Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 617
Offentligt
725133_0001.png
725133_0002.png
Europa-Kommissionen,Kommissær med ansvar for transport,Hr. Antonio TajaniB-1049, Bruxelles,Belgien.
Trafikudvalget &EuropaudvalgetChristiansborgDK-1240 København KTlf. +45 33 37 55 00Fax +45 33 32 85 36www.ft.dk[email protected]
Udtalelse om grønbog om transeuropæiske net på transportområdet - KOM(2009) 0044Kære Hr. Antonio TajaniHermed fremsendes høringssvar fra Folketingets Trafikudvalg og Europaud-valg om Kommissionens grønbog om ” transeuropæiske net påtransportområdet”.Trafikudvalget har behandlet grønbogen på flere møder og er enedes om ethøringssvar til Kommissionen. Høringssvaret er efterfølgende tiltrådt af Euro-paudvalget den 24. april 2009, som gengivet nedenfor.
28. april 2009
KontaktMorten KnudsenEU-ChefkonsulentDir. tlf.+45 33 37 55 14
Udtalelse om Kommissionens grønbog om transeuropæiske net påtransportområdetKommissionen vedtog den 4. februar 2009 grønbogen om transeuropæiskenet på transportområdet (TEN-T) – KOM (2009) 44. Heri redegøres for en helrække nye udfordringer, og der lægges op til overvejelser over, hvordan netteti fremtiden bør udvikles.Kommissionen har anmodet om bemærkninger til grønbogen senest d. 30.april 2009.På baggrund heraf skal Trafikudvalget og Europaudvalget påpege nødven-digheden af, at der i en kommende budgetperiode foretages en omprioritering,således at der inden for den eksisterende ramme bl.a. tilføres forøgede midlertil styrkelse af EU’s transportpolitik.Der vil på trods af en sådan styrkelse af de økonomiske midler til EU’s trans-portpolitik fortsat være behov for en prioritering af anvendelsen af disse mid-ler, og hvor mange midler de modtager fra TEN-T.
1/1
Udvalgene finder, at EU’s transportpolitik skal ses som et grænseoverskri-dende og understøttende supplement til de nationale transportpolitikker. EU’sindsats bør derfor prioriteres til projekter, der set ud fra en helhedsbetragtningvil fremme en hurtig, effektiv og miljørigtig transport i EU, men som ikke støt-tes af de nationale transportprojekter.Udvalgene kan derfor anbefale en fælles europæisk transportpolitik i EU, derbestår af to lag, nemlig dels et prioriteret net (basisnettet) med udgangspunkt ide nuværende prioritetsprojekter, som forbinder de store transnationale akserog vigtige knudepunkter, dels et prioriteret net der med udgangspunkt i skit-seplaner for de forskellige transportformer danner grundlag for økonomiskstøtte til udvikling af dette net.Udvalgene skal i den forbindelse specielt pege på, at der må ske en hurtigereimplementering af de igangværende TEN-T projekter, at Europa Kommissio-nen bør udarbejde en årlig oversigt over, hvor langt de enkelte projekter er, atder sker en udvidelse af ITS’ rolle i TEN-T, så den stigende trængsel i EU kanhåndteres på en mere optimal måde, at TEN-T politikken skal understøtteEU’s mål inden for klima- og miljøpolitikken, at der bør udformes særskilteplanlægningsstrategier for henholdsvis gods- og passagertrafik, at de transeu-ropæiske net bør forbindes langt bedre med de vigtigste havne, at bekæmpel-se af flaskehalse for den grænseoverskridende trafik i EU bør indgå med be-tydelig vægt i de fremtidige prioriteringer samt, at der ved prioriteringen ogsåtages hensyn til den regionale mangfoldighed og et fortsat arbejde på at sikrealle regioner adgang til hele EU. Der skal endvidere specielt peges på ønske-ligheden af støtte til udviklingen af et skinne- og signalnet, der muliggør kørseli hele Europa med højhastighedstog (320 km/timen).
Med venlig hilsen
Flemming Damgaard Larsen,Formand for Trafikudvalget
Svend AukenFormand for Europaudvalget
2/2