Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 564
Offentligt
- varetager enkelt- og kollektivt rejsende passagerers interesse, herunder fremme af en rimelig takst- og passager-politik, som ikke stiller passagerer på Bornholm ringere end passagerer i det øvrige land.Formand Bjørn Carlsen, Rønnevej 42, Bodilsker, 3730 Nexø. Tlf. 56 49 17 25 / 29 26 17 33. Email:[email protected]
Bodilsker, den 1. juli 2009
Til
Folketingets Trafikudvalgmed kopi til- transportminister Lars Barfoed- Trafikstyrelsen ved trafikchef Jeppe Gaard- Jeppe Kofod, MF (S) for Bornholm- Peter Juel Jensen, MF (V) for Bornholm
Billetpriserne er steget og stiger for megetMidt i sommervarmen ønsker vi, at Folketingets Trafikudvalg gøres bekendt med, at stigningen ibilletpriserne for at komme til/fra Bornholm ad søvejen er steget forholdsvis alt for meget sidenudlicitering af »den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm« blev igangsat 1. maj 2004.Hertil kommer at hele prisniveauet for samfærdslen med det øvrige land vækker bekymring påBornholm og helt klart er blevet en stor belastning for det bornholmske samfund.Kort efter mødet den 22. april 2009 i Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm udtalteformanden for Rådet, borgmester Bjarne Kristiansen, ifølge DR Bornholm følgende:»Trafikkontaktrådet blæser til kamp mod for høje priser på færgebilletter.Rådet havde møde i går, og medlemmerne talte en del om de problemer, priserne skaber for øen.- Vi er bekymrede over den gennemsnitligt høje pris for at rejse til og fra Bornholm. Det gælderbåde privatrejser og erhvervspriserne.- I fremtiden vil vi have fokus på at få transportpriserne sat ned, siger borgmester BjarneKristiansen, der er formand for kontaktrådet.Han peger på, at udviklingen i hovedstadsområdet går i stå på grund af bropriserne,- og at vi på Bornholm jo både skal betale for færge og bro, og at det sammenlagt giver urimeligthøje priser.
Trafikkontaktrådet vil fremføre argumenterne overfor Transportministeriet.Hvis man ikke benytter sig af nogen rabatordning, koster en enkelt tur fra Rønne til Ystad medpersonbil 995 kroner i lavsæsonen - i 2004 kostede den 666 kroner.«Forud for mødet den 17. juni 2009 i Kontaktrådet fremsendte vi til punkt 2 »Sejlplanog takster2010«følgende ønske om mindretalsudtalelse:»Ifølge den forklarende tekst til dagsordenen fremgår det, at bl.a. taksterne er til høring iKontaktrådet. Derfor går Bornholms Passagerforening også ud fra, at der er mulighed for atkomme med indsigelse. Indsigelsen ønskes tilsendt såvel Trafikstyrelsen, Trafikudvalget somtransportministeren:1)Taksterne for 2010 kan som helhed ikke accepteres, men dette skyldes især visse billettyper. Bl.a.kan vi ikke acceptere stigningen på billettypen bil+5 (Ystad). Denne billettype er siden overgangenfra statsselskabet til det "private" aktieselskab, Bornholmstrafikken, steget næsten 50% i årene2005 til og med 2009. Nu foreslås yderligere en takstforøgelse, såstigningen er tæt på 55%.Isamme periode er der (målt ét år bagud) tale om enpristalsregulering på ca. 12%.Uden at medtage politiske betragtninger til udlicitering, kan det undre, at statsselskabet kunnebetjene Bornholm med relativt mindre tilskud fra staten og betydeligt billigere billetter (med såvelhurtigfærge som konventionel færgebetjening). Det må på den baggrund konstateres, at det harkostet det danske samfund skattekroner og det bornholmske samfund betydeligt stigende udgifter, atden samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm er blevet udliciteret.2)I samme periode er statens tilskud forøget betragteligt.3)Prisen udgør nu det maksimale, som er fastsat af Trafikstyrelsen. Men da rederiet selv angiver, atstigningen 2008 til 2010 primært skyldes stigninger i olieprisen, vil sådanne stigninger ogsåforholdsmæssigt kunne lægges på passagerernes billetpris fra 2011 og frem, idet den nye kontraktberettiger rederiet til at lægge halvdelen af olietillægget på billetprisen.4)Prisen er nu så høj, aten bornholmsk familie skal betale betydeligt over 3 gange så meget, som entilsvarende familie i Odense.Regnestykket er allerede tilsendt såvel Kontaktrådet som ministeriet.Rønne og Odense kan nogenlunde sammenlignes kilometermæssigt fra København, ligesom der ibegge tilfælde skal passeres én bro.Den oprindelig - af politikerne - udtalte hensigtserklæring om, at transport over vand bør koste detsamme som transport over land er fuldstændig gennemhullet.Uanset om der medregnesrabatordninger, ændrer dette ikke - eller næsten ikke - på den skævvridning,der består imellem,hvad øvrige danskere skal betale for deres transport og hvad bornholmerne skal betale.***Det er ødelæggende for det bornholmske samfund som helhed, at Bornholm skal betale mere endandre danskere for offentlig transport, og vel at mærke ikke har andre muligheder for transportmed bil. Det er også hindrende for, at unge familier ønsker at bosætte sig på Bornholm.Bornholms Passagerforening, 17. juni 2009«Formanden for Rådet, borgmester Bjarne Kristiansen, nægtede at medtage dennemindretalsudtalelse. I stedet blev der til referatet tilføjet:
"Bornholms Passagerforening kan som helhed ikke acceptere de forelagte prisstigninger ogforeningen vil selv underrette bl.a. transportministeren som baggrunden for dette."Denne holdning undrer, idet Bjarne Kristiansen dagen efter bl.a. udtaler følgende til BornholmsTidende:» …. der skal arbejdes politisk for en generel nedsættelse af priserne. Vi føler, at priserne er i etleje, hvor de får betydning for vækstmulighederne på Bornholm. Det gjorde vi også erhvervs- ogøkonomiministeren opmærksom på i sidste uge.Man kan også se det i forhold til, at i hovedstadsregionen taler man om, at barrieren for vækst erprisen over Øresund. Den har vi oven i vores udgifter.«Vi ser derfor ingen forskel i, hvad vi udtrykker og, hvad formanden for Kontaktrådet udtrykker.Dette skal ikke mindst ses i relation til, at Bornholms situation er uholdbar over for opretholdelse afet velfungerende samfund på længere sigt:- befolkningen formindskes med ca. 1.000 hvert 4. år- ungdommen forlader øen, og vender kun i mindre omfang tilbage- aldersgennemsnittet stiger markant- arbejdsløsheden er markant højere end i det øvrige Danmark.Den generelle finanskrise har i år haft indflydelse på antallet af turister, men de dyre færgebilletterholder desværre også turister væk.Alle disse negative udviklingstendenser hænger både direkte og indirekte sammen med den alt fordyre transport med færge etc. Derfor vil politikerne alene ved at sørge for en ordentlig transport ogen rimelig prispolitik, der stillerBornholm lige med det øvrige Danmark,kunne medvirke til atdisse tendenser vendes i positiv retning.
Med venlig hilsen
Bornholms PassagerforeningBjørn CarlsenFormand