Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 593
Offentligt
719321_0001.png
719321_0002.png
719321_0003.png
719321_0004.png
719321_0005.png
719321_0006.png
719321_0007.png
719321_0008.png
719321_0009.png
719321_0010.png
719321_0011.png
719321_0012.png
719321_0013.png
719321_0014.png
719321_0015.png
719321_0016.png
719321_0017.png
719321_0018.png
719321_0019.png
719321_0020.png
719321_0021.png
719321_0022.png
719321_0023.png
719321_0024.png
719321_0025.png
719321_0026.png
719321_0027.png
719321_0028.png
719321_0029.png
TransportministerietUdkast19. august 2009
Forslagtil
Lov om anlæg af Frederikssundmotorvejenmellem Motorring 4 og Frederikssund§ 1.Transportministeren bemyndiges til1) at anlægge en hovedlandevej som motorvej mellem Motorring 4 syd forBallerup i forlængelse af den eksisterende Frederikssundmotorvej tilJ. F. Willumsensvej (rute 53) øst for Frederikssund med de fornødnetilslutninger til det eksisterende vejnet,2) at anlægge en hovedlandevej, Tværvej, som motortrafikvej mellem Kildedalsvejved Kildedal Station og den i stk. 1 nævnte motorvej ved Ledøje,3) at opklassificere kommunevejen Kildedalsvej til hovedlandevej mellem dennuværende hovedlandevej 522, Frederikssundsvej, og Tværvej og4) at nedklassificere den nuværende hovedlandevej 522, Frederikssundsvej, tilkommunevej mellem Ring 4 i Ballerup og Udlejrevej i Ølstykke.§ 2.Transportministeren kan i særlige tilfælde ekspropriere en ejendom, der berøressærligt indgribende af det i § 1 nævnte projekt, før tidspunktet for de ordinæreekspropriationer.Stk. 2.Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov omfremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.§ 3.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
1
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund1.1 HovedindholdLovforslaget indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at anlægge en 27 kmlang motorvej mellem Motorring 4 syd for Ballerup og J. F. Willumsensvej iFrederikssund. Motorvejen anlægges i forlængelse af Frederikssundmotorvejens1. etape mellem Motorring 3 og Motorring 4, der er under anlæg.Lovforslaget indeholder desuden en bemyndigelse til transportministeren til at anlæggeen 3,8 km lang 2-sporet motortrafikvej, Tværvej, mellem Kildedalsvej vedKildedal Station og motorvejen ved Ledøje.Motortrafikvejen vil sammen med Kildedalsvej forbinde den nye motorvej med dennuværende Frederikssundsvej og dermed give mulighed for en etapevis åbning afmotorvejen, hvor den ca. 5 km lange motorvejsstrækning mellem Motorring 4 og dennye Tværvej anlægges først som Frederikssundmotorvejens 2. etape.Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af 29. januar 2009 mellem regeringen,Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre ogLiberal Alliance omEn grøn transportpolitik.Ifølge aftalen afsættes i første omgang midler til Frederikssundmotorvejens 2. etapeomfattende anlæg af 4-sporet motorvej mellem Motorring 4 og Tværvej samt anlæg afTværvej mellem Kildedalsvej og Frederikssundmotorvejen.Partierne ønsker, at der etableres motorvej på hele strækningen til Frederikssund og erenige om at drøfte finansieringen af udbygningen af de resterende etaper i 2011.
1.2 BaggrundI 1963 udsendte Vejdirektoratet en rapport om det fremtidige vejsystem i Nordsjælland,der bl.a. beskrev en motorvej syd om Ballerup til Frederikssund.I 1967 vedtog Folketinget projekteringslov for en motorvej fra Motorring 3 ved Ejby tilFrederikssund, og i1968 vedtoges anlægslov for Frederikssundmotorvejens 1. etape fraMotorring 3 i Rødovre til Ring 4 (Motorring 4) i Ballerup.
2
I 1975 tinglystes byggelinjer til sikring af en videreføring af motorvejen modFrederikssund fra Motorring 4 til rute 6 (Roskilde-Slangerup). Disse er senere tilpassetde aktuelle linjeføringer.I 1978 blev den vestlige del af Frederikssundmotorvejens 1. etape fra Ring 3 tilMotorring 4 åbnet for trafik, mens anlæg af den østlige del fra Motorring 3 til Ring 3blev sat i bero på grund af et statsligt byggestop.I 2006 vedtog Folketinget anlægslov for 1. etape af Frederikssundmotorvejen fraMotorring 3 til Motorring 4 omfattende anlæg af 6-sporet motorvej fra Motorring 3 tilRing 3 og udbygning til 6 spor af den eksisterende Frederikssundmotorvej fra Ring 3 tilMotorring 4. Disse anlægsarbejder er igangsat, og det nye Motorvejskryds Rødovremellem Motorring 3 og den nye 1. etape forventes afsluttet i 2011 og resten af etapen i2013.I anlægsloven fra 2006 indgik desuden en udbygning af den stærkt trafikerederundkørsel i krydset Frederikssundsvej/J.F. Willumsensvej (rute 53) i Frederikssund.Denne udbygning blev afsluttet i 2008. Rundkørslen bliver endepunkt for den planlagtemotorvej mellem Motorring 4 og Frederikssund.
2. VVM-undersøgelser og indstilling2.1 VVM-undersøgelser og høringerVed aktstykke 174 af 26. april 1999, der udmøntede vejpuljen fra finanslovsaftalen for1999, blev der afsat midler til en VVM-undersøgelse af en eventuel fortsættelse afFrederikssundmotorvejen.Undersøgelsen resulterede i 2002 i to hovedforslag, Hovedforslag 1: en åben land-løsning gennem Værebro Ådal og Hovedforslag 2: en bymotorvejsløsning gennemØlstykke og Stenløse samt en række alternative linjeføringsforslag. Resultatet afundersøgelserne er beskrevet i følgende rapporter, der kan læses påvejdirektoratet.dk/Frederikssundfingeren:Ny højklasset vej i Frederikssundfingeren. Sammenfattende rapport.Rapport 250, Vejdirektoratet 2002.Ny højklasset vej i Frederikssundfingeren. Æstetisk vurdering og visualisering.Rapport 251, Vejdirektoratet 2002.Ny højklasset vej i Frederikssundfingeren. Miljøvurdering.Rapport 252, Vejdirektoratet 2002.Ny højklasset vej i Frederikssundfingeren. Arealanvendelsesanalyse.Rapport 253, Vejdirektoratet 2002.
Rapporterne blev med brev af 23. oktober 2002 sendt til Trafikudvalget.(Trafikudvalget, 2002-2003, alm. del – bilag 120) og var fremlagt i offentlig høring23. oktober - 18. december 2002. I tilknytning hertil blev der afholdt syv borgermøder iområdet, hvor tilsammen ca. 2.100 borgere deltog.
3
På baggrund af de gennemførte VVM-undersøgelser og høringen indstilledeVejdirektoratet til Trafikministeriet primært, at Hovedforslag 1 skulle lægges til grundfor en beslutning om anlæg af motorvej på strækningen mellem Motorring 3 ogFrederikssund, og at der skulle fremsættes anlægslov for hele strækningen.Subsidiært indstillede Vejdirektoratet, at der, inden der træffes beslutning om valg aflinjeføring, skulle gennemføres en supplerende undersøgelse af muligheden for ogkonsekvenserne af at etablere øget vejtrafikkapacitet i Frederikssundsfingeren vedudbygning af den eksisterende Frederikssundsvej.På baggrund af Vejdirektoratets indstilling blev det ved Trafikaftalen af 5. november2003 aftalt, at der skulle gennemføres supplerende undersøgelser af mulighederne forudbygning af Frederikssundsvej, således at der efterfølgende kunne træffes beslutningom linjeføringen.Trafikministeren tilkendegav, at de væsentligste interessegrupper, der havde deltaget idebatten om udbygning af Frederikssundsvej, ville få lejlighed til at kommenterekommissoriet for den supplerende undersøgelse.På denne baggrund blev der nedsat en interessentgruppe med repræsentanter fra GrønTrafik i Bycirklen, Danmarks Naturfredningsforening, Kastaniehøj Grundejerforening,Kulturøkologisk Forening i Albertslund og Trafikgruppen i Ledøje-Smørum.Den supplerende VVM-undersøgelse er beskrevet i følgende rapporter, der kan læses påvejdirektoratet.dk/Frederikssundfingeren:Ny højklasset vej i Frederikssundfingeren. Supplerende VVM-redegørelse for enudbygning af Frederikssundsvej – Sammenfattende rapport.Rapport 309, Vejdirektoratet 2006.Ny højklasset vej i Frederikssundfingeren. Supplerende VVM-redegørelse for enudbygning af Frederikssundsvej – Miljøvurdering.Rapport 310, Vejdirektoratet 2006.Ny højklasset vej i Frederikssundfingeren. Supplerende VVM-redegørelse for enudbygning af Frederikssundsvej – Arealanvendelsesanalyse.Rapport 311, Vejdirektoratet 2006.
Med den supplerende VVM-redegørelse blev fremlagt følgende 4 forslag:----Udbygning af Frederikssundsvej baseret på forslag fra Grøn TrafikUdbygning af Frederikssundsvej til motorvej.Hovedforslag 1, anlæg af 4-sporet motorvej gennem det åbne land på helestrækningen fra Motorring 4 til Frederikssund.Hovedforslag 2, anlæg af 4-sporet motorvej gennem det åbne land fraMotorring 4 til Veksø og udbygning af Frederikssundsvej til 4-sporet motorvejfra Veksø til Frederikssund.
4
Forslaget fra Grøn Trafik omfatter primært ombygninger og kapacitetsforbedringer i destørre kryds på den eksisterende Frederikssundsvej. Således bibeholdes det nuværendeantal kørespor i videst mulig udstrækning. Dog anlægges parallelgader til lokaltrafikkeni Ballerup. Desuden indgår udbygning af den kollektive trafik, herunder etablering afpendlerbusruter mellem bolig/arbejdssteder og S-togsstationerne.Forslaget til udbygning af Frederikssundsvej til motorvej omfatter etablering afmotorvej i forlængelse af den nuværende Frederikssundmotorvej via Motorring 4 ogRing 4, idet Ring 4 udbygges til 4-sporet motorvej frem til Frederikssundsvejen. Herfraudbygges Frederikssundsvejen til 6-sporet motorvej frem til Stenløse og som 4-sporetmotorvej resten af vejen til Frederikssund. Der anlægges parallelgader til lokaltrafikkeni Ballerup og på flere andre bystrækninger.Den supplerende VVM-redegørelse var i offentlig høring i perioden 2. oktober - 27.november 2006, hvor rapporterne kunne downloades fra Vejdirektoratets hjemmesideog var fremlagt til afhentning på rådhuse og biblioteker i de berørte kommuner iFrederikssundfingeren.Rapporterne blev sendt til en række myndigheder, institutioner, interesseorganisationerog foreninger m.v., og husstande i undersøgelseskorridoren modtog et orienteringsbrevfra Vejdirektoratet.I forbindelse med høringen blev der afholdt borgermøder i Skovlundehallen,Ølstykkehallen og Ledøje-Smørumhallen med deltagelse af i alt ca. 2.400 borgere.Vejdirektoratet modtog ca. 320 høringssvar, heraf 17 fra offentlige myndigheder m.v.,ca. 48 fra foreninger m.v. og ca. 255 fra borgere og virksomheder. Alle høringssvar blevbesvaret individuelt.Vejdirektoratet modtog endvidere ca. 19.000 underskrifter mod en udbygning afFrederikssundsvej. Antallet af underskrifter svarer stort set til antallet, der indkom i denførste høring i 2002 mod anlæg af en ny motorvej i åbent land.Høringen er beskrevet i Vejdirektoratets notat fra august 2008: ”Ny højklasset vej iFrederikssundfingeren, Høringsnotat vedr. den offentlige høring 2. oktober -27. november 2006.”, der kan læses på vejdirektoratet.dk/Frederikssundfingeren.De daværende Frederikssund, Ølstykke, Stenløse og Ballerup kommuner og dedaværende Frederiksborg, Københavns og Roskilde amter samt HovedstadensUdviklingsråd gik ind for Hovedforslag 1. Den daværende Ledøje-Smørum Kommunegik derimod ind for en udbygning af Frederikssundsvej, og den daværende GundsøKommune ønskede ikke at få en motorvej gennem kommunen, men så hellere, at manfandt en både skånsom og fremtidssikret løsning i den eksisterende Frederikssundsvejstracé. Glostrup og Albertslund kommuner anbefalede en udbygning afFrederikssundsvej baseret på Grøn Trafiks forslag.I en del høringssvar blev der sat spørgsmål ved behovet for en motorvej tilFrederikssund, idet man fandt trafikproblemerne af begrænset omfang, eller at det kun
5
er gennem Ballerup, der er problemer, og at en motorvej alligevel ikke, eller kun imindre omfang, kan løse disse problemer.I andre høringssvar fremførtes modsat, at der i lang tid har væretfremkommelighedsproblemer, og at den forventede trafikudvikling underbyggerbehovet for en motorvej, hvorfor der hurtigst muligt bør anlægges en motorvej iFrederikssundfingeren. Nogle høringssvar anmodede om, at der snarest blev truffetbeslutning om motorvejens linjeføring, så man kunne disponere herefter.
2.2 Vejdirektoratets indstilling til TransportministerietPå baggrund af en samlet vurdering af de gennemførte undersøgelser og høringer og udfra en samlet afvejning af de trafikale, arealmæssige, miljømæssige og økonomiskekonsekvenser indstillede Vejdirektoratet i august 2008 til Transportministeriet, at:VVM-redegørelsens Hovedforslag 1 (åben land-løsningen) med de ændringer,som er fremkommet på baggrund af høringen, og som er anbefalet afVejdirektoratet, lægges til grund for en beslutning om arealreservation og anlægaf ny vej i forlængelse af den nuværende Frederikssundmotorvej,der udarbejdes forslag til en anlægslov, som omfatter strækningen fraMotorring 4 til Frederikssund i henhold til ovenstående, således at linjeføringenderved fastlægges,de i 2003 pålagte byggelinjer for den planlagte Frederikssundmotorvej forHovedforslag 2 ophæves, og at Hovedforslag 2 udtages af ministerens vejplanfor hovedlandeveje,Tværvej anlægges som motortrafikvej fra motorvejen til Kildedal Station, og atFrederikssundsvej nedklassificeres som statsvej til kommunevej fra Ballerup tilUdlejre
3. Lovforslagets indholdPå baggrund af en samlet vurdering af de gennemførte undersøgelser og høringer og denpolitiske aftale af 29. januar 2009 foreslås, at transportministeren bemyndiges til atanlægge en motorvej mellem Motorring 4 og Frederikssund samt en motortrafikvej,Tværvej, mellem Kildedalsvej ved Kildedal Station og motorvejen ved Ledøje.Frederikssundmotorvejen og Tværvej anlægges på grundlag af Hovedforslag 1, som deter beskrevet i Vejdirektoratets VVM-redegørelser, med følgende justeringer:Det i VVM-redegørelsen forudsatte tilslutningsanlæg syd for Stenløse ogforbindelsesvejen herfra til Krogholmvej forskydes lidt mod nordvest underhensyntagen til den stedfundne byudvikling i lokalområdet i henhold til kommune- og
6
lokalplanlægningen. Der etableres ingen stipassage på tværs af motorvejen mellemHold-an Vej og Ledøjetoften, idet der ikke findes nogen skærende veje og stier pådenne strækning. Ligeledes etableres ingen stipassage ved Vadvej syd for Hove, idetVadvej er nedlagt på en strækning mellem Hove og Herringløse.Endvidere foreslås, at transportministeren bemyndiges til at opklassificerekommunevejen Kildedalsvej til hovedlandevej mellem den nuværende hovedlandevejFrederikssundsvej og den nye Tværvej og til at nedklassificere Frederikssundsvej tilkommunevej mellem Ring 4 og Udlejrevej i takt med etableringen afFrederikssundmotorvejen.Transportministeren bemyndiges således til at nedklassificere Frederikssundsvejs-strækningen mellem Ring 4 og Kildedalsvej efter åbning af Frederikssundmotorvejens2. etape.Endelig foreslås en bemyndigelse til transportministeren til i særlige tilfælde atforlodserhverve ejendomme, der berøres særligt indgribende af motorvejsplanerne.Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 4 og Frederikssund bliver 27,0 km lang oger beliggende i kommunerne Albertslund (1,7 km), Ballerup (1,0 km), Egedal(14,2 km), Roskilde (3,1 km) og Frederikssund (7,0 km).Tværvej mellem Frederikssundmotorvejen og Kildedal Station bliver 3,8 km lang og erbeliggende i kommunerne Egedal (3,7 km) og Ballerup (0,1 km).Motorvejens linjeføring fremgår af Bilag 1.Med anlæg af Frederikssundmotorvejen vil der være højklasset vejforbindelse i allehovedstadsområdets 5 byfingre.
4. Beskrivelse af vejanlægget4.1 Funktion og kvalitetFrederikssundmotorvejen anlægges som 4-sporet motorvej, mens Tværvej anlæggessom 2-sporet motortrafikvej. Vejene indpasses i det omgivende miljø og landskab på enæstetisk og miljømæssig afbalanceret måde og med høj trafiksikkerhedsmæssigstandard.Frederikssundsmotorvejen gennem åbent land er kurvemæssigt dimensioneret til enhastighed på 130 km/h.Frederikssundsmotorvejen er beliggende langs en række byområder i Frede-rikssundsfingeren og skal trafikbetjene disse. Det drejer sig om Ballerup, Ledøje-Smørum, Gundsømagle, Stenløse, Ølstykke, en ny by ved Store Rørbæk ogFrederikssund. Motorvejen vil skulle forbindes til Motorring 4 og rute 6. Det betyder, at
7
der skal etableres mange tilslutningsanlæg for at give adgang til bysamfundene langsvejen.Dette indebærer endvidere, at motorvejen anlægges med relativ kort afstand mellem til-slutningsanlæggene i forhold til almindelig standard for veje gennem det åbne land. Afdenne årsag kan det på visse strækninger være problematisk med en tilladthastighedsgrænse på 130 km/t. Til sammenligning har motorvejene tæt ved Københavnmed tilsvarende tætliggende tilslutningsanlæg en hastighedsbegrænsning på 110 km/t.Vejdirektoratet vil i forbindelse med det videre arbejde i samarbejde med politietvurdere muligheden for i videst mulige omfang at tillade 130 km/h på motorvejen.Tværvej forudsættes skiltet med en hastighed på 80 km/h.Vejprojektet gennemføres, så det færdige anlæg har den nedenfor beskrevne funktion ogkvalitet. Processen, der omfatter projektering, arealerhvervelse, udbud i licitation og detegentlige anlægsarbejde, gennemføres på en måde, der er veltilrettelagt, og hvorprojektets forløb er styret, dokumenteret og efterfølgende evalueret.
4.2 TværprofilFrederikssundmotorvejen anlægges som 4-sporet motorvej.På strækningen fra Motorring 4 til Udlejrevej (åbent land-strækningen) udføresmotorvejen med 2 kørebaner a 8,5 meter afstribet med 2 kørespor a 3,75 meter og2 kantbaner a 0,5 meter, en 2 meter bred midterrabat med dobbeltsidet autoværn og2 befæstede nødrabatter a 1 meter samt 2 nødspor a 2,5 meter plus 0,5 meter opkant og2 yderrabatter a 1 meter.Da midterrabatten på den eksisterende strækning af Frederikssundmotorvejen gennemVestskoven øst for Motorring 4 bliver ca. 7,5 meter bred efter udbygningen af dennestrækning til 6 spor jf. Lov nr. 521 af 7. juni 2006 om anlæg af 1. etape afFrederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4, udføres midterrabattenmed tilsvarende større bredde på strækningen vest for Motorring 4 gennem Vestskovenog på strækningen syd for kolonihaverne syd for Ballerup. Herefter indsnævresmidterrabatten gradvis mod vest til 2 meter ved Ledøjetoften nord for Ledøje.På strækningen fra Udlejrevej til Frederikssund, hvor den eksisterendeFrederikssundsvej er forberedt til udbygning til motorvej, udføres motorvejen med2 kørebaner a 8,0 meter afstribet med 2 kørespor a 3,50 meter og 2 kantbanera 0,5 meter, en 3,5 meter bred midterrabat og 2 befæstede nødrabatter a 1 meter samt2 nødspor a 3,0 meter plus 0,5 meter opkant, der tages fra yderrabatterne, hvis breddeherefter bliver 0,5 meter. I den brede midterrabat kan placeres bropiller og portaler, idetder opsættes enkeltsidede autoværn i bagkant af nødrabatterne.Tværvej anlægges som 2-sporet motortrafikvej med en 8 meter bred kørebane afstribetmed 2 kørespor a 3,50 meter og 2 kantbaner a 0,5 meter samt 2 nødspor a 2,5 meter og2 yderrabatter a 1 meter.
8
4.3 LinjeføringDen overordnede linjeføring for Frederikssundmotorvejen og Tværvej fremgår afBilag 1.Fra Motorring 4 forløber Frederikssundmotorvejen i vestlig forlængelse af deneksisterende Frederikssundmotorvej gennem den nordligste del af Vestskoven og videregennem det åbne land syd for Ballerup nord om Ledøje og syd om Smørumnedre,Edelgave og Hove.Fra Hove fortsættes i nordvestlig retning nord om Østrup og gennem den sydøstligstedel af sommerhusområdet Østrup Holme. Motorvejen krydser Værebro Ådal på en ca.500 meter lang dalbro sydvest for Stenløse og fortsætter syd om Ølstykke frem tilsammenfald med den nuværende Frederikssundsvej ved Udlejrevej.Herfra og frem til rundkørslen på J.F. Willumsens Vej ved Frederikssund udbygges dennuværende Frederikssundsvej til motorvej.Tværvej forløber i sydlig forlængelse af Kildedalsvej fra rundkørslen på denne vedKildedal Station vest om Smørumnedre og øst om Smørumovre frem tilFrederikssundmotorvejen nordvest for Ledøje.Som nævnt i afsnit 1.1 forudsættes, at man først anlægger Frederikssundmotorvejens2. etape fra Motorring 4 frem til Tværvej samt selve Tværvej, og at finansieringen afudbygningen af de resterende etaper drøftes i 2011.Strækningen fra Tværvej til Frederikssund kan anlægges som én eller flere etaper. Denmest hensigtsmæssige etapeopdeling vil være fra Tværvej til Udlejrevej, ca. 15 km (somen 3. etape) og fra Udlejrevej til Frederikssund, ca. 7 km (som en 4. etape).
4.4 Forbindelsesanlæg og tilslutningerForbindelsesanlægget (Motorvejskryds Ballerup) mellem Frederikssundmotorvejen ogMotorring 4 ombygges.På Frederikssundmotorvejen etableres følgende tilslutningsanlæg:Frakørsel 2, SMØRUM, østvendte ramper til Smørum Parkvej-Ledøjetoften, idetSmørum Parkvej forlænges mod syd fra Skebjergvej til Ledøjetoften.Frakørsel 3, TVÆRVEJ, øst- og vestvendte ramper til ny Tværvej.Frakørsel 5, GUNDSØMAGLE, østvendte ramper til Østrupvej-Holmevej, idetØstrupvej forbindes med Holmevej øst for Gundsømagle.Frakørsel 6, STENLØSE, østvendte ramper til ny vej mellemKrogholmvej ogmotorvejen syd for Stenløse.
9
Frakørsel 7, ØLSTYKKE, øst- og vestvendte ramper til fordelerring på rute 6med tilslutning af Krogholmvej og Skatkærvej (Området øst for rute 6 og syd formotorvejen, der i dag har vejadgang til Krogholmvej, kan i stedet få vejadgangtil Lyshøjvej via en ny vej, der føres under rute 6).Frakørsel 8, RØRBÆK, nordvendte ramper til ny vej mellem Store Rørbækvejog motorvejensyd for Store Rørbæk.Frakørsel 9, FREDERIKSSUND S, nord- og sydvendte ramper til ny vej nordfor Store Rørbæk.Frakørsel 10, FREDERIKSSUND N, sydvendte ramper til Ågade vedFrederikssund.
Motorvejen afsluttes ved J.F. Willumsensvej ved rundkørslen, som udbygges. Deretableres ingen tilslutningsanlæg på Tværvej.Den endelige udformning af det lokale vejnet omkring tilslutningsanlæggene vil ske idetailprojekteringsfasen og ved ekspropriationskommissionens behandling.
4.5 SideanlægDer etableres så vidt muligt samkørselspladser (”Parkér og Samkør”) ved alletilslutningsanlæg i det åbne land.Der etableres ingen rastepladser eller -anlæg på motorvejen.Der er fremsat forslag om, at der i forbindelse med etablering af en ny S-togsstation påFrederikssundsbanen ved Store Rørbæk etableres et større ”Parkér og Rejs”-anlæg vedtilslutningsanlægget ved Store Rørbæk. Dette ”Parkér og Rejs”-anlæg indgår ikke i detaf lovforslaget omfattede projekt.Behovet for busstoppesteder vil blive drøftet med trafikselskabet Movia. Eventuellebusstoppesteder forudsættes betalt af Movia.
4.6 Lokalvejnet og stierEksisterende skærende veje og stier føres over eller under Frederikssundmotorvejeneller afbrydes ved denne. For underføringer dimensioneres som udgangspunkt med enfrihøjde på 4,5 m for veje og 2,5 m for stier.På strækningen mellem Motorring 4 og Tværvej føres følgende veje og stier over ellerunder motorvejen: Hold-an Vej, Ledøjetoften, stien mellem Ledøje og Smørumnedre ogRåbrovej.På strækningen mellem Tværvej og Udlejrevej føres følgende veje og stier over ellerunder motorvejen: Edelgavevej, Overdrevsvej, Hove Møllevej, forlagt Østrupvej medtilslutning til Holmevej, stien langs Værebro Å, ny forbindelsesvej mellemKrogholmvej i Stenløse og motorvejen, rute 6 og Skrædderbakken.
10
Nybøllevej forlægges mod syd på strækningen mellem Syvhøjgård og Overdrevsvej forat give plads til motorvejen. Sydvest for Ølstykke forlægges Tranekærvej mellemTranekær og Skrædderbakken, så den kan tilsluttes Skrædderbakken nordøst formotorvejen. Frederikssundsvej syd for Udlejrevej føres ind i Store Rørbækvej, ogUdlejrevej tilsluttes Frederikssundsvej i et T-kryds.På strækningen mellem Udlejrevej og Frederikssund føres følgende veje og stier overeller under motorvejen: ny vej til Store Rørbækvej med tilslutning til motorvejen,Lille Rørbækvej, Bykærvej-Store Rørbækvej, ny vej nord for Store Rørbæk medtilslutning til motorvejen (vejen øst for motorvejen anlægges af kommunen til betjeningaf den nye by ved Store Rørbæk og til en eventuel ny Roskilde Fjordforbindelse syd forFrederikssund), stien langs S-banen, stien og busruten mellem Gartnervænget ogDalvejen (behovet for busruten vil afhænge af udformningen af infrastrukturen i dennye by ved Store Rørbæk), Strandvangen, stien langs Sillebro Å og Ågade.MotortrafikvejenTværvej skærerKirkevangen og Skebjergvej øst for Smørumovre.Ved Kirkevangen etableres en stibro, og ved Skebjergvej en kombineret vej- og stibro.Øvrige kommuneveje, private fællesveje, markveje og stier, der krydserFrederikssundmotorvejenog Tværvej, vil blive afbrudt, idet det sikres, at der fortsat vilvære den fornødne adgang til alle ejendomme.Den endelige fastlæggelse af ændringer i det lokale vej- og stinet vil ske idetailprojekteringsfasen og ved ekspropriationskommissionens behandling.
4.7 Landskabsbroer og faunapassagerFor at begrænse vejens landskabspåvirkning og barrierevirkning vil der blive etableretdalbroer og faunapassager som beskrevet nedenfor:Frederikssundmotorvejenføres på en kort bro over Vejleå sydøst for Hove, på enca. 70 m lang dalbro over en sø syd for Hove og på en ca. 500 m lang dalbro overVærebro Ådal. Disse steder vil rådyr kunne passere under motorvejen. Deropsætteshegn i fornødent omfang for at lede dyrene til passagerne.Øvrige vandløbsunderføringerudføres med min. 1,5 meter brede banketter i begge sidersomfaunapassager for mindre landdyr.Desuden etableres der som udgangspunkt faunarør for mindre dyr for hver ca. 250 m påstrækninger, hvor motorvejen ligger på dæmning eller i terræn. Faunarørenes endeligeplacering fastlægges i forbindelse med detailprojekteringen.Der etableres paddeunderføringer og paddehegn på grundlag af udført kortlægning afpaddernes vandringsveje.
11
På Tværvejetableres faunapassager for mindre landdyr i forbindelse medunderføringerne af Sørup Rende og Grønsø Å.På Smørum Parkvejs forlængelse etableres der kombineret fauna- ogmenneskeunderføring for dyr op til rådyrstørrelse og golfspillere ved Husesø Mose.
4.8 ErstatningsnaturDe skovområder, der bliver inddraget ved anlæg af vejen, bliver erstattet andetstedsefter nærmere aftale med Skov- og Naturstyrelsen. I henhold til skovloven skal deretableres erstatningsskov svarende til op til det dobbelte af det fredskovsareal, derryddes.For at kompensere for vejens barrierevirkning og for de vandhuller, der forsvinder vedanlæg af motorvejen, etableres nye vandhuller efter nærmere aftale med By- ogLandskabsstyrelsen. Som alternativ til etablering af nye vandhuller kan eksisterendevandhuller eventuelt udvides og/eller oprenses, således at de bliver egnede for padder.Vandhullerne skal have en udformning og placering, som sikrer opretholdelse af denøkologiske funktionalitet for de dyrearter, som findes i området og er listet på EF-habitatdirektivets bilag IV, og som EU-landene har en særlig forpligtelse til at sikrelevesteder for.I det omfang der skal flyttes paddeyngel/ægsnore o.l. fra nuværende vandhuller tilfremtidige erstatningsvandhuller, vil der blive søgt om tilladelse hertil, jf.artsfredningsbekendtgørelsen.
4.9 StøjafskærmningFrederikssundmotorvejen og Tværvej vil blive anlagt med støjdæmpende vejbelægning.Der etableres støjafskærmende foranstaltninger på en ca. 2 km lang delstrækning vedkolonihaverne syd for Ballerup, en ca. 2,5 km lang strækning ved Nybølle ogHove Overdrev og en ca. 1,9 km lang strækning ved sommerhusbebyggelsen vedØstrup.I forbindelse med detailprojekteringenvil støjforholdene blive nærmere undersøgt, ogVejdirektoratet vil ud fra de anlægstekniske og økonomiske muligheder søge atminimere støjgenerne. Det kan fx ske ved at anvende overskudsjord til terrænreguleringeller opbygning af jordvolde, hvor dette er hensigtsmæssigt, eller ved at yde tilskud tilfacadeisolering. Ved boliger med en støjbelastning på mere end 73 Ldenkan opnås 90 %af udgifterne indenfor det maksimale tilskudsbeløb, mellem 68 og 73 Lden75 % ogmellem 63 og 68 Lden50 %. Det maksimale tilskudsbeløb er pr. 1. januar 2009 fastsat til115.300 kr. inkl. moms (byggereguleringsindeks 121,2).
12
4.10 Vejudstyr og beplantningVejen udstyres med vejtavler, autoværn, nødtelefoner, kantpæle, trafikregistrerings- ogvintervarslingsudstyr m.v. Afmærkning på kørebanen vil blive udført med reflekterendeafmærkning.Der etableres vejbelysning i rundkørsler, i signalregulerede kryds og påsamkørselspladser. Tilslutningsanlæg og afmærkning vil blive udformet således, atrisikoen for spøgelsesbilister formindskes mest muligt.I det åbne land og i skovområder opsættes vildthegn. Omfanget aftales med By- ogLandskabsstyrelsen.Skråninger og øvrige vejarealer beplantes, hvor det findes hensigtsmæssigt i forhold tiltrafiksikkerhed, æstetik og naturhensyn.
4.11 VejafvandingDer etableres kantopsamling af vejvand i vejsiderne, og vejvandet ledes i et lukketopsamlingssystem til regnvandsbassiner. I bassinerne kan urenheder bundfældes, ogafstrømningen reguleres, inden vandet ledes til de nærliggende vandløb. Der etableresafløbsbygværk med olieudskillerfunktion.Regnvandsbassinerne er desuden med til at sikre vandløb og søer mod forurening iforbindelse med uheld på motorvejen, idet bassinerne er forsynet med lukkemekanisme.Placering og udformning af bassinerne fastlægges i forbindelse meddetailprojekteringen.
4.12 NaboarealerPå strækningen mellem Udlejrevej og Frederikssund, hvor motorvejen etableres vedudbygning af den eksisterende Frederikssundsvej, er planlagt en ny by ved StoreRørbæk i Frederikssund Kommune. Motorvejsprojektet indeholder ikke støjdæmpendeforanstaltninger for en evt. fremtidig bebyggelse. Byudlægget er afgrænset mod detkommende motorvejsanlæg på en sådan måde, at kommunen i sin videre planlægningkan tage hensyn til vejens støjkonsekvenser.På strækningen mellem Ring 4 og Udlejrevej, hvor motorvejen kommer til at forløbe iet helt nyt tracé gennem det åbne land, tilstræbes det at indpasse vejanlægget i detomgivende miljø og landskab på en æstetisk og miljømæssig afbalanceret måde.For at gennemføre anlægsarbejderne er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer.Disse afleveres efter endt brug til ejerne. Behovet for arbejdsarealer vil blive fastlagt iforbindelse med detailprojekteringen.
13
5. Trafikale konsekvenser5.1 Motorvej til FrederikssundDe trafikale konsekvenser af at anlægge Frederikssundmotorvejen fra Motorring 4 tilFrederikssund er beregnet med en trafikmodel med udgangspunkt i en beregning forbasisåret 2015.Uden anlæg af Frederikssundmotorvejen forventes en trafikbelastning på dennuværende hovedlandevej, Frederikssundsvej, på 43.000-52.000 biler mellem Ring 4 ogSmørum Parkvej, 30.000-39.000 mellem Smørum Parkvej og Stenløse og 12.000-18.000 mellem Gl. Ølstykke og Frederikssund (hverdagsdøgntrafik beregnet for 2015).Anlæg af motorvejen vil medføre, at der overflyttes trafik til motorvejen fra en del afdet øvrige vejnet i området, først og fremmest fra den nuværende hovedlandevej,Frederikssundsvej, men også fra mange andre veje i området vest og nordvest forKøbenhavn.Frederikssundmotorvejen forventes at blive benyttet af 47.000 biler mellem Ring 4 ogSmørum Parkvej, 29.000-38.000 biler mellem Smørum Parkvej og Stenløse og 18.000-28.000 biler mellem Stenløse og Frederikssund (hverdagsdøgntrafik beregnet for 2015).Tværvej vil få en trafik på ca. 6.000 biler.Den nuværende hovedlandevej, Frederikssundsvej, vil blive aflastet med 13.000-16.000 biler på strækningen mellem Ring 4 og Kildedalsvej og med 7.000-12.000 bilermellem Kildedalsvej og Udlejrevej vest for Ølstykke.Motorring 4-Ring 4 aflastes med ca. 5.000 biler mellem Frederikssundmotorvejen ogFrederikssundsvej, og kommunevejen Frederikssundsvej aflastes med 2.000-3.000 bilermellem Ring 3 og Ring 4.Endvidere aflastes Hillerødmotorvejen og rute 207, Slangerupvej, med henholdsvis5.000-7000 biler mellem Motorring 3 og Farum og med 3.000-5.000 biler mellemFarum og Frederikssund. Endelig aflastes et stort antal vejstrækninger med 1.000-2.000biler, herunder Holbækmotorvejen, rute 6 og diverse øst-vest-gående siveruter.Frederikssundmotorvejen vil give anledning til, at trafikken på Motorring 4 øges medca. 2.000 biler mellem Holbækmotorvejen og Frederikssundmotorvejen, og at trafikkenpå Motorring 3 øges med 3.000-4.000 biler mellem Holbækmotorvejen ogFrederikssundsvej. Desuden øges trafikken på Frederikssundsvej nord forJ.F. Willumsensvej med 2.500 biler. Hertil kommer mindre trafikstigninger på enkeltevejstrækninger.Frederikssundmotorvejen forventes at give trafikanterne en samlet tidsbesparelse påca. 5.800 timer pr. hverdag.Motorvejen vil kun påvirke benyttelsen af den kollektive trafik i meget begrænsetomfang. Således forventes den kollektive trafik (busser og S-tog) at få 0,1 % færre
14
påstigere i forhold til en situation uden anlæg af motorvej. For Frederikssundbanenforventes 0,5 % færre påstigere på strækningen mellem Frederikssund og Valby.Anlæg af motorvejen vil forbedre forholdene for cyklister og fodgængere langs deeksisterende veje, der aflastes for trafik.
5.2 Frederikssundmotorvejens 2. etapeFrederikssundmotorvejens 2. etape bestående af motorvej fra Motorring 4 til Ledøje og2-sporet motortrafikvej, Tværvej, fra Ledøje til Kildedalsvej forventes at blive benyttetaf 25.000 biler mellem Ring 4 og Smørum Parkvej og af 15.000 biler mellem SmørumParkvej og Kildedalsvej (hverdagsdøgntrafik beregnet for 2015).Trafikken på Frederikssundsvej vest for Kildedalsvej vil blive øget med ca. 3.000 biler.Den nuværende hovedlandevej, Frederikssundsvej, vil blive aflastet med 7.000-10.000 biler på strækningen mellem Ring 4 og Kildedalsvej.Motorring 4 aflastes med 9.000 biler nord for Frederikssundmotorvejen, ogkommunevejen Frederikssundsvej aflastes med 1.500 biler mellem Ring 3 og Ring 4.Endvidere aflastes et stort antal vejstrækninger med 500-2.000 biler.Frederikssundmotorvejen vil give anledning til, at trafikken på Motorring 3 øges med1.000-2.000 biler mellem Holbækmotorvejen og Frederikssundsvej. Hertil kommermindre trafikstigninger på enkelte vejstrækninger.Frederikssundmotorvejens 2. etape vil give trafikanterne en samlet tidsbesparelse påca. 1.700 timer pr. hverdag.
6. TrafiksikkerhedAnlæg af motorvejen mellem Motorring 4 og Frederikssund vil samlet set forbedretrafiksikkerheden på hele vejnettet i området, dels fordi trafiksikkerheden på motorvejeer langt større end på andre veje, dels fordi motorvejen vil aflaste det øvrige vejnet. Deter beregnet, at der efter åbning af motorvejen spares ca. 14 uheld med personskade pr.år (i 2015-niveau). Besparelsen opgøres som de uheld, der spares som følge af dentrafikale aflastning af det eksisterende vejnet, modregnet de personskadeuheld der måforventes på den nye motorvej.For at sikre at motorvejen bliver så trafiksikker som muligt, vil der løbende bliveforetaget trafiksikkerhedsrevision af projektet i forbindelse med projekteringen afanlægget.
15
7. Plan- og beskyttelsesforholdAnlæg af Frederikssundmotorvejen og Tværvej berører en række vandløb, vandhuller,moser, skov og andre arealer og fortidsminder, der er beskyttet afnaturbeskyttelseslovens § 3 m.fl.Naturinteresserne knytter sig overvejende til Vestskoven, den fredede Harrestrup Mose,lavbundsområderne omkring Harrestrup Å, Nybølle Å, Grønsø Å, Hove Å, den frededeGundsømagle Sø og i særdeleshed Værebro Å.Vestskoven og området omkring Gundsømagle Sø/Bredmose Rende er udpeget somkerneområder i den tidligere regionplan (nu landsplandirektiv). Et kerneområde er etstørre sammenhængende naturområde af særlig betydning for plante- og dyrelivet.En stor del af lavbundsområderne på strækningen er i landsplandirektivet udlagt somspredningskorridor, dvs. økologiske forbindelseslinjer mellem kerneområder, der skalsikre, at de biologiske kerneområder ikke bliver isolerede i landbrugs- og bylandskabet.Motorvejen skærer Edelgavevej ved det sydligste punkt af denne vejs fredede allé-strækning. Fredningen berøres ikke af selve motorvejen, men den bro, der skal opføresfor at føre Edelgavevej over motorvejen, kommer til at berøre den sydligste del af alléenmed tilhørende stendige.Motorvejsprojektet vil desuden berøre to områder omfattet af versérendefredningssager. I det ene område, Kathrinebjerg Enge og Nybølle Å vest for Nybølle,krydser motorvejen over søen syd for Hove på enca. 70 m lang dalbro. Det andetområde,Tysmose øst for Nybølle,tangeres af motorvejen, hvor denne skærerNybøllevej nord for mosen.Området berøres således ikke af selve motorvejen, menenca. 100 m lang strækning af den planlagte forlægning afNybøllevej mod syd vilgennemskære området.[By- og Landskabsstyrelsen har meddelt sin principgodkendelse af projektet i henholdtil naturbeskyttelseslovens § 20. De konkrete tilladelser og dispensationer, der ernødvendige for vejanlæggets gennemførelse, vil blive søgt løbende i forbindelse medprojekteringen af anlægget.][Kulturarvsstyrelsen har meddelt, at styrelsen er indstillet på at give tilladelse til denødvendige indgreb i berørte fortidsminder på visse vilkår, som vil blive fastlagt, nårder foreligger et detailprojekt.]
8. Miljømæssige konsekvenserI VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet redegjort for de forventede miljømæssigekonsekvenser af vejanlægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor. Vejdirektoratetvil gennemføre en evaluering af de forventede miljømæssige konsekvenser 3-5 år efteråbningen af motorvejen.
16
8.1 Arealindgreb og barrierevirkningEn del ejendomme vil blive berørt enten direkte ved et arealindgreb, eller ved atmotorvejen kommer til at udgøre en barriere, fordi krydsning kun bliver mulig vedover- og underføringer. Det medfører ændrede adgangsforhold for flere ejendomme.Ulemperne for landbrugsejendommene vil blive søgt minimeret ved jordfordeling.Det vurderes, at der i alt vil skulle totaleksproprieres 30-40 ejendomme inklusive5-8 sommerhuse.Da der i forbindelse med detailprojektering af anlægget kan ske mindre justeringer aflinjeføringen, og da ekspropriationskommissionen skal godkende projektet og afgøreekspropriationens omfang, kan der ske ændringer i omfanget af ekspropriationer.Ekspropriationerne til vejanlægget sker med hjemmel i lovforslagets § 2, vejlovens § 43og efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom,jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.
8.2 Støj, luft og klimaDe støjmæssige effekter af motorvejsanlægget er dels støj fra trafikken på selvemotorvejen og Tværvej, og dels mindre støj langs Frederikssundsvej og det øvrigevejnet i området, hvor trafikken bliver reduceret som følge af motorvejen.Samlet set vil motorvejen medføre, at der bliver ca. 875 færre boliger med støj over denvejledende grænseværdi på 55 dB (LAeq24h). Støjen er beregnet som et gennemsnit forhele døgnet ved anvendelse af den nordiske beregningsmodel vejtrafikstøj fra 1996.I forbindelse med detailprojekteringen og ekspropriationskommissionens behandling vilstøjberegningerne blive opdateret efter den nye beregningsmodel Nord2000. Vedberegning af det gennemsnitlige støjniveau over døgnet (Lden) gives et tillæg til støjenom aftenen og om natten på henholdsvis 5 og 10 dB for at tage højde for, at støj omaftenen og om natten er mere generende. Herved bliver det beregnede døgngennemsnitca. 3 dB højere, og den vejledende grænseværdi er derfor nu fastsat til 58 dB (Lden). Detsvarer til samme beskyttelsesniveau som grænseværdien på 55 dB for LAeq24h.For at begrænse støjbelastningen vil der blive anvendt støjreducerende belægning påmotorvejen og gennemført støjafskærmende foranstaltninger, jf. afsnit 4.9. Desuden viloverskudsjord blive anvendt til støjskærmende terrænregulering eller opbygning afjordvolde, hvor dette er hensigtsmæssigt.I anlægsfasen vil der være støj fra entreprenørmaskinerne. Der vil blive stillet krav tilentreprenøren om, at anlægsarbejderne tilrettelægges på en sådan måde, at naboerne tilmotorvejen generes mindst muligt.
17
Anlæg af motorvejen forventes at medføre en merkørsel på i alt ca. 73 mio. km pr. år i2015 svarende til en stigning i den samlede kørsel i hovedstadsområdet på ca. 0,5 %.Stigningen skyldes, at det for nogen trafikanter tidsmæssigt vil kunne betale sig atbenytte motorvejen, selvom det medfører en vis omvejskørsel.Som følge af merkørslen vil der komme mindre stigninger i udledningen af CO2, CO,NOx, SO2og partikler på vejnettet i hovedstadsområdet, mens udledningen af VOC(kulbrinter) stort set vil være uændret.Udledningen af CO2forventes at stige med i alt ca. 17 tons pr. år i 2015 svarende til enstigning på 0,7 %. Udledningen af CO forventes at stige med ca. 207 tons svarende tilen stigning på 2,5 %, NOx forventes at stige med ca. 21 tons svarende til en stigning på0,7 %, SO2forventes at stige med ca. 0,6 ton svarende til en stigning på 0,7 %, ogpartikler forventes at stige med ca. 2 ton pr. år svarende til en stigning på 1,7 %.Beregningerne er foretaget med emissionsfaktorer svarende til de beregnedegennemsnitshastigheder på de enkelte delstrækninger. Der er således ikke taget højdefor de positive CO2-effekter, som følger af, at kødannelser med ”stop and go” imyldretiderne reduceres ved etablering af en ny motorvej.Motorvejen medfører endvidere en omfordeling af emissionerne, hvorved opnås enreduktion af emissionerne i byområder af størrelsesordenen 1 %, der modsvares af lidtstørre stigninger i det åbne land (CO 4,2 %, NOx 1,6 %, SO21,7 % og partikler 2,9 %).8.3 Natur, landskab og fortidsminderFra Motorring 4 forløber Frederikssundmotorvejen mod vest gennem den nordligste delaf Vestskoven med Harrestrup Mose og krydser Harrestrup Å og Nybølle Å.Motorvejen passerer nord om Ledøje, der ligesom Nybølle, Smørumovre, Hove ogLille Rørbæk er udpeget som landsbyer af særlig kulturhistorisk interesse. Motorvejenligger i afgravning i god afstand fra Ledøje og uden for den udvidede beskyttelseslinjefor Ledøje Kirke.Vest for Ledøje forløber motorvejen gennem herregårdslandskabet omkring Edelgave800 m syd for denne og ca. 100 m syd for den markante gravhøj Gyngehøj. Herfrafortsættes syd om Hove gennem et meget kuperet terræn med krydsning af Vejle Å ogvidere mod Østrup parallelt med Hove Å nord for Hove Møllegård.Ved Østrup krydser motorvejen et område med særlige naturinteresser, hvori indgårBredmose og Gundsømagle Sø.Syd for Stenløse og Ølstykke forløber motorvejen i overgangen mellem dalstrøget ogmorænelandskabet, der rummer stor terrænvariation. Motorvejen føres op på dennordlige side af Værebro Ådal langs en nord-syd-gående sidedal. Forløbet betyder, atsidedalstrøget bevarer sin visuelle sammenhæng med hovedstrøget omkring Værebro Å.
18
Fra Lille Kildebæk sydvest for Stenløse føres motorvejen gennem et åbent homogentlandbrugsområde med spredte middelstore gårde omgivet af bevoksning.Efter passagen af området ved Udlejre fortsættes til Frederikssund ved at udbygge dennuværende Frederikssundsvej til motorvej, hvilket vil berøre 2 diger ved Lille Rørbækog en række diger øst for Frederikssund, hvor digerne i forvejen er gennembrudt af dennuværende vej. Motorvejen vil tangere beskyttelseslinjen omkring Oppe Sundby Kirke.Motorvejen vil berøre en række naturområder direkte andre indirekte. Set fra øst modvest vil følgende naturområder blive direkte berørt af Motorvejen: den nordvestlige delaf Vestskoven, Ammetofte Mose, søerne sydøst for Hove, overdrev og moseområdersydvest for Østrup Holme, mose/kærpartier ved Værebro Å vest for Stenløse Bro ogmoseområdet ved Svestrup. Forlængelsen af Smørum Parkvej vil direkte berøre HusesøMose. Hertil kommer Tværvejs passage af vandhuller på to lokaliteter mellemSmørumovre og Smørumnedre. På de direkte berørte lokaliteter vil anlægsarbejdetmedføre fysisk inddragelse af arealer i forbindelse med etablering af vejanlægget, ogdermed medføre reduktion af levesteder for planter og dyr.Motorvejen passerer desuden den værdifulde og fredede Harrestrup Mose i en afstand af100-200 m, og Gundsømagle Sø, der er fredet og naturreservat, i en afstand af ca. 500m.Motorvejen vurderes at have de største naturmæssige konsekvenser ved passagen afVærebro Å nord for Åmosen. Værebro Å krydses på en 500 m lang dalbro over ØstrupHolme og Gundsømagle Holme, hvor dalstrøget er forholdsvis smalt. Motorvejen vilvirke visuelt dominerende og opdelende, hvor den ligger på dæmning i forlængelse afbrostrækningen. Det vurderes, at dalbroen vil sikre områdets funktion somspredningskorridor.Det vurderes, at det samlede projekt kan indpasses i landskabet på en æstetisk oglandskabelig afbalanceret måde. Det vil være nødvendigt at inddrage visse naturarealerog dermed reducere levestederne for planter og dyr, og vejanlægget vil i nogen gradopsplitte naturområderne og forringe den naturmæssige oplevelsesværdi. Men med deplanlagte afværgeforanstaltninger (faunapassager, erstatningsbiotoper mv.) forventesprojektet ikke at få væsentlig negativ indvirkning på den eksisterende flora og faunainklusive bilag IV-arterne spidssnudet frø og stor vandsalamander.Linjeføringen krydser ingen Natura 2000-områder. Projektet vil ikke hverken direkteeller indirekte berøre de nærmeste beliggende Natura 2000-områder, Roskilde Fjord,Kattinge Vig og Sø samt Vasby Mose og Sengeløse Mose.
8.4 FriluftslivNærområdet langs motorvejen er omfattet af rekreative interesser. Visse områderbenyttes til spejderaktiviteter, hundetræning mv.Stierne, der krydser motorvejen, vil enten blive bibeholdt eller forlagt, jf. afsnit 4.6.
19
8.5 Overfladevand og grundvandMotorvejen forløber gennem områder med særlige drikkevandsinteresser. Her gælder, atder generelt ikke må placeres anlæg, der er mere forurenende end den hidtidigeanvendelse af arealer med særlige drikkevandsinteresser.Grundvandet er angivet som sårbart i områder, hvor der er mindre end 10 meterbeskyttende moræneler over grundvandsmagasinet. Godt halvdelen afmotorvejsstrækningen ligger inden for sådanne sårbare områder.Motorvejen krydser en række kildepladszoner for vandindvinding på strækningenmellem Motorring 4 og Frederikssund. Således ligger ca. 9 km af motorvejen inden forkildepladszoner, hvor motorvejens midterrabat vil blive udført med fast belægning.Inden for kildepladszonerne vil der blive skærpet opmærksomhed på at sikre, at der ikkesker forureningsnedsivning i anlægsfasen.Vejvandet vil blive opsamlet med kantopsamling og nedløbsbrønde i tætte ledninger ogledt til regnvandsbassiner med olieudskiller, hvorfra der etableres udløb til vandløb.Herved udjævnesafstrømningen og mængden af skadelige stoffer nedbringes, indenvandet ledes videre til vandløb, jf. afsnit 4.11. Afvandingssystemet sikrer, at der undernormale omstændigheder ikke vil være nogen risiko for indvirkning på kvaliteten ivandløb, vådområder og grundvand. Hvis der sker spild på vejen, lukkes bassinetsafløb, og forureningen samles op. I dag nedsiver vejvandet fra hovedlandevejen diffusttil grundvandet og kan ikke tilbageholdes ved spild på vejen.Hvor motorvejen krydser kildepladszoner, vil midterrabatten blive belagt alternativttætnet, og overfladevandet herfra ført til afløbssystemet for at hindre nedsivning tilgrundvandet.
8.6 RessourceforbrugDet samlede forbrug af grusmaterialer til vejens opbygning er vurderet tilca. 915.000m3samt ca. 440.000 tons asfalt. Hertil kommer forbrug af ca. 32.000m3beton og ca. 11.000 tons stål.Forbruget af råstoffer er lille i forhold til det samlede råstofforbrug i Danmark, menbetyder en miljøbelastning både ved produktion og ved udlægning (arbejdsmiljø, støj,støv). Det vurderes, at råstofferne kan skaffes i regionen, så transport over større afstandkan undgås. Nogle råstoffer, såsom sten/skærver og olie, er ikke fornyelige, ogforbruget af dem vil derfor blive begrænset mest muligt.
20
Ved anlæg af motorvejen skønnes det, at der bliver ca. 1.240.000m3jord i overskud.Mængden af overskudsjord vil afhænge af den endelige udformning af forbindelses- ogtilslutningsanlæggene.Overskudsjorden vil, hvor det er hensigtsmæssigt, blive anvendt til terrænreguleringlangs vejen efter nærmere aftale med By- og Landskabsstyrelsen og Skov- ogNaturstyrelsen. Det forventes, at genanvendelige materialer så vidt muligt vil bliveanvendt til anlægsprojektet, herunder forurenet jord og restprodukter, forudsat de ikkeudgør nogen fare for jord eller grundvand.Der vil blive midlertidige oplæg af overskudsjord med henblik på genanvendelse ogindbygning i forbindelse med den etapevise etablering af motorvejen.
8.7 Forurenet jordMotorvejen berører to potentielt forurenede arealer og en lokalitet med kendtforurening. Som udgangspunkt vil denne jord indgå i vejanlægget i volde, dæmningerog tilslutnings- og forbindelsesanlæg efter myndighedernes anvisning/tilladelse eftermere detaljerede undersøgelser som grundlag for den konkrete jordhåndtering iforbindelse med projektet.
9. Alternativer9.1 Alternativer i Vejdirektoratets VVM-undersøgelseTil VVM-redegørelsen fra 2002 blev undersøgt en række alternativer til linjeføringervest for Ring 4, der ud fra en samlet vurdering af miljø, arealinteresser, trafikale oglandskabelige konsekvenser blev fravalgt som mindre egnede end Hovedforslag 1 og 2.Som beskrevet i afsnit 2.1 blev der med den supplerende VVM-redegørelse for enudbygning af Frederikssundsvej fra 2006 fremlagt 4 forslag inklusive Hovedforslag 1,som dette lovforslag omfatter. De øvrige 3 forslag kan således betragtes somalternativer til Hovedforslag 1:---Udbygning af Frederikssundsvej baseret på forslag fra Grøn TrafikUdbygning af Frederikssundsvej til motorvejHovedforslag 2, motorvej gennem det åbne land fra Motorring 4 til Veksø ogudbygning af Frederikssundsvej til motorvej fra Veksø til Frederikssund
Disse alternativer er ud fra en samlet vurdering af miljø, arealinteresser, trafikale,landskabelige og samfundsøkonomiske konsekvenser fravalgt som mindre egnede endHovedforslag 1.De arealreservationer, der tidligere er foretaget for løsningsalternativerne, herunderlangs den eksisterende Frederikssundsvej gennem Ballerup og Ølstykke, er ophævet.
21
Ejerne har fået meddelelse om, at byggelinjene på deres ejendom aflyses, og at disse vilblive slettet af tingbogen.Konsekvensen af ikke at anlægge en ny vej er i VVM-undersøgelsen beskrevet i form afen fremskrivning af de trafikale og miljømæssige forhold med uændret vejnet (ogsåkaldet Basis 2010) og mulig forbedring af det eksisterende vejnet (0+ alternativet) samtmulige forbedringer af den kollektive trafik (K+ alternativet). I VVM-undersøgelsen eralternativerne fravalgt som mindre egnede end Hovedforslag 1.
10. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige10.1 AnlægsoverslagAnlægsoverslag for anlæg af Frederikssundmotorvejen fra Motorring 4 tilFrederikssund samt Tværvej fra Frederikssundmotorvejen til Kildedalsvej er udarbejdetefter Transportministeriets retningslinjer for ny budgettering af anlægsprojekter på vej-og baneområdet.Anlægsoverslaget er opgjort på 4 niveauer: fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget(projektbevilling) og samlet anlægsbudget.Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssystem. Det vilsige, at det er baseret på teoretiske mængder fra det foreliggende skitseprojekt ogenhedspriser og erfaringer fra de seneste, sammenlignelige anlægsarbejder.Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed, da udgifter til bl.a. ekspropriationer,jordarbejder og asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på forhånd. Projektetsdetaljerede linjeføring, udformning, mængder m.v. kendes først på et senere tidspunkt,ligesom udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og konjunktur- og konkurren-cesituationen på licitationstidspunktet er af væsentlig betydning for anlægsudgifternesendelige størrelse.I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering har konsulentfirmaet Capacent forTransportministeriet gennemført en kvalitetssikring, som har omfattet en vurdering afVejdirektoratets økonomiske overslag, risikostyring og samfundsøkonomiske analysesamt projektorganisering og udbudstrategi.Den eksterne kvalitetssikring har ikke afdækket væsentlige fejl eller mangler iVejdirektoratets beregninger og metode for opgørelse af anlægsoverslag m.m., men hargivet anledning til, at anlægsoverslaget vedrørende dalbroen over Værebro Ådal errevurderet, og tilslutningsanlægget for en evt. senere videreførelse af enTværvejsforbindelse mod syd er udtaget af overslaget.Der er på den baggrund beregnet et korrigeret basisoverslag for anlæg afFrederikssundmotorvejen fra Motorring 4 til Frederikssund samt Tværvej fraFrederikssundmotorvejen til Kildedalsvej på3.686mio. kr. i 2009-priser (vejindeks
22
170,7). I overslaget indgår udgifter til etablering af anlægget, arealerhvervelse,projektering, tilsyn og administration, men ikke moms.I henhold til retningslinjerne for ny anlægsbudgettering vil projektbevillingen påfinansloven (ankerbudgettet) være basisoverslaget tillagt 10 %, dvs.4.055mio. kr. Vedindbudgettering på finansloven afsættes yderligere en reserve på 20 % iTransportministeriet. Det samlede anlægsbudget vil således udgøre basisoverslaget +30 %, dvs. 4.793 mio. kr. i 2009-priser (vejindeks 170,7).Nedenfor er vist basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for projektet i2009-priser (vejindeks 170,7).Anlægsoverslag for Frederikssundmotorvejen fra Motorring 4 til Frederikssundsamt Tværvej fra Frederikssundmotorvejen til KildedalsvejBasisoverslagAnkerbudgetSamlet anlægsbudget(basisoverslag + 10 %) (basisoverslag + 30 %)3.686 mio. kr.4.055 mio. kr.4.793 mio. kr.
Tilsvarende beregning er gennemført alene for anlæg af Frederikssundmotorvejens2. etape fra Motorring 4 til Tværvej samt Tværvej fra Frederikssundmotorvejen tilKildedalsvej:Anlægsoverslag for Frederikssundmotorvejens 2. etape fra Motorring 4 til Tværvejsamt Tværvej fra Frederikssundmotorvejen til KildedalsvejBasisoverslagAnkerbudgetSamlet anlægsbudget(basisoverslag + 10 %) (basisoverslag + 30 %)936 mio. kr.1.029 mio. kr.1.216 mio. kr.
10.2 Nettonutidsværdi og intern renteProjektets omkostninger og fordele for samfundet er opgjort i henhold tilTransportministeriets manual for samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disseopgørelser er beregnet projektets nettonutidsværdi i 2015 i 2009-priser og projektetsinterne rente.Den interne rente er den rente, som opnås med den investerede kapital, når alle fordeleog omkostninger opgøres over den samlede projektperiode. Den interne rente skalmindst svare til den samfundsøkonomiske kalkulationsrente på 5 %, for at projektet haret positivt samfundsøkonomisk afkast. Det bemærkes, at en række miljøeffekter,herunder barrierevirkning, tab af naturværdier og støj i naturområder samt arealindgrebved anlægsprojekter ikke værdisættes i den samfundsøkonomiske analyse.
23
Nettonutidsværdien og den intern rente er beregnet for såvel det samlede projekt somfor 2. etape alene. Ved beregningerne er benyttet det samlede anlægsbudget(basisoverslaget + et tillæg på 30 %). Beregningerne er gennemført med 2009-priser forår 2015.For Frederikssundsmotorvejen fra Motorring 4 til Frederikssund er nettonutidsværdien4.346 mio. kr., og den interne rente er 7,1 pct. For Frederikssundmotorvejens 2. etapefra Motorring 4 til Tværvej samt Tværvej fra Frederikssundmotorvejen til Kildedalsvejer nettonutidsværdien 2.862 mio. kr., og den interne rente er 10,6 pct.
10.3 Årlige anlægsudgifter til anlæg af 2. etapeSom nævnt i afsnit 1.1 skal der i henhold til den politiske aftale af 29. januar 2009 iførste omgang afsættes midler til Frederikssundmotorvejens 2. etape, som vil kunnegennemføres efter følgende tidsplan:2010-12:2010-12:2012-16:2015:Detailprojektering og udbudBesigtigelse og ekspropriationAnlægÅbning af 2. etape
Under forudsætning af denne tidsplan forventes følgende årlige bevillinger i 2009-priser:
År
Ankerbudget(projektbevilling)mio. kr. (2009-priser)39110151249291169201.029
Samlet anlægsbudgetmio. kr. (2009-priser)46130178294345200231.216
2010:2011:2012:2013:2014:2015:2016:I alt:
10.4 Konsekvenser for VejdirektoratetArbejdet forestås af Vejdirektoratet og har således primært økonomiske ogadministrative konsekvenser for Vejdirektoratet.Arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt, som kan danne baggrund forudbud, udføres af Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgivningsfirmaer.
24
Rådgivningsopgaver og anlægsarbejder udbydes efter gældende regler herfor.Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere fører tilsyn med entreprenørernes arbejde forat sikre, at arbejdet leveres i overensstemmelse med den aftalte kvalitet, tidsplan og pris.Herudover skal projektforløbet styres, kontrolleres, dokumenteres og evalueres, og dennødvendige information formidles til trafikanter og naboer. Trafikafviklingen skalovervåges, og trafiksikkerhedsmæssige indsatser skal gennemføres. Vejdirektoratet villøbende undersøge mulighederne for anvendelse af nye metoder og ny teknologi medhenblik på at optimere projektet trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt og økonomisk.Af den samlede udgift er der til projektering, tilsyn og administration budgetteret med17 % for nyanlæg i åbent land og 18 % for udbygning af den eksisterendeFrederikssundsvej til motorvej mellem Udlejrevej og Frederikssund. De 17 % erforudsat fordelt med 4,6 % til lønninger til Vejdirektoratets eget personale, ca. 7,4 % tileksterne rådgivere og ca. 5 % til øvrige driftsudgifter.Vejdirektoratets projektbevilling til 2. etape på 1.029 mio. kr. optages på finanslovens§ 28.21.20 Anlæg af hovedlandeveje mv.(Anlægbev.).Den centrale reserve på 185 mio.kr. svarende til 20 % af basisoverslaget optages på finanslovens§ 28.11.13 Anlægsreserve(Anlægsbev.).
11. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetUdbygningen af Frederikssundmotorvejen forventes at få en positiv effekt forerhvervslivet i Frederikssundfingeren og i hovedstadsområdet generelt. Motorvejen vilbetyde kortere rejsetider til og fra mål i Frederikssundfingeren og Hornsherred. Hervedreduceres transportudgifterne for erhvervslivet, og arbejdskraften får øget mobilitet.I anlægsfasen skønnes der at være en direkte og indirekte beskæftigelse på ca. 7.000-8.000 mandår.De afledte økonomiske virkninger vil i øvrigt primært være sparet tid og øgedekørselsomkostninger. Erhvervslivets sparede tid har en værdi i størrelsesordenen80 mio. kr. i 2015 og vil herefter stige i takt med væksten i trafikken og tidsværdien.Erhvervslivets samlede øgede kørselsomkostninger som følge af trafikanternes ændrederutevalg efter anlæg af motorvejen vurderes at blive ca. 5 mio. kr. i 2015.For så vidt angår de strukturelle økonomiske virkninger for erhvervslivet kan nævnes, aten forbedret fremkommelighed normalt forventes at give positive effekter forerhvervslivet. I den forbindelse er det af væsentlig betydning, at den del aftidsbesparelserne, der ikke direkte kan henføres til erhvervstrafik og dermed som afledtøkonomisk effekt, i helt overvejende grad er trafik mellem bolig og arbejdssted, somgiver erhvervslivet en positiv effekt i form af fordele for de ansatte.Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
25
12. Administrative konsekvenser for borgerneDet færdige anlæg vil samlet set forbedre trafik- og miljøforholdene for borgerne iområdet, men berører samtidig direkte og indirekte en del mennesker bl.a. i form afekspropriationer og gener under anlægsarbejdets udførelse.I det videre forløb i anlægsprocessen vil ejere og brugere af de berørte ejendomme bliveorienteret direkte dels ved breve fra Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederneom anlægsarbejdernes tidsplan og fremdrift, dels ved personlig kontakt til ejere ogbrugere og ved afholdelse af møder med grundejerforeninger m.v. Borgerne harendvidere mulighed for at holde sig løbende orienteret om anlægsarbejdet påVejdirektoratet.dk.Vejdirektoratet vil gennem brugerundersøgelser måle naboers og lodsejeres tilfredshedmed Vejdirektoratets kommunikation.
13. Forholdet til EU-rettenDe miljøundersøgelser og høringer, der er gennemført, opfylder kravene i Rådetsdirektiv 85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og privateprojekters indvirkning på miljøet med senere ændringer (VVM-direktivet) (EF-Tidende1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF af26. maj 2003 om mulighed for deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planerog programmer på miljøområdet og om ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF og96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og domstolsprøvelse(EF-Tidende 2003 nr. L 156, side 17).Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura 200-områder) i henhold til Rådetsdirektiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle med senereændringer (Fuglebeskyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1) og Rådetsdirektiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og plantermed senere ændringer (Habitatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1, side 135) vil blivedirekte eller indirekte berørt af projektet.
14. Høring over lovforslaget[Lovforslaget har været i høring hos Albertslund, Ballerup, Egedal, Roskilde ogFrederikssund Kommuner, Region Hovedstaden, Region Sjælland, DanmarksNaturfredningsforening, Grøn Trafik i Bycirklen, Kastaniehøj Grundejerforening,Kulturøkologisk Forening i Albertslund, Trafikgruppen i Ledøje-Smørum, DanskErhverv og Forenede Danske Motorejere (FDM). Høringssvarene vil blive sendt tilFolketingets Trafikudvalg, ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte giveanledning til.]
26
15. Sammenfattende skema
Positivekonsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, regioner ogkommunerMindre udgifter for stat,kommuner og regioner somfølge af færre trafikuheld
Negativekonsekvenser/merudgifterUdgift for staten på4.793 mio. kr. heraf 1.216mio. kr. vedrørende 2. etape(2009-priser inkl. tillæg på30 %) samt merudgifter tildrift og vedligeholdelse.Meradministration forVejdirektoratet i anlægsfasen
Administrative konsekvenser Ingenfor stat, regioner ogkommunerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetForbedring affremkommeligheden iFrederikssundfingerenforventes at medførereducerede transportudgifter
Administrative konsekvenser Ingenfor erhvervslivetAdministrative konsekvenser Ingenfor borgerneMiljømæssige konsekvenserAflastningen af eksisterendeveje vil betyde mindre støj,luftforurening ogbarriereeffekt.Antallet af boliger belastetmed støj over 55 dB(LAeq24h)reduceres med ca. 875.Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Motorvejen medførerarealindgreb,barrierevirkning ogforstyrrelse af natur,landskab og kulturmiljø, bl.a.ved at udgøre en ny støjkildeog barriere for mennesker ogdyr.
De miljøundersøgelser og høringer, der er gennemført,opfylder kravene i VVM-direktivet. Ingen fuglebeskyttelses-eller habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold tilRådets direktiver bliver direkte eller indirekte berørt afvejanlægget. Det vil gennem afværgeforanstaltninger ogkompenserende tiltag blive sikret, at de arter, der er omfattetaf habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt afvejanlægget.
27
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Den foreslåede bestemmelse omfatter en bemyndigelse til transportministeren til atanlægge en ca. 27 km lang motorvej, Frederikssundmotorvejen, mellem Motorring 4 ogFrederikssund og en ca. 4 km lang 2-sporet motortrafikvej, Tværvej, mellemKildedalsvej ved Kildedal Station og Frederikssundmotorvejen ved Ledøje.Som en konsekvens af bestemmelsen i nr. 1 foreslås i nr. 4 en bemyndigelse tiltransportministeren til at nedklassificere den nuværende hovedlandevej 522,Frederikssundsvej, på strækningen mellem Ring 4 og Frederikssundsvej, tilkommunevej, idet denne strækning vil blive afløst af den i nr. 1 nævntehovedlandevejsstrækning. De fremtidige vejbestyrelser vil være henholdsvis Ballerup,Egedal og Frederikssund Kommuner, for de strækninger, der ligger i de respektivekommuner.Desuden foreslås som en konsekvens af bestemmelsen i nr. 1 og 2 i nr. 3 enbemyndigelse til transportministeren til at opklassificere den nuværende 0,4 km langekommunevej Kildedalsvej til hovedlandevej, idet denne vejstrækning sammen medTværvej vil indgå som en del af hovedlandevejen mellem Motorring 4 og Frederikssundefter anlæg af 2. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 4 og Tværvej, jf.pkt. 1.1 ovenfor.
Til § 2De ordinære ekspropriationer til vejanlægget vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 ogefter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf.lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes afKommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne.Ekspropriationer til vejanlæg af denne type kan normalt forventes gennemført 1½-3 årefter vedtagelsen af en anlægslov, da ekspropriationerne først kan gennemføres, nårVejdirektoratet har udarbejdet et detailprojekt, og Ekspropriationskommissionen harafholdt de nødvendige besigtigelser.Ved større anlæg vil der typisk blive afholdt to besigtigelser; en linjebesigtigelse, hvorlinjeføringen fastlægges, og en detailbesigtigelse, hvor ekspropriationsanlæggetskonsekvenser for den enkelte ejendom fastlægges.Ejendomme, der skal eksproprieres i deres helhed, eksproprieres efterekspropriationskommissionens beslutning på detailbesigtigelsesforretningen. Hvissærlige forhold gør sig gældende, kan kommissionen beslutte at ekspropriere heleejendomme allerede efter linjebesigtigelsesforretningen. Delekspropriationer kan først
28
gennemføres, når anlægget er detailprojekteret, således at ekspropriationsindgrebet påde enkelte ejendomme nærmere kan fastlægges.Den foreslåede bestemmelse i § 2 indebærer, at transportministeren i særlige tilfældekan ekspropriere en ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet, førtidspunktet for de ordinære ekspropriationer. Endvidere foreslås det, at erstatningenfastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om fremgangsmådenved ekspropriation vedrørende fast ejendom.Ved ”særligt indgribende” sigtes til en situation, hvor Vejdirektoratet vurderer, at der erstor sandsynlighed for, at den pågældende ejendom senere vil blive totaleksproprieret.Selv om kravet, om at ejendommen skal berøres særligt indgribende afmotorvejsplanerne, er opfyldt, kan transportministeren kun i særlige tilfældeekspropriere de pågældende ejendomme før linjebesigtigelsen. Det vil således normaltvære et krav, at der er særlige personlige årsager til, at ejeren ønsker ejendommenovertaget. Det kan være sygdom, alder, familieforøgelse eller andre sociale forhold.Erhvervsvirksomheder, der ofte drives i selskabsform, vil normalt ikke kunne opfyldekriteriet om ”særlige personlige årsager” og vil derfor alene skulle opfylde kriteriet omat være særligt indgribende berørt af vejprojektet for at kunne opnå ekspropriation førlinjebesigtigelsen.En fremrykning af ekspropriation vil som udgangspunkt kun komme på tale, hvis ejerenaf den pågældende ejendom anmoder herom.Det bemærkes, at ejere af boliger og landbrugsejendomme også hidtil har haft mulighedfor, i særlige tilfælde, at få deres ejendom overtaget af staten på grundlag af planerneom en motorvej mellem Motorring 4 og Frederikssund.Efter bestemmelsen i § 2 i lov nr. 521 af 7. juni 2006 om anlæg af 1. etape afFrederikssundmotorvejen, mellem Motorring 3 og Motorring 4 har transportministerensåledes forlods kunnet erhverve ejendomme, der berøres særligt indgribende af planerneom en motorvej mellem Motorring 4 og Frederikssund, når ejeren af særlige personligegrunde har ønsket at afstå ejendommen før det tidspunkt, hvor der kan foretagesekspropriation.Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår bl.a., at hensigten med bestemmelsen varat give mulighed for at forlodserhverve ejendomme, der berøres særligt indgribende afde to hovedforslag til en motorvej mellem Motorring 4 og Frederikssund belyst iVejdirektoratets VVM-undersøgelse fra 2002. Vejdirektoratet har på grundlag afbestemmelsen hidtil erhvervet 1 ejendom.
Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende, såledesat transportministeren hurtigst muligt kan påbegynde gennemførelsen af projektet.
29