Bornholmerne mangler en ombudsmand

 

Passagererne oplevede, at færgebetjeningen af Bornholm i flere dage i begyndelsen af oktober 2008 var ret ustabil og utilfredsstillende. Søndag den 5. oktober 2008 var driften indstillet størstedelen af dagen.

En del henvendte sig til Bornholms Passagerforening for at give udtryk for deres utilfredshed, bl.a. med manglende sms-beskeder, forholdene i Ystad og ikke mindst ventetider.

Den 13. oktober 2008 havde vi et Synspunkt i Bornholms Tidende under overskriften »Berettigede klager«. Indholdet var sammensat af passagerernes oplevelser. Dog havde vi selekteret umiddelbart ikke forståelige oplysninger fra.

Vi blev i den forbindelse kontaktet af Bornholmstrafikken og holdt den 15. oktober 2008 et møde for bl.a. at få klarhed over det reelle indhold i de enkelte klager (hvor klagerne konkret havde givet os tilladelse til at viderebringe oplysningerne).

Fra rederiet deltog direktør Mads Kofod, passagerchef Ole Bent Larsen og trafikchef Kim Sørensen. Bornholmstrafikken var klart ikke tilfreds med, at vi havde videregivet passagerernes opfattelse af forholdene i pressen uden på forhånd at have fået afklaret deres validitet i rederiet.

Rederiet var absolut heller ikke tilfreds med, at vi havde skrevet, at der var »ustabil og utilfredsstillende betjening i dagene 2. oktober til og med 5. oktober 2008«, idet der efter rederiets opfattelse ikke havde været problemer i dagene 3. og 4. oktober 2008.

Vi har imidlertid medlemmer, der har oplevet problemer med viderebefordringen i Ystad den 3. oktober pga. Villum Clausens forsinkelse, men den 4. oktober har rederiet helt ret i, at der ikke var problemer, som har medført klager til os.

Vi skal derfor beklage, at vi har formuleret os mindre præcist vedrørende den 4. oktober 2008.

Mødet har imidlertid fået os til at forstå, at der er en meget afgørende forskel i opfattelsen hos rederiet og hos kunderne.

Vores opfattelse er, at Bornholmstrafikken ser og opdeler »kundernes klager/problemer« i 3 kategorier:

 

1)      Klager/problemer, som direkte vedrører Bornholmstrafikkens forvaltning af de kontraktlige forpligtelser. SÃ¥danne klager tager rederiet meget seriøst og forsøger at løse problemerne, sÃ¥ de ikke opstÃ¥r i fremtiden.

2)      Klager/problemer, som vedrører kontrakten, men ikke Bornholmstrafikkens forvaltning af de kontraktlige forpligtelser. Det kan f.eks. være den tonnage, der sejles med. Det er noget politikerne har bestemt, og det kan rederiet ikke eller kun i begrænset omfang gøre noget ved. Derfor har sÃ¥danne klager/problemer ikke Bornholmstrafikken som modtageradresse, men »Christiansborg«.

3)      Klager/problemer, som vedrører alt andet/alle andre, f.eks. forholdene i Ystad Havn, viderebefordring med og billetbestilling hos DSB. Klager over og problemer med disse »leverandører« har heller ikke Bornholmstrafikken som modtageradresse, men de enkelte leverandører. Dog skal det tilføjes, at Bornholmstrafikken ifølge egne oplysninger har lagt et stærkt pres pÃ¥ Ystad Havn for at fÃ¥ bedre forhold dér.

 

Efter vores opfattelse hverken kan eller SKAL passagererne foretage en sådan eller andre opdelinger af deres klager/problemer, og det er absolut heller ikke rimeligt. Derfor lander så mange klager/problemer da også mellem 2 stole og ingen samler dem op igen.

 

Ombudsmand

Vi vil foreslå politikerne, at der oprettes en officiel klageinstitution under den demokratisk valgte kommunalbestyrelse (uden beslutnings- og kompetencemæssigt at være underlagt denne – svarende til Folketingets ombudsmand), som kan samle trådene og kanalisere klagerne de rigtige steder hen og ikke mindst finde løsninger.

Det er helt klart også et meget stort problem, at politikerne kun løser bornholmernes samfundsbegrundede transport et stykke af vejen, nemlig mellem Rønne og Ystad. Transporten mellem Ystad og København er ikke underlagt kontrakten og er uden nogen form for indflydelse/styring fra Bornholms side.

På Facebook har en privatperson i Aakirkeby primo oktober 2008 oprettet en gruppe med titlen »UTILFREDS med Bornholmstrafikken«. Gruppen omfatter allerede nu ca. 500 medlemmer, og mange har skrevet indlæg. Det viser sig også i de mange indlæg, at adressen for utilfredsheden ikke er Bornholmstrafikken, men politikerne på Christiansborg.

Politikerne burde sætte sig ind i de problemer, som mange giver udtryk for via Facebook. Men først og fremmest ville en ombudsmand kunne kanalisere klagerne/problemerne hen til de rette personer/institutioner. Det siger sig selv, at når så mange så hurtigt melder sig ind i en sådan gruppe og skriver indlæg, så er der noget, der skal rettes op på. Hertil kommer, at vi fortsat kan læse det ene indlæg efter det andet i Bornholms Tidende om forholdene.

Det er vores klare opfattelse, at mange indlæg ikke ville have set dagens lys, hvis tonnagesammensætningen havde været anderledes.

Katamaranfærger er ikke de rette til at sejle i Østersøen – og slet ikke i fremtiden, hvor vi kan forvente endnu flere storme. Ikke desto mindre har politikerne bestemt, at Rønne-Ystad-ruten for passagerer fremover alene skal betjenes af katamaranfærger med samme begrænsninger som Villum Clausen nu har (14 m/s og bølgehøjde 3,5 m).

De rent kommercielle rederier andre steder i Østersøen betjener sig af superfærger. Det er også den eneste løsning for driftsikker og trods alt hurtig transport året rundt på Rønne-Ystad-ruten.

 

Sms-beskeder

Mange passagerer får ikke sms-beskeder, når der sker ændringer i fartplanen. Det er også korrekt og der er mange grunde til det. I flere af de klager, som vi modtog i Bornholms Passagerforening havde passagererne enten et forkert nummer stående på sin bizz eller ikke opgivet et mobil-nr. Der er ingen tvivl om, at alt for mange kunder glemmer at rette mobil-nr. på deres bizz, når de får nyt mobil-nr.

Vi har foreslået Bornholmstrafikken, at ingen booking kan udføres uden mobil-nr. eller at kunden direkte og aktivt med en markering afviser at oplyse sit mobil-nr.

Men hertil kommer at visse passagergrupper slet ikke har mulighed for at få sms-beskeder.

Bornholmstrafikken samarbejder billetmæssigt med Bornholmerbussen, men ikke med DSB. Politikerne burde efter vores opfattelse pålægge parterne via kontrakten at have dette samarbejde, idet det bl.a. betyder, at passagerer, der benytter sig af DSB-toget mellem Ystad og København ikke kan modtage sms-beskeder, fordi billetten er bestilt/købt i DSB-systemet og ikke i Bornholmstrafikkens regi. Alle billettyper bør også kunne bestilles via Bornholmstrafikkens hjemmeside. Det er heller ikke muligt i dag for så vidt angår de passagerer, der anvender tog fra Ystad til København.

Den samfundsbegrundede transport mellem Bornholm og den øvrige del af Danmark ophører altså ikke i Ystad. I den kommende kontrakt vil der i højsæsonen være op til 10 hurtigfærgeafgange i hver retning mellem Rønne og Ystad, men ingen på Christiansborg har indtil videre gjort noget som helst for at samordne dette med viderebefordringen mellem Ystad og København. Vi kan således ikke forvente togafgange til mere end højst halvdelen af færgeafgangene. Halvdelen af afgangene kan derfor kun benyttes af passagerer i bil.

Det er politikernes samfundsopgave at sikre en kollektiv transport, der kan formindske individuel bilkørsel mest muligt. Her går trenden den stik modsatte vej.

Bornholmerbussen vil formentlig køre til samtlige færgeafgange, men det hjælper ikke for rejsende med barnevogne, kørestole, rollatorer, cykler etc. De får deres rejsefrihed begrænset betydeligt.

Siden 2004 har vi alle fået begrænset vores rejsefrihed betydeligt.

Efter vores opfattelse bliver forholdene ikke bedre, før destinationen på Sjælland flyttes fra Køge til Kastrup (lige ved motorvej, lufthavn, Metro og regionaltog) og tonnagen tilpasses forholdene i Østersøen.

33.000 underskrifter og i hundredvis af årlige klager har desværre ikke gjort indtryk på beslutningstagerne. En eneste ombudsmand kunne måske gøre indtryk.

 

Bornholms Passagerforening

 

Bjørn Carlsen, formand

Erik Pedersen, næsteformand

Lone Thrane, kasserer

Kirsten Lund-Hansen, sekretær

Jytte Bræstrup Karlsen

Birte Skot-Hansen, 1. suppleant

Joan Erlandsen, 2. suppleant

 

28. oktober 2008

Rønnevej 42, Bodilsker

3730 Nexø

Email: [email protected]