Ã…BENT BREV TIL FOLKETINGETS TRAFIKUDVALGET

 

 

Proforma høring om jernbane udvidelsen mellem Ringsted – København.

 

Som mange andre bekymrede borgere deltog jeg i Trafikstyrelses præsentation af Nybyggerløsningen via Køge og langs Køge bugt-motorvejen på Solrød Gymnasium d. 27. oktober.

Et par år tilbage var jeg af den tyrkertro at de embedsfolk og folkevalgte vi har i det danske samfund udfører deres job tro mod lovgivning, etik og fornuft. Dvs. relativt renset for personlige interesser og skjulte dagsordner – Den tro har jeg ikke længere. Min naive tillid blev brudt da jeg involverede mig i Stopstøjen.dk mod udvidelsen af Roskilde lufthavn. Her blev jeg, i første række, tilskuer til embedsmisbrug og rapporter og undersøgelser som blev strikket sammen til at matche de svar man søgte. Jeg tillægger de utrættelige kræfter og højt fagligt kompetenceniveau i Stopstøjens.dk arbejde at vi ikke også har en støjkorridor hen over hovedet på os.

Den præsentation som jeg så på Solrød Gymnasium ligner til forveksling bestilt arbejde igen.. og det stod skærende klart at beslutningen om at skrue materiale, slides og præsentation sammen således at Nybygningsløsningen blev understøttet mest muligt var taget. Det krænker i den grad min retsfølelse og tillid til vores myndigheder.

Jeg kan godt hæve mig over lokale interesser og se tingene i et støre perspektiv, jeg kan endda acceptere, at jeg måske selv kommer lidt i klemme, men at det tjener et højere formål. Som borger i en af de mest trafikramte kommuner kan jeg kun støtte en udvidelse og forbedring af den kollektive trafik – MEN det skal give mening!

Kapaciteten mellem Ringsted og Københavns Hovedbane gård er fuldstændig ens i 5. spor- & Nybygningsløsningen.

Støj beregningerne viser at flest borgere vil blive ramt i 5. spor løsningen, men det er svært at gennemskue, hvorvidt disse boliger ikke allerede i dag er plaget af støj fra det eksisterende baneanlæg. Jeg mener ikke, at et problem skal løses ved bare at flytte det over i ”en andens baghave”, men borgene langs 5. spor har købt en bolig som allerede lå ved siden af et banelegeme – Det har borgerne langs Nybygningsløsningen ikke.

Prisen for Nybygningsløsningen er over dobbelt så høj som 5. spor løsningen – så kan man naturligvis lave konsekvensløse beregninger som postulerer, at den ”interne rente” er langt bedre i Nybygningsløsning, men er alle omkostninger med taget i den beregning? Jeg er sikker på at den kalkulation ikke indeholder borgerne værditab på deres boliger, og tilhørende skred i ejendomsværdi skatten som naturligvis så også må nedjusteres.

 

Jeg kan kun opfordre grundejerforeninger, bylaug, lokalforeninger og naturinteressenter til at danne en lignende sammenslutning som Stopstøjen.dk gjorde – Det er kun gennem sådanne organer, at borgerne får gennemslagskraft og ressourcer til at nå myndighederne, og måske slå dem på deres egen bane.

 

Med venlig hilsen

 

Kim Sunesen

Krogen 15, Karlstrup

2690 Karlslunde