Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 630
Offentligt
/^DTLFolketingets TrafikudvalgFolketingetChristiansborg1240 København K.
Deres ref.:
Vorref.:
Dato: 17.09.2009
Husk rastepladserKære trafikpolitikereDen 29. januar 2009 blev aftalen "En grøn transportpolitik" indgået mellem regeringen(Venstre og De Konservative) Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,Det Radikale Venstre og Liberal Alliance.En del af aftalen er forholdene omkring manglende rastepladser og mangel på kapacitet ogplads på de eksisterende rastepladser.Detfremgårsåledes af aftalen i afsnittet "Bedre Rastepladser", at "det har betydning forbåde godstransporten og for de almindelige bilister, at chaufførerne har gode muligheder forat spise og hvile sig på de længere ture - af hensyn til både arbejdsmiljøet og sikkerheden påvejene. Ved at skabe yderligere parkeringsfaciliteter på rastepladserne opnås bedre frem-kommelighed og øget trafiksikkerhed til gavn for både lastbilchauffører og almindeligebilister.Parterne er enige om, at indsatsen på området skal styrkes."I den forgange uge var der høringsfrist på en anlægslov om Frederikssundmotorvejen, samtpå tre VVM-undersøgelser i forbindelse med udvidelse af motorveje. Høringssvarene fraDTL vedlægges til orientering.På ingen af strækningerne er nye rastepladser eller udvidelse af eksisterende rastepladser endel af hovedforslaget. På Helsingørmotorvejen, hvor der allerede i dag mangler rastepladser,foreslår Vejdirektoratet oven i købet at nedlægge en rasteplads. På rastepladsen "SkærupØst" er belægningsprocenten på hele 400 procent, uden at rastepladsen foreslås udvidet, nårselve strækningen alligevel skal udvides.Som bekendt har vej godstransporterhvervet behov for rastepladser og sideanlæg, der kanbenyttes af chaufførerne til lovpligtige pauser og hvil af hensyn til trafiksikkerheden ogoverholdelse af køre- og hviletidsbestemmelserne.
Grønningen 17Postboks 2250DK-1019 København K
Tel. 70159500Fax 70159502
Detfremgårda også af Transportministeriets egen rapport "Vejgodsstrategi: Transport, logi-stik, og udvikling", marts 2008, at:"Konsekvensen af den manglende kapacitet på sideanlæggene er, at nogle trafikanter parke-rer uden for det afmærkede areal, hvilket kan føre til trafikfarlige situationer. Endvidere kandet være en konsekvens, at nogle trafikanter, herunder erhvervschauffører, der ønsker at gørerast og har behov for hvil, men ikke har muligheden for det, og derfor kan være nødsaget tilat køre videre. Den manglende kapacitet udgør således et problem i forhold til overholdelseaf reglerne for køre-hviletid."DTL skal derfor indtrængende henstille til, at partierne bag trafikforliget bevarer fokus påproblemet ogfinderpenge til rastepladsprojekter.
ed venlig hilsen
Morten Émdrio"Vicedirektør
2/2
J o h n Roy VesterholmFra:Sendt:Til:Cc:Emne:John Roy Vesterholm11. september 2009 14:01'[email protected]''[email protected]'; Anders Jessen (ITD)Bemærkninger høring forslag til lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellemMotorring 4 og Frederikssund (j.nr. 400-13)
Til TransportministerietInternational Transport Danmark (ITD) og Dansk Transport og Logistik (DTL) er meget tilfredse med ogpositive overfor, at der nu bliver fremsat lovforslag om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellemMotorring 4 og Frederikssund.Der er et påtrængende behov for at få opgraderet vejforbindelsen og få afhjulpet trængselsproblemernemellem København og Frederikssund.
Ingen rastepladserDet fremgår af lovforslagets bemærkninger pkt. 4.5 Sideanlæg, at der ikke etableres rastepladser elleranlæg på motorvejen. Motorvejsstrækningen mellem Motorring 4, hvor der heller ingen er nogenrastepladser eller planer om samme, og Frederikssund er 27 km. Generelt er der stor mangel pårastepladser i hovedstads- og det Nordsjællandske område.Konkret om rastepladser på den kommende Frederikssundmotorvej fremgår af rapporten "Rastepladserlangs motorvej" fra Vejdirektoratet fra marts 2009 (s.25), at "den kommende Frederikssundmotorvejanbefales ligeledes at blive forsynet med et bemandet sideanlæg, placeret relativt tæt på København, ogindrettet så det kan betjene trafikken i begge retninger samt trafikken på tværvejen. Herudover bør enplanlagt P&R (parkér og rejs) plads tæt ved Frederikssund (St. Rørrbæk) indrettes, så den kan fungeresom sideanlæg."Som bekendt har vejgodstransporterhvervet behov for rastepladser og sideanlæg, der kan benyttes afchaufførerne til lovpligtige pauser og hvil af hensyn til trafiksikkerheden og overholdelse af køre- oghviletidsbestemmelserne.Det fremgår da også af Transportministeriets egen rapport "Vejgodsstrategi: Transport, logistik, ogudvikling", marts 2008, at:"Konsekvensen af den manglende kapacitet på sideanlæggene er, at nogle trafikanter parkerer uden fordet afmærkede areal, hvilket kan føre til trafikfarlige situationer. Endvidere kan det være en konsekvens, atnogle trafikanter, herunder erhvervschauffører, der ønsker at gøre rast og har behov for hvil, men ikke harmuligheden for det, og derfor kan være nødsaget til at køre videre. Den manglende kapacitet udgørsåledes et problem i forhold til overholdelse af reglerne for køre-hviletid."Desuden fremgår det af aftalen "En grøn transportpolitik" indgået 29. januar 2009 mellem regeringen(Venstre og De Konservative) Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det RadikaleVenstre og Liberal Alliance på s. 20 i afsnittet "Bedre Rastepladser", at "det har betydning for bådegodstransporten og for de almindelige bilister, at chaufførerne har gode muligheder for at spise og hvile sigpå de længere ture - af hensyn til både arbejdsmiljøet og sikkerheden på vejene. Ved at skabe yderligereparkeringsfaciliteter på rastepladserne opnås bedre fremkommelighed og øget trafiksikkerhed til gavn forbåde lastbilchauffører og almindelige bilister.Parterne er enige om, at indsatsen på området skal styrkes."ITD og DTL er derfor noget overrasket og forundret over, at man ingen planer om etablering afrastepladser på den kommende Frederikssundmotorvej.
ITD og DTL skal på det kraftigste henstille til, at der etableres rastepladser på strækningen, herunder tilmodulvogntog, og at transportministeren bemyndiges hertil.Med venlig hilsen/Best regardsJohn Roy VesterholmChefjurist, cand. jur./Head of legal affairsDansk Transport og Logistik/Danish Transport and Logistics AssociationGrønningen 17, postboks 2250DK-1019 København K.Tlf.+45 70 15 95 00Tlf. direkte +45 40 63 64 33www.dtl.eu
J o h n Roy VesterholmFra:Sendt:Til:Cc:Emne:John Roy Vesterholm10. september 2009 13:51'[email protected]''[email protected]'Bemærkninger WM-undersøgelse for en udbygning af E45 Østjyske Motorvej mellemSkærup og Vejle Nord
Til VejdirektoratetDansk Transport og Logistik (DTL) har følgende bemærkninger til WM-undersøgelsen for en udbygning af E45Østjyske motorvej mellem Skærup og Vejle Nord:
Nødspor som køresporDTL noteret sig, at nødsporene udføresmed tilstrækkelig bæreevne til at klare trafikbelastningen i kortere perioder.Det gælder eksempelvis perioder med belægningsarbejde, hvor al trafik i den ene køreretning.Det fremgår af en artikel fra" Ingeniøren" fra den 21. august 2009, at Vejdirektoratet som et forsøg, vil tillade kørseli nødsporet på en udvalgt strækning i morgentimerne.Bektroniske tavler og kameraer skal holde øje med trafikken og dirigere trafikken ind i nødsporet, når forsøget eråbent.Foreløbigt skulle Vejdirektoratet have udpeget et strækning mellem Værløse og Skovbrynet på Hillerødmotorvejen.DTL finder, at man for at vasre fremtidssikret i forbindelse med udvidelsen bør udføre nødsporet på helestrækningen således, at det bliver muligt i givet fald at bruge nødsporet som kørespor i f.eks. myldretiden. Samtidigtkan man så overveje, om strækningen vil være velegnet til pilotprojektet med kørsel i nødsporet.
Ftestepladserne ved 3<ærup Øst og VestDTL er derfor noget overraster og forundret over, at udbygning af rastepladserne ved Sxærup Øst og Vest ikke er endel af hovedforslaget, da der et dokumenteret påtrængende behov. Udbygning heraf fremgår som et tilvalg - variantB.Af aftalen" En grøn transportpolitik" indgået 29. januar 2009 mellem regeringen (Venstre og De Konservative)Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance fremgår det pås. 20 i afsnittet" Bedre Rastepladser", at" det har betydning for både godstransporten og for de almindelige bilister,at chaufførerne har gode muligheder for at spise og hvile sig på de længere ture - af hensyn til både arbejdsmiljøetog sikkerheden på vejene. Ved at skabe yderligere parkeringsfadliteter på rastepladserneopnås bedre fremkommelighed og øget trafiksikkerhed til gavn for både lastbilschauffører og almindelige bilister.Rarterne er enige om, at indsatsen på området skal styrkes."Vejdirektoratets egne analyser viser da også, at der er behov for at øge kapaciteten på mange rastepladser ogsideanlæg, jf. s. 39 i Vejgodsstrategien fra Transportministeriet fra 2008.Konkret dokumentere en analyse fra Vejdirektoratet fra 2009, at der mangler kapacitet til lastbiler på landetsrastepladser og omfanget heraf.Raden konkrete Skærup Øst er belægningsprocenten det hele 400 procent. Rastepladsen har således den højestebelægningsprocent i hele landet.
Øget kapacitet skal også ses i sammenhæng med behovet parkerings- og rastemuligheder for chaufførernemodulvogntog.Fra Transportministeriet rapport "Vejgodsstrategi: Transport, logistik, og udvikling", marts 2008 fremgår det:" Konsekvensen af den manglende kapacitet på sideanlæggene er, at nogle trafikanter parkerer udenfor detafmærkede areal, hvilket kan føre til trafikfarlige situationer. Endvidere kan det være en konsekvens, at nogletrafikanter, herunder erhvervschauffører, der ønsker at gøre rast og har behov for hvil. Men ikke har muligheden fordet, og derfor kan være nødsaget til at køre videre. Den manglende kapacitet udgør såledeset problem i forhold tiloverholdelse af reglerne for køre-hviletid."B sted hvor konsekvensen af ovennævnte er særligt udtalt er rastepladserne ved Skærup Øst og Vest.DTL skal derfor på det kraftigste anbefale, at man tilvælger variant B og får igangsat den påtrængende og yderstnødvendige udbygning af rastepladserne Skærup Øst og Vest, herunder til at modtage modulvogntog.
Med venlig hilsen/Best regardsJohn Roy VesterholmChefjurist, cand. jur./Head of legal affairsDansk Transport og Logistik/Danish Transport and Logistics AssociationGrønningen 17, postboks 2250DK-1019 København K,Tlf,+45 7015 95 00Tlf. direkte +45 40 63 64 33www.dtl.eu
II
John Roy VesterholmFra:Sendt:Til:Cc:Emne:John Roy Vesterholm10. september 2009 11:43'[email protected]''[email protected]'Bemærkninger WM-redegørelsen udbygning af Helsingørmotorvjen til 6 spor mellemIsterød og Øverødvej
Til VejdirektoratetDansk Transport og Logistik (DTL) har følgende bemærkninger til WM-undersøgelsen for en udbygning afHelsingørmotorvejen til 6 spor mellem Isterød og Øverødvej:
Intelligent trafikstyring (ITSDTL ser med tilfredshed, at man har besluttet, at der skal etableres intelligent trafikstyring på Helsingørmotorvejen,og at dette vil kunne etableres på strækningen på kort tid.DTL støtter generelt indførsel af ITS da det giver en bedre udnyttelse af den eksisterende infrastruktur, samtidigtmed at der forbedrer trafiksikkerheden og miljøet.Erfaringerne fra Tyskland viser således, at antallet af uheld kan reduceres med op til 30 procent, og at trafikkenafvikles smidigere, og at der dermed bliver mindre trængsel.
Nedlæggelse af rasteplads ved ToftebjergAf aftalen" En grøn transportpolitik" indgået 29. januar 2009 mellem regeringen (Venstre og De Konservative)Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance fremgår det pås 20 i afsnittet" Bedre Rastepladser", at" det har betydning for både godstransporten og for de almindelige bilister,at chaufførerne har gode muligheder for at spise og hvile sig på de længere ture - af hensyn til både arbejdsmiljøetog sikkerheden på vejene. Ved at skabe yderligere parkeringsfadliteter på rastepladserneopnås bedre fremkommelighed og øget trafiksikkerhed til gavn for både lastbilschauffører og almindelige bilister.Parterne er enige om, at indsatsen på området skal styrkes."Vejdirektoratets egne analyser viser da også, at der er behov for at øge kapaciteten på mange rastepladser ogsideanlæg, jf. s. 39 i Vejgodsstrategien fra Transportministeriet fra 2008.Konkret dokumentere en analyse fra Vejdirektoratet fra 2009, at der mangler kapacitet til lastbiler på landetsrastepladser og omfanget heraf. Særlig i hovedstands- og Nordsjællandsområdet er det slemt, og der er mangel pårastepladser. DTL skal henvise til Vejdirektoratets egen rapport" Rastepladser langs motorveje", er der" langs detindre motorvejsnet omkring København og på E20 over Amager, er der også behov for servicetilbud på udvalgtesteder".Øget kapacitet skal også ses i sammenhæng med behovet parkerings- og rastemuligheder for chaufførernemodulvogntog.DTL er derfor noget overraster og forundret over, at det af hovedforslaget fremgår, at rastepladsen ved Toftebjergforudsættes lukket, og at etablering af en ny rasteplads ikke indgår i hovedforslaget. Vejdirektoratet har dogundersøgt etablering af en ny rasteplads mellem Humlebæk og Nivå, men efter direktoratets vurdering børløsningen vurderes i anden sammenhæng.
Som bekendt har vejgodstransporterhvervet behov for rastepladser og sideanlæg, der kan benyttes af chaufførernetil lovpligtige pauser og hvil af hensyn til trafiksikkerheden og overholdelse af køre- og hviletidsbestemmelserne.DTL har tidligere tilkendegivet overfor Vejdirektoratet, er DTL er skarpt modstander af planerne om at nedlæggeden nuværende rasteplads ved Toftebjerg. Rastepladsen benyttes af både vore lokalt kørende og de internationaltkørende medlemmer, og de har reageret meget skarpt mod en fjernelse af sideanlægget. De giver klart udtryk for, atantallet af rastepladser, hvor man med rimelighed kan holde sine pauser og hvil med store køretøjer nu er såbegrænsede, at yderligere reduktion i antallet vil give alvorlige problemer med chaufførernes mulighed for atoverholde gældende regler for afvikling af deres transport opgaver, herunder overholdelse af køre- oghviletidsreglerne.Ikke mindst i Nordsjælland og i området omkring København er rastepladsmulighederne for store køretøjer iforvejen meget begrænsede. Reelt æt er det næsten kun rastepladserne ved Karlslunde på Køgebugtmotorvejen,der er beregnet til også at tage store køretøjer, og det ligger så langt fra Helsingørmotorvejen og i stik modsatretning i forhold til Københavnsområdet, at det ikke har nogen relevans! denne sag.Rastepladskapaciteten i Nordsjælland afhænger også af den stigende transittrafik fra Sverige/Tyskland, der bevægersig gennem Nordsjællandsområdet. Dette taler mere for et behov for at etablere yderligere p-pladser for den tungetrafik langs motorvejsnettet nord for København, herunder til modulvogntog. Chaufførerne og vognmændene skalhave mulighed for at indlægge de lovpligtige hvil og pauser og hvis der fandtes et tilstrækkeligt antal pladser kunnedisponeringen af bilerne og chaufførernes adfærd måske medvirke til at minimere trafikintensiteten i og omkringKøbenhavnDesuden viser en rundspørge blandt DTL medlemmerne, at det ofte er svært at nå at gennemkøreNordsjællandsområdet med lastbil uden, at chaufføren skal holde en pause, hvilket derfor betragtes om et dagligtproblem for chaufførerne. Hvil og pauser finder i et vist omfang sted i industrikvarterer eller på private firmaarealer iområdet, men for den internationale trafik er disse alternativer almindeligvis ikke en mulighed. En del chaufførerholder pause i forbindelse med færgeoverfarten Helsingør/ Helsingborg, men under alle omstændigheder er derefter vore medlemmers opfattelse en helt utilstrækkelig rastepladskapacitet i Nordsjælland.I øvrigt henledes opmærksomheden også på, at den manglende rastepladskapacitet også medvirker til, atchaufførerne ikke har et eller flere naturlige steder at mødes, så effekten af den førte politik har også en socialnegativ side for chaufførernes dagligdag.En ny og større rasteplads nord for København synes at være en oplagt og hastende mulighed for at få løstproblemet. Mest naturligt bør der ske en udbygning af pladsen ved Isterød, men kan dette ikke lade sig gøre, kanman måske finde en mere egnet plads lidt længere nordpå eventuelt ved afkørsel 5 eller 6, dog under alleomstændigheder ikke længere nordpå end ved Humlebæk/Espergærde.DTL kan således kun acceptere en nedlæggelse af rastepladsen ved Toftebjerg, hvis der forinden nedlæggelsenanlægges en passende plads et andet sted på samme strækning.
Med venlig hilsen/Best regardsJohn Roy VesterholmChefjurist, cand. jur./Head of legal affairsDansk Transport og Logistik/Danish Transport and Logistics AssociationGrønningen 17, postboks 2250DK-1019 København K.Tlf.+45 7015 95 00Tlf. direkte +45 40 63 64 33www.dtl.eu
Dansk Transport og Logistik
/"7 DTLTel +45701995*0Fa* +45 70159502dtlOdtl.euwivw.dtl eu
John Roy VesterholmFra:Sendt:Til:Cc:Emne:John Roy Vesterholm7. september 2009 16:08'[email protected]''[email protected]'WM-undersøgelse for en udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup ogFrederikssundsmotorvejen -dok. 09/08370
Til Vejdirektoratet
Dansk Transport og Logistik (DTL) har følgende bemærkninger til WM-undersøgelsen for en udbygning af Motorring4 mellem Taastrup og Frederikssundsmotorvejen:Af WM-undersøgelsen fremgår intet om projektering af eventuelle rastepladser.I den forbindelse skal DTL henlede opmærksomheden på rapporten fra Vejdirektoratet om" Rastepladser langsmotorveje". Heraf fremgår, at" langs det indre motorvejsnet omkring København og på E20 over Amager, er derogså behov for servicetilbud på udvalgte steder". I forlængelse heraf skal DTL anmode Vejdirektoratet om at væresærligt opmærksom på behovet for rastepladser og manglen på samme i hovedstadsområdet.Endeligt harDTLnoteret sig, at "de nuværende nødspor kun ombygges på delstrækninger så de kan anvendes somkørespor ved trafikomlægninger i forbindelse med vejarbejde. Det fremgår af en artikel fra" Ingeniøren" fra den 21.August 2009, at Vejdirektoratet som et forsøg, vil tillade kørsel i nødsporet på en udvalgt strækning imorgentimerne.Bektroniske tavler og kameraer skal holde øje med trafikken og dirigere trafikken ind i nødsporet, når forsøget eråbent.Foreløbigt skulle Vejdirektoratet have udpeget et strækning mellem Værløse og Skovbrynet på Hillerødmotorvejen.DTL finder, at man for at være fremtidssikret bør ombygge nødsporet på hele strækningen, såledesat det blivermuligt i givet fald at bruge nødsporet som kørespor på hele strækningen. Samtidigt kan man så overveje, omstrækningen vil være velegnet til pilotprojektet med kørsel i nødsporet.
Med venlig hilsen/Best regardsJohn Roy VesterholmChefjurist, cand. jur./Head of legal affairsDansk Transport og Logistik/Danish Transport and Logistics AssociationGrønningen 17, postboks 2250DK-1019 København K.Tlf.+45 70 15 95 00Tlf. direkte +45 40 63 64 33www.dtl.eu
Dansk Transport og logistik
/^DTLTel +4570159500Fax +45 701S950Idtliadtl.euVAVW.dtleu