Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 603
Offentligt
Fra:Transportøkonomisk Forening - TØF [mailto:[email protected]]Sendt:1. september 2009 14:04Til:Jesper ThinghuusEmne:Kollektiv Trafik Konferencen 2009Ønsker du ikke nyhedsbrevet mere, så frameld dig her.Hvis du ikke ser nyhedsbrevet korrekt, så klik her.
Kollektiv Trafik Konferencen 200926. årskonference om regional og lokal kollektiv trafikKorsør, d. 7.-8. oktober 2009Fokus på innovationIdeerne og nye konstruktive projekter bliver i disse måneder taget op af skufferne hos den kollektive trafiks aktører.Flere års fald i passagertallene er vendt til fremgang. Den brede politiske trafikaftale har sat kollektiv trafik og grøn transport icentrum af transportpolitikken. De nye statslige puljer har sat gang i kreativiteten hos trafikselskaber, regioner, kommuner ogoperatører.Dette års konference om kollektiv trafik sætter fokus på innovation i kollektiv trafik: nye trafikkoncepter, teknologisk fornyelse,incitamentskontrakter og partnerskaber, nye salgsstrategier.Samtidig er den kollektive bustrafik stadig præget af kommunalreformens eftervirkninger, ikke alt har endnu fundet sin endeligeform. Der er rutelukninger, ruteåbninger, gr atis busser og takstforhøjelser på programmet i bustrafikkens brogede landskab.Et andet tema er planlægning, hvor vi bl.a. fokuserer på sammenhængen eller manglen på samme mellem fysisk planlægningog trafikplanlægning.Konferencen har fortsat et meget bredt sigte, i kludetæppet bør der være mindst en enkelt lap eller to af særlig interesse foralle, der har berøring med kollektiv trafikProgram; onsdag den 7. oktober 20099.30Registrering og morgenkaffe10.00VelkomstUffe Jacobsen, cand. polit., medlem af TØF’s bestyrelse10.05Status 2009Konferencen indledes traditionen tro med det store overblik over året der gik i tre centrale delsektorer.Status for busområdetNiels Mortensen, direktør, Trafikselskaberne i DanmarkStatus for jernbaneområdetRepræsentant for TransportministerietStatus for behovsstyret trafikJens Peter Langberg, chef for Flextrafik, Movia10.50Introduktion til de statslige puljerEn hel stribe nye statslige puljer har sat gang i kreativiteten, og har også åbnet den store pung hos kommuner og regioner.Puljemidlerne tegner til at sætte en række innovative investeringer og projekter i gang - en helt nødvendig fornyelse for at denkollektive trafik kan blive så attraktiv, at flere vælger bilen fra.Færdselsstyrelsens puljerNiels-Anders Nielsen, leder af Center for Grøn TransportTrafikstyrelsens puljerHenrik Severin Hansen, chefkonsulent11.15Pause
11.30Incitamentskontrakter i bustrafikkenNye kunder strømmer til de københavnske buslinier 150 S og 173E og til busserne i Helsingborg i Sverige.Incitamentskontrakter har vist sig at være et godt middel til at involvere operatører, trafikselskaber og kommuner i fællesprojekter og at skaffe flere passagerer i busserne.Flere incitamentsaftaler er på vej over hele landet. Hvad er formålet med og forventningerne til de nye aftaler? Og hvorforkommer gennembruddet først nu efter ti års teoretiske diskussioner af emnet?Klimaincitamenter i busserne i RandersSvend Age Ravn, konsulent, MidttrafikPartnerskab om pålidelig busdrift på FynCarsten Hyldborg, direktør, FynBus2. generation af incitamentskontrakter på SjællandTorsten Rasmussen, planchef, MoviaPaul Lacoppidan, direktør, Concordia Bus12.30Frokost13.30Fælles busvision fra kommuner, regioner og trafikselskaberPræsentation af visionenDanske Regioner, Kommunernes Landsforening og Trafikselskaberne i Danmark udsendte i juni en fælles vision forbustrafikkens udvikling i de kommende år. Nu er kommunalreformen på plads, og de centrale parter er klar til et tætsamarbejde om at skaffe flere passagerer i busserne. Der skal investeres i milliardklassen. Hvad er visionen, og hvad erbaggrunden for den?Gitte Bengtsson, direktør, Danske Regioner13.45Sådan skal visionen føres ud i livetJens Stenbæk, formand for Udvalg for Teknik og Miljø i KLRepræsentant for Trafikselskaberne i Danmark14.30OrienteringsrundenTænketank om persontransportTine Lund Jensen, kontorchef, TransportministerietTransportens InnovationsnetværkLars Overgaard, projektleder, Teknologisk Institut og Transportens InnovationsnetværkMovia AkademiJohn Sørensen, buschef, Movia15.00 – 18.30Seminarer1. rundeA. Innovative trafikprojekter: Kollektiv trafikB. Lokalkørsel på landet: Fra gratis busser til FlextrafikC. Behovssty ret trafik: MoviaD. IT: Rejsekort, rejseplan, SMS-billetter, e-billetterE. Movia Akademi: Chauffør, driftsleder og direktør med karakter2. rundeF. Innovative trafikprojekter: Integrerede projekterG. Kommunale busplanerH. Behovsstyret trafik: Sydtrafik, miljøkrav til taxaer, fastspændingI. PassagerrettighederK. Hurtige busser: Bus Rapid Transit, x bus, LynBus1. runde 15.00- 16.30A. Innovative trafikprojekter: Kollektiv trafikKreativ workshop og brainstorming, hvor det handler om at få ideerne på bordet til de gode trafikprojekter med bus, tog ogmetro som bærende elementer, projekter som eventuelt kan opnå støtte fra de nye statslige puljer.Vi lægger vægt på at tænke på tværs af traditionelle faggrænser og puljer.Der er ingen formelle oplæg for forhånd, fokus er på bidragene fra workshoppens deltagere.Ordstyrer: Preben Vilhof, projektchef, COWIRepræsentant er for Trafikstyrelsen og Færdselsstyrelsen vil deltage i workshoppen.
B. Lokalkørsel på landet: Gratis busser eller FlextrafikTrafikbetjeningen af de tyndt befolkede områder har været en sten i skoen for trafikselskaber og kommuner sidentrafikselskabernes start for 30 år siden. Men nu tegner der sig to tendenser: gratis busser eller integration med Flextrafik ellerbehovsstyret trafik.Vordingborg Kommune har etableret telebusser og har gjort dem gratis.John Milo, kørselsleder, Vordingborg KommuneJammerbugt Kommune er i spidsen med etablering af et fleksibelt kollektivt trafiktilbud efter Flextrafik-modellen i samarbejdemed Nordjyllands Trafikselskab.Tom Hansen, trafikmedarbejder, Jammerbugt KommuneC. Behovsstyret trafik: MoviaMovias Flextrafik er det hurtigst voksende forretningsområde. Der er også tale om en kvalitativ udvikling, hvor brugere,bestillere, vognmænd og chauffører er en gageret i et tæt samarbejde med Movia FlextrafikKim Clausen, driftschef for Movia Flextrafik og Frank Nissen, direktør, handicapbefordringenD. IT: Rejsekort, rejseplan, e-billetter, kvikkortStatus på rejsekortGregers Mogensen, Rejsekort A/SNye ting på Rejseplanen: Realtid og BilRejseplanenJonas Ask Homaa, udviklingsansvarlig, RejseplanenSMS-billetter i Hovedstadsområdet er en succesSonja Eriksen, chefkonsulent, MoviaKvik-kortet: kør først og betal bagefterMartin Krogh, kommunikationsleder, FynBusE. Movia Akademi: Chauffør, driftsleder og direktør med karakterMovia Akademi er en fornyelse i den kollektive trafik, hvor alle led i trafikkæden gennemgår den samme uddannelse frachauffør til direktør. Formålet er først og fremmest at give et positivt og dynamisk billede af bustrafikken som arbejdsplads, ogat forbedre branchens image overfor k underne og alle andre.John Sørensen, buschef, Movia; Paul Lacoppidan, direktør, Concordia Bus m.fl.2. runde 17.00- 18.30F. Innovative trafikprojekter: Integrerede projekterKreativ workshop og brainstorm, hvor det handler om at få ideerne på bordet til de gode trafikprojekter med bytrafik, grøntransport, projekter som eventuelt kan opnå støtte fra én eller flere af de nye statslige puljer eller fra andre kilder. Vi læggervægt på at tænke på tværs af traditionelle faggrænser og puljer.Ordstyrer: Jakob Høj, TetraplanAalborgs engagement i EU-projektet ARCHIMEDES er et godt eksempel på et projekt, der omfatter hele viften af trafikalevirkemidler.Jens Mogensen, Aalborg Kommune, Archimedes-projektetMobility Management er en prioritet i det ny innovationsnetværkLars Overgaard, projektleder, Teknologisk Institut og Transportens InnovationsnetværkG. Kommunale busplanerKommunerne har fået en central rolle i den kollektive trafik i deres nye bestillerrolle, som kræver et tæt samarbejde medtrafikselskabet. To eksempler viser spændvidden i resultater og processer, når kommune og trafikselskab skal finde nyeløsninger for bustrafikken.Ny busplan i Herning KommuneEdith Blynning, trafikplanlægger, Herning KommuneEt kommuneeksempel mereH. Behovsstyret trafik: Sydtrafik, miljøkrav til taxaer, fastspændingSydtrafik har netop tilsluttet sig til Bektra-samarbejdetMichael Aagaard, afdelingsleder, SydtrafikNye miljøkrav til taxierNiels-Anders Nielsen, leder af Center for Grøn Transport, FærdselsstyrelsenAktuelle regler og teknik til fastspænding af køreskolebrugere i busser kræver træning af chauffører og tilpasning afkørselskontrakterMogens Pedersen, busvognmand, Egons Mini- og TuristbusserI. Passagerrettigheder
EU-forslag om rettigheder for buspassagererDet begyndte med en EU-indsats mod overbookede fly, og det fortsatte med rettigheder for togpassagerer ved forsinkelser ogaflysninger. Nu har EU-Kommissionen fremsat et forslag om vidtgående rettigheder for buspassagerer. Hvilke rettighederlægger forslaget op til? Og hvordan kan direktivet omsættes til virkelighed?Mikael Hansen, konsulent, IMAGITA KommunikationK. Hurtige busser: Bus Rapid Transit, x bus, LynBusBusser i eget tracé er blevet en aktuel mulighed i KøbenhavnMathias Sdun, projektleder, MoviaDet jyske x bus net står overfor udbygning i forbindelse med de jyske regioners nye busplanerKristian Jahn, sekretariatsleder, x busLynBussen er en ny hurtig busforbindelse mellem Svendborg og NyborgLars Tidemann, ledelseskonsulent, FynBus19.30Middag
Program; torsda g den 8. oktober 20099.00Trafikplanlægning og fysisk planlægningInfrastrukturkommissionen anbefalede en øget satsning på planlægning for at opnå den optimale effekt afinfrastrukturinvesteringerne. Regeringen og partierne har taget anbefalingen til sig i aftalen om en grøn transportpolitik.Hvordan får man trafikplanlægning, fysisk planlægning og miljøplanlægning til at hænge sammen?9.00Trafikaftalen og planlægningenEn bedre landstrafikmodel, en samlet trafikplan for hovedstaden og en tilsvarende for det østjyske bybånd er vigtigeplanlægningselementer i trafikaftalen fra januar 2009.Vi får en status.Thomas Jørgensen, kontorchef, Transportministeriet9.20Før biltrafikken står stille”Før biltrafikken står stille” er en stor analyse af den kollektive trafiks muligheder i Hovedstadsområdet bestilt af RegionHovedstaden. Rapporten handler blandt andet om samspillet mellem de mange parter. Hvad viser rapportens analyser? Oghvad er rapportens anbefalinger?Claus Hedegaard Sørensen, seniorkonsulent, Tetraplan9.45Bilerne ud af byen i OdenseTrafik- og Mobilitetsplanen for midtbyen i Odense skal gøre alvor af at favorisere gående, cyklister og kollektive rejsende – påbilisternes bekostning.Carsten Løndal, trafikplanlægger, Odense Kommune10.15SjællandsprojektetSammenhængende byudvikling og trafikbetjening er emnet for Sjællandsprojektet, som er et samarbejde mellem By- ogLandskabsstyrelsen, Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet, Region Sjælland og de 17 sjællandske kommuner.Torben Nøhr, Direktør med ansvar for teknik, miljø og udvikling, Vordingborg Kommune10.40Kaffe11.00Planlægning af trafik i storbyområdet – koordinering af interesserCityringen er planlagt i et samarbejde mellem Staten og Københavns og Frederiksberg Kommuner. Metroselskabet har biståeti processen. Hvilke planlægningsmæssige problemer skal løses, når der planlægges infrastruktur i byen? Hvad er status påCityringen?Nina Kampmann, Trafikpolitisk chef, Metroselskabet11.25Dialog om planlægning: Derfor forstår byplanlæggere og trafikplanlæggere ikke hinandenVi har inviteret en byplanlægger og en trafikplanlægger til en diskussion om prioriteringer i forskellige former for planlægning,om interesser, om udviklingsstrategier i byer og på landet, og om forskellige faglige traditioner.Torben Nøhr, Direktør med ansvar for teknik, miljø og udvikling, Vordingborg Kommune samt formand for DanskByplanlaboratorium 2005-2009Trafikplanlægger.12.00Frokost13.00 – 14.30
StorseminarerA. BanetrafikOrdstyrer: Uffe Jacobsen, TØFTogdriften på KystbanenDa DSBFirst vandt banetrafikken på Kystbanen og Øresund, var der lagt op til kontinuitet og en let overgang. Virkelighedenblev noget anderledes med forsinkelser, togaflysninger og særkøreplaner. Vi har inviteret Trafikstyrelsen og DSB Sverige ABtil en diskussion om trafikdrift og det delte ansvar i den første bruttokontrakt på jernbanen.Jeppe Gaard, trafikchef, TrafikstyrelsenKarsten Røn Andersen, direktør, DSB Sverige AB1-2 projekter følger.B. Kunder, salg, markedOrdstyrer: Mikael Hansen, TØFDen kollektive trafik skal være endnu mere kundeorienteret for at få flere passagerer til at bruge bus, tog og metro. Vi sætterfokus på viden om kunderne og på salgs- og motivationsprocessen.DSB’s kundeatlas og den nye salgsplatformDSB tager et nyt skridt i retning af mere kundeorientering gennem en ny slagsplatform, som betyder farvel til skrankerne ogmere selvbetjening. DSB har også kortlagt kundernes adfærd med nye værktøjer.Claus Klitholm, underdirektør, DSB ForretningsudviklingUndersøgelse af kundetyperRejseplanen har kortlagt syv kundetyper, som befolker den kollektive trafik. Andre trafikselskaber kan bruge samme model.Birgitte Woolridge, marketing manager, RejseplanenInternet i busser og togInternet i toget er en ekstra service, som skal skabe nye muligheder, og som skal fastholde kunderne.Benny Esmann, vicedirektør, RegionstogC. Klima og miljøDen kollektive trafik er grøn, men den kan blive endnu mere klima- og miljøvenlig ved hjælp af ny teknologi og nyebrændstoffer.El- og hybridbusserEl- og hybriddrift til busser er én af de oplagte muligheder for at gøre busdriften mere klimavenlig.Lars Overgaard, projektleder, Teknologisk Institut og TINVElektrificering af jernbanenEldrift på banen har mange fordele, også CO2-besparelser, hvis baneselskaberne kan købe strøm med den rigtige profil.Jesper Mølgård, miljøchef, DSB1-2 punkter mere.PRAKTISK:Sted:Grand Park, Ørnumvej 6, 4220 KorsørTid:Onsdag d. 7. oktober og torsdag d. 8. oktober 2009.Pris:Pakke 1- Begge dage samt middag og overnatningMedlemspris:3.900 kr.excl. momsØvrige: 4.400 kr. excl. momsPakke 2- Begge dage samt middag, men uden overnatningMedlemspris:3.000 kr.excl. momsØvrige: 3.500 kr. excl. momsPakke 3- Onsdag d. 7. oktober, uden middag og overnatningMedlemspris:2.150 kr.excl. momsØvrige: 2.650 kr. excl. momsPakke 4- Torsdag d. 8. oktober, straightMedlemspris:1.800 kr.excl. momsØvrige: 2.300 kr. excl. momsPakke 5- Torsdag d. 8. oktober samt overnatning f ra onsdag d. 7. oktoberMedlemspris:2.700 kr.excl. momsØvrige: 3.200 kr. excl. moms
Hvis tilfældet er, atdu har brug for en anden kombination end pakkerne ovenfor, så ring til koordinator Karen Boyd i TØF-sekretariatet på 7730 3300.Venligst bemærk at prisen for ikke-medlemmer tillægges 500 kr. hvilket svarer til et års medlemskab af foreningen.Tilmelding:Tilmelding senest mandag d. 5. oktober viawebformulareni konferencekalenderen.Afmelding:Sker afmelding senere end torsdag d. 24. september 2008 tilbageholdes 50% af deltagergebyret. Ved afmelding senereend torsdag d. 1. oktober 2008 betales fuld pris.Betaling:TØF kommunikerer udelukkende elektronisk. Derfor sender vi regninger enten via EAN-systemet eller som pdf-fil vedhæf tet e-mail. Venligst bemærk, at hvis du modtager en faktura fra TØF via e-mail, er det vigtigt at du viderebringer den til bogholderietpå din arbejdsplads.