Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 589
Offentligt
718418_0001.png

Fra:

[email protected]

Sendt:

28. august 2009 09:20

Til:

[email protected]

Emne:

Busnyt

28-08-2009

Finanslov 2010 Ingen penge til partikelfiltrene

Forslag til Finanslov 2010: Ikke flere midler til reduktion af partikeludslip

I Regeringens forslag til finansloven for 2010 er der ikke afsat ekstra penge af til tilskudsordningen for reduktion afpartikeludslip fra tunge køretøjer.Det er ellers den ordning, der har været med til at gøre det økonomisk muligt for bl.a. busvognmænd at eftermonterepartikelfiltre på busserne til gavn for nærmiljøet i byerne.Det vides ikke med sikkerhed, hvor mange puljemidler der endnu er til rådighed. I starten af 2009 var der 18,8 mio. kr.tilbage af de i alt 60 mio. kr. der siden 2004 er blevet afsat til ordningen. Men i løbet af året er der blevet tæret på puljen i enjævn takt og derudover har Miljøstyrelsen og Finansministeriet omprioriteret 6,0 mio. kr. til styrelsens handlingsplan for renluft.

Euro 3 problematikken forstærker problemet

København og Aalborg har allerede indført miljøzoner og når Århus kommer med fra den 1. september 2010 og Odense etstykke tid herefter, øges naturligvis behovet for partikelfiltre. Den helt afgørende faktor bliver dog den generelle skærpelse afalle miljøzonernes krav, hvorefter alle tunge køretøjer fra den 1. juli 2010 skal leve op til Euro 4 normen eller være forsynetmed partikelfilter. Det betyder, at busser og lastbiler med Euro 3 norm, der hidtil har kunnet benyttes i miljøzonerne, ogsåskal have eftermonteret partikelfilter.Dansk Transport og Logistik anslår, at der vil komme til at mangle et tre-chiffret millionbeløb i puljemidler frem til 1. juli 2010,hvor de skærpede krav træder i kraft. Danske Busvognmænd vurderer, at antallet af Euro 3 turistbusser i transporterhvervetalene udgør 500-600 køretøjer. Opgradering af disse busser udgør altså i sig selv et træk på puljemidlerne på mellem 7,5 mio.og 9 mio. kr.

Politikerne bør træde til

Danske Busvognmænds direktør Steen Bundgaard opfordrer Regeringen og Folketingets politikere til at træde til, - Vi har frabegyndelsen sagt, at der var blevet afsat for få midler i puljen. Vi vidste jo, at der var mange busser og lastbiler, hvor etpartikelfilter kunne komme på tale. Vi har nu et transporterhverv, der bestemt ikke er upåvirket af krisen, en Regering dergerne vil have, at nationen er i front på miljøområdet og endelig en markant skærpelse af de krav busvirksomhederne skalleve op til fra 1. juli 2010. Det gør ikke behovet for en fornyelse af puljen mindre, konstaterer Steen Bundgaard. – I bund oggrund har ordningen jo været en succes. Jeg kan ikke se, hvorfor Regeringen nu sætter proppen i, afslutter han.
Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyhederindenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans forbusvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde BusnytafmeldDanske Busvognmænd