Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 562
Offentligt
Bilister som gidsler
Vejdirektoratet tager landets bilister og Nyborgs borgere som gidsler, når to spor afmotorvejen over Fyn lukkes i otte uger fra den 24. august. Et par gamle broer skalhæves så den tunge, høje trafik kan passere det motorvejsstykke, som gennemskærerNyborg. Det betyder dels at trafikken på tværs af byen afskæres, så byens borgeresendes på lange omveje, og dels at landets vigtigste tværgående motorveje E20 bliveren trafikprop med uoverskuelige konsekvenser. Køer i Halsskov, hvor dele aftrafikken reguleres ved betalingsanlægget, køer i Nyborg by, hvor der etableresmidlertidige lyskurve, og på den gamle hovedvej over Fyn, når trafikanter forsøger atundgå strækningen mellem motorvejens afkørsel 45 og 46.Det er 50 års forsømmelse, som Vejdirektoratet endelig vil råde bod på. Motorvejener fra 1956, da bilfærgerne blev flyttet fra Nyborg-Korsør til Knudshoved-Halsskov,og den er ikke opdateret i tide. Selv da Storebæltsbroen blev bygget, trafikken øgetog de tunge transporter blev højere, overså Vejdirektoratet problemet og sendte blotden høje trafik gennem Nyborg by og uden om broernes flaskehals. Det eruforklarligt, at Vejdirektoratet, der i 1998 lavede de store vejreguleringer vedStorebæltsbroens landfæste i Knudshoved, ikke på samme tid hævede broerne, når denu var i gang og alle prognoser forudså væsentlig større trafik på E20.Jeg spørger mig selv, og har også forsøgt at få et svar fra Vejdirektoratet (de ferierer):Er det virkelig nødvendigt, at denne spærring af motorvejen skal vare i otte uger?Arbejdes der i døgndrift? Arbejdes der kun om natten? Holdes motorvejen så åben ifire spor, når der ikke arbejdes på broerne?Spørgsmålene er formuleret efter erfaringer bl.a. fra Ishøj-udfletningen vedKøbenhavn. Lange strækninger af den nye 8-sporede motorvej, var færdige, men selvom arbejdet var indstillet i lange perioder, måtte trafikken snegle sig forbi i fire spor.Lokalt i Nyborg er der også flere spørgsmål, som trænger sig på!Hvorfor kræver byen ikke at Vejdirektoratet etablerer en midlertidig gang- ogcykelbro over motorvejen, så borgere ikke sendes på kilometer lange omveje for atkomme til centrum og så gæster og personale til byens konferencehoteller kankomme fra banegården til Nyborgs strande.Og hvorfor lægger Vejdirektoratet ikke den støjfri asfalt på motorvejen, som ervedtaget, men nu udsat til 2010 med nye gener i udsigt for trafikken på tværs af Fyn?(Carsten Fischer, journalist, Østerøvej 59, 5800 Nyborg.)