Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 594
Offentligt
721480_0001.png
721480_0002.png
721480_0003.png
721480_0004.png
721480_0005.png
721480_0006.png
721480_0007.png
721480_0008.png
721480_0009.png
721480_0010.png
721480_0011.png
721480_0012.png
721480_0013.png
721480_0014.png
721480_0015.png
721480_0016.png
721480_0017.png
721480_0018.png
Kalundborg den 19. august 2009
Udvikling og vækst i Kalundborg,med fokus på klimaog energisamt transportClaus Steen MadsenDirektør for teknik, udvikling og kulturKalundborg kommune
IndustrienKalundborg er det største industriområde på Sjælland, udenfor KøbenhavnKalundborg Havn er den 3. største i Danmark – stor dybgangog krydstogtsdestination (11 anløb i år – stigende antal dekommende)De største virksomheder er: Novo Nordisk (3.000), NovoZymes (600), Statoil (800), Asnæsværket (DONG) (300),Pronova Pharma (190), Grypoc (300) og NKT (250)Langs Hovvejen er beskæftiget ca. 5.500
Investeringerne
Statoil udvider for et mia-beløb – nyt serviceområde, nyadministrationsbygning, ny flare, 5 produkttanke og enfordobling af produktionskapasitetenEtablering af Ny Vesthavn og udvikling af et nyt område tilhavnerelateret industri på Asnæs – styrker industrihavnen ogoptimale betingelser for færgefarten til ÅrhusDONG bygger bioethanoldemonstrationsanlæg (fuld-skalamodel) – unik i verden og understøttet af forskningsinitiativNKT –Fleksibles – ny mia-ordre med PetroGas (Brasilien)
OversigtDen Industrielle Symbiose.Partnerskabsaftale DONG ENERGY.ESCO =Energy Services Companies .Rute 23Kalundborg Øst
Den industrielle SymbioseNetværk af virksomheder som arbejder medwastemangement.Wastemangement = restprodukt fra en virksomhed erressource for en anden virksomhed i netværk.Virksomheder i symbiosen:NovoNovozymesGyprocKalundborg kommuneAsnæsværket – DONG ENERGYRGS 90StatoilKARA/NOVOREN
Kalundborg Symbiosis
Den industrielle SymbioseDet samlede vandforbrug:Virksomhederne i symbiosen har nedsat forbruget med ca.30 % ved at genanvende vandet og lade det cirkulere mellem symbiosepartnerne. I alt1,9 mio. m3 grundvand og 1 mio. m3 overfladevand bliver sparet årligt.Aske:Forbrænding af kul på Asnæsværket giver årligt ca. 80.000 tons aske, som bliverforbrugt i bygge- og cementindustrien til fremstilling af cement og beton.Gips:Hvert år modtager Gyproc A/S op mod 100.000 tons gips fra Asnæsværket. Dettesvarer til ca. 20 % af virksomhedens årlige forbrug. Gipsen erstatter naturgips og bliverbrugt til fremstilling af gipsplader.NovoGro�:NovoGro� fra Novozymes A/S erstatter kalk og en del af gødningen på ca.20.000 ha. landbrugsjord.Spildevand:At Novozymes A/S, Asnæsværket og Kalundborg Kommune arbejdersammen om at rense spildevand, betyder en væsentligt lavere miljøpåvirkning afJammerland Bugt.Slam:Anvendelsen af slam fra rensningsanlægget betyder en nedsættelse afproduktionstiden hos RGS 90 A/S, hvilket igen medvirker til besparelser og bedreøkonomi.
Partnerskabsaftale medPartnerskabsaftalen omhandler et samarbejde om:Kalundborg Kommunes klimakonference i foråret 2009 ogForskningens Døgn i april 2009Grøn strøm fra VE i 2010 og vindmøller i områdetEnergibesparelser og ESCO samarbejde, herunder Høng skoleElbiler – mulighed for at Kalundborg Kommune kan blivedemonstrationssted for anvendelse af elbilerVarmeforsyning2. generations biobrændstoffer og bioraffineringOrganiseret bl.a. med et innovationsforum
ESCO som model for energibesparelser i offentligebygningerESCO = Energy Services CompaniesDisse virksomheder overtager energisystemer og leverer luft,vand el mv.Fokus på energibesparelse bygninger i Kalundborg kommune.Afsat midler 25 mill. til ESCO projekt i Kalundborg kommune –10 bygninger.Projektholder på ESCO-projekt i samarbejde med Middelfart ogGribskov kommuner (12. mill. bl.a. opbygning af videncenter –Konkurrenceudsatte pulje).Nye bygninger eks. Høng skole etableres som 0 energibygninger. (solceller og jordvarme)
Skovvejen – rute 23Trafikaftalen fra januar 2009 siger bl.a.:”Skovvejenmellem Holbækmotorvejen og Kalundborger – viafærgeforbindelsen mellem Kalundborg og Århus – en del afhovedforbindelsen mellem Sjælland og Jylland. KalundborgHavn er samtidig en vigtig godshavn. Fremkommeligheden påstrækningen kan forbedres betydeligt gennem en rækkemålrettede opgraderinger, som samtidig vil kunne indgå somelementer i senere fuld udbygning af strækningen tilmotorvej. Parterne er enige om, at perspektivet på sigt er atetablere motorvej på strækningen.
Skovvejen – rute 23her og nu gennemføres opgraderinger på den østlige del afstrækningen indenfor en ramme på 200 mio. kr.der afsættes 10 mio. kr. til gennemførelse af en VVM-undersøgelse vedrørende etablering af en 3 km nymotorvejsstrækning syd om Regstrup til anslået 300 mio. kr.,hvor der i dag er 2-sporet landevej. Undersøgelsen vilforeligge i 2011.der afsættes yderligere 15 mio. kr. til gennemførelsen af enfuld VVM-undersøgelse efter 2011 for den resterende del afstrækningen helt frem til Kalundborg”.
Skovvejen – rute 23Hvorfor fokus på motorvej ?Vejdirektoratet har udarbejdet en oversigt, hvoraf detfremgår, at Skovvejen Holbæk-Kalundborg er en af delandeveje i Danmark, der er mest befærdede, og hvor denprocentvise andel af lastbiler er landets største. Hver dagkører der således 1.650 lastbiler på strækningen, hvilketsvarer til 15 procent af den samlede trafik på vejen.Lastbilstrafikken ind og ud af Kalundborg by (rute 22 og 23)svarer næsten til lastbilstrafikken på storebæltsbroen.Årsdøgn 2200 enheder mod 2500 enheder.
Vores ønsker:Fremrykning af VVM: De 15 mio. kr., der under trafikforligetblev afsat til en VVM-undersøgelse af landevejen frem tilKalundborg, fremrykkes, så undersøgelsen er færdig primo2011
Igangsætning af projektet: Ultimo 2011 indgår udbygningenaf landevejen til motorvej i nyt trafikforlig med budget ogsom anlægslov.
Argumenterne:En motorvejsforbindelse vil mindske presset på Storebælt og vil sikre deninternationale godstransport mellem Øst- og Vestdanmark via KattegatDen nuværende landevej er en af Danmarks mest trafikerede, når det gælderlastbilerKalundborg er i dag et industricentrum i vækst og er stærkt afhængig afgode vejforbindelserTakket være erhvervsudviklingen i Kalundborg er området påvirket langtmindre af den økonomiske krise end den øvrige del af landet, viserudviklingen i ledighedenVejdirektoratet anfører i sin forundersøgelse af strækningen i oktober 2008,at ”Fremskrivninger af trafikken viser, at fremkommelighedsproblemer bliverstørre de kommende år, hvor der i dag er to sporet landevej”.Den tunge trafik passerer flere steder igennem tæt bebygget område, og”Denne strækning har samtidig den største uheldsrisiko”, anførerVejdirektoratetVejdirektoratet foreslår i sin forundersøgelse, at landevejen mellemKalundborg og Bjergsted prioriteres højest i udbygningstakten af Rute 23Prisen for at udbygge strækningen til motorvej er relativ beskeden.Udbygningen kan gennemføres for anslået 0,9-1,2 mia. kr.
Ny station - Kalundborg ØstTrafikforliget indeholder også en række puljer – ca. 9.1 mia.kr.Bl.a. til- nye stationer- park and ride- flere til offentlig transport
Derfor konkrete planer om Kalundborg Øst:
Status ny station – Kalundborg Øst ved Novo NordiskUdgangspunkt Trafikstyrelsens analyse ”Stationsstrukturen iDanmark – En screening af det statslige jernbanenet udenforHovedstadsområdet” og intern behovsanalyse hos Novo Nordisk ogNovozymes.Novo Nordisk og Kalundborg Kommune har i samarbejde udarbejdeten vurdering af passagergrundlaget for en ny station.Ny station som vil give ca. 3.500 stationsnære arbejdspladserDer kan oprettes pendlerparkering ved stationenTrafikstyrelsen har undersøgt og konstateret at, med den nye stationikke vil der ikke opstå problemer mht. køreplan ellermaterielforbrug. DSB har samme holdning.DSB er i gang med deres egen undersøgelse af Kalundborg Øst. Enundersøgelse de selv har sat i gang og som kun omfatter KalundborgØst.Trafikstyrelsen arbejder på en ny samfundsøkonomisk vurderingsom medtager vores input.