730296_0001.png
730296_0002.png
Transportminister Lars BarfoedTransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 København K
Deres ref.:
Vor ref.: 09-550101-003
Dato: 10.09.2009

Forhold vedrørende registrerede traktorer og registrerede traktorvogntog

Kære Lars BarfoedEn medlemsundersøgelse, som DTL foretog i foråret 2009 viste, at en række af medlemmer-ne af DTLs vognmandsforeninger i forskellige egne af landet har problemer med konkurren-cen fra registrerede traktorer. Det er hovedsageligt inden for entreprenørkørsel, kørsel medroer og foderstoffer, vinterkørsel og kørsel med levende dyr, hvor problemet er størst.Godskørsel med registrerede traktorer viste sig at være ligeligt fordelt mellem entreprenører,maskinstationer og landmænd. I en del tilfælde er godskørsel ligefrem blevet overtaget af re-gistrerede traktorer i stedet for at blive kørt med lastbil. Trafiksikkerhedsmæssigt er det ikkeen ønskelig udvikling med et voksende antal traktorvogntog på vejene. Det er imidlertid hel-ler ikke nogen hemmelighed, at der med den nuværende økonomiske nedgang er skabt for-nyet fokus på eventuelle nuværende og fremtidige konfliktflader i markedet.Vognmændene mangler gods at køre med og har derfor et ekstra øje til, om der foretagesulovlig vognmandskørsel med lastbiler og samtidig naturligvis også traktorkørsel med an-dres gods – med eller uden penge indblandet. Der er derfor behov for at sætte øget fokus påvilkårene for de registrerede traktorers og traktorvogntogs færden på vejene.Det har længe været kendt, at registrerede traktorer og traktorvogntog gennem årene er ble-vet større og større. Totalvægten kan på et traktorvogntog være helt op til 44 tons, og det erendda med to påhængsvogne. Vi ved også, at de, der bruger traktorer i større omfang, løben-de arbejder på en større ligestilling med tunge transporter med lastbiler. Derfor bør der ogsåvære en justering af de regler, der gælder for registrerede traktorer både af trafiksikkerheds-mæssige grunde og af hensyn til konkurrencen på markedet.Godskørsel med lastbiler i dag er ekstremt reguleret. Udover hele tilladelsesregimet medkravet om vognmandsuddannelse samt de gældende regler om køre- og hviletider og fart-skriver, miljøzoner og krav om periodiske syn af lastbilen plus kørekortskrav og kvalifikati-onsbeviskrav til chaufføren, er der senest stillet krav om obligatorisk efteruddannelse afchauffører, der kører lastbil. Alle disse krav stilles enten slet ikke – eller i kun meget spar-som grad – til ejere og førere af registrerede traktorer, som i stigende grad færdes på vejenemed andres gods på store vogntog.
Alt dette taler efter vores opfattelse for, at kørsel for fremmed regning med registrerede trak-torer bør reguleres på lige fod med vognmandskørslen. DTL har bragt spørgsmålet om trak-torer og trafiksikkerhed op i Færdselssikkerhedskommissionen – og med det omfang, somtraktorkørslen nu har taget, bør der også kigges på tilladelsessiden.Det er konkurrence på ulige grundlag, når en stor andel af vognmændene, der udfører vogn-mandskørsel med lastbil regionalt for både landbrug og byggeri samt i forbindelse med vin-tertjeneste blot kan stå og se til, at traktorerne uden nogen særlige betingelser flytter gods forfremmed regning med volumenstørrelser, der svarer til lastbilernes.DTL skal på denne baggrund anmode dig som transportminister om at arbejde for snarest atfå strammet reglerne for godskørsel med registrerede traktorer således, at der stilles krav omgodskørselstilladelse ved kørsel med gods for fremmed regning/kørsel med anden mandsgods på registreret traktor/traktorvogntog. Hvorledes dette krav skal effektueres i praksis, vilnaturligvis skulle behandles nærmere.DTL skal samtidig anmode om, at der arbejdes for at indføre et alderskrav om at være 18 årfor at kunne føre registreret traktor samt krav om, at en registreret traktor skal have gennem-gået et periodisk syn. Tilsvarende vil udformningen af disse ordninger skulle være genstandfor en nærmere behandling.DTL agter i øvrigt selv at rette henvendelse til staten og kommunerne med opfordring til, atman i forbindelse med udbud stiller de samme miljøkrav til traktorer som til lastbiler i for-bindelse med vintertjeneste – herunder især hvad angår kørsel i etablerede miljøzoner i byer.Jeg skal afslutningsvis understrege, at nævnte anmodninger fra DTL i første omgang omfat-ter registrerede traktorer, men at der efter oplysning fra flere dele af vores medlemskredssamtidig foregår en del ulovlig kørsel med både uindregistrerede traktorer og godkendtetraktorer, der ikke lovligt kan køre gods for andre.Især ved høsttiderne hører vi om tilfælde, hvor man kører med gods for hinanden på alle mu-lige former for traktorer, og dette kalder naturligvis på langt større politikontrol på landeve-jene i disse perioder end tilfældet er i dag. Men den almindelige godskørsel med registreredetraktorer finder sted hele året og bør derfor være genstand for en strammere regulering.Der vedlægges til din foreløbige orientering en lille oversigt over forskellene mellem regi-strerede traktorer og lastbiler.
Med venlig hilsen
Erik Østergaard2/2