Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 602
Offentligt
721438_0001.png
721438_0002.png
BORGMESTERENHøje-Taastrup KommuneBygaden 22630 TaastrupTlf: 4359 1000www.htk.dkDir.tlf.: 4359 1845Email: [email protected]8. september 2009
Folketingets TrafikudvalgFolketinget,Christiansborg,1240 København K

5. sporsløsningen og nybygningsløsningen løser behovet for kapacitet mellem Kø-

benhavn og Ringsted lige godt – med maksimalt 12 tog i timen

Trafikudvalget var den 13. august 2009 sammen med transportministeren inviteret til åbenhøring i Roskilde om København-Ringsted projektet. Transportministeren og flere udvalgs-medlemmer deltog. På høringen fremlagde vi nye oplysninger om 5. sporets fulde kapacitetud fra Trafikstyrelsens materiale. Da oplysningerne ikke før har været fremme i offentlighe-den, får Trafikudvalget dem her til orientering.Trafikstyrelsens materiale viser at nybygningen og 5. sporet har samme kapacitet på densamlede strækning København-Ringsted, nemlig 12 tog i timen, når kapaciteten på Køben-havns Hovedbanegård er 17 tog/timen.Nybygningen uden udvidelse af Københavns Hovedbanegård.
5. sporet uden udvidelse af Københavns Hovedbanegård.
Sagsbehandler
Doknr.
Journalnr.«DokAjour»
I miljøredegørelserne har Trafikstyrelsen hidtil sammenlignet de to løsninger ud fra den forud-sætning, at Københavns Hovedbanegårds kapacitet blev udviddet fra 17 tog til 26 tog. Trafik-styrelsen har endvidere i miljøredegørelserne ikke indregnet 5. sporets fulde kapacitet, der el-lers er beskrevet i Trafikstyrelsens egne analyser:Udvidelsen af kapaciteten mellem Lejre-Vipperød, vedtaget som en del af trafikaftalen,januar 2009.Nye signaler, vedtaget som en del af trafikaftalen, januar 2009.Udvidelsen af kapaciteten ved Adamshøj, RingstedLøsningerne er beskrevet i køreplanseksempler fra Trafikstyrelsens publikationer Miljøredegø-relse 1 (2008), Trafikale muligheder (2008), Strategianalyse København-Ringsted (2005) ogKØR-projektet (2005).Trafikstyrelsen har hidtil sagt, at 5. sporets kapacitet ville være opbrugt kort efter ibrugtag-ning.Derfor var Transportministeren og de trafikpolitikere, der var til stede på høringen i Roskildeoverraskede over at se, at både nybygningen og 5. sporet giver en kapacitet på 12 tog påstrækningen København-Ringsted. Og ministeren gav udtryk for, at de ville gå hjem og regnepå tallene.Det er vi tilfredse med. For det er udvidelse af kapaciteten på strækningen København-Ringsted det hele drejer sig om. Hvis man kan få den samme kapacitetsudvidelse for 4 mia.kr., som man kan for 10 mia. kr., så er det vigtigt at få undersøgt - og vigtigt at få det med ide endelige miljøredegørelser.For at Trafikudvalget allerede nu kan sammenligne de to løsningers kapacitet ud fra de nyeforudsætninger, medsender vi:Et uddybende faktaark om de to løsningers kapacitetVi har tidligere over for Trafikudvalget peget på, at 5. sporet er den mest skånsomme løsningi forhold til kultur- og naturværdier, og sagligt påpeget at de økonomiske beregninger af de toløsningers værdi for samfundet ikke er troværdige. Vi har desuden gjort opmærksom på, atflere af de fremhævede fortrin ved nybygningen mere bygger på myter end på fakta. Med denye oplysninger om, at nybygningen og 5. sporet løser kapacitetsproblemet lige godt, er dergrundlag for at pege på, at 5. sporet er den bedste løsning for trafikken, økonomien og natur-og kulturværdier. Samtidigt åbner 5. sporet for realisering af flere trafikvisioner i trafikforli-get.Vi ønsker med dette brev, at give Trafikudvalget de bedste forudsætninger for at vurdere deendelige miljøredegørelser, der forventes offentliggjort i september. Giver de et reelt grundlagtil sammenligning af de to løsningers fulde kapacitet og økonomi, både uden udvidelsen afKøbenhavns Hovedbanegård, og med en udvidelse af Københavns Hovedbanegård? Først meddet grundlag er det muligt at vælge den løsning, der giver mest trafik for pengene, og somikke dimensioneres unødigt dyrt i forhold til løsningen af kapacitetsbehovet mellem Køben-havn-Ringsted, så man får det størst mulige afkast af investeringerne.På vegne af nedenstående 10 kommuner
Sign. 04.09.2009Michael ZieglerborgmesterGreve, Holbæk, Høje-Taastrup, Ishøj, Kalundborg, Lejre, Odsherred, Roskilde, Solrød, Val-lensbæk
2