Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 586
Offentligt
716949_0001.png
716949_0002.png
716949_0003.png
716949_0004.png
Endelig opgørelse over ”Togstop undersøgelsen” i Hovedgård– pr. 25. Maj 2009Kort redegørelse om undersøgelsens omfang:Sammen med reklamedistributionen (Forbrugerkontakt A/S), blev der lørdag den 18. april 2009 i altomdelt 2.346 spørgeskemaer i Hovedgård og omegn:Spørgeskemaerne blev omdelt så bredt, at 1380 af skemaerne blev omdelt i landzonen udenforHovedgård, hvor det må formodes, at interessen for et togstop I Hovedgård vil være forholdsvisbegrænset – af praktiske årsager kunne spørgeskemaerne ikke distribueres på anden vis.Spørgeskemaerne skulle være returneret til Togudvalget pr. 26. April 2009._______________________________________________________________________Vi stillede følgende spørgsmål til de evt. kommende togpassagerer :Hvor mange af husstandens medlemmer vil benytte toget:1.2.3.4.5.6.7.Dagligt2 til 4 gange om ugenEn gang om ugenHver 14. dagHver månedSjældentAldrig271 personer195 personer165 personer171 personer175 personer234 personer17 personer
Tilkendegivelse af billetkøbNedenstående tilkendegiver at én eller flere af husstandens medlemmer, vil benytte sig afnedenstående billetkøbsmuligheder1.2.3.4.Vil benytte billetautomatVil købe 10-turskortMånedskortÅrskort172 spørgeskemaer189 spørgeskemaer149 spørgeskemaer48 spørgeskemaer
OBS:Der er flere ønsker på de enkelte spørgeskemaer – idet der er forskellige ønsker fra familiemedlem tilfamiliemedlem – altså er det svært at tilkendegive med 100 % sikkerhed, hvad det reelle behov er, hvorfor vi må tageforbehold for ovenstående antalsangivelser:Mange borgere skriver, at de vil købe kort efter, hvad der bedst kan betale sig, uden direkte at tilkendegive et egentligtønske.
Tilkendegivelse af daglige destinationer / rejsemønster– nedenstående er resultatet af deltagernes oplysning om, hvor de enkelte vil rejse hen med togetangivet ved deres første prioritet på skemaerne:OBS:Der er på de enkelte skemaer angivet flere ønsker, men vi har ikke talt andet en første prioritet, som må give et billede af detdaglige behov – endvidere er der en del, som ikke oplyser hvor de vil rejse hen.
HorsensSkanderborgÅrhusVejleHinnerupÅlborg
761387200101
OdenseHedenstedRanders
010403
Tidsangivelser for de rejsende som vil pendle dagligt– hovedparten vil rejse i nedenstående tidsrum:Fra kl. 06.00 til 09.00Fra kl. 15.00 til 18.00Vi spurgte endvidere – Plejer du at benytte busrute 202, hvortil der blev svaret:Svaret tilkendegiver at én eller flere personer i familien benytter buslinje 202 – men ikke hvor ofte !1. Ja2. Nej115 spørgeskemaer - 29 %276 spørgeskemaer - 71 %
Vi spurgte endvidere om toget menes at kunne erstatte bussen:Tilkendegiver hvor mange spørgeskemaer, der er af den opfattelse at bussen kan erstattes af toget1. Ja2. Nej164 spørgeskemaer – 41 %233 spørgeskemaer – 59 %
Endvidere spurgte vi borgerne om, hvorfor de havde brug for at toget stopper i Hovedgård –nedenstående er eksempler på de gennemgående tilkendegivelser:”Vi kunne undvære den ene bil””Det vil være enormt tidsbesparende””Alene af hensyn til miljøet””Voldsomme parkeringsproblemer i byerne””Myldretidsproblemer og kødannelse på indfaldsveje til omkringliggende større byer””Skolesøgende unge til nabobyerne””Lægehus-situationen med manglende læge / sundhedshus i Hovedgård””Besøge kulturelle arrangementer andre steder””Kunne påvirke huspriserne positivt””Udveksling af skilsmissebørn””Det er næsten umuligt at komme til Skanderborg”….. for blot at nævne nogle!KonklusionDer er efter udvalgets opfattelse et udpræget og dokumenterbart behov for et togstop i Hovedgård.Vores mål med behovsanalysen var, at tilbagevise de tal som fremgår af undersøgelsen:”Stationsstrukturen i Danmark” fra december 2008, en rapport baseret på tal fra 2005.Det har vi gjort!Undersøgelsen den gang viste, at der ville være cirka 122 daglige af- og påstigninger i Hovedgård– vi kan dokumentere et tal der er 5 til 6 gange større.Intentionen var at overbevise DSB og Bane- og trafikstyrelsen om, at det kan blive en godforretning at lade toget stoppe i Hovedgård – det er Togudvalget opfattelse, at dette erdokumenteret.
Vi er vidende om, at en del mennesker ikke mener at have modtaget skemaet, da det har forputtetsig blandt de mange reklamer som ofte ”arkiveres lodret”.Resultatet af undersøgelsen er, at vi har fået i alt 395 spørgeskemaer retur – spørgeskemaernefordeler sig så cirka 80 % af besvarelserne er kommet retur fra borgere i selve Hovedgård by – deresterende 20 % kommer fra omkringliggende mindre byer og landdistriktet.I alt implicerer svarene på spørgeskemaerne 1.097 personer.Sammenholdes dette med, at der i selve Hovedgård er cirka 1790 indbyggere mellem 0 og 99 år,må vi konkludere, at der er et udtalt ønske om et kommende togstop i Hovedgård – idet mere end50 % af indbyggerne vil være fremtidige brugere.Endvidere har spørgeskemaet ikke været omdelt til virksomheder og kontorer, samt til husstandesom siger ”Nej tak ” til reklamer.Endelig medtager undersøgelsen ikke de pendlere, som kunne være interesserede i at tage togettil Hovedgård, hvor de måske arbejder.Vi har derfor god grund til at tro, at det egentlige ønske om at toget skal stoppe i Hovedgård, ervæsentligt større end tallene rent faktisk viser.Vi er af den overbevisning at et togstop i Hovedgård vil betyde flere brugere end spørgeskemaernebelyser, set i forhold til tilsvarende genåbning af stationer andre steder i landet.Sammenfattende vil langt de fleste passagerer have enten Århus, Horsens, Vejle ellerSkanderborg som deres udtalte rejsemål – mere end 95 %.Endvidere nævnes København, Kolding, Randers, Hinnerup, Ålborg, Odense, Hedensted somrejsemål.Vi er selvfølgelig bekendte med en mulig fejlmargen i vores undersøgelse – specielt omkring folksovervejelser vedrørende køb af rejsehjemmelEt togstop i Hovedgård vil endvidere betyde, at det er muligt at rejse med kollektiv trafik tilSkanderborg, hvilket i dag er umuligt.En togstop i Hovedgård vil betyde muligheden for halvtimes drift af tog og bus til og fra Hovedgård.Det er vores klare overbevisning at et togstop vil styrke rute 202 samt øvrige lokale busruter.Med venlig hilsenTogudvalget i HovedgårdKasper T. AndersenUdvalgsformand / kontaktpersonGl. Kattrupvej 878732 HovedgårdTelefon 22108060Email:[email protected]
Lars Lund-HansenUdvalgsmedlem – telefon 3031 0868
Kate VandrupUdvalgsmedlem – telefon 2049 1290