Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 585
Offentligt
716947_0001.png
716947_0002.png
716947_0003.png
716947_0004.png
716947_0005.png
716947_0006.png
716947_0007.png
716947_0008.png
716947_0009.png
716947_0010.png
716947_0011.png
716947_0012.png
716947_0013.png
716947_0014.png
716947_0015.png
716947_0016.png
716947_0017.png
716947_0018.png
716947_0019.png
716947_0020.png
716947_0021.png
716947_0022.png
716947_0023.png
716947_0024.png
716947_0025.png
716947_0026.png
716947_0027.png
716947_0028.png
716947_0029.png
Forslag til finanslov 2010
2. |Forslag til finanslov 2010
IndholdIndledning................................................................................................. 31. Aftale om en grøn transportpolitik ...................................................... 52. Driftsbudgettet .....................................................................................83. Infrastruktur ....................................................................................... 124. Tilskud mv. ......................................................................................... 155. Indtægtsbudgettet .............................................................................. 18Bilag 1. Oversigt over disponerede midler i Infrastrukturfonden ....... 18Bilag 2. Disponering af transportpuljer ................................................22Bilag 3. Anlægsprojekter på FFL10 (vej og bane) .................................26
| 3.
Forslag til finanslov 2010I denne pjece præsenteres forslag til finanslov for 2010 (FFL10) på Transportministeri-ets område.Transportministeriets FFL10-bidrag bærer i høj grad præg af Aftale om en grøn trans-portpolitik af 29. januar 2009, hvormed det blev afsat i alt 94 mia. kr. i en Infrastruk-turfond med henblik på investeringer til at fremme udviklingen af en grøn transportpo-litik. Aftale om en grøn transportpolitik er nærmere beskrevet i afsnit 1 nedenfor.Tabel 1 viser hovedtallene på FFL10 fordelt på fire hovedformål: drift, infrastruktur, til-skud og indtægter.Tabel 1. FFL10-bevillinger fordelt på hovedformålMio. kr.11. Drift2. Infrastruktur3. Tilskud (trafikkøb mv.)Udgiftsbudget i alt4. IndtægtsbudgetBevilling i alt20081.2925.9784.95912.22992111.30820091.4428.9784.97915.39896914.43020101.3649.6945.34816.40676415.64220111.3049.8465.50316.65476015.89420121.2258.9985.37615.59975914.84020131.2008.2665.35014.81775814.058
1. 2008-bevillingerne er i 2008-prisniveau og svarer til de anførte bevillinger på FL08. 2009-bevillingerne er i 2009-prisniveau og omfatter afsatte bevillinger på finansloven for 2009 og efterføl-gende bevillingsændringer i medfør af Aftale om en grøn transportpolitik og øvrige aktstykker. Bevillin-gerne for 2010-2013 er i 2010-prisniveau.
Ministeriets udgiftsbudget for 2010 og frem er fordelt med ca. 60 pct. til infrastruktur,ca. 30 pct. til tilskud mv. samt ca. 10 pct. til driftsudgifter. Udgiftsbudgettet for 2009 ogfrem er øget markant i forhold til 2008, hvilket skyldes de initiativer, der følger aftransportaftalen fra januar 2009.1. Driftsbudgettetfinansierer driftsopgaverne. Dette gælder blandt andet trafikstyring,projektstyring og myndighedsopgaver i ministeriets 15 institutioner på finansloven.Driftsbudgettet uddybes i afsnit 2.2. Infrastrukturvedrører vedligeholdelse og udbygning af statens veje og baner samtkystbeskyttelse. Infrastrukturbudgettet uddybes i afsnit 3.3. Tilskudsbudgettetvedrører primært statens betaling for jernbane- og færgetrafik,hvoraf kontraktbetaling til DSB udgør den største post. Tilskudsbudgettet uddybes i af-snit 4.4.Finanslovensindtægtsbudgetvedrører skatter, afgifter og lignende indtægter udendirekte tilknytning til udgiftsbudgettet. På Transportministeriets område indgår udbyt-ter fra selskaber i finanslovens indtægtsbudget. Indtægtsbudgettet uddybes i afsnit 5.Herudover er der en række indtægter på Transportministeriets område med tilknytningtil aktiviteterne i udgiftsbudgettet, der budgetteres på udgiftsbudgettet. Transportmini-
4. |Forslag til finanslov 2010
steriet samlede bevilling i 2010 på 15,6 er således en nettobevilling, hvori der indgårindtægter på ca. 5,7 mia. kr. Disse indtægter vedrører blandt andet brugerfinansieringaf luftfartsområdet og indtægter ved Banedanmarks entreprenørvirksomhed. Hertilkommer, at der forventes anvendt ca. 0,3 mia. kr. i 2010 af uforbrugte bevillinger fratidligere år. Der budgetteres således med en aktivitet på ca. 21,6 mia. kr.Transportministeriet er på finansloven opdelt i 5 hovedområder. Tabel 2 nedenfor viserfordelingen af bevillingen i 2010 på disse hovedområder. “Fællesudgifter” omfatterprimært departementets bevilling, diverse puljer samt udbytter fra selskaber på mini-sterområdet.Tabel 2. Nettoudgiftsbevillinger fordelt på hovedområder for 2010Mio. kr.(2010-priser)1. Drift2. Infrastruktur3. TilskudUdgiftsbudget i alt4. IndtægtsbudgetBevilling i altFælles-udgifter1651.7001772.0427641.278VejtrafikLuftfartBanetrafikKyster,havne ogfærgetrafik8711217137003706963.4034.8528.95108.9510522022I alt
3984.4801435.02105.021
17
1.3649.6945.34816.40676415.642
Tabellen viser, at udgiftsbevillingerne i 2010 primært vedrører vej- og banetrafik. Overhalvdelen af de samlede udgifter er forbundet med vedligeholdelse og udbygning af in-frastruktur, mens køb af banetrafik udgør knap 1/3 af det samlede udgiftsbudget.
| 5.
1.
Aftale om en grøn transportpolitik
Regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Soci-alistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance har den 29. januar 2009indgået Aftale om en grøn transportpolitik. Aftalen omfatter dels de overordnede ram-mer og principper for udviklingen af en grøn transportpolitik i de kommende år, dels enrække konkrete initiativer på transportområdet.InfrastrukturfondenDer er med Aftale om en grøn transportpolitik etableret en Infrastrukturfond, der skalfinansiere de kommende års investeringer på transportområdet. Fonden er etableretmed 94 mia. kr., jf. tabel 3.Tabel 3. Aftalte midler til fonden med Aftale om en grøn transportpolitik (mia. kr.,2009-priser.)Det skattefinansierede investeringsråderumUdbudsgevinst ved KystbanenProvenu fra salg af ScandlinesDriftsbesparelser som følge af signalprojektetMidler fra A/S Storebælt 2010-2022Reduktion i kontraktbetalingen til DSB som følge af IC4 (2008-2010)Grøn kørselsafgift på udenlandske køretøjer i DanmarkSalg af DSB-ejede arealerI alt70,51,36,14,09,01,11,01,094,0
Infrastrukturfonden kan løbende tilføres midler fra nye holdbare finansieringskilder.Konkret forventes senere tilført midler som følge af f.eks.:Yderligere gevinster ved en bedre og mere effektiv jernbanedrift (herunder ge-vinster fra udbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland).Yderligere merprovenu fra en ny kørselsafgift, som rækker udover den del, derskal modsvare nedsættelsen af registreringsafgiften.
Herudover kan der tilføres holdbart provenu fra øvrige finansieringskilder, der måtteblive prioriteret til transportområdet i perioden frem mod 2020.Disponering af InfrastrukturfondenMed Aftale om en grøn transportpolitik er ca. 87 mia. kr. af Infrastrukturfondens mid-ler disponeret til konkrete initiativer, jf. tabel 4 og bilag 1.Anvendelsen af de ca. 7 mia. kr., der ikke er disponeret samt eventuelle nye midler over-ført til fonden, vil blive besluttet i forbindelse med de årlige finanslovforhandlinger.
6. |Forslag til finanslov 2010
Tabel 4. Anvendelse af InfrastrukturfondenUdmøntningMia. kr.(2009-priser)9,03,11,315,134,97,51,02,43,68,11,087,0
1. Igangværende vejprojekter2. Reinvesteringer i vejnettet3. Igangværende baneprojekter4. Reinvesteringer i banenettet 2009-20205. Principbesluttede og nye baneprojekter6. Besluttede og nye vejprojekter7. Bedre adgang til havnene8. Øvrige initiativer9. Ekstrabevilling til igangværende vejprojekter10. Nye puljer11. Pulje til bedre adgang til den kollektive transport (DSB-finansieret)I alt1. Oversigten er specificeret i bilag 1.
På FFL10 er der afsat bevillinger i overensstemmelse med den aftalte disponering af in-frastrukturfonden. For initiativer, der skal igangsættes umiddelbart, er der afsat bevil-linger allerede i 2009 ved aktstykker.Generelt gælder, at der på FFL10 er afsat bevillinger til allebesluttedeprojekter. Derer dog følgende undtagelser:Frederikssundsmotorvejen, 2. etape:Optagelse på finansloven afventer vedta-gelse af anlægslov.Dobbeltspor Lejre-Vipperød:Optagelse på finansloven afventer vedtagelse afanlægslov.Tilskud til etablering af nyt rangerområde og spor ved Hirtshals Havn:Opta-gelse på finansloven afventer kommunens stillingtagen til projektet.
Aftale om en grøn transportpolitik indeholder endvidere en rækkeprincipbesluttedeprojekter, hvortil der er reserveret midler, jf. bilag 1. Afsættelse af bevillinger på finans-loven til disse projekter afventer færdiggørelse af beslutningsgrundlag og endelig stil-lingtagen til de enkelte projekter.Initiativerne i Aftale om en grøn transportpolitik indebærer en markant forøgelse afTransportministeriets bevillinger. De samlede trafikinvesteringer i 2010 er øget medgodt 3,5 mia. kr. på finanslovforslaget for 2010 sammenlignet med regnskabet for2008.TransportpuljerDer er med Aftale om en grøn transportpolitik afsat en række nye transportpuljer ogsamtidig truffet beslutning om anvendelsen af en del af puljemidlerne, jf. tabel 5. Bilag2 indeholder en oversigt over de konkrete projekter, der er truffet beslutning om indenfor de enkelte transportpuljer.
| 7.Tabel 5. Nye transportpuljer (mio. kr.)PuljePulje i alt Dispone-(2009-ret1)priser)(2009-priser)1.000,0300,02.000,0200,0600,0800,01.000,0500,0200,0400,0400,0200,0100,000145,0576,0134,178,320,063,7299,0Reste-rendepulje(2009-priser)800,0200,02.000,0200,0455,0224,0865,9421,7180,0336,3101,0Reste-rendepulje(2010-priser)803,2200,82.008,0200,8459,1224,8917,9423,4180,7337,6102,6
Bedre fremkommelighed for busser (2009-2013)Pulje til fremme af ordninger og projekter, derøger antallet af buspassagerer (2009-2011)Pulje til fremme af kollektive trafikløsninger i År-hus og i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdetPulje til stationsmoderniseringerNye teknologiske muligheder (2009-2014)Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaske-halse (2009-2014)Mere cykeltrafik (2009-2014)Bedre trafiksikkerhed (2009-2014)Fremme af godstrafik på bane (2009-2014)Støjbekæmpelse (2009-2014)Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlæg-ning (2009-2014)
1) Disponeret i forbindelse med Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 og Akt. 159 af 18.juni 2009.
På FFL10 er de disponerede midler optaget på de relevante konti i relation til de institu-tioner, der varetager udførelsen af projektet i det omfang, midlerne ikke allerede er af-sat i 2009 via aktstykker.De ikke-disponerede puljemidler (sidste kolonne i tabel 5 ovenfor) er optaget på en sær-skilt konto på FFL10 (§ 28.11.14. Transportpuljer). Midlerne er teknisk afsat med en”flad” årsfordeling, der kan ændres i forbindelse med kommende aftaler om udmønt-ning af midlerne.Der forudsættes aftalt yderligere puljeudmøntning i forbindelse med efterårets politiskeforhandlinger om transportpuljen. De disponerede midler vil på ændringsforslaget tilFFL10 blive overført til de relevante konti på finansloven.
8. |Forslag til finanslov 2010
2.
Driftsbudgettet
Tabel 6, tabel 7 og figur 1 illustrerer de bevillinger, der er afsat på Transportministerietsdriftskonti på de enkelte institutioner på FFL10.Tabel 6. Nettodriftsbevillinger på FFL10Mio. kr. (2010-priser)FællesudgifterDepartementetReserve og budgetreguleringHavarikommissionen for Civil Luftfart ogJernbaneKommissarius ØerneAuditørenHavarikommissionen for VejtrafikulykkerKommissarius JyllandDanmarks Vej- og BromuseumVejtrafikVejdirektoratetFærdselsstyrelsen- Adm. af chaufføruddannelsenLuftfartStatens luftfartsvæsenNaviairKyster, havne og færgetrafikKystdirektoratet- Oprensningi indsejlinger mv.BanetrafikTrafikstyrelsenBanedanmarkBanedanmark EntrepriseDriftsbevillinger i alt142,6551,74,01.442,0129,3564,32,51.364,0118,6562,21,41.304,374,8559,41,31.225,063,6559,21,21.200,445,945,145,945,142,045,140,344,539,143,732,5-8,329,7-12,429,1-16,228,3-16,727,7-16,7420,440,51,5360,043,1-4,8323,541,1-2,9298,441,9-4,9291,136,50,03,81,511,23,63,33,91,54,33,72,73,91,54,33,72,73,81,54,23,62,63,71,54,13,52,6136,2-8,414,9134,20,014,9131,378,014,7128,878,114,4126,278,114,120091)2010201120122013
1)
Se note 1, tabel 1.
Hovedområdetfællesudgifteromfatter departementets driftsbevilling samt en rækkemindre tilsyn og kommissioner på transportområdet.Vejtrafikomfatter Vejdirektoratets og Færdselsstyrelsens driftsbevillinger. Vejdirekto-ratet bevilling dækker over udgifter og indtægter på et væsentligt højere niveau, jf. figur1. Dette skyldes primært, at en række driftsudgifter i relation til Vejdirektoratets anlægog vedligeholdelsesopgaver afholdes på driftsbudgettet og overføres til anlægsbevillin-gerne via interne betalinger.
| 9.
De relativt små driftsbevillinger vedr.luftfartskyldes en høj grad af indtægtsdækning afaktiviteterne på disse områder, jf. figur 1. Statens Luftfartsvæsens og Naviairs aktivite-ter er i henhold til internationale aftaler stort set fuldt ud brugerfinansieret.Kystdirektoratet varetager ministeriets driftsopgaver i relation til kysterog havne.Op-gaver i relation tilfærgervaretages af Trafikstyrelsen.Banetrafikomfatter driftsbevillingerne til Trafikstyrelsen og Banedanmark. Banedan-marks driftsbevillinger afspejler budgetforudsætningerne for perioden frem til 2014 iden politiske aftale om trafik for 2007.Figur 1 illustrerer, at Transportministeriets driftsbudget er karakteriseret ved en højgrad af indtægtsdækning sammenlignet med andre ministerier. Den faktiske driftsakti-vitet er således væsentligt større end nettodriftsbevillingen tilsiger. Indtægtsdækningenudgør omkring 3,7 mia. kr.Figur 1.1.2001.000Mio. kr.
Budgetterede udgifter og indtægter i 2010
UdgifterIndtægter
8006004002000
* De små institutioner omfatter Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, Havarikommissio-nen for Vejtrafikulykker, Kommissarius Øerne, Kommissarius Jylland, Auditøren og Danmarks Vej- ogBromuseum.
Endelig viser tabel 7 institutionernes låneramme og budgetterede antal årsværk i 2010.Typisk anvender institutionerne ca. halvdelen af driftsudgifterne til lønninger. Dog va-rierer dette afhængig af institutionens opgaver og personalesammensætning.
NavKyiastirdirektoratTretafikstyrelseBanBanenedadanmnmararkkEntreprise
DepartemSmenteåtinstitutioneVer*jdirektoratrdetseStlsatstyrenelsseLunftfartsvæsen
10. |Forslag til finanslov 2010
Tabel 7. Institutionernes lånerammer for 2010 i mio. kr. samt antal budgetterede års-værk på FFL10.InstitutionDepartementetHavarikommissionen for Civil Luftfart og JernbaneKommissarius ØerneAuditørenHavarikommissionen for VejtrafikulykkerKommissarius JyllandDanmarks Vej- og bromuseumVejdirektoratetFærdselsstyrelsenStatens luftfartsvæsenNaviairKystdirektoratetTrafikstyrelsenBanedanmarkBanedanmark EntrepriseI altLåneramme8,31,81,01,01,01,011,4337,019,055,81371,2153,39,4154,4230,02.355,6Antal årsværk1461452462871881776831151281.2239664.430
Nyt på FFL10Udarbejdelsen af FFL10 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgetoverslagsårene2010-2012 på finansloven for 2009. I forhold til forudsætningerne på FL09 er der –udover opregning til 2010-priser - følgende væsentlige ændringer på FFL10:Aftale om en grøn transportpolitikDer er afsat midler til Vejdirektoratets udarbejdelse af nye beslutningsgrundlag ihenhold til aftalen, jf. bilag 2.Der er afsat midler til Trafikstyrelsens udarbejdelse af nye beslutningsgrundlag ihenhold til aftalen, jf. bilag 2.Der med aftalen oprettet et Center for Grøn Transport i Færdselsstyrelsen. Centretskal undersøge tiltag, der kan nedbringe CO2-udledningen bl.a. ved optimering afaerodynamik for lastbiler, energimærkning af varebiler og energieffektiv køretek-nik.
ØvrigtDer er oprettet et fællesstatsligt Økonomisk Servicecenter, der er forankret i Fi-nansministeriet. Som konsekvens heraf er Transportministeriets administrativefællesskab (Koncenta) nedlagt ultimo juni 2009 og derfor ikke opført på FFL10. Dehidtidige økonomisk administrative opgaver i Koncenta er overgået til det nye cen-ter.
Øvrige bemærkninger til driftsbudgettetDer er i finanslovsforslaget ikke taget højde for, at Banedanmark i juni 2009 harbesluttet at neddrosle anlægsafdelingen i Banedanmark Entreprise på grund af
| 11.
svigtende ordrer på anlægsopgaver. Den forestående omdannelse af virksomhedener således ikke indarbejdet på FFL10, men vil ske på aktstykke i efteråret 2009 ogpå ændringsforslaget til FFL10.Trafikstyrelsens bevilling falder frem mod 2013. Dette skyldes, at bevillingerne tiludarbejdelse af nye beslutningsgrundlag primært er givet i 2010 og 2011. Desudenudløber en merbevilling afsat i perioden 2008-2011 til Trafikstyrelsen primærtvedr. sikkerhedsopgaver. Der vil blive foretaget en evaluering med henblik på fast-sættelse af bevillingsniveauet efter 2011.Der pågår udarbejdelse af lovforslag om en eventuel omdannelse af Naviair til enselvstændig offentlig virksomhed. Såfremt dette besluttes, vil Naviair udgå af fi-nansloven.
12. |Forslag til finanslov 2010
3.
Infrastruktur
Bevillinger til anlæg og vedligeholdelse af infrastruktur (veje, baner og kystbeskyttelse)fremgår af tabel 8 og er illustreret i figur 2.Tabel 8. Bevillinger til anlæg og vedligeholdelse af infrastruktur på FFL10Mio. kr. (2010-priser)20091201020112012FællesudgifterReserver til anlægsprojekterTransportpuljerVejtrafikAnlægsprojekterSikkerhed og miljøVedligeholdelseKyster, havne og færgetrafikKystbeskyttelse mv.BanetrafikAnlægsprojekter og små projekterFornyelseVedligeholdelseSignalprogramInfrastrukturbevillinger i alt706,61.930,71.113,1176,18.977,7183,71.681,01.029,6508,39.694,1505,61.702,91.037,763,59.846,4245,11.655,91.019,468,8195,01.544,0988,91,5103,4111,9103,5103,5103,52.091,9364,41.873,73.330,2177,1972,33.555,1155,0953,23.158,7156,5953,82.767,4157,1927,0150,9466,9427,81.272,2497,71.272,2464,11.171,8409,61.171,8
2013
8,997,6 8.265,8
1)
Se note 1, tabel 1.
Bevillingerne opført underFællesudgifteromfatter centrale reserver til anlægsprojekteri henhold til principperne i Ny anlægsbudgettering, jf. Akt. 16 af 24. oktober 2006 samtde nye transportpuljer, jf. bilag 2.Vejtrafikomfatter Vejdirektoratets bevillinger til anlæg af nye veje og vedligeholdelse afstatsvejnettet. Der er endvidere en pulje til mindre projekter vedr. sikkerhed og miljø(anlæg af cykelstier, sort-plet bekæmpelse, støjbekæmpelse mv.). Der henvises endvide-re til bilag 5-6, hvoraf det fremgår, hvor anlægsarbejderne udføres.Bevillingen vedkyster, havne og færgetrafikvedrører Kystdirektoratets anlægsopga-ver, der primært er kystbeskyttelse på Vestkysten.Banetrafikomfatter Banedanmarks bevillinger til anlæg af nye baner samt fornyelse ogvedligeholdelse af det eksisterende banenet. Der er med Aftale om trafik for 2007 afsaten markant forøget bevilling til genopretning af jernbanenettet samt bevillinger til etab-lering af det nye signalprogram på jernbanen, der forventes gennemført i de kommende10-12 år og vedtaget i Aftale om en grøn transportpolitik, jf. bilag 3-4.
| 13.
Figur 2. Bevillinger til baner og veje på FFL101) 2)6.0005.0004.000Mio. kr.
SignalprogramNyanlægFornyelseVedligeholdelse
3.0002.0001.00002009 2010 2011 2012 2013Bane2009 2010 2011 2012 2013Vej
1) Ca. 2/3 af de aftalte investeringer i forbindelse med Aftale om en grøn transportpolitikvedrører jernbanen, jf. tabel 4. Dette afspejles ikke i figuren, idet den alene viser bevillinger-ne på FFL10, hvor en række af baneinvesteringerne endnu ikke er optaget.Det drejer sig primært om Signalprogrammet, hvor der kun er afsat midler frem til 1. mile-pæl, og hvor størstedelen af udgiften ligger efter 2013.Der er endvidere truffet principbeslutning om en række baneprojekter - primært Køben-havn-Ringsted - der først optages på finansloven, når endelig beslutning træffes efter fær-diggjort beslutningsgrundlag.2) Se note 1, tabel 1.
Nyt på FFL10Udarbejdelsen af FFL10 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgetoverslagsårene2010-2012 på finansloven for 2009. I forhold til forudsætningerne på FL09 er der –udover opregning til 2010-priser - følgende væsentlige ændringer på FFL10:Aftale om en grøn transportpolitikDer er med aftalen besluttet at igangsætte Banedanmarks Signalprogram, der inde-bærer en udskiftning af alle signalerne på såvel fjern- som S-banenettet frem til2021, jf. figur 2 og bilag 4. Totaludgiften for Signalprogrammet er budgetteret tilhenholdsvis ca. 20 mia. kr. på fjernbanen og ca. 4 mia. kr. på S-banen, inkl. en cen-tral reserve. Der er fastlagt to milepæle for hvert af projekterne:1. Udsendelse af udbudsmateriale for signalsystemleverancer2. Endelig indgåelse af kontrakt for signalsystemleverancerMilepælene udgør tidspunkter i projektforløbet, hvor der er indhentet ny viden iforhold til det foreliggende grundlag samtidig med, at det fortsat er muligt atstandse projektet, hvis den nye viden adskiller sig markant fra det forventede.Der er i første omgang alene afsat bevilling til at nå frem til milepæl 1 samt bevillingtil visse andre dispositioner, som er nødvendige at foretage af hensyn til den sam-lede gennemførelse af Signalprogrammet på § 28.63.08. Banedanmark, Signalpro-grammet.Tidligere afsatte bevillinger til projekterne GSM-R (nye togradioer) og STM (over-sættelsesmodul fra gammelt til nyt signalsystem) er overført til den nye hovedkon-to, idet disse projekter nu er integreret i Signalprogrammet. Endvidereer der ind-arbejdet en effektiviseringsgevinst for Signalprogrammet, som er den forudsatte
14. |Forslag til finanslov 2010
besparelse på spor, sikring og fjernstyring samt trafikstyring som følge af det nyesignalsystem.Bevillingen under Banedanmarks fornyelseskonto (§ 28.63.05. Banedanmark –fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet) er forøget som følge af, at der i afta-len er besluttet at afsætte 210 mio. kr. til renovering af Nørreport station. Samtidiger der truffet beslutning om at foretage en fornyelse og hastighedsopgradering afSydbanen på strækningen mellem Ringsted og Vordingborg, hvortil der ved Akt. Eaf 5. februar 2009 er afsat ca. 158 mio. kr. i 2009.Der er med aftale afsat midler til etablering af en række nye vejprojekter samt yder-ligere bevillinger til flere igangsatte vejprojekter, jf. bilag 1. Bilag 3 viser en oversigtover igangværende anlægsprojekter.I forbindelse med de nye anlægsprojekter er der i henhold til principperne i ny an-lægsbudgettering tilført midler til den centrale anlægsreserve (§ 28.11.13), der skalfinansiere evt. merudgifter til de enkelte projekter, der ikke kan afholdes inden forprojektbevillingen.Der er med aftalen oprettet en række nye transportpuljer, jf. afsnit 1 samt bilag 1 og2.Med aftalen er anlægspuljen for 2004-2012 (§ 28.11.11. Pulje til bedre sikkerhed ogbedre kapacitet) nedlagt og erstattet af de nye transportpuljer, jf. bilag 1 og 2. Detidligere afsatte puljemidler indgår således i finansieringen af de nye transportpul-jer.
ØvrigtDer er på FFL10 indarbejdet hjemmel til, at Banedanmark kan bekæmpe graffiti påstationer og stationsnære områder i samarbejde med andre myndigheder. Udgiftenafholdes af en eksisterende pulje til Miljø og arbejdsmiljø.Der er på FFL10 foretaget en rebudgettering af KØR-projektet (mindre Kapacitets-udbygninger af banestrækningen København-Ringsted), der indebærer en revideretårsfordeling for projektet.
Øvrige bemærkninger til infrastrukturbudgettetI forbindelse med Aftale om en grøn transportpolitik blev der afsat i alt 625 mio. kr.til en ekstraordinær vejvedligeholdelsesindsats i 2009. Samtidig blev der afsat 15mio. kr. til en drift- og vedligeholdelsesanalyse med henblik på bl.a. at afdække afdet fremtidige bevillingsbehov. På baggrund af denne analyse skal der i efteråret2009 træffes beslutning om en flerårig vejvedligeholdelsesindsats.Der skal i forbindelse med efterårets forhandlinger tages stilling til en række nyeanlægsprojekter, hvor der pt. pågår færdiggørelse af VVM-undersøgelse.
| 15.
4.
Tilskud mv.
Bevillinger til tilskud (trafikkøb mv.) fremgår af tabel 9.Tabel 9. Tilskudsbevillinger på FFL10 fordelt på hovedformålMio. kr. (2010-priser)FællesudgifterAnalyser mv.Takstnedsættelse i den kollektive trafikTransportforskningVejtrafikMedfinansiering af kommunale vejanlægStøtte til initiativer vedr. biobrændstofferInitiativer til nedsættelse af transportsekto-rens energiforbrug og CO2-udledningRabatter på fjernbusruterneLuftfartTilskud til Odense og Sønderborg lufthavneKyster, havne og færgetrafikBornholmstrafikkenStatslige aktiver vedr. BornholmØvrige samfundsbegrundede færgerOprensning Hals BarreBanetrafikDSB og DSB S-tog A/SUdbudt jernbanetrafik Midt- og VestjyllandReserve til togtrafik mv.Tilskud til særlige rabatterUdbudt jernbanetrafik KystbanenBaneafgifterJernbanetrafikkens betaling for de faste for-bindelser over Storebælt og ØresundPrivatbanerTilskudsbevillinger i alt3.534,4197,96,4108,4143,3-632,21.072,3172,34.978,63.693,1199,76,6110,2169,6-587,81.084,1176,45.347,73.813,9191,56,6110,2166,6-587,81.084,1178,53.707,4189,910,5110,2149,3-587,81.084,1178,63.706,8189,910,5110,2145,3-587,81.084,1178,6142,29,418,90,8143,57,919,00,8143,59,219,00,8143,59,219,00,8143,59,219,00,84,84,94,94,94,90,021,06,46,070,00,064,98,0114,50,066,18,0114,50,066,08,0114,40,045,48,026,6123,316,436,1124,416,333,0124,416,027,9124,415,627,8124,415,3
2009
2010
2011
2012
2013
5.503,0 5.376,0 5.350,3
1)
Se note 1, tabel 1.
For så vidt angårfællesudgifterer der primært tale om tilskud til trafikselskaber for atopretholde en reduceret takstbetaling for børn i den kollektive trafik.Bevillingerne tilvejtrafikvedrører primært medfinansiering af kommunale anlægspro-jekter og Færdselsstyrelsens CO2-puljer i Center for Grøn Transport.Luftfartomfatter statens overtagelse af udbetalingen af det hidtidige amtslige tilskud tilOdense og Sønderborg Lufthavne.
16. |Forslag til finanslov 2010
Bevillingerne tilkyster, havne og færgervedrører samfundsbegrundet driftsstøtte tilfærgebetjeningen af bl.a. Bornholm.Tilskudsbevillingerne tilbanetrafikvedrører primært indkøb af jernbanetrafik i hen-hold til transportministerens kontrakter med DSB, Arriva (Midt- og Vestjylland) ogDSBFirst (Kystbanen). Der er endvidere bevilling til den statslige betaling til Sund ogBælt A/S for benyttelse af jernbaneforbindelserne over Storebælt og Øresund, herunderKastrupbanen samt indtægter fra Banedanmarks opkrævning af baneafgifter fra jern-banevirksomhedernes anvendelse af banenettet.Nyt på FFL10Udarbejdelsen af FFL10 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgetoverslagsårene2010-2012 på finansloven for 2009. I forhold til forudsætningerne på FL09 er der –udover opregning til 2010-priser - følgende væsentlige ændringer på FFL10:Aftale om en grøn transportpolitikDer er på FFL10 oprettet en ny konto til Vejdirektoratets tilskudsadministration (§28.21.23) i forlængelse af aftalen. På kontoen afholdes udgifter til statslig medfinan-siering af følgende kommunale vejanlægsprojekter:- Etablering af en ny vejforbindelse over Odense Kanal (125 mio. kr.).- Anlæg af en tunnel under Marselis Boulevard i Århus (250 mio. kr.).Der er endvidere afsat 15 mio. kr. til forbedring af fremkommeligheden og sikkerhe-den fra statsvejen mellem Åkirkeby og Rønne til Rønne Havn (15 mio. kr.)De konkrete udførelsesplaner for projekterne er på et tidligt stadium, hvorfor denbudgetterede årsfordeling af tilskuddene er foreløbig og vil blive revideret på kom-mende bevillingslove.Bevillingen til analyser mv. er øget i forhold til FL09. Dette skyldes, at der er med af-talen er afsat 60 mio. kr. til udvikling og drift af en landsdækkende trafikmodel medhenblik på at styrke grundlaget for strategisk planlægning på transportområdet forperioden 2009-2020. Endvidere er der med aftalen besluttet at gennemføre tre stra-tegiske analyser, der skal bidrage til at kortlægge fremtidens trafikale udfordringerog løsningsmuligheder i Østjylland, hovedstadsområdet og i forhold til elektrifice-ring af banenettet. Der er afsat i alt 60 mio. kr. til disse analyser.Der er på FFL10 oprettet en ny konto: Initiativer til nedsættelse af transportsekto-rens energiforbrug og CO2-udledning (§ 28.22.04) i forlængelse af aftalen. På kon-toen budgetteres med udgifter på 284 mio. kr. frem til 2013 til konkrete CO2-initiativer forankret i Center for Grøn Transport i Færdselsstyrelsen. Initiativerneomfatter bl.a. forsøgsprojekter vedr. mere energieffektive transportløsninger, opti-mering af aerodynamik for lastbiler, energimærkning af varebiler og kurser i energi-effektiv køreteknik.Som følge af at leveringen af IC2- og IC4-tog er forsinket, er kontraktbetalingen tilDSB (§ 28.61.01) reduceret med 440 mio. kr. i 2009 og 183 mio. kr. i 2010. Redukti-onen indgår i etableringen af Infrastrukturfonden.
| 17.
ØvrigtDer er afsat 8 mio. kr. årligt på en ny konto: Rabatter til bestemte passagergrupperpå fjernbusruterne (§ 28.22.05). Ordningen omfatter rabatter til børn, studerendeog pensionister og skal sikre, at disse kundegrupper opnår nærmere fastsatte rabat-ter til fjernbusserne, jf. Akt. 146 af 28. maj 2009.Der er overført 1,5 mio. kr. årligt fra Statslige aktiver vedr. Bornholm (§ 28.43.06) tilfinansiering af statens kompensation til Bornholms Regionskommune for tabt skat-teprovenu som følge af DIS-registreringen af Bornholmstrafikkens færger.Gevinsten fra genudbuddet af togtrafikken i Midt- og Vestjylland er indarbejdet påFFL10. Gevinsten udgør gennemsnitligt 20 mio. kr. årligt i perioden frem til 2018,hvor den kommende kontrakt udløber.Fra 2011 vil provenuet fra den samlede statslige pensionskompensation til privatba-nerne indgå i de almindelige overførsler mellem staten og regionerne i overens-stemmelse med Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). På FFL10 er de ca. 75mio. kr. årligt fra 2011 opført på en særskilt reserve.
Øvrige bemærkninger vedr. tilskudsbudgettetBudgetteringen af baneafgifter på FFL10 er opretholdt uændret i forhold til budget-teringen på FL09. Den manglende opdatering skyldes, at der er en vis usikkerhedom det præcise trafikomfang i 2010. Budgetteringen vil blive opdateret på ændrings-forslag til finansloven for 2010 på grundlag af en revideret prognose for trafikom-fanget.
18. |Forslag til finanslov 2010
5.
Indtægtsbudgettet
Indtægtsbudgettet for FFL10 fremgår af tabel 8.Tabel 8. Indtægtsbudgettet på FFL10 fordelt på hovedområdeMia kr. (2010-priser)FællesudgifterUdbytte fra Post Danmark A/SUdbytte fra DSB og DSB S-tog A/SIndtægtsbudget i alt600,0368,6968,6600,0164,0764,0600,0159,6759,6600,0159,0759,0600,0158,2758,220091)2010201120122013
1)
Se note 1, tabel 1.
Indtægtsbudgettet omfatter udbytter fra selskaber på Transportministeriets område.Udbyttet vedr. DSB og DSB S-tog A/S er reduceret i overensstemmelse med forudsæt-ningerne i Aftale om trafik for 2007.Udbyttet fra Post Danmark er budgetteret på grundlag af udbyttet vedr. regnskabsåret2008. Der er gennemført en fusion af Post Danmark med det svenske Posten AB til PostNorden. Der vil fremover blive betalt udbytte fra Post Norden til den danske og svenskestat i henhold til ejerandelene (40/60). Der er ikke taget stilling til størrelsen af detfremtidige udbytte.
| 19.Bilag 1. Oversigt over disponerede midler i Infrastrukturfonden(mio. kr, 2009-priser)Initiativer1. Igangværende vejprojekterBevilling i 2009 og frem til igangværende projekter12. Reinvesteringer i vejnettetAfsat på FL09 - 255 mio. kr. i 2009Basis 2010-2020, 255 mio. kr. årligt2 og 93. Igangværende baneprojekterBevilling i 2009 og frem til igangværende4. Reinvesteringer i banenettet 2009-2020Trafikaftale 2007, 2009-14Fortsættelse af basisbevillingsniveau 2015-2095. Principbesluttede og nye baneprojekter4Nyt signalsystem på Banedanmarks net (2009-2020)projekter3Beløb9.0499.0493.0602552.8051.3001.30015.1689.3685.80034.89421.70028.63.08 Første fase er igangsat med Akt. F af 26. februar2009. Bevillinger til første fase er optaget påFFL10 på ny særskilt hovedkonto- Optagelse på finansloven afventer endelig stilling-tagen til projektet på baggrund af færdiggjort be-slutningsgrundlag i efteråret 2009- Optagelse på finansloven afventer endelig stilling-tagen til projektet på baggrund af færdiggjort be-slutningsgrundlag- Optagelse på finansloven afventer endelig stilling-tagen til projektet på baggrund af færdiggjort be-slutningsgrundlag28.63.05 Beløbet er optaget på FFL1028.63.05 Projektet er igangsat med Akt. E af 5. februar2009 og gennemføres i 200928.62.01/ Optagelse af bevillinger på finansloven afventer28.63.02 udarbejdelse af anlægslov i folketingsåret2009/2010. Trafikstyrelsen forestår forberedelseaf anlægslov og projektering. Projektet overdragesefterfølgende til udførelse i Banedanmark- Optagelse på finansloven afventer endelig stilling-tagen til projektet på baggrund af færdiggjort be-slutningsgrundlag28.63.02 Videreført på FFL10 med opdateret årsfordeling28.63.05 Videreført på FFL10- Optages på kommende bevillingslove28.21.30 -28.21.30 Videreført på FFL1028.21.20 Videreført på FFL10 med opdateret årsfordelingFL-konto Status på FFL10
Udbygning af jernbanekapaciteten København-Ringsted(reserveret)Opgradering af banen Ringsted-Odense (reserveret)
10.000
600
Opgradering af banen Hobro-Aalborg (reserveret)
200
Modernisering af NørreportFremrykket opgradering af SydbanenAnlæg af dobbeltspor på Nordvestbanen (Lejre-Vipperød)
2101581.300
Etablering af dobbeltspor i Sønderjylland (reserveret)
700
6. Besluttede og nye vejprojekterSilkeborgmotorvejenFrederikssundsmotorvejen, 2. etape57. Bedre adgang til havneneBedre vejforbindelse til Esbjerg HavnOpgradering til Kalundborg Havn (Holbækmotorvejen-Kalundborg)VVM-undersøgelser af etablering af motorvej ml. Holbæk-motorvejen og Kalundborg7Udbygning af Jyske Motorvej mellem Nørresundby ogBouet (Aalborg Havn)Etablering af bedre forbindelse mellem Helsingørmotorve-jen og Motorring 3 (Københavns Havn)Ramme til anlæg af omfartsvej ved Nykøbing Falster (Ged-ser Havn) (reserveret)
7.5056.2911.2141.001150200-7115040028.21.20 Optaget på FFL10 i henhold til igangsættelsesakt-stykke (Akt. 111 af 12. marts 2009)28.21.20 Optaget på FFL10 i henhold til igangsættelsesakt-stykke (Akt. 113 af 12. marts 2009)Puljefinansieret, se bilag 228.21.20 Optaget på FFL10 i henhold til igangsættelsesakt-stykke (Akt. 112 af 12. marts 2009)28.21.20 Optaget på FFL10 i henhold til igangsættelsesakt-stykke (Akt. 114 af 12. marts 2009)- Optagelse på finansloven afventer endelig stilling-tagen til projektet på baggrund af færdiggjort be-slutningsgrundlag28.21.20 Der er afsat bevilling på FFL10 i henhold til an-lægslov af 28. april 2009 (L110).- Optagelse af bevillinger på finansloven afventerudarbejdelse af anlægslov i efteråret 2009
20. |Forslag til finanslov 2010
Opgradering af Kongevejen i Helsingør (Helsingør Havn)6Bedre adgang til Rønne Havn6Statsligt bidrag til anlæg af ny forbindelse over af OdenseKanal (Odense Havn)6Forundersøgelse vedr. omfartsvej ved Grenå mellem rute16 og Grenå Havn7Forundersøgelse vedr. yderligere opgraderinger af rute 34på strækningen mellem Herning og Skive samt rute 26mellem Skive og Hanstholm7VVM-undersøgelse af et slusespor ved vestenden af Ka-strup station7Etablering af nyt rangerområde og spor ved HirtshalsHavn88. Øvrige initiativerBanedanmarks rådighedspuljer fra tidligere trafikaftale(2009-14)Vejdirektoratets pulje “Anlæg til fremme af sikkerhed ogmiljø” (2009-12)1-årig vejvedligeholdelsespakke samt konsulentundersø-gelse (2009)Grøn Transportvision DK: Forsøgsprojekter (2010-13)Grøn Transportvision DK: Yderligere konkrete CO2-initiativer (2009-12)9. Ekstrabevilling til igangsatte vejprojekter10. Nye puljerBedre fremkommelighed for busser (2009-13)Fremme af ordninger og projekter, der øger antallet afbuspassagerer (2009-2011)Medfinansiering af færgeinvesteringer i kommuner medsmåøer og ø-kommuner (2009)Fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet, heraf 0,5 mia. kr. til let-bane i ÅrhusStationsmoderniseringer (2009-14)Nye teknologiske muligheder (2009-14)Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse(2009-14)Mere cykeltrafik (2009-14)Bedre trafiksikkerhed (2009-14)Fremme af gods på bane (2009-14)Støjbekæmpelse (2009-14)Forlængelse af pulje til fremme af sikkerhed og miljø(2013-14)Forlængelse af pulje bedre sikkerhed ved overskæringer(2015-20)Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning (2009-14)11. Pulje til bedre adgang til den kollektive transport(DSB-finansieret)I altNoter:
----
Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2
--2.36778665764020084
Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2
Videreført på FFL10Videreført på FFL10Afsat i 2009 med Akt. 97 af 19. februar 200928.22.01/ Optaget på FFL10 i henhold til Akt. 108 af 12.28.22.04 marts 200928.22.01/ Optaget på FFL10 i henhold til Akt. 108 af 12.28.22.04 marts 200928.21.20 Optaget på FFL10 i henhold til Akt. 90-96 og Akt.98-100Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2
3.5458.1001.0003002002.0002006008001.0005002004003002004001.00086.933
Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Bevillingen i 2013 er optaget på FFL10Optages på kommende finansloveSe bilag 2Afholdes af DSB
1. Bevilling i 2009 og frem til igangværende projekter omfatter følgende vejprojekter: Ny motorvej, Vejle- Herning, etapen Riis – Ølholm – Vejle; Anlæg af Herning N – Brande mellem Herning Ø og Snejbjerg;Ny motorvej, Århus – Herning, etapen Bording – Funder; Ny motorvej, Søften – Skejby ved Århus; Nymotorvej, Vejle – Herning, Brande – Give N, 2. del; Ny motortrafikvej, Bredsten – Vandel mellem Vejleog Billund; Ny omfartsvej ved Sunds nord for Herning; Ny motorvej, Odense – Svendborg; Anlæg af ni-veaufri skæring ved Grenåvej i Århus; Udbygning af Holbækmotorvejen,Fløng - Roskilde V; Anlæg af Frederikssundsmotorvejen, Motorring 3 – Motorring 4; Udbygning afKongevejen i Helsingør; Ny omfartsvej ved Gørløse på rute 6 mellem Helsingør og Roskilde; Ny bro vedSkovdiget på Hillerødmotorvejen; Ny omfartsvej ved Slagelse; Ny motorvej Kliplev – Sønderborg; Ny
| 21.motortrafikvej Holbæk – Vig 2. og 3. etape; Anlæg af Hundige – Greve S (Køge Bugt); Anlæg af Ønslev –Sakskøbing; Anlæg af Brande – Riis, 1. etape; Udbygning af E45 mellem Nørresundby og Bouet; Ny mo-torvej, Skejby– Skødstup ved Århus; Anlæg af diagonalvej syd om Give; Udbygning af Motorring 3.2. Der vil blive truffet beslutning om det fremtidige bevillingsniveau for vejvedligeholdelsen, når beslut-ningsgrundlaget foreligger i efteråret 2009.3. Bevilling i 2009 og frem til igangværende projekter omfatter følgende baneprojekter: KØR-projektet(kapacitetsf0rbedringer på strækningen København-Ringsted), Nye togradioer (GSM-R), Forberedelseaf togkontrolsystem, Etablering af fordelingsstation på Vestfyn.4. Under forudsætning af beslutning om gennemførelse af projekterne København-Ringsted, opgrade-ring Ringsted-Odense, opgradering Hobro-Aalborg, som der ikke pt. skal tages endelig stilling til, da be-slutningsgrundlaget ikke er færdiggjort.5. Der afsættes i første omgang midler til anlæg af en 2. etape mellem Motorring 4 og Tværvej (1,2 mia.kr.) tættest på København, hvor trafikmængderne og trængselsproblemerne i dag er størst. Der vil i 2011blive taget stilling til etablering af motorvejen på hele strækningen til Frederikssund.6. Finansieres via puljen ”Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse”.7. Finansieres via puljen ”Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning”.8. Finansieres via ”puljen til fremme af godstrafik på bane”.9. Indgår ikke i aftalen.
22. |Forslag til finanslov 2010Bilag 2. Disponering af transportpuljerI bilaget gives en status over udmøntning af de nye transportpuljer i konkrete projekter.Bedre fremkommelighed for busser (2009-2013)Puljen er afsat med 200 mio. kr. årligt i 2009-2013. Puljen udmøntes til konkrete pro-jekter af Trafikstyrelsen på grundlag af ansøgninger fra relevante aktører.Pulje til fremme af ordninger og projekter, der øger antallet af buspassage-rer (2009-2011)Puljen er afsat med 100 mio. kr. årligt i 2009-2011. Puljen udmøntes til konkrete pro-jekter af Trafikstyrelsen på grundlag af ansøgninger fra relevante aktører.Medfinansiering af færgeinvesteringer i kommuner med småøer og ø-kommuner (2009)Puljen er afsat med 200 mio. kr. i 2009. Puljen udmøntes til konkrete projekter af In-denrigs- og Socialministeriet på grundlag af ansøgninger fra relevante aktører.Pulje til fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoreni hovedstadsområdetProjektUdgift i altMio.kr.,2009-priserDisponeret i altIkke disponeretPulje i alt0,02.000,02.000,0FFL1028.11.14Optaget påBevillingslovFL-konto
Pulje til stationsmoderniseringer (2009-2014)ProjektUdgift i altMio.kr.,2009-priserDisponeret i altIkke disponeretPulje i alt0,0200,0200,0FFL1028.11.14Optaget påBevillingslovFL-konto
Nye teknologiske muligheder (2009-2014)ProjektUdgift i altMio.kr.,2009-priserIntelligent trafikstyring på HelsingørmotorvejenIntelligent trafikstyring ved LimfjordstunnelenForundersøgelser vedr. etablering af digitalt vejnetDisponeret i altIkke disponeretPulje i altOptaget påBevillingslovFL-konto28.21.3028.21.3028.21.10FFL1028.11.14
75,0 TB0950,0 TB0920,0 TB09145,0455,0600,0
| 23.
Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse (2009-2014)ProjektUdgift i altMio.kr.,2009-priserOpgraderinger af banestrækningen Struer-LangåForbedringer af indkørselsforhold for tog, Aalborg-Lindholm,Holstebro og StruerForlængelse af perroner på KystbanenForbedring af til- og frakørselsbaner ifm. krydsombygning i Vi-umUdbygning af Kongevejen i HelsingørBedre adgang til Rønne HavnBedre raste- og sideanlægForøgelse af frihøjden ved tre motorvejsbroerMedfinansiering af anlæg af ny forbindelse over Odense KanalMedfinansiering af anlæg af en tunnel under Marselis Boulevardi ÅrhusMidlertidig udvidelse af Vejle Fjord broen1)Opgraderinger af banestrækningen Struer-LangåForbedringer af indkørselsforhold for tog, Aalborg-Lindholm,Holstebro og StruerDisponeret i altIkke disponeretPulje i alt25,08,016,42,252,815,020,029,7125,0250,031,925,08,0576,0244,0800,0FFL1028.11.14Optaget påBevillingslovTB09TB09TB09TB09TB09FFL10TB09TB09FFL10FFL10TB09TB09TB09FL-konto28.62.01 og28.63.0228.62.01 og28.63.0228.63.0228.21.2128.21.2128.21.2328.21.2128.21.3028.21.2328.21.2328.21.2128.62.01 og28.63.0228.62.01 og28.63.02
Mere cykeltrafik (2009-2014)ProjektUdgift i altMio.kr.,2009-priserRamme til medfinansiering af sammenhængende og innovativecykelprojekterAnlæg af cykelsti på Rute 16 øst for HundestedAnlæg af cykelsti sydvest for NyborgAnlæg af cykelsti syd for RibeDisponeret i altIkke disponeretPulje i alt100,07,714,312,1134,1865,91.000,0FFL1028.11.14Optaget påBevillingslovTB09TB09TB09TB09FL-konto28.21.2328.21.2128.21.2128.21.21
24. |Forslag til finanslov 2010
Bedre trafiksikkerhed (2009-2014)ProjektUdgift i altMio.kr.,2009-priserStyrket indsats mod højresvingsulykkerStyrket indsats mod spøgelsesbilisterTrafiksikkerhedskampagnerBekæmpelse af grå strækninger på det overordnede vejnetForsøg med kameraovervågning af jernbanearealer til modvirk-ning af ulovlig indtrængenForbedret ulykkesstatistikeCall som en del af alarmberedskabet i DanmarkDisponeret i altIkke disponeretPulje i alt10,010,010,025,03,310,010,078,3421,7500,0FFL1028.11.14Optaget påBevillingslovTB09TB09TB09TB09TB09TB09TB09FL-konto28.21.3028.21.3028.21.1028.21.2128.63.0228.12.07 og28.21.1028.11.71
Fremme af gods på bane (2009-2014)ProjektUdgift i altMio.kr.,2009-priserAnalyse af mulighederne for at etablere en ny kombiterminalved KøgeTilskud til etablering af nyt rangerområde og spor ved HirtshalsHavnDisponeret i altIkke disponeretPulje i alt10,010,020,0180,0200,0FFL1028.11.14Optaget påBevillingslovFFL10-FL-konto28.62.01-
Støjbekæmpelse (2009-2014)ProjektUdgift i altMio.kr.,2009-priserStøjisolering af stærkt støjbelastede boligerStøjreduktion ved Lindholm Station i NørresundbyEtablering af støjskærme på Helsingørmotorvejen ved GentofteUdvikling af nye metoder til støjbekæmpelseStøjreducerende skinneslibning af banenettet 2010-2015Disponeret i altIkke disponeretPulje i alt15,015,07,710,016,063,7336,3400,0FFL1028.11.14Optaget påBevillingslovTB09TB09TB09TB09FFL10FL-konto28.21.2128.63.0228.21.2128.21.2128.63.02
| 25.
Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning (2009-2014)ProjektUdgift i altMio.kr.,2009-priserEtablering af en landstrafikmodelStrategisk analyse af udbygningsmulighederne i ØstjyllandStrategisk analyse af udbygningsmulighederne i hovedstadsom-rådetStrategisk analyse af elektrificering af banenettetVVM-undersøgelse af kapaciteten på ØresundsbanenVVM-undersøgelse af S-banebetjeningen i HillerødfingerenBeslutningsgrundlag på VVM-niveau vedr. opgradering af banenmellem Ringsted og OdenseBeslutningsgrundlag på VVM-niveau vedr. opgradering af banenHobro-AalborgVVM undersøgelser vedr. Skovvejen (Holbæk-Kalundborg)Opdatering af VVM-redegørelse om dobbeltspor i SønderjyllandOpdatering af VVM-redegørelse vedr. omfartsvej ved NykøbingFalsterVVM-undersøgelse for en 3. Limfjordsforbindelse (Egholmlini-en)Økonomiundersøgelse vedr. udbygning af Rute 26 på stræknin-gen Århus-ViborgVVM-undersøgelse af udbygning af Rute 26 på strækningen År-hus-ViborgForundersøgelse af opgradering af banen Århus-Hobro til 200km/tForundersøgelser af potentialet for mindre forbedringer af jern-banenForundersøgelser af en forlængelse af Slagelse OmfartsvejForundersøgelser af en forlængelse af motorvejen Vejle- Her-ning til HolstebroForundersøgelser vedr en ny omfartsvej ved GrenåForundersøgelser vedr. opgraderinger af Rute 34 og 26 ved Ski-veScreeningsanalyse vedr. baneforbindelse til en række havneDisponeret i altIkke disponeretPulje i alt60,025,025,010,010,025,015,06,025,015,05,010,02,025,010,05,02,04,05,010,05,0299,0101,0400,0FFL1028.11.14Optaget påBevillingslovTB09 ogFFL10TB09 ogFFL10TB09 ogFFL10FFL10TB09 ogFFL10TB09 ogFFL10FFL10FFL10FFL10TB09 ogFFL10FFL10FFL10TB09FFL10FFL10TB09 ogFFL10TB09TB09 ogFFL10FFL10FFL10TB09FL-konto28.11.7128.11.7128.11.7128.11.7128.62.0128.62.0128.62.0128.62.0128.21.1028.62.0128.21.1028.21.1028.21.1028.21.1028.62.0128.62.0128.21.1028.21.1028.21.1028.21.1028.62.01
26. |Forslag til finanslov 2010

Bilag 3. Anlægsprojekter på FFL10 (vej og bane)

1Mio. kr., 2010-priserVejprojekterAnlæg af motorvej Søften-Skejby ved ÅrhusNy bro ved Skovdiget – Vestbroen på HillerødmotorvejenAnlæg af niveaufri skæring, GrenåvejAnlæg af Gørløse omfartsvejUdbygning af E45, Nørresundby-Bouet, 2. etapeAnlæg af motorvej, Bording-Funder (Rute 15)Anlæg af Sunds omfartsvejAnlæg af motorvej Brande-Give NBedre vejforbindelse til Esbjerg HavnOpgradering til Kalundborg Havn (Holbækmotorvejen-Kalundborg)Etablering af bedre forbindelse mellem Helsingørmotorvejen og M3Anlæg af Frederikssundmotorvejen, 1. etape (M3-M4)Udbygning af motorvej på Rute 21, Fløng-Roskilde VAnlæg af motorvej, Riis-Ølholm-VejleAnlæg af højklasset vej, Holbæk-Vig (Rute 21) etape 2 og 3Anlæg af motorvej Kliplev-Sønderborg (OPP-projekt)Anlæg af Slagelse omfartsvejAnlæg af motortrafikvej Bredsten-VandelAnlæg af motorvej, Funder-Låsby ved Silkeborg (Rute 15)BaneprojekterKapacitetsudbygning vest for København (KØR-projektet)Signalprogrammet, frem til 1. milepæl3Forberedelse af togkontrolsystemFordelingsstation Vestfyn9651.57534312011201020102013538272127179731.0882374961572091541.7432.2581.9541.6962.3355295506.6582010201020102011201120122012201220122012201220132013201320132013201320132016Totaludgift2Forventetåbningsår
1
Tabellen viser projekter på FFL10 med åbningsår 2010 eller senere. FFL10 indeholder end-
videre små bevillinger til en række ibrugtagne projekter til restarbejder mv.2Totaludgiften3Der
udgøres af projektbevillingen samt central reserve.
er med Akt F af 26. februar 2009 og på FFL10 afsat bevillinger frem til 1. milepæl samt
til visse andre tiltag i perioden 2009-2020, som det er nødvendigt at iværksætte nu. Total-udgiften for det samlede projekt udgør ca. 24 mia. kr. inkl. centrale reserver, og forventes af-sluttet i 2021.
| 27.
Udrulningsplaner for signalprogrammet
28. |Forslag til finanslov 2010
Igangværende større anlægsprojekter på vejområdet (åbningsår 2009 -)
ISBN 87-91511-63-1
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 København KTelefon 33 92 33 55Telefax 33 12 38 93[email protected]www.trm.dk