Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 625
Offentligt
725815_0001.png
725815_0002.png
Statens LuftfartsvæsenCivil Aviation Administration - Denmark
Københavns Lufthavne A/SLufthavnsboulevarden 62770 Kastrup
Dato:
Vor ref.:
Sagsbehandler:
15. september 2009Deres brev af:
09-1050-0059Deres ref.:
Jess NørgaardDirekte nr.:
13. august 2009
JS
36186165

Emne: Godkendelse af lufthavnstakster i Københavns Lufthavn, Kastrup

I brev af 13. august 2009 har Københavns Lufthavne A/S anmodet om godkendelse af nye luft-havnstakster jf. et medsendt forslag til takstregulativ for Københavns Lufthavn, Kastrup, for pe-rioden 1. oktober 2009 - 31.marts 2015.Københavns Lufthavne A/S har oplyst, at takstregulativet er blevet udarbejdet i overensstem-melse med Bestemmelser for Luftfart (BL 9-15) på baggrund af forhandlinger, der har resultereti indgåelse af en aftale om strukturen og niveauet for taksterne i den pågældende periode.Endvidere har Københavns Lufthavne A/S oplyst, at aftalen er indgået mellem på den ene sidelufthavnsselskabet og på den anden side IATA, SAS og Cimber Sterling, der tilsammen repræ-senterer 86 pct. af trafikken i lufthavnen.Lufthavnen har oplyst, at de forhandlingsparter, der ikke har kunnet tiltræde aftalen primært hargivet udtryk for, at de ikke kan tilslutte sig omlægningerne mellem start- og passagerafgiftersamt at den manglende prissætning på en ny finger Swift, ikke er acceptabel. De pågældendeselskaber opererer hovedsagelig point to point trafik.Endelig har Københavns Lufthavn A/S oplyst, at der i forhandlingsresultatet i videst mulige om-fang er taget hensyn til bemærkninger og synspunkter, der er fremsat fra de forhandlingsparter,der ikke har kunnet tiltræde aftalen. Således er deres ønsker om at få indflydelse på investerin-gerne i lufthavnen, samt at afgifterne forbliver i ro de første 1½ år af aftaleperioden, blevet imø-dekommet.Statens Luftfartsvæsen har gennemført en høring af udkastet til takstregulativ hos samtlige luft-fartsselskaber i lufthavnen.På baggrund af høringssvarene og det fremsendte takstregulativ har Statens Luftfartsvæsenforetaget en samlet vurdering af udkastet. Statens Luftfartsvæsen vurderer, at forslaget generelt
Side 1 af 2LuftfartshusetBox 744Ellebjergvej 502450 København SVTelefon:36 18 60 00Fax:36 18 60 01Åbningstid:Fredag:E-post:Hjemmeside:CVR:EAN:09.00-15.3009.00-15.00[email protected]www.slv.dk555695175798000893412
set er udarbejdet i overensstemmelse med BL 9-15, og at det er tiltrådt af selskaber, der til-sammen repræsenterer 86 pct. af trafikken i lufthavnen.Statens Luftfartsvæsen finder imidlertid, at takstforslagets bestemmelse om, at trafikken tilGrønland og Færøerne skal betragtes som udenrigstrafik ikke knytter taksterne sammen medde omkostninger og det serviceniveau, der er forbundet med denne trafik. Statens Luftfartsvæ-sen er således ikke overbevist om at en flyvnings destination er altafgørende for den serviceluftfartsselskabet modtager fra lufthavnen og dermed de omkostninger og sluttelig de taksterdette medfører.Takstregulativets ikrafttrædelse forudsættes at være den 1. oktober 2009.BL 9-15, punkt 5.2 indeholder bestemmelser om frister for indsendelse af anmodning om god-kendelse af lufthavnstakster, ligesom punkt 7.2 fastsætter, at takstregulativet tidligst kan træde ikraft 2 måneder efter, at Statens Luftfartsvæsen har godkendt lufthavnstaksterne.Statens Luftfartsvæsen kan imidlertid efter BL 9-15 i ganske særlige tilfælde dispensere fra be-stemmelserne. Statens Luftfartsvæsen kan endvidere efter punkt 6 til enhver tid efter konsultati-on med lufthavnen og dens brugere ændre lufthavnstaksterne, hvis samfundsmæssige interes-ser eller overordnede trafikale hensyn berettiger til det.På denne baggrund godkender Statens Luftfartsvæsen herved de ansøgte takster således somde fremgår af det fremsendte takstregulativ for perioden 1. oktober 2009 -31.marts 2015, idetdog bestemmelsen i § 1, stk. 3 om at trafikken til Grønland og Færøerne skal betragtes somudenrigsflyvninger ikke godkendes. Den nugældende formulering af takstregulativets §1, stk. 3skal opretholdes indtil videre j.f. nedenfor.Københavns Lufthavne A/S opfordres til hurtigst muligt at gennemføre supplerende drøftelsermed Greenland Air og Atlantic Airways om den service, der gives til de to selskaber, med hen-blik på, at taksten til de to selskaber kan blive ajourført med den service og de omkostningerselskabernes operationer medfører for lufthavnen og uden forskelsbehandling i forhold til andreselskaber.Københavns Lufthavne A/S anmodes om at meddele Statens Luftfartsvæsen om resultatet afde supplerende drøftelser med Greenland Air og Atlantic Airways og eventuelt fremsende nytforslag til ændringer i forhold til de gældende lufthavnstakster for de to selskaber.Københavns Lufthavne A/S anmodes om, senest ved næste revision af takstregulativet at er-statte den takstmæssige generelle skelnen mellem indenrigs- og udenrigsflyvning med en opde-ling der er mere betydende for den service luftfartsselskaberne modtager fra lufthavnen og der-med de omkostninger og sluttelig de takster dette medfører, hvilket hensigtsmæssigt kan være irelation til hvilken terminal flyvningen foregår fra.
Med venlig hilsen
Keld LudvigsenØkonomichef
Side 2 af 2