Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 587
Offentligt
717119_0001.png
717119_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato21. august 2009Dok.idJ. nr.522-14Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

Orientering vedr. ombygning på Malmö C

De svenske myndigheders arbejde med at tilslutte Citytunnelen til Malmö C gårnu i gang. Dette arbejde strækker sig fra den 24. august 2009 til den 10. de-cember 2010. Det betyder at kapaciteten på Malmö C bliver reduceret betragte-ligt, hvilket giver risiko for forsinkelser i Øresundstrafikken og dermed også påKystbanen.Det oplyses fra de svenske myndigheders side, at det vil være muligt at opret-holde en tilfredsstillende regularitet i ombygningsperioden, hvorimod DSBFirster mere pessimistiske. Der har været en længerevarende dialog mellem Trafik-styrelsen, Banedanmark, Skånetrafiken og Banverket om sagen, hvor de sven-ske myndigheder har fastholdt, at regulariteten vil være tilfredsstillende i om-bygningsperioden. Dette må derfor som udgangspunkt lægges til grund.Efter min vurdering vil det vil det imidlertid være klogt at forberede sig på,hvad der kan gøres, hvis dette ikke skulle være tilfældet. Jeg har derfor bedtTrafikstyrelsen overveje handlemulighederne i forhold til indgreb, der så vidtmuligt isolerer konsekvenserne af problemer på den svenske side af Øresunds-trafikken. Til udvalgets orientering vedlægges notat af 20. august 2009 fra Tra-fikstyrelsen.Man skal imidlertid være opmærksom på, at alle indgreb vil være forbundetmed omkostninger, dels økonomiske, dels i form af konsekvenser for den øvri-ge trafik. Dette kan fx være i form øget materielbehov eller øget pres på kapaci-teten på København H. Der er derfor ingen nemme løsninger. Alle løsninger vilendvidere have en implementeringstid på mindst 1½ måned, fra det tidspunktde besluttes iværksat.Jeg har derfor bedt Trafikstyrelsen og DSBFirst om at fremskynde arbejdetmed at belyse de mest realistiske indgreb i Øresundstrafikken.Hvis ombygningen viser sig – mod de svenske myndigheders forventning – atgive væsentlige problemer, vil jeg invitere forligskredsen bagEn grøn trans-portpolitikaf 29. januar 2009 til en drøftelse af mulige indgreb.
./.
Af hensyn til kunderne i Øresundstrafikken og på Kystbanen er Trafikstyrelsenved at udarbejde flyers, som DSBFirst herefter uddeler i togene om morgenenmandag den 24. august 2009.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed