Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 623
Offentligt
725803_0001.png
725803_0002.png
Fra: Transportministeriet [mailto:[email protected]]Sendt: 11. september 2009 09:06Emne: Abonnementbesked fra Transportministeriet - Analyse viser vej til flerepassagerer i den kollektive trafik i hovedstadenDer er lagt en nyhed op på Transportministeriet hjemmeside.Nyheden er blevet tildelt følgende kategorier:***Miljø og trafikplanlægningMinisteren/DepartementetVeje, køretøjer og trafiksikkerhed
Nyheden vises nedenfor:________________________________________________Analyse viser vej til flere passagerer i den kollektive trafik i hovedstadenEn analyse udarbejdet af Transportministeriet sammen med Københavns Kommune ogFrederiksberg Kommune viser, at en mere fokuseret busbetjening med styrkelse afknudepunkter giver flere passagerer i den kollektive trafik.Transportministeriet har sammen med Københavns Kommune og Frederiksberg Kommuneanalyseret samspillet mellem de kollektive transportformer i hovedstaden med særligfokus på bus og metro.Siden metroens åbning er det samlede passagertal i bus og metro i de to kommunersteget med 12 pct. Analysen viser, at der er potentiale for en yderligere stigningi passagertallet i den kollektive trafik i hovedstaden ved en mere fokuseretbusbetjening, der øger sammenhængen mellem de kollektive transportformer.Anbefalingerne går bl.a. på at forbedre busbetjeningen af centrale knudepunkter medforbindelser til S-tog og metro.Transportminister Lars Barfoed udtaler:-Vi kan få flere passagerer i den kollektive trafik og få en bedre samlet økonomived en optimering af busbetjeningen i hovedstaden. Derved kan endnu flere få glædeaf de senere års store investeringer i metro og S-tog samtidig med, atinfrastrukturen udnyttes bedre.- Analysen indeholder en række anbefalinger til at lette passagernes skift mellemtog og bus, bl.a. at sikre god trafikinformation på tværs af transportformer. Jegvil gøre opmærksom på, at puljerne i transportaftalen giver mulighed for at søge omstatslig medfinansiering til eksempelvis forbedring af knudepunkter i denkollektive trafik.Jesper Christensen, gruppeformand (S) i Københavns Borgerrepræsentation udtaler:-Vi har allerede sat en række initiativer i gang for at styrke den kollektivetrafik, og jeg glæder mig over, at det har båret frugt. Et tæt samspil mellem bus,tog og metro og bedre fremkommelighed for busserne er nødvendigt, hvis vi skalbevare de gode resultater for antallet af passagerer. Det giver rapporten en rækkegode bud på.
Borgmester Jørgen Glenthøj (K), Frederiksberg Kommune, udtaler:
-Al erfaring viser at gode omstigningsmuligheder mellem de forskelligetransportformer er et meget virkningsfuldt redskab, når det handler om at gøre denkollektive trafik til et mere attraktivt tilbud. Det kan vi sagtens gøre bedre, ogdet dokumenterer rapporten også. For mig er det helt afgørende, at vi tænkertrafiksystemerne sammen uden at gå på kompromis med nærheden og frekvenserne, somer så afgørende for især ældre borgere.
I aftalen om En grøn transportpolitik er der afsat i alt 1,3 mia. kr. i puljemidlertil projekter, der øger fremkommeligheden for busser og øger antallet afbuspassagerer. Puljerne kan bl.a. yde støtte til projekter inden for:
Bedre sammenhæng og skift mellem transportmidler herunder terminalerForbedring afstoppestederBedre kundeinformation herunder realtidsinformation både vedstoppesteder og elektroniske medierDe to kommuner og Movia har sammen med de øvrigetrafikselskaber nedsat en arbejdsgruppe, der skal arbejde videre med analysensanbefalinger. Det er kommunerne, der som ansvarlige for den lokale bustrafikbeslutter, hvilke konkrete tilpasninger af busbetjeningen analysen skal munde ud i.Se analysen herhttp://www.trm.dk/sw251197.asp
________________________________________________Med venlig hilsenTransportministeriet -http://www.trm.dk/Du kan afmelde nyheder fra Transportministeriet påhttp://www.trm.dk/sw43913.asp