Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 602
Offentligt
721437_0001.png
721437_0002.png
721437_0003.png
721437_0004.png
721437_0005.png
721437_0006.png
721437_0007.png
721437_0008.png
721437_0009.png
721437_0010.png
greve kommuneholbæk kommune
høje-taastrup kommuneishøj kommune
kalundborg kommunelejre kommune
odsherred kommuneroskilde kommune
solrød kommunevallensbæk kommune
faktaark om nybygningensog 5. sporets kapacitetmere kapacitet på strækningen mellem københavn og ringstedJernbanestrækningen København-Ringsted udgør en væsentlig del af det danske jernba-nenet. På strækningen kører fjerntog, tog mellem landsdelene, tog lokalt og regionalt.Derudover kommer godstog.I mere end 20 år har det været drøftet, hvordan kapaciteten på strækningen kan udvides.Til efteråret skal Folketinget vælge løsning. Der skal vælges mellem to løsninger: Nybyg-ningsløsningen med to nye spor via Køge og en 5. sporsløsning med et nyt spor mellemKøbenhavn og Høje-Taastrup.I høringsnotatet fra marts, 2009, hvor Trafikstyrelsen kommenterer de næsten 300høringssvar, konstaterer Trafikstyrelsen, at det indtil videre vil være tilstrækkeligt meden kapacitet på 17 persontog i timen. 17 persontog i timen dækker præcist kapacitetenpå Københavns Hovedbanegård. Skal der køre flere, skal Københavns Hovedbanegårdudvides. Derfor skal mulighederne for kapacitet ses i forhold til, om Københavns Hoved-banegård udvides eller ej.
Jernbanekapaciteten på den cen-trale jernbanestrækning mellemKøbenhavn og Ringsted er fuldtudnyttet. Der er enighed om, atkapaciteten skal øges, så der kankøre flere tog, og passagerernekan få kortere rejsetider.To modeller er i spil: Etableringaf et nyt spor via Køge ellerudvidelse med et 5. spor mellemHvidovre og Høje-Taastrup.Der er gennemført VVM-undersøgelse på begge løsninger,og undersøgelserne har været ihøring.Den endelige politiske beslutningom valg af løsning skal tagesefteråret 2009.Det nye spor vil minimum koste10 mia. kr., mens et 5. spor vilkoste omkring 4 mia. kr.
kapacitet er mange tingFor at vurdere en banestræknings kapacitet er det nødvendigt at kende til passager- oggodskapacitet og ikke alene antallet af tog, der på en time kan køre på en strækning. Idet materiale, der er fremlagt af Trafikstyrelsen, er der hverken givet en beskrivelse afden nuværende passager- og godskapacitet eller foretaget beregninger af det fremtidigebehov for passager- og godskapacitet. Der mangler tal og prognoser for at kunne afgøre,hvordan de to løsninger kan dække det fremtidige behov for passager- og godskapacitet.Trafikstyrelsen skriver dog i miljøredegørelserne, at en banestræknings kapacitet ikkealene kan beregnes som antallet af tog, der i timen kan køre på en strækning (Miljørede-gørelse 1, side 25). Men i miljøredegørelserne har Trafikstyrelsen alene beregnet kapaci-teten som antal tog i timen. Den beregning siger ikke noget om, hvor stor passagerkapa-citeten og godskapaciteten er. Øresundsbro Konsortiets peger bl.a. i deres høringssvar påproblemet:”Det ville være relevant med en vurdering af passagerkapaciteten og godskapaciteten i relation tilbanekapaciteten.”(Øresundsbro Konsortiets høringssvar side 2)
1
Etablering af nye signalanlæg på de eksisterende sporligger ikke inden for København-Ringsted projektet,men det forudsættes etableret senest 2017 uansetvalg af løsning. I analyserne af kapaciteten indgår detsåledes, at det nye signalanlæg er indført på den eksisterende bane og med et nyt 5. spor, og at det samtidigetableres med bygning af Nybygningsløsningen.Det nye signalsystem forøger i sig selv kapaciteten påden eksisterende bane med ca. 10-15 pct. i forhold tildet nuværende signalsystem.-
mulige udnyttelse.København-Ringsted projektet har gennemført sammenlignende analyser af kapaciteten i 5. sporsløsningen og i Nybygningsløsningen. Kapacitetsforøgelsen erbestemt med udgangspunkt i 0-Alternativet, som ogsåbenævnes Basis 2017 eller Basissituationen 2017. Denbeskriver tra ksituationen i 2017 på den eksisterendebane inklusive KØR-projektets forbedringer, det nyeeuropæiske signalsystem samt den faste forbindelseover Femern Bælt.--
Passagerkapaciteten er afhængig af perronfaciliteter, togmateriel og af, hvor mange pas-I København-Ringsted projektet er det forudsat, atMed etablering af 5. sporsløsningen kan der på stræk-sagererkapacitetsgevinst anvendes til forbedret rettidenneder kan være i hvert tog. Godskapaciteten er afhængig af, hvor megetperson-ningen mellem København og Roskilde køre 17tonnage-tog samt 2 godstog pr. time i hver retning.afhængigetdighed (regularitet).medtage. Derudover er både passager- og godskapacitetenDet er 4 til 5afgodstog kanpersontog ere, end hvis jernbanen ikke udbygges.signalsystemerat udtrykke en jernbanes kapacitetDet er ikke muligtog køreplaner.I dette faktaark opstilles sammenligningen af de to løsninger ud fragodstog pr. time i hverTrafikstyrelsens2017, køre 8-9 passagertog og 2-lige togtyper,og oplysninger omog krav tiloplysningerstandsninger, køreegenskaberkapacitet, somretning.transportminister Lars Barfoed, har givet.rettidigheden (regularitet) og krav til forrang for passa-Beregningerne skaber et bedre talgrundlag til at sammenligne de to5.løsninger.medSamlet set øges kapaciteten i sporsløsningengertog, har ind ydelse på kapaciteten.I stedet tales om ”kapacitetsudnyttelse”. Kapacitetsud-Trafikstyrelsen har ikke i miljøredegørelserne fremlagt beregninger af passagerkapaciteten.nyttelse betyder, at en given køreplan på en strækningDerfor er flere afaf den maksimalehentet andre steder end miljøredegørelserne, og derfor kan-udnytter en vis andeloplysningerkapacitet. Jo-desporsanlægget i Roskilde kan kun undværes, hvishøjere kapacitetsudnyttelse, desto lavere kvalitet i traberegningerne være behæftet med en usikkerhed, selv om tendensen i beregningerne erklare.Den maksimalekapaciteti Basissituationen2007, 5. sporsløsningenog Nybygningsløsningen
alene ved ”antal tog i timen i hver retning på en givenstrækning”. Dette skyldes, at en række forhold, f.eks.ændringer af togenes rækkefølge, blanding af forskel
Mellem Roskilde og Ringsted udbygges kapacitetenikke. Der kan derfor, i lighed med Basissituationen
ca. 25 pct. i forhold til Basis 2017 og kun mellem København og Roskilde. Gennemføres løsningsmulighedenøst for Ringsted, øges kapaciteten mellem Roskilde ogRingsted med 1-2 persontog pr. retning og time. Ven
-
P = PassagertogG = Godstog
Roskilde
Høje Taastrup12-13P og 2G17P og 2G17P
København H
8-
9P
og8-
2Gog
2G10P8-9Pog2G
9P
RingstedBasis 20175-sporsløsningenNybygningsløsningen7P og 2GKøge Nord
AntalKortettog i timen isammenligning af banekapaciteten for defor tog mod/til vest er 17 tog i timen.viser enhver retning. Den maksimale kapacitet på København Hto løsninger og basisløsningen uden en baneudvi-delse. Forudsætningen for den anførte banekapacitet er en udvidelse af Københavns Hovedbanegård fra 17persontog til 26 persontog og en kombiterminal ved Køge.
Uanset valg af løsning, så giver Københavns Hovedbanegård med den nuværende baneka-pacitet ikke mulighed for at køre med flere end 17 persontog i timen på strækningen. Deter en begrænsning for begge løsninger. Men banekapaciteten på KøbenhavnsHovedbanegård bestemmer ikke alene passagerkapaciteten.
2
I en effektiv udnyttelse af begge spors banekapacitet på 17 persontog indgår:<<<<<<udvidet banekapacitet mellem Lejre-Vipperød (Nordvest-banen),udvidelsen af Nordvestbanen gør vendesporet i Roskilde overflødigt,udvidet banekapacitet ved Ringsted (Adamshøj),opdateret materiel,nye signaler,perronforlængelser.
Udvidelsen af Lejre-Vipperød og opgradering af signalerne er besluttet, som en del aftrafikaftalen fra januar 2009. Perronforlængelserne gennemføres på en række stationer pågrund af de nye IC4-tog.For at kunne sammenligne de to løsninger, er det nødvendigt at se på, hvilke konsekvenserløsningerne får for passagerkapaciteten mellem København-Roskilde, Roskilde-Ringstedog samlet København-Ringsted. Beregningen af sporenes passagerkapacitet sker ud fraopdateret materiel, nye signaler og perronforlængelser.
kapacitet uden udbygning af københavns hovedbanegårdBane- og passagerkapaciteten: København og Roskilde i myldretidsretningen5. sporet giver 17 passagertog i timen i myldretidsretningen. Derudover skal der køre 2godstog i timen.Banekapacitetsbegrænsningen på Københavns Hovedbanegård på 17 tog i timen gør, atnybygningen ikke kan gøre brug af banekapacitet, anført på kortet s. 2, mellem Køben-havn-Roskilde. Ud af 17 persontog til Københavns Hovedbanegård skal 6 persontog kørevia Køge (Køreplanseksempel Miljøredegørelse 1, s. 34). Derfor er der med nybygningenkun mulighed for at køre med 11 persontog mellem København-Roskilde forudsat kombi-terminal ved Køge.
Tabel A. Maksimal banekapacitet mellem København-Roskilde med plads til maks. 17 persontog påKøbenhavns Hovedbanegård
københavn-roskilde idag med godstog
5. sporsløsningenmaksimal kapacitetmed godstog17 persontog i timen2 godstog i timen
nybygningsløsningenmaksimalkapacitetmed kombiterminal vedkøge11 persontog i timenIngen godstog
13 persontog i timen2 godstog i timen
3
Transportministeren har til Trafikudvalget oplyst, at der mellem København og Roskilde idag er 5.500 rejsende i timen i myldretiden. Transportministeren har også oplyst den mak-simale passagerkapacitet med den nuværende banekapacitet og med 5. sporets banekapa-citet. På det grundlag kan det vurderes, hvad en fremtidig løsning kan tilbyde af passager-kapacitet, er antal rejsende på en strækning i dag. Sammenlignes antallet af rejsende i dagmed den fremtidige passagerkapacitet viser det, hvor meget vækst i antallet af rejsende,der er plads til.
Tabel B. Maksimal passagerkapacitet mellem København-Roskilde med plads til maks. 17 persontog påKøbenhavns Hovedbanegård
antal rejsende idag i timen imyldretidsret-ningen
maksimal pas-sagerkapacitet idag med 13 tog itimen med gods-tog11.500
5. sporetmaksimal passa-gerkapacitet med17 tog i timenmed godstog15.000
nybygningenmaksimal passa-gerkapacitet med11 tog i timen medkombiterminalved køge9.700
5.500
Med en effektiv udnyttelse af banekapaciteten vil 5. sporets passagerkapacitet blive næ-sten 200 % højere end antallet rejsende i dag. Når tallet for nybygningsløsningen er lavereend passagerkapaciteten i dag, er grunden, at 6 ud af 17 mulige persontog fra KøbenhavnsHovedbanegård kører via Køge.
Bane- og passagerkapaciteten: Roskilde og Ringsted i myldretidsretningenMed udvidelsen af banekapaciteten på Nordvest-banen er det målet, at der skal køreminimum fire tog i timen fra Roskilde mod Holbæk.Skal målet med udvidelsen af Nordvest-banen opfyldes med nybygningen, så skal mindst4 af de 11 persontog mellem København-Roskilde køre ad Nordvest-banen. Det giver enmaksimal kapacitet på 7 persontog, og ikke 10 som anført på kortet s. 2, mellem Roskilde-Ringsted ved valg af nybygningen og en kombiterminal ved Køge.
4
Tabel C. Maksimal banekapacitet mellem Roskilde-Ringsted med plads til maks. 17 persontog påKøbenhavns Hovedbanegård
roskilde-ringsted i dag
5. sporetmaksimal kapacitet
nybygningenmaksimalkapacitetmed kombiterminalved køge7 persontog i timenIngen godstog
9 persontog i timen2 godstog i timen
12 persontog i timen*2 godstog i timen
* Forudsætter udvidet banekapacitet ved Ringsted og udvidet banekapacitet mellem Lejre-Vipperød.
Ved valg af nybygningen vil kapaciteten på 7 persontog mellem Roskilde-Ringsted give enlavere passagerkapacitet sammenlignet med passagerkapaciteten i dag.
Tabel D. Maksimal passagerkapacitet mellem Roskilde-Ringsted med plads til maks. 17 persontog påKøbenhavns Hovedbanegård
antal rejsende idag i timen imyldretidsret-ningen
maksimal pas-sagerkapacitet idag med 9 tog itimen med gods-tog8.000
5. sporetmaksimal passa-gerkapacitet med12 tog i timenmed godstog10.500*
nybygningenmaksimal passa-gerkapacitet med7 tog i timen medkombiterminalved køge6.200
Mindre end 5.500
* Forudsætter udvidet banekapacitet ved Ringsted, udvidet banekapacitet mellem Lejre-Vipperød.
Bane- og passagerkapaciteten: København og Ringsted i myldretidsretningenDer kører alene 6 persontog fra Københavns Hovedbanegård via Køge, og 1 af de person-tog kører videre fra Køge mod Næstved.Med en samlet maksimal kapacitet på 17 persontog betyder det, at den maksimalekapacitet mellem Køge og Ringsted i praksis er 5 persontog. Med en maksimal kapacitetpå 17 tog i timen mellem København-Roskilde bliver kapaciteten på hele strækningenKøbenhavn-Ringsted lig med kapaciteten mellem Roskilde-Ringsted og Køge-Ringsted, ialt 12 tog.
5
Tabel E. Maksimal banekapacitet mellem København-Ringsted med plads til maks. 17 persontog påKøbenhavns Hovedbanegård
københavn-ringstedi dag
5. sporetmaksimal kapacitet
nybygningenmaksimalkapacitetmed kombiterminal vedkøge12 persontog i timen2 godstog i timen
9 persontog i timen2 godstog i timen
12 persontog i timen*2 godstog i timen
* Forudsætter udvidet banekapacitet ved Ringsted og udvidet banekapacitet mellem Lejre-Vipperød.
Med nybygningen kan der køres til Ringsted både via Køge og Roskilde. Derfor bliver densamlede maksimale kapacitet mellem København og Ringsted 12 persontog ved valg afnybygningen.
Tabel F. Maksimal passagerkapacitet mellem København-Ringsted med plads til maks. 17 persontog påKøbenhavns Hovedbanegård
antal rejsende idag i timen imyldretids-retningen
maksimal pas-sagerkapacitet idag med 9 tog itimen med gods-tog8.000
5. sporetmaksimal passa-gerkapacitet med12 tog i timenmed godstog10.500*
nybygningenmaksimal passa-gerkapacitet med12 tog i timenmed kombitermi-nal ved køge10.500
Mindre end 5.500
* Forudsætter udvidet banekapacitet ved Ringsted og udvidet banekapacitet mellem Lejre-Vipperød.
kapacitet med udbygning af københavns hovedbanegårdUdvides Københavns Hovedbanegård, så udvides kapaciteten fra 17 persontog i timen til26 persontog. I det nuværende løsningsforslag har 5. sporet 17 passagertog i timen. Denbanekapacitet kan yderligere forøges på to måder:<1 godstog erstattes af 1 persontog i myldretidsretningen,<1 ekstra spor mellem København og Valby giver 2 tog ekstra i timen.Dermed får 5. sporet i alt en kapacitet på 20 persontog. Trafikstyrelsen har i miljøredegø-relserne ikke gjort opmærksom på mulighederne for at udvide 5. sporets banekapacitetfra 17 persontog til 20 persontog.6
Bane- og passagerkapaciteten: København og Roskilde i myldretidsretningenMed udvidelsen af kapaciteten på Københavns Hovedbanegård til 26 persontog kanbegge løsningers kapacitet udvides.
Tabel G. Maksimal banekapacitet mellem København-Roskilde med plads til maks. 26 persontog påKøbenhavns Hovedbanegård
københavn-roskildei dag
5. sporetmaksimal kapacitet
nybygningenmaksimalkapacitetmed kombiterminal vedkøge17 persontog i timenIngen godstog
13 persontog i timen2 godstog i timen
20 persontog i timen*1 godstog i timen
* Forudsætter et ekstra spor mellem København-Valby og omregning af 1 godstog til 1 persontog.
Omsættes de ændrede tal for banekapaciteten til passagerkapacitet forøger begge løsnin-gerne passagerkapaciteten mellem København-Roskilde sammenlignet med i dag.
Tabel H. Maksimal passagerkapacitet mellem København-Roskilde med plads til maks. 26 persontog påKøbenhavns Hovedbanegård
antal rejsende idag i timen imyldretidsret-ningen
maksimal pas-sagerkapacitet idag med 13 tog itimen med gods-tog11.500
5. sporetmaksimal passa-gerkapacitet med20 tog i timenmed godstog17.600*
nybygningenmaksimal passa-gerkapacitet med17 tog i timenmed kombitermi-nal ved køge15.000
5.500
* Forudsætter et ekstra spor mellem København-Valby og omregning af 1 godstog til 1 persontog.
Bane- og passagerkapaciteten: Roskilde og Ringsted i myldretidsregningenMed en udvidelse af Københavns Hovedbanegård øges banekapaciteten mellem Roskilde-Ringsted med nybygningen fra 7 passagertog til 10 passagertog i timen. For 5. sporet erdet uændret 12 passagertog i timen.
7
Tabel I. Maksimal banekapacitet mellem Roskilde-Ringsted med plads til maks. 26 persontog på KøbenhavnsHovedbanegård
roskilde-ringsted i dagmed godstog
5. sporetmaksimal kapacitetmed godstog12 persontog i timen*2 godstog i timen
nybygningenmaksimalkapacitetmed kombiterminal vedkøge10 persontog i timenIngen godstog
9 persontog i timen2 godstog i timen
* Forudsætter udvidet kapacitet mellem Lejre-Vipperød og udvidet kapacitet ved Ringsted.
Med en udvidelse af Københavns Hovedbanegård og en kombiterminal ved Køge kom-mer passagerkapaciteten ved valg af nybygningen over passagerkapaciteten i dag mellemRoskilde og Ringsted.
Tabel J. Maksimal passagerkapacitet mellem Roskilde-Ringsted med plads til maks. 26 persontog påKøbenhavns Hovedbanegård
antal rejsende idag i timen imyldretidsret-ningen
maksimal pas-sagerkapacitet idag med 9 tog itimen med gods-tog6.500
5. sporetmaksimal passa-gerkapacitet med12 tog i timenmed godstog10.500*
nybygningenmaksimal passa-gerkapacitet med10 tog i timenmed kombitermi-nal ved køge8.800
Mindre end 5.500
* Forudsætter et ekstra spor mellem København-Valby, omregning af 1 godstog til 1 persontog, udvidetkapacitet mellem Lejre-Vipperød og udvidet kapacitet ved Ringsted.
Bane- og passagerkapaciteten: København og Ringsted i myldretidsretningenMed nybygningen kan der køres til Ringsted både via Køge og Roskilde. Det giver 7 togmere i timen. Mellem København og Køge er banekapaciteten på 9 persontog. Det givermulighed for 2 tog mod Næstved fra Køge.Med nybygningen og en udvidelse af Københavns Hovedbanegård bliver kapaciteten mel-lem Køge-Ringsted 7 tog og mellem Roskilde-Ringsted 10 tog. Det giver en samlet kapaci-tet på strækningen København-Ringsted på 17 tog.
8
Tabel K. Maksimal banekapacitet mellem København-Ringsted med plads til maks. 26 persontog påKøbenhavns Hovedbanegård
københavn-ringsted idag med godstog
5. sporetmaksimal kapacitet
nybygningenmaksimalkapacitetmed kombiterminal vedkøge17 persontog i timen2 godstog i timen
9 persontog i timen2 godstog i timen
12 persontog i timen*2 godstog i timen
* Forudsætter et ekstra spor mellem København-Valby, omregning af 1 godstog til 1 persontog, udvidet kapa-citet mellem Lejre-Vipperød og udvidet kapacitet ved Ringsted.
Tabel L. Maksimal passagerkapacitet mellem København-Ringsted med plads til maks. 26 persontog påKøbenhavns Hovedbanegård
antal rejsende idag i timen imyldretidsret-ningen
maksimal pas-sagerkapacitet idag med 9 tog itimen med gods-tog8.000
5. sporetmaksimal passa-gerkapacitet med12 tog i timenmed godstog10.500*
nybygningenmaksimal passa-gerkapacitet med17 tog i timenmed kombitermi-nal ved køge15.000
Mindre end 5.500
* Forudsætter et ekstra spor mellem København-Valby, omregning af 1 godstog til 1 persontog, udvidetkapacitet mellem Lejre-Vipperød og udvidet kapacitet ved Ringsted.
konklusion: uden udvidelse af københavns hovedbanegårdMed en forudsætning på 17 tog fra Københavns Hovedbanegård viser 5. sporet sig atvære bedre end eller mindst lige så god som nybygningen på alle strækninger. Derfor ergevinsten for fjerntrafikken og trafikken mellem landsdelene meget begrænset ved valg afnybygningen.I og med nybygningen med en maksimal kapacitet på 17 persontog i timen ikke er i standtil at udnytte den fulde kapacitet mellem Køge-Ringsted, Roskilde-Ringsted og den udvi-dede kapacitet på Nordvestbanen, vil det påvirke antallet af rejsende og forringe løsnin-gens økonomi.Til gengæld vil den lokale og regionale trafik fra Sydsjælland vinde forbedringer, men ogsåpendlere fra Ringsted og vest for Ringsted, der skal til Køge eller direkte til København,
9
vil få forbedringer. Her skal jernbanen konkurrere om de bilister, der får en mere attraktivsydmotorvej med udbygningen mellem Greve og Køge. Men nybygningen vil forhindreudnyttelsen af udvidelsen af Nordvest-banen. Med nybygningen vil pendlere og landsdels-rejsende til stationer mellem Ringsted og København desuden få forringet service.I modsætning hertil vil en effektiv anvendelse af 5. sporets kapacitet give plads til flererejsende og en maksimal udnyttelse af kapaciteten på Nordvestbanen. Det få en gunstigvirkning på løsningens samlede økonomi.
konklusion: med udvidelse af københavns hovedbanegårdMed en udvidelse af Københavns Hovedbanegård til maksimalt 26 tog i timen givernybygningen mere passagerkapacitet mellem København-Ringsted end 5. sporet. Det fårpositive virkninger for de landsdelsrejsende og pendlere, der skal direkte til KøbenhavnsHovedbanegård og til Køge.Men det giver også forringelser for de landsdelsrejsende og pendlere, der bruger statio-nerne mellem Ringsted og København.Med en effektiv udnyttelse af 5. sporets kapacitet skal efterspørgslen på passagerkapacitetmellem København og Roskilde stige med mere end 200 % sammenlignet med efter-spørgslen i dag, før passagerkapaciteten slipper op.Med en effektiv udnyttelse af 5. sporets kapacitet mellem Roskilde og Ringsted så skalefterspørgslen på passagerkapacitet stige med mere end 100 % sammenlignet med efter-spørgslen i dag, før passagerkapaciteten slipper op.Så stor en forøgelse af efterspørgslen på passagerkapacitet er ikke forudsat i nogenprognose.
10